Gå til innhold

Trenger seriøs hjelp fra noen som KAN om vektnedgang.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal oppsummere så sammenfattet jeg klarer. 
I dag: 173 cm - 110 kg (32 år kvinne) 
 
Barndom - 10-20 kg overvektig. 
14 år - pose/suppediett fra lege. Raste ned 25 kg og lå på undervektig i følge bmi. 
14-16 år: Opp 50 kg. 
18 år: Ned 45 kg ved lavkarbo og trening. 
Holdt vekta fram til 23års alder da jeg brakk lårbeinet i en skiulykke. Datt ut av lavkarboen, og jeg trente mindre. Treninga stoppet helt. Satt i rullestol og gikk på krykker i 6 mnd. Nådde da 90 kg. I de neste årene gikk jeg sakte opp til 100 kg. Ble gravid 27 år og fikk to tette. Lå på 130 kg som høygravid. Ned til 110 ett år etter siste fødsel. 
 

I dag: Ganske inaktiv. Ble plassert i rullestol pga ekstrem bekkenløsning i mitt siste svangerskap for 1 år siden. Satt fra uke 13 til etter fødsel. Går rolige trilleturer, men opplever å bli sliten av å gå opp en enkel trapp. Er i ekstrem dårlig form. 
 

Har i 4 uker nå brukt app og tellet alle kalorier. Ligger på 1400 kalorier, og har garantert ikke oversteget. Har spist lite og ofte. Magre produkter. Ett knekkebrød under 50 kalorier med en kokt skinke på til frokost. 2 egg med salat uten dressing til lunsj. Eple/gulrot og agurk som mellommåltider. 100g kyllingfile eller 200g torsk/hvit fisk til middag. Mye grønnsaker. Ett knekkebrød til kveldsmat. Noe cottage cheese med kanel i mellom. Har tellet alle kalorier til prikke. Gått turer, men rolige turer. 
I løpet av disse 4 ukene gått OPP fra 110-113 kg. 
 

Hva er det som er galt? Er forbrenninga mi ødelagt av jojoslanking? Må jeg bare komme i gang med å trene? Vil trening øke forbrenninga? 
 

Jeg VET at jeg må komme i gang å bli i bedre form, men ville jo uansett trodd at vekta ville gå nedover når jeg startet å telle kalorier. Tidligere lå jeg på 2200 kalorier om dagen. Hvorfor går jeg opp av å kutte 500-700 kalorier? 


Vær så snill å hjelp meg. 

Anonymkode: 565b7...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Edit; bare for å legge til. 
Før jul brukte jeg appen og lå på 1700 kalorier. Dette også uten noe vektnedgang. Derfor har jeg nå lagt meg enda lavere. 

Anonymkode: 565b7...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ligge for lavt heller, da går kroppen i sparemodus og lagrer kaloriene i stedet for. Hva med å ta ko takt med lege og få en henvisning til ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg? Da får du hjelp til å spise nok, men samtidig gå ned. Aktivitetsnivået ditt har litt å si også. 

Anonymkode: 08309...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke ligge for lavt heller, da går kroppen i sparemodus og lagrer kaloriene i stedet for. Hva med å ta ko takt med lege og få en henvisning til ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg? Da får du hjelp til å spise nok, men samtidig gå ned. Aktivitetsnivået ditt har litt å si også. 

Anonymkode: 08309...e11

Takk for svar. Har jo også forsøkt 1700 kalorier over flere uker, uten at dette gjorde noe. Kan ikke tro at det er såpass lavt at kroppen går i sparemodus😞 Ja, det har nok mye å si, men likevel opplever jeg å miste motet når svært nøye kosthold ikke ser ut til å fungere. Jeg har jo mange, mange kilo for mye, så ville trodd at det skulle gått nedover av å spise veldig riktig. 

Anonymkode: 565b7...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du veier 110 kg vil jeg tro du spiser alt for lite, og da kan kroppen gå i forsvarsmodus.

Tenker du må finne en gyllen middelvei der du lærer deg å spise riktig mengde av mat du liker og kan fortsette med resten av livet. Du kan i prinsippet spise alt med måte. Anbefaler kurs hos Grete Roede eller noe sånt - da får du et skreddersydd opplegg. Det handler ikke om rask vektnedgang - da blir det enten-eller slik som det  har vært hos deg tidligere, der det plutselig sklir tilbake til gamle vaner. Det handler om å etablere gode vaner, selv om det betyr at vektnedgangen tar litt lengre tid.

