Gå til innhold

Hvordan i all verden få egentid i hverdagen? 😫


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg virkelig råd og innspill! 

Jobber fullt, kontortid 8-16 mandag -fredag. To barn i bhg og på skole. 

Hvordan i alle dager får man litt tid til seg selv i løpet av uken...?! Jeg er jo bare på jobb eller «jobber» hjemme, med oppfølging av barn og hus og hjem! Og etter kl 20 når barna er lagt så orker jeg ikke mer enn det mest nødvendige, noe som vil si å henge opp klær og forberede til ny runde neste dag 😫

Må si at denne tilværelsen begynner å slite på, det blir jo egentlig bare verre. Har foreløpig ikke hjulpet at barna har blitt større (4 og 7 år), for hverdagsstresset er jo det samme likevel! Det sliter på meg at jeg omtrent aldri får noen alenetid til å lade. Og ja, har mann som gjør sin del. 

Har ikke mulighet til å gå ned i stilling grunnet økonomi, ved 80% stilling for eks vil det knapt gå rundt. Og har veldig begrenset med barnevakt muligheter. Dette livet spiser meg opp 🙈

Trenger råd/innspill til hvordan ikke drukne i hverdagen, jeg føler jeg snart ikke eksisterer som egen person lenger. 

TS 

Anonymkode: 2900a...3a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor er far i bildet her? 50-50 høres ut som en fin ting. Da vil du ha en uke for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her! Mitt  høydepunkt er å låse meg inn på do 30 min for å legge en kabel og koble av. 0 alene tid,  kunne ønske jeg kunne fordufte 1time eller 2 til en annen dimensjon... 

Anonymkode: 1e2a8...ec6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mop bare legge det inn i kalenderen som om det skulle vært et foreldremøte feks. Det finnes stort sett noen ting som kan drøyes. Det er sjeldent livet går under om man ikke tømmer oppvaskmaskinen feks. Kanskje får du litt ekstra energi av å ha litt egentid slik at du orker de resterende tingene likevel.

Anonymkode: 0eca4...811

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke så går det ikke, du kan ikke gjøre noe med det om du ikke har ledig tid i løpet av uka eller prioriterer deg selv. 

Anonymkode: 050c3...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Hvor er far i bildet her? 50-50 høres ut som en fin ting. Da vil du ha en uke for deg selv.

Jeg skrev at han tar sin del. Har absolutt ikke behov for å skille meg fra ham. 

TS 

Anonymkode: 2900a...3a0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke fordele ansvaret i ukedagene, slik at den som trenger får tid fra kl18 (eller når det måtte passe) alene? Så kan du dra på kafé, kino eller møte venninner. 

Og hva med noen timer i helgene? 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innført mammatid hos oss 😎 Ingen snakker til mamma fredag, lørdag og søndag fra 1800-1900. 
 

Hva hvis din mann tar av seg barna mens du f.eks trener? 

Anonymkode: 4e040...9dd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hvorfor kan dere ikke fordele ansvaret i ukedagene, slik at den som trenger får tid fra kl18 (eller når det måtte passe) alene? Så kan du dra på kafé, kino eller møte venninner. 

Og hva med noen timer i helgene? 

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har innført mammatid hos oss 😎 Ingen snakker til mamma fredag, lørdag og søndag fra 1800-1900. 
 

Hva hvis din mann tar av seg barna mens du f.eks trener? 

Anonymkode: 4e040...9dd

Jo, det er absolutt mulig, og jeg gjør også det av og til. Men jeg er så sliten og så sulten på alenetid, at det eneste jeg virkelig ønsker er å få være alene hjemme og slappe av...  føler at jeg trenger mer ro hjemme enn å reise ut og være sosial eller trene. 

TS 

Anonymkode: 2900a...3a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mop bare legge det inn i kalenderen som om det skulle vært et foreldremøte feks. Det finnes stort sett noen ting som kan drøyes. Det er sjeldent livet går under om man ikke tømmer oppvaskmaskinen feks. Kanskje får du litt ekstra energi av å ha litt egentid slik at du orker de resterende tingene likevel.

Anonymkode: 0eca4...811

Takk for tips, det skal jeg prøve på, planlegge det rett og slett. Det jeg trenger aller mest er tid for meg selv hjemme i fred og ro, så jeg må kanskje prøve å få jobbet meg opp en del overtid som jeg kan avspasere. 

