Gå til innhold

Hvordan takler dere at barnet deres blir venn med klassens bølle?


Gjest Witch24

Anbefalte innlegg

Gjest Witch24
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du var svært heldig som hadde en slik venninne med slike rause foreldre, men på generell basis kan man ikke forvente såpass med "oppfølging" av andres barn. Jeg anser meg selv som raus, og tar gjerne imot barnas venner på strak arm, men jeg hadde vegret meg for å bli for engasjert i et utagerende, uoppdragent og "bøllete" barn. Det hadde jeg ikke hatt kapasitet til, og det sier jeg uten å skjemmes. Jeg hadde selvsagt ikke utestengt dette barnet, men hadde trolig sett meg nødt til å begrense kontakten en del.

Anonymkode: 09262...2a5

Ja, jeg tenker også det er greit at de leker på skolen og sees på fotballtreningen (og på bursdager nå de første årene da alle gutta ber hverandre).

Begrenser kontakten heller ved hjembesøk, ihvertfall nå i førsten...kanskje oppleget rundt han finner ut som feiler han og evt tiltak gjør han til et barn det lettere til å omgås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Witch24
På 21.1.2020 den 15.21, AnonymBruker skrev:

Den tenkemåten du har her er et av de største problemene i klasser med utfordrende klassemiljø. Foreldrene tenker meg meg meg istedenfor å være rause og inkluderende og lære av hverandres ulikheter. 

Dersom du gjør som du foreslår er du med på å bidra til utfrysing av en gutt og et dårligere klassemiljø med sosiale skiller. Tenk om alle andre tenker likt også? Tenk om det var ditt barn de andre voksne tenkte sånn om. 

Anonymkode: aa4e5...641

Jeg kjønner hva du mener, men jeg vil ikke at noen skal herse med min gutt, denne gutten har venner der foreldra omgås hverandre mer og kan samarbeide...så han er ikke ensom for å si det mildt. Og jeg begrenser ikke deres kontakt på skolen, vil bare ikke ha ansvaret for han i mitt hjem, da jeg ikke vet hvordan man takler sånne...hvis foreldrene evt ville være med så kunne det gått an..

Min sønn er litt lett påvirkelig og denne gutten har lett får å beordre andre hva andre skal gjøre...

Kanskje greit å lære seg tidlig at oppfører du deg som en dritt vil folk trekke seg unna;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Witch24
22 timer siden, Arkana skrev:

Jeg tenker at også de som har atferdsproblemer trenger venner og at de definitivt ikke blir mindre bøllete av å føle seg ekskludert. Jeg synes holdningen din er ufattelig trist, og lurer på hva du hadde tenkt om det var ditt barn det gjaldt. 

Syns du jeg evt kunne bedt foreldra være her da jeg ikke vet hvordan man håndterer barn med atferdsproblemer (når lærerene problemer håndtere han har ikke jeg sjangs). 

Jeg hadde ikke gitt mitt barn så frie tøyler som han får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Witch24
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klassens bølle. Er et barn slemt? 

Noen voksne har feila det barnet totalt, ikke fortsett i samme stilen er du grei. 

Anonymkode: 346f5...df9

Ja, men jeg er redd at det skal påvirke mitt barn til å bli bølla nummer 2;)

De voksne som bør gjøre noe her er foreldra med hjelp av skolen. Som de gjør, og jeg håper de finner ut problemet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Witch24
3 timer siden, Geirfuglen skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du ikke anser at du selv har kapasitet? Jeg tenker at man ikke nødvendigvis trenger å gjøre så utrolig mye heller, og det kommer jo også an på hvor alvorlig det er og om man bør involvere fagpersoner. Jeg føler at vi har mye å gjøre her hjemme også, men kan ikke se at vi ikke skulle hatt «kapasitet» til å åpne hjemmet vårt for et «bøllete» barn.

Ts her, ikke den du spør, men jeg kan si jeg har helseutfordringer og ikke mer kapasitet til overs til ekstra utfordringer i hverdagen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse «bøllete» barna..har dere kjent hvordan de små skuldrene deres senkes når dere legger en hånd på ryggen deres? Har dere sett hvordan kroppsspråket deres forandres når dere snakker MED dem, og ikke til dem? De funker nokså nøyaktig som meg og deg - hvis du blir avvist gang på gang, og alle rundt deg forventer at du er en bølle, uansett hvor mye bra du gjør..vel, da gir du opp til slutt, og BLIR en bølle. Man gjør stort sett det som er forventet av en. 
 

Ingen barn blir født som bøller, men alle har forutsetninger for å bli det! Alt handler om miljø, og hvilke påvirkninger man utsettes for. For alt du vet, blir denne gutten dæljet gul og blå hjemme..og som kjent, blir man dæljet gul og blå, så kommer man i forsvarsposisjon. I forsvarsposisjon blir man ofte lite rasjonell - man utagerer gjerne. Spesielt om man er et lite barn som fortsatt mangler verktøyet til å fortelle hva som er så vondt. Da er det mye lettere å bruke sinne. Et barn tror at de voksne forstår hvorfor man er sint. Sinne er ofte en substitutt for redsel. 
 

