Gå til innhold

Hva gjør du for miljøet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør du av enkle miljøtiltak? 

Her i huset er det helt standardtiltak, men lurer på om noen har noen enkle tips vi ikke har snappet opp. 

Vi:

- Kildesorterer 90% av søpla.

- Jeg bruker bærenett fremfor plastpose. Om vi går tom for plastposer kjøper vi på rull. De er tynnere enn bæreposer fra butikken. Ergo mindre plast. De er også billigere. 

- Jeg bruker menskopp og tøybind. 

- Bruker sminkepads av bomull/bambus til fjerning av sminke. Vaskes og brukes på nytt. 

- Kjøper grønnsaker, Egg, kjøtt fra firstprice, prima osv. Dette er ofte stykker som har "feil" fasong. Men det smaker jo likt. 

- Jeg "bruker opp" klærne mine før jeg kjøper nytt. Kjøper ofte brukt til barna. 

- Kjører fulle oppvaskmaskiner/vaskemaskiner. 

- Skrur av lys i rom vi ikke bruker. 

Anonymkode: 17e72...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar buss og sykler eller går i steden for bil

og kildesorterer

Anonymkode: ae688...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting, jeg håper klimaendringer tar knekken på menneskeheten, eller i hvert fall reduserer livskvaliteten vår i stor grad.

Anonymkode: 48fe6...a3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser nesten ikke kjøtt. Kjøper kun det som er på 50%, blir kastet uansett
Bruker nett på butikken, ikke plastposer på frukt etc
Plukker ikke opp dritten til bikkja i skogen, sparer plast
Sorterer det som kan sorteres av søppel
Kjører dieselbil (mindre klimaavtrykk enn elbil/bensin)
Tar kollektiv mest

Men alt i alt, dette gjør jeg egentlig for min egen helse og skyld. Klimaet får vi ikke gjort så mye med. Denne sirkelen har skjedd før, bare vi som speeder opp litt mer

Anonymkode: d30a7...c74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører El-bil.

Flyr meget sjelden.

Kjøper lite klær, og når jeg kjøper så kjøper jeg fra kvalitetsmerker og ikke fra klimaverstingene.

Spiser lite kjøtt. 
Kildesorterer. 

Anonymkode: da3fd...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veganer
Handler brukt
Unngår engangsplast (har bærenett, har en liten rull med tre-bestikk i veska, har egen kopp til kaffe i veska osv)
Bruker eco-friendly oppvaskmidler
Kildesorterer
Bruker shampo og balsam bar fra lush, og såpestykker for å unngå plastemballasje

 

Anonymkode: 300c8...542

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å skrive at vi også spiser kjøtt fra 50% hylla sikkert 3-4 ganger ukentlig. 

 

Ts

Anonymkode: 17e72...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- har valgt å bare få ett barn, så jeg og mannen har halvert vårt fremtidige avtrykk

- har byttet ut ene bilen i husstanden med en elsykkel. Har sykkelvogn til handling og levering av barn i barnehagen

- kjøper lokal kortreist mat på rekoringen

- har kjøkkenhage og dyrker en del mat der

- jakter og fisker, så får kjøtt og fisk selv

- plukker sopp og bær hver høst

- kildesorterer

- unngår syntetstoff, inkludert superwash ull

- arver mye klær, og arver vekk videre

- spiser middagsrester til frokost/lunch, så kaster svært lite mat

- lager ansiktskrem, bodylotion og såpe/shamphh selv (dessverre ikke av kortreiste ingredienser, men i hvert fall ingen miljøgifter i det)

- bruker handlekurv og tøyposer når jeg handler

- kjøper få kvalitetsplagg i stedet for masse ræl fra billigkjedene. Vaske gjerne vekk flekker i stedet for å vaske hele plagget

- leser stort sett på kindle i stedet for å kjøpe nye papirbøker, og bruker biblioteket

- kjøper ofte mat med kort holdbarhet med nedsatt pris

- har vannflaske i stål til alle i familien, termoskopper og har alltid bestikk i sekken/veska. Så slipper man engangsbestikk og kopper når man er ute 

- har høner, som omdanner avskjær, skrell og tørt brød til egg

- bruker ikke sminke og hårprodukter

- bruker menskopp og ungen hadde tøybleier som ble arvet videre da den sluttet med det

- hadde kun bæresjal, ikke vogn til babyen

- har flergangs kaffefilter av tøy

- bruker miljøvennlig klesvaskemiddel, sonette tror jeg det heter?

