Jump to content
AnonymBruker

Hvordan holde seg fra å spise for mye på kvelden?! Tips og triks?

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg skal ned mye, og jeg vet egentlig hvordan. Men jeg er helt ustoppelig på kveldstid! Og det er ikke fordi jeg er sulten! Spiser sunt og passe mye frem til middag, middagen er også sunn, men jeg klarer ikke å stoppe på én porsjon...

Har sjelden godteri i hus, men spiser alt for mye på kveldstid. Helt uten viljestyrke🙄

Noen som har det likt, eller har tips å dele?

Anonymkode: 08216...a5c

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må finne noe å erstatte uvanen med, for det å spise har blitt en vane for deg. Når du kjenner at du har lyst til å spise, gå deg en liten tur, evt lær deg håndarbeid. Spis gulrotstenger, skal godt gjøres å overspise på det. 

Anonymkode: 5dff1...1a5

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

De fleste kvelder klarer jeg å velge gulrot/eple/bær i stedet for noe kaloritett, det er vel egentlig eneste tipset mitt. Jeg setter ikke noe begrensninger på hvor mye frukt/grønt jeg kan spise, det er mye bedre at jeg spiser 3 gulrøtter enn 3 brødskiver eller 3 sjokoladestriper 😛

Anonymkode: 0980d...8da

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Viljestyrke og tankestyring . 

Anonymkode: 9a12f...e4f

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Spis sakte, og ikke gjør andre ting når du spiser. Lag en varm te el etterpå og kos deg med den istedet.

Anonymkode: fb91c...b70

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Å slik er jeg også. Flink og sunn hele dagen, men på kvelden lager jeg godsaker av alt jeg finner i kjøleskapet. Har aldri godis, men fikser noe uansett. Så vanskelig

Anonymkode: ffaf3...e2b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Jeg trener på kveldstid, det er det som fungerer best for meg. Ellers kan jeg lett spise en halv kilo smågodt. 

Anonymkode: c450f...424

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Puss tennene og legg deg tidlig. Se på iPad, les bok osv.

Anonymkode: 5972d...c07

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg er sulten på kvelden. Null matlyst formiddag. Sover dårlig om jeg ikke er ganske mett på kvelden. 

Raste opp i vekt da jeg forsøkte alle de sunne rådene om frokost, sunn lunsj, 4-5 måltider... 

Jeg dropper frokosten, drikker kaffe, spiser bittelitt til lunsj, gjerne riskjeks. Så litt frukt eller noe slikt i 14-tiden, et måltid i 17-tiden når jeg kommer hjem. Så en solid middag i 20-tiden. Frister ikke å snacke før 20, for da ødelegger jeg matlysten. Etter har jeg ikke lyst på noe, for da er jeg god og mett frem til leggetid. 

Anonymkode: bdcc3...c6c

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg pusser tenner, skyller med fluorskyll og legger meg tidligere enn før 😉

Anonymkode: cd000...ce4

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Dette handler ikke så mye om viljestyrke. Det handler om hvordan din kropp er og hvilke balanse hormonsystemet ditt er i. Livsstilen din påvirker jo dette, men kroppen vil nok påvirke livsstilen din også. 

Hvis du vil gå ned raskt, så må du spise mindre karbohydrater, og øke fett. Feks ved at måltidene dine består av 75-90% fett, ca 15% protein og 5% karb.

Men ikke alle orker å gå gjennom de første dagene for at kroppen skal omstille seg til å bruke ketoner som brennstoff.

All sult vil forsvinne. Ofte er problemet at man ikke har lyst på mat i det hele tatt, og man kan få mangel på mineraler. Som igjen kan føre til slapphet og flere problemer. 

Anonymkode: d1ee6...0ff

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Middag: forsyn deg med halv porsjon første gang. Evt mindre av det usunne og masse grønnsaker. Ikke spis neste porsjon før 20min senere. Da kommer kanskje metthetsfølelsen først. 

Kveld: gå tur. Da har du mindre tid å spise og tenke på mat. Spis bær og druer om du er fysen. Eller en kopp med suppe (Ikke proppfull av fløte, ost og andre ting med mye fett). 

Anonymkode: d226b...968

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg blir fysen på kvelden hvis jeg ikke spiser nok og hvis jeg spiser for mye karbohydrater og for lite fett og proteiner. Fett og proteiner metter mye bedre og gir mye mer stabilt blodsukker.

Anonymkode: 3c3a9...53b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Forumhei

Trikset er å ikke bli for sliten på jobb, da overspiser jeg som f... , ha overskudd, ikke stress på jobb, spis et eple eller noe før du går for dagen. Da er man ikke helt utsultet, og sjansen er større for at man lager en protein rik og næringsrik middag , og da orker man ikke noe særlig godteri.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg har også hatt det problemet at jeg spiser mye på kvelden selv om jeg ikke er sulten, tror rett og slett at det har vært en vanesak for meg.

Sette seg gjerne foran tv-en og ser på et eller annet ubrukelig, da blir det fort kjedespising😂

Om du har det samme problemet at det gjerne bli litt spising foran tv-en ville jeg kanskje prøvd å gjøre noe annet enn å se på TV på kvelden, selv om det også er vanskelig😂

Anonymkode: 359ad...ecd

Share this post


Link to post
Share on other sites
sjallabajs

Drikk et stort glass vann, evt. en kopp te. Trikset er å finne noe annet å fokusere på enn søtsuget. Gå en tur, begynn å rydd en eller annen plass, hør på lydbok, ring en venn eller noe lignende. Plutselig er det sengetid og ikke tid til godis :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg har skikkelig snackebehov på kvelden og dekker det med grønnsaker. Stangselleri, gulrotstaver, cherrytomater, sukkererter o.l. Og et stort glass vann med isbiter 🙂

Anonymkode: c51f0...904

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Tyggis. 

Anonymkode: 244da...f57

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Strikking eller annet håndarbeid 😊

Anonymkode: 461ce...f3e

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Det enkleste for meg er å rett og slett ikke spise på kvelden. Jeg spiser middag i femtida, så er det ikke mer før frokost neste dag.

Anonymkode: b5fff...01d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...