Dette er et lite barn, ikke et svært monster. Dette barnet vet at det stort sett er uønsket. Tenk det, så lite, men allikevel så stor innsikt. Jeg hadde også vært jævlig skuffet og lei, om alle hadde bestemt seg for at jeg var et problem. Sannsynligvis ville jeg ha utagert jeg også, og vært stygg i kjeften. 
 

Jeg kan med hånden på hjertet si, at alle de barna jeg har møtt, som blir definert som «problembarn» (og jeg har møtt mange!) har hatt det/har det jævlig tøft - som regel i hjemmet sitt. De skal takle omsorgssvikt i hjemmet - i tillegg til å bli avvist av omverdenen..det er tøft! Og som oftest sitter det foreldre og trekker i snorene, slik at disse barna aldri får oppleve styrken et vennskap gir. Ingen vil at sine barn skal omgås «bøller», men alle er i mot mobbing..forstå det den som kan. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind

Hadde ikke utestengt han fra hjemmet mitt. Men han hadde fått klinkende klar beskjed på at under mitt tak gjelder mine regler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Witch24 skrev:

Syns du jeg evt kunne bedt foreldra være her da jeg ikke vet hvordan man håndterer barn med atferdsproblemer (når lærerene problemer håndtere han har ikke jeg sjangs). 

Jeg hadde ikke gitt mitt barn så frie tøyler som han får. 

Ja, det synes jeg er innafor. Eller snakk med foreldrene, de er nok klar over at dette er et problem, kanskje har de tanker om hvordan barnet deres har det best mulig i ditt hjem. Du trenger selvsagt ikke legge det fram som at barnet er en bølle du ikke klarer å takle, men be om råd på en fin måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Witch24
2 timer siden, Vera skrev:

Disse «bøllete» barna..har dere kjent hvordan de små skuldrene deres senkes når dere legger en hånd på ryggen deres? Har dere sett hvordan kroppsspråket deres forandres når dere snakker MED dem, og ikke til dem? De funker nokså nøyaktig som meg og deg - hvis du blir avvist gang på gang, og alle rundt deg forventer at du er en bølle, uansett hvor mye bra du gjør..vel, da gir du opp til slutt, og BLIR en bølle. Man gjør stort sett det som er forventet av en. 
 

Ingen barn blir født som bøller, men alle har forutsetninger for å bli det! Alt handler om miljø, og hvilke påvirkninger man utsettes for. For alt du vet, blir denne gutten dæljet gul og blå hjemme..og som kjent, blir man dæljet gul og blå, så kommer man i forsvarsposisjon. I forsvarsposisjon blir man ofte lite rasjonell - man utagerer gjerne. Spesielt om man er et lite barn som fortsatt mangler verktøyet til å fortelle hva som er så vondt. Da er det mye lettere å bruke sinne. Et barn tror at de voksne forstår hvorfor man er sint. Sinne er ofte en substitutt for redsel. 
 

Dette er et lite barn, ikke et svært monster. Dette barnet vet at det stort sett er uønsket. Tenk det, så lite, men allikevel så stor innsikt. Jeg hadde også vært jævlig skuffet og lei, om alle hadde bestemt seg for at jeg var et problem. Sannsynligvis ville jeg ha utagert jeg også, og vært stygg i kjeften. 
 

Jeg kan med hånden på hjertet si, at alle de barna jeg har møtt, som blir definert som «problembarn» (og jeg har møtt mange!) har hatt det/har det jævlig tøft - som regel i hjemmet sitt. De skal takle omsorgssvikt i hjemmet - i tillegg til å bli avvist av omverdenen..det er tøft! Og som oftest sitter det foreldre og trekker i snorene, slik at disse barna aldri får oppleve styrken et vennskap gir. Ingen vil at sine barn skal omgås «bøller», men alle er i mot mobbing..forstå det den som kan. 
 

TS her; jeg har litt vansklig for å tro at det er vansker i hjemmet, da foreldra har utdanning som tilsier at de skal forstå barn på et høyt nivå...

Vennskap er heller ikke helt fair når den ene bosser/ utnytter over de andre barna...

Denne gutten har også mange andre venner som har foreldre som er mer ressurssterke enn meg og vanker med foreldra til gutten så dette er ikke et ensomt barn. Leker med de fleste guttene på skolen inkludert min sønn. Og det er helt okei, jeg har bare ikke kompetanse til å ha han alene pga mine egne helseutfordringer, sammen m foreldra skulle vært ok, for da kunne de tatt tak hvis han skulle slå seg vrang;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klassens bølle. Er et barn slemt? 

Noen voksne har feila det barnet totalt, ikke fortsett i samme stilen er du grei. 

Anonymkode: 346f5...df9

Ikke særlig politisk korrekt kanskje men ja, mange barn er helt jævlige og grusomt slemme og det er fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...