Anonymkode: cb643...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned da jeg droppet "lite og ofte-spising" og laget meg et spisevindu. Det og 5:2.

Anonymkode: 7224b...0cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Har jo også forsøkt 1700 kalorier over flere uker, uten at dette gjorde noe. Kan ikke tro at det er såpass lavt at kroppen går i sparemodus😞 Ja, det har nok mye å si, men likevel opplever jeg å miste motet når svært nøye kosthold ikke ser ut til å fungere. Jeg har jo mange, mange kilo for mye, så ville trodd at det skulle gått nedover av å spise veldig riktig. 

Anonymkode: 565b7...15c

1700 kalorier er lite på 110 kg, hvis du i tillegg har tatt i med treningen. Med slik vekt forbrenner du mye på å trene også (en tommelfingerregel er vel 110 kcal per km du går på flatt, jevnt underlag).

Anonymkode: cb643...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på medisiner? Noen medisiner har vektøkning som bivirkning, dette kan sjekkes i pakningsvedlegget eller felleskatalogen.

Anonymkode: 8f3cb...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en svømmehall i nærheten? Det er ganske lett å trene i vann, du er rimelig "vektløs" og du kan trene dobbelt og tredobbelt så mye før du blir sliten -og i tillegg er kan det jo være nice nå i kulda da. :)

Anonymkode: 919c7...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kun en måte å gå ned i vekt på,det er å spise mindre.....ingen går ned vesentlig i vekt av trening. drikk mye vann før hvert måltid,da spiser du mindre da du blir fortere mett.  Men å gå ned i vekt er et langtidsprosjekt, ta deg tida til hjelp, lykke til.

Anonymkode: a35e1...127

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går du på medisiner? Noen medisiner har vektøkning som bivirkning, dette kan sjekkes i pakningsvedlegget eller felleskatalogen.

Anonymkode: 8f3cb...f05

Nei. Ingen medisiner eller prevensjon med hormoner

Anonymkode: 565b7...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gikk ned da jeg droppet "lite og ofte-spising" og laget meg et spisevindu. Det og 5:2.

Anonymkode: 7224b...0cb

Samme her. Jeg spiser kun mellom kl. 11 og kl. 19. Det tar maks 4-5 dager før kroppen blir vant til det, og da føler man seg ikke sulten på morgenen eller kvelden. Jeg spiser alle kaloriene jeg skal fordelt på to måltider, men jeg teller ikke slavisk på noen måte. Jeg har nå de siste 3 månedene begynt å gå en halvtimes tur på morgenen, som jeg føler jeg får mer energi av gjennom dagen. 

Med dette har jeg gått ned 32 kilo på ett år uten å føle meg sulten en eneste gang! Jeg har følt meg kjesken på kveldstid innimellom, men periodisk faste (som dette er) gjør det enklere å observere hva slags type sult man føler på)

Anonymkode: 3bd05...d94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en svømmehall i nærheten? Det er ganske lett å trene i vann, du er rimelig "vektløs" og du kan trene dobbelt og tredobbelt så mye før du blir sliten -og i tillegg er kan det jo være nice nå i kulda da. :)

Anonymkode: 919c7...c6a

Elsker svømming! Men har klorallergi, og kan ikke bade i vann med mye klor :( 

Anonymkode: 565b7...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei 

Må bare si at jeg kjenner meg igjen i deler av det du deler. Gikk også opp mye pga kompliserte og tette svangerskap. Jeg har fått hjelp av fysio til å trene og få en mer fungerende kropp sånn at jeg fikk trent og kommet i bedre form. Er det noe du kan vurdere? Man trenger ikke henvisning fra lege lenger for å komme til fysio med avtale (det blir registrert på egenandelskort 2). Dette gjorde enorm forskjell for meg. Bare å slipe følelsen av å være utslitt bare man triller en liten tur. 