- bruker stål og glass til matoppbevaring, og voksklede i stedet for plastfolie

- har flergangs bakepapir

- stort sett ledlys overalt, som bruker mye mindre strøm

- trener og spiser sunt, en lavere kroppsvekt belaster jorden mindre, en sunn og frisk person bruker mindre medisiner og mindre ressurser

- kjøper ingenting sommer engangs eller av så dårlig kvalitet at det ikke kan forventes å vare

- kjøper brukt sportsutstyr

Anonymkode: 11426...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting annet enn at jeg ikke kaster plast/søppel i naturen.

Anonymkode: c612d...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I dag har vi fått et klimahysteri i Norge. Så det jeg gjør for miljøet er å si sannheten om hvilket vanvidd dette hysteriet er. Norge kan ikke redde verden. Det er blant annet i Kina og Japan vi har de store miljøsvinene. Hva skal klimakvoter og flyseteavgift være godt for i Norge, lille Norge når det er i utlandet forurensningen faktisk er? De får løse problemet der det er. Det er ikke Norge som skal straffes for det andre driver med. Det gjør jeg for miljøet. Jeg sier fra om klimahysteriet som vi ikke har behov for å ha her. 

 

Anonymkode: de915...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke. Spiller ingen rolle hva jeg gjør. Jeg kan ikke redde verden, og gidder ikke å tro at jeg har noe innflytelse på noe her i verden. Jeg er dott på kartet.

Anonymkode: e37fc...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ikke bil, og flyr aldri. Ikke helt bevisst på miljøet, men er ganske sikker på jeg gjør mer for miljøet enn de som skriker høyest om klimakrise, men ikke tar noen bevisste valg selv. De som gjerne nevner rødt kjøtt som en stor synder, men så kjører de gjerne egen bil og reiser på lange flyturer..

Har derfor veldig god samvittighet når jeg spiser kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- flyr minst mulig (målet er 1 flytur-retur i året, men i år blir det to) 

-spiser mest mulig lokal mat (driver gård, så har jo mulighet til å produsere nye selv) 

-kjøper minst mulig klær, kjøper helst brukt når familien må trenger noe nytt

-har forsøkt meg litt frem med shampo, balsam osv I fast form (shampobarer osv) for å spare plastikk

-har sluttet helt med engangsbeholdere for drikke mat osv

- prøver å sortere og resirkulere så godt jeg kan (her synder jeg mye 😱

- kjører kollektivt når det er mulig 

- skal kutte litt på bilbruk fremover men dette er vanskelig når man bor i distriktet 

- Prøver å huske plastikkpose I lomma. Denne feiler jeg også stort på. 

- generelle kutt i forbruket. Jeg vil spare mer penger, spare miljøet og jobbe mindre (jobbe mer hjemme). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bryr meg ikke. Spiller ingen rolle hva jeg gjør. Jeg kan ikke redde verden, og gidder ikke å tro at jeg har noe innflytelse på noe her i verden. Jeg er dott på kartet.

Anonymkode: e37fc...c58

Hva hvis alle hadde tenkt som deg? 1 million mennesker hadde bare tenkt skitt la gå, jeg er bare én person? Alle har et ansvar å ta vare på miljø og klima. En person som bryr seg er en person mer. 

Anonymkode: bd6d1...7d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke, og skal ikke ha egne barn.

Blitt flinkere til å ikke kjøre hit og dit, men planlegge gjøremål og ta flere samtidig fremfor å lufte bilen i tide og utide.

