Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Sirisiri10

Sorry, klarte å poste den samme flere ganger... Får ikke til å slette 🙈

Endret av Sirisiri10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Sirisiri10 said:

Litt merkelig at laboratorium som forsker på coronaviruset ligger i Wuhan og før utbruddet, i 2017, ble advart at viruset kunne lekkes ut slik som SARS viruset i Beijing. 

Laboratoriumet heter Wuhan National biosafety labratory og ligger ca 3 mil fra fiskemarkedet som de antar smitten kom fra. 

Yep, ganske sikker på at dette også er menneskeskapt.  

https://www.dailymail.co.uk/health/article-7922379/Chinas-lab-studying-SARS-Ebola-Wuhan-outbreaks-center.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2020 den 17.05, ntrane skrev:

Dette er kanskje litt fy å si, men jeg håper viruset herjer skikkelig i asia. Befolkningen har gått helt ut av kontroll. Så mange mennesker er et stoort problem. La naturen gjøre det den må der borte.

Andre har kommentert hvor grusom kommentar dette er så det skal jeg la ligge.

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at du faktisk har feil. Befolkningsøkingen i Asia er under kontroll.

Hvis vi samenlligner fødselsraten (antall barn i gjennomsnitt pr. kvinne) i land som f.es. Iran, Kina, Danmark og Norge blir nok mange overrasket. Her er svaret:

  • Norge 1.72
  • Danmark 1.71
  • Iran 1.66
  • Kina 1.62

Og Bangladesh? I 1970 så var den så høy som 6.9. Ikke rart det var en befolkningseksplosjon, men nå er den så lav som  2.1 i Bangladesh (!!),

Grunnen til at det fortsatt er befolkningsveks i Asia er at folk lever lengre enn før. Om noen år å vil dette jevne seg ut og veksten avta. Der det pr. nå er høyest befolkningsvekst er i Afrika, ikke Asia. Men alle eksperter forventer en lignende utvikling også her.

Veldig mange har desverre helt feil oppfatning av hvordan befolkningsveksten er. Det er forventet at befolkningen i verden stabiliserer seg rundt ca år 2100. Anbefaler disse linkene:

https://www.fn.no/Tema/Fattigdom/Befolkning

https://forskning.no/ny-afrika-demografi/bor-vi-bremse-befolkningsveksten-for-a-redde-verden/260005

https://forskning.no/kommentar-samfunnskunnskap/kommentar-hans-rosling-hadde-rett-journalister-tar-mye-feil/1164668

https://ourworldindata.org/fertility-rate 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, likestilling skrev:

Ja, ser ut som helt vanlig influensa.... og alle vet jo at man kan stole 100% på Kinas regime i slike saker.

 

Ja her er det ingen som prøver å spre frykt.

*Nei, det holder ikke med en bare en video, vi må legge på kjempeskummel musikk på videoen for å gjøre den mest mulig guffen*

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gjeste mann said:

Andre har kommentert hvor grusom kommentar dette er så det skal jeg la ligge.

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at du faktisk har feil. Befolkningsøkingen i Asia er under kontroll.

Hvis vi samenlligner fødselsraten (antall barn i gjennomsnitt pr. kvinne) i land som f.es. Iran, Kina, Danmark og Norge blir nok mange overrasket. Her er svaret:

  • Norge 1.72
  • Danmark 1.71
  • Iran 1.66
  • Kina 1.62

Og Bangladesh? I 1970 så var den så høy som 6.9. Ikke rart det var en befolkningseksplosjon, men nå er den så lav som  2.1 i Bangladesh (!!),

Grunnen til at det fortsatt er befolkningsveks i Asia er at folk lever lengre enn før. Om noen år å vil dette jevne seg ut og veksten avta. Der det pr. nå er høyest befolkningsvekst er i Afrika, ikke Asia. Men alle eksperter forventer en lignende utvikling også her.

Veldig mange har desverre helt feil oppfatning av hvordan befolkningsveksten er. Det er forventet at befolkningen i verden stabiliserer seg rundt ca år 2100. Anbefaler disse linkene:

https://www.fn.no/Tema/Fattigdom/Befolkning

https://forskning.no/ny-afrika-demografi/bor-vi-bremse-befolkningsveksten-for-a-redde-verden/260005

https://forskning.no/kommentar-samfunnskunnskap/kommentar-hans-rosling-hadde-rett-journalister-tar-mye-feil/1164668

https://ourworldindata.org/fertility-rate 

 

Dette visste jeg fra før. Med ute av kontroll så mente jeg at 1.4 milliarder mennesker er helt hinsides.

