Gå til innhold

Omega 3 tilskudd når man spiser mye mager fisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ELSKER torsk, og kan spise det to til tre dager i uka. Laks en dag i uka, kanskje to. Trenger jeg da omega 3 tilskudd? Føler selv at jeg ikke spiser tilstrekkelig med fisk. Spiser kanskje 200 g torsk de dagene jeg har torsk, og 200 g laks de dagene jeg har laks. Noen uker spiser jeg ikke laks. Spiser heller ikke makrell i tomat, som er den beste kilden. 

Anonymkode: 6b256...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marint omega-3 er ikke essensielt. Det finnes omega-3 i veldig mange animalske og vegetabilske kilder, og alle disse teller. Ikke bare fisk. De aller, aller fleste får i seg nok omega-3, men altfor mye omega-6. Omega-3 er betennelsesdempende og omega-6 er betennelsesfremmende. Og da er det forholdet mellom omega-3 og omega-6 som er viktigere. Det er derfor folk har effekt av å ta omega-3-tilskudd, fordi de får litt bedre forhold mellom omega-3 og omega-6. Ola Nordmann får i seg noe sånt som 40 ganger mer omega-6 enn omega-3. Vi vet ikke nøyaktig hva forholdet bør være, men noen sier så lite omega-6 som 1:1.

Når man får i seg så enorme mengder med omega-6 så sier det seg selv at det er bedre å kutte ned på omega-6 enn å øke omega-3 litt. Det er generelt mye omega-6 i forhold til omega-3 i planter (finnes noen unntak) og særlig i korn, og dyr  som har fått søppelmat har dårligere forhold enn dyr som har fått spise sunn mat. Beitefôret ku er altså sunnere enn kraftfôrfôret ku for eksempel.

Anonymkode: e8868...509

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...