Kildesorterer veldig nøye.

Har begynt å produsere egen kompost til hagen fremfor å kjøpe.

Kuttet ut å kjøpe jord som inneholder torv.

Flyr maksimalt en tur/retur i året. Stort sett er det annethvert år. Flyturene er på maks tre timer hver vei. 

Spiser kjøttfritt 3-4 dager i uken. Dette er ikke et aktivt valg, bare rett og slett fordi kjøtt ikke er veldig viktig for meg i alt av retter. Har ikke lagt om tacoen liksom, men lager gjerne vegetarwok.

 

 

 

 

Anonymkode: 381de...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.1.2020 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du av enkle miljøtiltak? 

Her i huset er det helt standardtiltak, men lurer på om noen har noen enkle tips vi ikke har snappet opp. 

Vi:

- Kildesorterer 90% av søpla.

Anonymkode: 17e72...3fe

Det er vel stort sett kildesortering av glass og aluminium som er det eneste lønnsomme energimessig sett. Papp og papir koster mer energi slik det gjenvinnes (inkludert transport) enn du sparer, og matavfall blir for det meste ikke gjort om til biogass, men bare går på fyllinga med alt annet, osv.

På 21.1.2020 den 11.09, AnonymBruker skrev:

- Jeg bruker bærenett fremfor plastpose. Om vi går tom for plastposer kjøper vi på rull. De er tynnere enn bæreposer fra butikken. Ergo mindre plast. De er også billigere. 

Du skal bruke et bærenett ekstremt mange ganger før det går i pluss i forhold til plastposer.

På 21.1.2020 den 11.09, AnonymBruker skrev:

- Jeg bruker menskopp og tøybind. 

- Bruker sminkepads av bomull/bambus til fjerning av sminke. Vaskes og brukes på nytt. 

- Kjøper grønnsaker, Egg, kjøtt fra firstprice, prima osv. Dette er ofte stykker som har "feil" fasong. Men det smaker jo likt. 

- Jeg "bruker opp" klærne mine før jeg kjøper nytt. Kjøper ofte brukt til barna. 

Det er jo bra

På 21.1.2020 den 11.09, AnonymBruker skrev:

- Kjører fulle oppvaskmaskiner/vaskemaskiner. 

Det ødelegger lager og motoren på maskinen og fører til at den må byttes tidligere (siden ingen driver å reparerer slikt lenger)

På 21.1.2020 den 11.09, AnonymBruker skrev:

- Skrur av lys i rom vi ikke bruker. 

Dette har så og si ingen betydning på energiforbruket. Lys bruker lite strøm (ihvertfall LED lys), og så lenge det er kaldere ute enn inne vil overskuddsenergien bare omgjøres til varme som så trekkes fra på hva varmeovnene bruker pga termostaten deres. Så du sparer altså kun bittelitt energi på dette på dagtid på varme sommerdager, ellers sparer det null og nix.

Mye bedre å innvestere i smart styring av varmekilder i huset som oppvarming av rom og varmtvann etter tidspunkt med senking når man ikke er hjemme, og bedre isolasjon. Det er oppvarming som er den store strømforbrukeren her i landet for privatboliger.

Anonymkode: e8354...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Har ikke bil

* Går der jeg kan, eventuelt tar kollektivt (primært t-bane)

* Storhandler 1-2 ganger per måned. 

* Brød og annen mat fryses ned og brukes utover måneden. 

* Kildesorterer alt jeg kan kildesortere (plast, papir/papp, glass, matavfall osv).

* Bruker handlenett i stedet for plastposer.

* Ødelagte/slitte klær gis bort til Fretex.

* Kuttet reiser generelt med 90% 

* Handler klær og lignende én gang per år, primært når jeg er på reise i London. 

* Tar tog på feriereiser i stedet for fly der dette er praktisk mulig.

* Handler brukt der det er mulig (med få unntak er f.eks våre møbler brukte).

* Generelt veldig lavt strømforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...