Det burde jeg nok ha presisert eller ordlagt meg annerledes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MadameDeRosa
9 timer siden, Cleopatra70 skrev:

Noen som husker SARS, svineinfluensaen, fugleinfluensaen, Ebola, Zika....?

Joda. Husker det godt. Men Ebola kom ikke til Europa i den grad, heller ikke Zika. Dette er noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 16.10, Cleopatra70 skrev:

Noen som husker SARS, svineinfluensaen, fugleinfluensaen, Ebola, Zika....?

Husker svineinlnfluensaen godt! Alle bortsett fra meg ble smittet på bursdagsfeiringa mi, og jeg ble løpeperson for de alle siden de ikke fikk lov til å gå ut. Svineinfluensaen er vel også den som var mest dødelig av disse og ifølge ECDC døde det 14,286 som følge av dette. Noen av de andre har hatt flere dødsfall totalt, men da over lang tid. Usa alene mister jo ifølge CDC mellom 12.000 og 61.000 årlige pga vanlig influensa. De internasjonale tallene er mye mer skremmende, der er det rundt 650.00 årlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svineinfluensa hadde en dødelighet på ~0.2% og en R0 på ~1.5. Ikke langt unna en vanlig influensa.

Wuhan-viruset har r0 på estimert 3-4 og en veldig høy dødelighet.

Studie av de 99 første tilfellene fra et sykehus i Wuhan publisert i Lancet:

https://marlin-prod.literatumonline.com/pb-assets/Lancet/pdfs/S0140673620302117.pdf

image.thumb.png.30cf27c9a334579005357644900df4df.png

11% dødelighet, og VELDIG mye mer smittsomt. Dette er ikke noe "tull" som svineinfluensa, men en blanding av det verste av SARS og en VELDIG smittsom influensa. Dette kan selvfølgelig endre seg, men dersom dette når pandemi-nivå (som det egentlig allerede har) og folk ikke får intensivhjelp i tide vil dødeligheten være mye, mye høyere. Lungene fylles av væske og blod. Disse pasientene døde selv om de fikk tømt lungene.

Til sammenligning hadde spanskesyken, som også var en slags svineinfluensa, en R0 på kanskje 2. Dødeligheten var veldig høy, men hadde den kommet i dag ville det vært mye lavere, selv med litt grunnleggende helsehjelp.

Jeg skjønner at folk tenker at dette er nytt hysteri slik som svineinfluensa, fugleinfluensa etc. var, men dette er noe helt annet og det skal et mirakel til om dette ikke blir en global katastrofe. Hvis omfanget blir såpass at helsevesenet bryter sammen tør jeg ikke engang å tenke på utfallet, og i Wuhan har det mer eller mindre skjedd allerede.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, likestilling said:

11% dødelighet, og VELDIG mye mer smittsomt.

De tallene er ikke representative for befolkningen som helhet. Det er de sykeste som kommer på sykehus, som man kan se av snittalderen (55,5 år). Det kan likevel bli mange eldre som dør. Foreløpig utgjør antall døde ca 2% av antall kjente tilfeller. Siden vi bare har tall fra Kina og de ikke har tradisjon for å være helt ærlige er det vanskelig å vite hvor riktige de er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på daily Mail (kanskje ikke 100% troverdig kilde) at helsepersonell hadde sagt 90.000 smittet men blitt sensurert. Dette tror jeg på, Kina har sensurert slike opplysninger før og omfanget med spredning gir mer mening med dette tallet enn hva som er oppgitt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonymbruker3 skrev:

De tallene er ikke representative for befolkningen som helhet. Det er de sykeste som kommer på sykehus, som man kan se av snittalderen (55,5 år). Det kan likevel bli mange eldre som dør. Foreløpig utgjør antall døde ca 2% av antall kjente tilfeller. Siden vi bare har tall fra Kina og de ikke har tradisjon for å være helt ærlige er det vanskelig å vite hvor riktige de er.

Selvfølgelig, men det er fortsatt helt sinnsyke tall sammenlignet med andre sykdommer. 2% er trolig alt for lavt, men selv det er hundre ganger høyere enn svineinfluensa.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Siste offisielle tall (alt for lave)

Man kan heller ikke regne ut dødelighet ved å ta antall døde / antall smittede. Det tar gjerne 3-4 dager før man dør, så man må i så fall ta antall døde / antall smittede for 4 dager siden, men selv det blir for lavt, når man tar med alle som er i kritisk tilstand.

