Gå til innhold

Tråden om Helene Drage


Anbefalte innlegg

I tråden om Helene Drage ble det fremmet påstand uten dokumentasjon. Dette ble rapportert i går, men moderator har latt det stå

I ly av tråden om Anne-Brith Davidsen der det blir ryddet fortløpende med hard hånd for injurie; er det ikke en like alvorlig injurie å skrive at en navngitt og offentlig person har ei fortid uten å kunne dokumentere det? Likedan var det heller ikke lov her på forumet å skrive navnet på den kvinnelige toppbloggeren som ble dømt og ilagt fengelsstraff for vold, selv om det er en ganske kjent sak hvem det er. 

Og ja; jeg vet at det tar ei stund før tråder blir moderert siden dette er noe moderatorer gjør på fritiden, men dog; enkelte tråder på rampelys blir ryddet fortere enn jeg rekker å stappe oppi en ny snus. Mens andre tråder igjen, sånn som Helene Drage sin, får krenkende og injuriene påstander stå lenge. 

Jeg forstår meg virkelig ikke på den inkonsekvente modereringen i ulike tråder på rampelys.

 

Innlegget er ryddet for gjengivelse av regelbrudd som er ryddet fra omtalte tråd.

Endret av Måne Rampelyset
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden om Helene Drage, der er ALT greit tydeligvis. Utrolig hva som får stå der i forhold til hva som fjernes i de andre trådene. Sånn har det vært i flere år. Det er så åpenbar forskjellsbehandling. Kvalmt. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Er det ikke dette som foregår i HD tråden? 

Sitat

* Krenkende, hetsende eller injurierende utsagn. Nedsettende omtale av kropp ryddes under denne regelen. Selv om du kan dokumentere dine ytringer som sannhet, kan innlegg  slettes for injurier om ytringene anses å være til skade for omtalte part, deres omdømme og privatliv, da omtalte part ikke har mulighet til tilsvar.

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillesnøfnugg skrev (På 22.1.2020 den 11.11):

Er det ikke dette som foregår i HD tråden? 

Sitat

* Krenkende, hetsende eller injurierende utsagn. Nedsettendeomtale av kropp ryddes under denneregelen. Selv om du kan dokumentere dine ytringer som sannhet, kaninnlegg slettes for injurier omytringene anses å være til skade foromtalte part, deres omdømme og privatliv, da omtalte part ikke har mulighet til tilsvar.

Nettopp. 

Trodde egentlig tråden om HD ikke kunne bli verre mtp all den fatshaminga som får stå umoderert.

 

edit; kanskje Helene Drage også burde sendt 150 mailer med trusler om anmeldelser for å unngå grove anklager og hets. 

Henvisning til slettede krenkende og injurierende utsagn er slettet. Sol, admin.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, skruf skrev:

I ja jeg vet at det tar ei stund før tråder blir moderert siden dette er noe moderatorer gjør på fritiden, 

Jeg trodde de nye moderatorene, som kun er på rampelys, ble lønnet? Eller var det kun det svenske spetakkelet som ble lønnet (for særdeles slett jobb)? 

Endret av Vipser
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Vipser skrev:

Jeg trodde de nye moderatorene, som kun er på rampelys, ble lønnet? Eller var det kun det svenske spetakkelet som ble lønnet (for særdeles slett jobb)? 

Tror det var svenskene som ble lønnet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Vipser og @skruf

Til orientering så har ene moderatoren svart at de får betalt her - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1297497-informasjon-om-moderering/?do=findComment&comment=23850867

"Som KG-ansvarlig informerte om i HI er vi rekruttert fra tidligere eller eksisterende moderatorteam på KG, og vi får betalt for denne jobben." 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
2 minutter siden, Asti skrev:

@Vipser og @skruf

Til orientering så har ene moderatoren svart at de får betalt her - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1297497-informasjon-om-moderering/?do=findComment&comment=23850867

"Som KG-ansvarlig informerte om i HI er vi rekruttert fra tidligere eller eksisterende moderatorteam på KG, og vi får betalt for denne jobben." 

👀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi gjør vårt beste for å lese og rydde alle tråder innen 24 timer, men noen ganger kan det også ta lenger tid. Helene Drage-tråden ble tidligere i kveld skjult for moderering, og er nå ryddet. De aktuelle innleggene var ikke eldre enn 24 timer. Tråden om Anne Brith blir ryddet i samme intervall som Helene Drage og resten av Rampelyset. 

Sol, admin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi reagerer på det som skrives, er det kanskje lurt å unngå en ny tråd med samme grove innhold... 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
1 time siden, cerruti skrev:

Hvis vi reagerer på det som skrives, er det kanskje lurt å unngå en ny tråd med samme grove innhold... 

Opplys meg gjerne om den tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, lillesnøfnugg skrev:

Opplys meg gjerne om den tråden.

Det er jo denne. Her skrives jo igjen de samme antydningene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.1.2020 den 11.11, lillesnøfnugg skrev:

Er det ikke dette som foregår i HD tråden? 

Sitat

* Krenkende, hetsende eller injurierende utsagn. Nedsettende omtale av kropp ryddes under denne regelen. Selv om du kan dokumentere dine ytringer som sannhet, kan innlegg  slettes for injurier om ytringene anses å være til skade for omtalte part, deres omdømme og privatliv, da omtalte part ikke har mulighet til tilsvar.