En annen ting du også kan høre om du kan få er et rehabilitering på dagtid. Det kommer selvfølgelig litt an på hvor i landet du holder til hva som er aktuelt. Men jeg vet det finnes steder hvor de både kan hjelpe deg med vektproblematikken og bekkenet. Det kan virke som at du har så mye å ta tak i at litt hjelp kan være nødvendig. Fastlege og Nav der du bor kan hjelpe deg å søke deg til rehabilitering. 

 

Lykke til

Anonymkode: c4de4...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller du absolutt alt du spiser, inkludert olje/smør i matlaging, og det du tar av barnas tallerkener? Hvor er du i menssyklusen din? Er du forstoppet? Drikker du nok vann? Vil tro du har mye vann i kroppen og må drikke mye for å få det ut. 

Anonymkode: b0468...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned da jeg droppet "lite og ofte-spising" og laget meg et spisevindu. Det og 5:2.

Anonymkode: 7224b...0cb

Syns det er så vanskelig å forholde seg til etter at barna kom. Forsøkte noen år tilbake, og da gikk det fint, men i dag er det f.eks morgen hver dag før 5, og da blir jeg så himla sulten innen 8. 

Anonymkode: 565b7...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Teller du absolutt alt du spiser, inkludert olje/smør i matlaging, og det du tar av barnas tallerkener? Hvor er du i menssyklusen din? Er du forstoppet? Drikker du nok vann? Vil tro du har mye vann i kroppen og må drikke mye for å få det ut. 

Anonymkode: b0468...65b

Ja, til punkt og prikke. Rører ikke barnas mat. Har veid og tellet alt. Kun stekt i teflonpanne og brukt vann om nødvendig. Lagd all mat fra bunn av, bortsett fra knekkebrødene jeg har spist, og sånn cottage cheese og frukt/grønt. 
Har drukket minimun 4 hele flasker vann hver dag. Bruker vannflaske som tar 7 dl, så det burde jo være greit. Ikke forstoppet eller løs. Er vel midt i syklusen nå ca. 

Anonymkode: 565b7...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, til punkt og prikke. Rører ikke barnas mat. Har veid og tellet alt. Kun stekt i teflonpanne og brukt vann om nødvendig. Lagd all mat fra bunn av, bortsett fra knekkebrødene jeg har spist, og sånn cottage cheese og frukt/grønt. 
Har drukket minimun 4 hele flasker vann hver dag. Bruker vannflaske som tar 7 dl, så det burde jo være greit. Ikke forstoppet eller løs. Er vel midt i syklusen nå ca. 

Anonymkode: 565b7...15c

Da mistenker jeg at du har mye vann i kroppen. Min kropp er i allefall sånn at selv om jeg spiser jevnt 500 kalorier under vedlikehold, så holder jeg vekten eller går opp og ned de samme grammene i flere uker, før jeg plutselig går ned flere kilo bokstavelig talt over natten. Du kan google «whoosh effect reddit», der kan du lese at mange har samme erfaring som meg. 

Anonymkode: b0468...65b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Syns det er så vanskelig å forholde seg til etter at barna kom. Forsøkte noen år tilbake, og da gikk det fint, men i dag er det f.eks morgen hver dag før 5, og da blir jeg så himla sulten innen 8. 

Anonymkode: 565b7...15c

Har du forsøkt å holde ut i en uke? Kroppen venner seg som sagt raskt til nye rutiner. Da gjelder det bare å få huet til å ikke falle for fristelsen de første 4-5 dagene eller opptil én uke. Det er iallfall den mest behagelige og effektive måten jeg noensinne har vært borti når det gjelder vektnedgang. 

Anonymkode: 3bd05...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bevisst slanket meg tok det lang tid før vekten gikk nedover. Kjedelig å si, men tålmodighet er viktig. Samtidig høres 1400 kcal lite ut, jeg lå på 1500 kcal og er 20 cm lavere enn deg. Jeg har også drevet med jojo-slanking før og har hatt et spenn på nærmere 20 kg opp og ned. Vil på det sterkeste fraråde deg å kutte matvarer som du liker, og heller begrense mengden. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg kuttet f.eks brød, ost og smør som jeg holdt meg unna i enten 1 mnd, 6 mnd og til og med 1 år før det raknet totalt og jeg spiste et helt brød som jeg dyppet i smør. Litt av alt er min oppskrift på en sunn og balansert livsstil, med en stabil vekt. 

Anonymkode: 747a9...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...