TS 

Anonymkode: 2900a...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jo, det er absolutt mulig, og jeg gjør også det av og til. Men jeg er så sliten og så sulten på alenetid, at det eneste jeg virkelig ønsker er å få være alene hjemme og slappe av...  føler at jeg trenger mer ro hjemme enn å reise ut og være sosial eller trene. 

TS 

Anonymkode: 2900a...3a0

Ingen del av huset du kan sitte for deg selv i noen timer? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster er alene med en på 4 og 8 og hun løser det litt ved å gi barna oppgaver fra tidlig alder. Jeg tror mange foreldre gjør mer for barna sine enn de strengt tatt må ( meg selv inkludert). Jeg har bare ett barn og en mann som stiller opp i tillegg og da blir det til at barnet får mye service. 

min søster sin 8 åring smører blant annet matpakke, og vasker klær selv, tar inn og ut av oppvaskmaskin med mer.  (med litt overvåkning). 

Anonymkode: 7639b...cb3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere ikke noen far og barn kan besøke feks fra lørdag til søndag? Besteforeldre et par timer unna osv, uten at du er med?

Evt. om dere faktisk kan bestille hotell til dem en natt i helga, feks et hotell med lekeland ikke så langt unna.... Han tar med seg begge ungene (evt bare 4-åringen mens 7-åringen er på overnatting hos en venn).

Det er mye man kan få til hvis man virkelig vil!

Sånn ellers er jeg enig, man MÅ plotte inn egentid i kalenderen dersom det er noe man føler man mangler! Det må selvsagt gå begge veier!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jo, det er absolutt mulig, og jeg gjør også det av og til. Men jeg er så sliten og så sulten på alenetid, at det eneste jeg virkelig ønsker er å få være alene hjemme og slappe av...  føler at jeg trenger mer ro hjemme enn å reise ut og være sosial eller trene. 

TS 

Anonymkode: 2900a...3a0

Da får far ta med seg ungene ut på lekeplassen eller tur et par timer i helga, så får du være litt alene. Sånn kan dere bytte litt på. Dra på besøk til venner med barna eller noe sånt. Dere er to, det er jo luksus. Det er bare å organisere seg. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenetid etter at barna har lagt seg? 🤷‍♀️ Funker for meg 😊

Anonymkode: 3f992...e71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har jo en mann?!? Hva er problemet?!

Dere bytter jo bare på å ha egentid og ha barna, problem løst..

Hilsen misunnelig 100% aleneforsørger..

Anonymkode: b9dbe...19b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Surriball skrev:

Da får far ta med seg ungene ut på lekeplassen eller tur et par timer i helga, så får du være litt alene. Sånn kan dere bytte litt på. Dra på besøk til venner med barna eller noe sånt. Dere er to, det er jo luksus. Det er bare å organisere seg. 

Takk for innspill, det er faktisk helt sant. Det er absolutt mulig, og må bare organiseres. Skal si til mannen at det er et behov. 

TS 

Anonymkode: 2900a...3a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare

I helgen tar dere kanskje annenhver morgen? Da kan du slappe av i sengen en stund lengre enn det du sover. Ta med ungene ut alene noen ganger så far får egentid, og omvendt. Hvis jeg er litt gåen tar jeg dem gjerne med på kino lørdag formiddag. Synes det er avslappende, ungene elsker det og bonusen er at neste formiddag er det farens tur til å finne på noe med dem! Vinn-vinn-vinn.

I hverdagene hadde jeg prøvd å få gjort mest mulig husarbeid mens ungene er våkne (gjerne sammen med dem), og minst mulig etter de er lagt. Max et kvarter med litt rydding og så er det voksentid. 

Et siste tips: inviter noen av barnas venner hjem til dere en ettermiddag eller en dag i helgen. Plutselig er de invitert tilbake, og voila! Egentid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alenetid etter at barna har lagt seg? 🤷‍♀️ Funker for meg 😊

Anonymkode: 3f992...e71

Funker ikke så bra for meg 🙈

Tiden går med til husarbeid og forberedelser til neste dag, evt sovner jeg utslitt på sofaen. Blir liksom ikke noe kvalitet over den tiden. 

TS 

Anonymkode: 2900a...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...