Hubei province (including Wuhan)

Smittede: 4,586
Døde: 162
Kritisk eller alvorlig: 711 serious, 277 critical

Det er 3.3% døde, men med ytterligere 5+ % kritiske og 14+ % alvorlige. At man ender opp nær 10% når tiden går er slett ikke umulig.

Det er nærmere 60.000 helsepersonell i provinsen nå, og de har flydd inn forsterkninger. Det virker usannsynlig at de bare har 4500 smittede om man ser videoer derfra...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe man kan gjøre for å beskytte seg mot influensa og alle andre virus der ute og som ikke er hysterisk, er å bruke antibac på hendene og ikke gni seg i øynene eller ha fingrene i nesa eller munnen etter man har tatt i handlevogner, dørhåndtak osv. Samt legge papir på dosetet før man setter seg på et offentlig toalett, om man MÅ gå på et offenlig toalett, kanskje bruke en antibac-serviett istedenfor vasken.
Man trenger ikke holde seg inne, det blir litt rart syns jeg. Jeg mener fortsatt at dette er hypet og overdrevet for å skape frykt, men jeg liker ikke å få alle slags virus uansett så jeg tar allerede forholdsregler på offentlige steder der utallige mennesker tar på de samme tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, likestilling said:

Det er nærmere 60.000 helsepersonell i provinsen nå, og de har flydd inn forsterkninger. Det virker usannsynlig at de bare har 4500 smittede om man ser videoer derfra...

Hvis antall smittede er mye høyere så må antall døde være det også for at statistikken skal være riktig, hvis ikke er dødeligheten mye lavere enn 2%. Det virker mer sannsynlig at antall smittede er kraftig underrapportert enn antall døde.

Endret av Anonymbruker3
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

Jeg mener fortsatt at dette er hypet og overdrevet for å skape frykt

Tror du at Kina, av alle land, i praksis stenger hele landet og kun holder sykehus åpne for å skape frykt? Om noe er det alvorlig underdrevet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.1.2020 den 15.32, Warrior skrev:

Kan ikke folk gi faen i å reise bort til land i Asia? Hva faen skal de borti der å gjøre! Bare for å spre sykdom å ta livet av folk. Må også nekte de i Asia å reise hit. 

Jeg tenker det samme men de skal ha koner og prostituerte og oppleve og spise mat i sola når det er jul og snø i Norge.

Endret av LittleBabyNothing
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2020 den 14.29, Kvinnelist skrev:

Handler ikke om det, å rakke ned på andre.

Det handler om hva som er "bærekraftig" "fornuftig" , å det er IKKE å drive brannslukking i fattige land rundt i afrika.

Største problemet i dag et jo at vi er blitt altfor mange på jorda, så da er det jo bare fint om det skjer en epidemi som tar mange liv. Det bor ganske mange i kina for eks, de har ikke vondt av å miste noen millioner.

Vil du si tsunamien og jordskjelvet i 2004 gjorde det godt med å utrydde 25 000 mennesker inkludert 80 nordmenn, som nå er glemt av media. og over 500 svensker?

9/11?

Utøya og Oslo bombingen?

Oklahoma City?

Det mest bærekraftige er at vi alle tar en Jonestown noe ala Jim Jones og dreper oss selv.

Endret av LittleBabyNothing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonymbruker3 skrev:

Hvis antall smittede er mye høyere så må antall døde være det også for at statistikken skal være riktig, hvis ikke er dødeligheten mye lavere enn 2%. Det virker mer sannsynlig at antall smittede er kraftig underestimert enn antall døde.

Antall oppgitt døde er definitivt mye lavere enn reelle tall.

Et eksempel:

https://www.wsj.com/articles/relatives-wonder-whether-pneumonia-deaths-were-tied-to-coronavirus-11579915630

Sitat

His family had expected the death certificate to reflect the deadly coronavirus, because as his condition deteriorated, his doctors told his family he was suffering from an untreatable virus in his lungs.

Instead, it recorded “severe pneumonia” as the cause of death, she said. The relatives of two other people who died in separate hospitals in Wuhan this week also described similar situations, saying the causes of death had been given as “viral pneumonia.”

The relatives of all three said the deceased hadn’t been included in China’s official count of 41 deaths attributed to coronavirus.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, likestilling skrev:

Tror du at Kina, av alle land, i praksis stenger hele landet og kun holder sykehus åpne for å skape frykt? Om noe er det alvorlig underdrevet.

Det vil de også at du skal tro, det er enda mer effektivt nå i internett-alderen når man kan søke selv. Vet du at Google viser det de vil vise?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...