Jeg må bare si at for meg er det helt uforståelig at HD tråden blir ryddet for spekulasjoner mens AB tråden ble ryddet for det siterte! Hvis ikke det siterte dekker det som stod i HD tråden er det for meg helt umulig å forstå denne regelen! 
 

Kan du @Sol Rampelyset prøve å forklare dette? Forstår at det kan være vanskelig uten å gjenta det som ble skrevet, men kan du prøve? Det er jo viktig at vi som skriver her forstår hva som ligger bak regler og ryddinger? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Jeg må bare si at for meg er det helt uforståelig at HD tråden blir ryddet for spekulasjoner mens AB tråden ble ryddet for det siterte! Hvis ikke det siterte dekker det som stod i HD tråden er det for meg helt umulig å forstå denne regelen! 
 

Kan du @Sol Rampelyset prøve å forklare dette? Forstår at det kan være vanskelig uten å gjenta det som ble skrevet, men kan du prøve? Det er jo viktig at vi som skriver her forstår hva som ligger bak regler og ryddinger? 

Jeg ryddet tråden. Innleggene som ble ryddet brøt flere regler; spekulasjoner og krenkende/injurierende. Det ble bare skrevet spekulasjoner i ryddemelding, men det kan jeg endre.

Måne, admin.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Måne Rampelyset skrev:

Jeg ryddet tråden. Innleggene som ble ryddet brøt flere regler; spekulasjoner og krenkende/injurierende. Det ble bare skrevet spekulasjoner i ryddemelding, men det kan jeg endre.

Måne, admin.

Takk for raskt svar, da var det lettere å forstå👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.1.2020 den 20.00, Asti skrev:

@Vipser og @skruf

Til orientering så har ene moderatoren svart at de får betalt her - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1297497-informasjon-om-moderering/?do=findComment&comment=23850867

"Som KG-ansvarlig informerte om i HI er vi rekruttert fra tidligere eller eksisterende moderatorteam på KG, og vi får betalt for denne jobben." 

Åh gud bedre, håper de får betalt i bananer for de leverer som aper.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Hvorfor er løgn spekulasjoner og sannhet injurie? Kan noen forklare dette for meg? Gjerne med teskje, for jeg er helt blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når moderatorene rydder bort innlegg som inneholder fakta- og sannhetsopplysninger som injurier har de misforstått hva det juridiske begrepet injurier er.

Jon Wessel-Aas forklarer:
- En udokumentert beskyldning er imidlertid ikke automatisk rettsstridig. Dersom den fremsettes som ledd i samfunnsdebatten, som et i konteksten forsvarlig bidrag til «sannhetssøkingen», vil den kunne være beskyttet av ytringsfriheten. 

Og:
Det mest sentrale elementet i alle vurderinger hvor hensynet til ytringsfriheten skal avveies mot hensynet til personvernet, er derfor hvorvidt offentliggjøringen har allmenn interesse – om publiseringen skjedde som ledd i samfunnsdebatten.

https://journalisten.no/jon-wessel-aas-vaga-saken-privatlivets-fred/ytringsfrihet-privatliv-og-injurier/140333

Vi kan vel si det slik at når ABD bruker sin egen personlige økonomi som falskt sannhetsvitne i markedsføring av egne kurs inneholdende lovnader om dette og hint for å bli like suksessfull som ABD hevder at hun er når hun ikke er det, anses offentlig tilgjengelig informasjon om denne økonomien av offentlig interesse. Hun driver tross alt villedende markedsføring i salgsøyemed, noe som rammer potensielle kunder.

 

Videre vil det være slik at tilsvarende innlegg i de ulike trådene bør modereres likt. Når det ryddes misvisende for injurier i ABD-tråden og det ikke ryddes for tilsvarende i andre tråder, er det vanskelig å forstå premissene for slik rydding. Spesielt når ABD selv har gått ut med å ha hurtigtast til forumansvarlig i form av 150 e-poster over en kort tidsperiode. Folk husker, og tenker sitt. Derfor fremstår det som at injurieryddingen hos ABD forfordeler andre bloggervirksomheter som blant andre HD og VP.
Enda mer uforståelig blir det når moderator, når de blir gjort oppmerksomme på forskjellspraksisen deretter endrer den eksisterende ryddemeldingen i andre tråder slik at det skal fremstå som om det ryddes på likt grunnlag.

Det ryddigste her hadde vært å fjerne "injurier" i ryddemeldingene som inneholder fakta i ABD-tråden, og ryddet korrekt i de andre trådene som virkelig inneholder injurierende opplysninger til skade for privatlivets fred, som i HD-tråden.

 

 

Endret av Cavatina
kommaoverflod
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.1.2020 den 11.08, DianaV skrev:

Tråden om Helene Drage, der er ALT greit tydeligvis. Utrolig hva som får stå der i forhold til hva som fjernes i de andre trådene. Sånn har det vært i flere år. Det er så åpenbar forskjellsbehandling. Kvalmt. 

Helt enig. Det er så vanvittig stor forskjell, helt utrolig hva som får stå i den tråden .

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...