Gå til innhold

Jonas Gahr Støre vil ha svar på om barnet er sykt, integreringsminister Sanner vil ikke svare


BrukerErHeltAnonym

Anbefalte innlegg

Arbeiderpartiets leder mener regjeringen er altfor uklare, og stiller spørsmål ved bruken av «antatt syk» om den fem år gamle gutten.

– Jeg mener regjeringen har en utfordring, fordi jeg synes Jan Tore Sanner er altfor uklar i å gi svar på realitetene i denne saken. Du har konsulære hensyn å ta, du har taushetshensyn å ta, men du opererer fortsatt med begrepet «antatt syk». Nå er dette barnet på norsk jord, og dette er et spørsmål i samfunnsdebatten som vi bør få svar på, sier Støre.

Man tenker sitt.

https://www.nrk.no/norge/jonas-gahr-store-vil-ha-svar-pa-om-barnet-er-sykt-1.14868773

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sanner vet nok at man er på veldig tynn is, og at Støre har en tilsvarende sterk sak. Klønete å gjemme seg bak taushetsplikt osv, det gjennomskuer velgerne. 

Fakta må frem. Ikke nødvendigvis i detaljer, men bekreftelse/avkreftelse på om dette er reelt. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absurd hyklersk opptreden av Støre. Alle vet at hvis de hadde sittet i regjering så hadde kvinnen og barna blitt hentet til Norge på samme vis og med samme begrunnelse.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Absurd hyklersk opptreden av Støre. Alle vet at hvis de hadde sittet i regjering så hadde kvinnen og barna blitt hentet til Norge på samme vis og med samme begrunnelse.

Kanskje, kanskje ikke. Uansett off topic. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke viktig å vite om barnet er sykt eller ikke, det er viktig å hente hjem alle norske barn som lever i flyktningleirer uansett hvor friske de måtte være. Barna sluttet seg aldri til IS, men det er veldig farlig dersom de får undervisning av IS og blir til små krigere med et skadelig syn på vesten. Hva om de har rukket å bli helt hjernevasket om noen år, returnerer og utfører terror? De er norske statsborgere hele gjengen og har rettigheter, det hadde vært smart av Norge å ikke gi IS fordeler. Ingen kan frata barna det norske statsborgerskapet og da må de handle, helst før de rekker å lage selvmordsbomber!!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener forresten IKKE at vi skal ta hjem foreldrene, det som skjer med hun IS kvinnen er nok at hun får en mindre straff, barna blir plassert hos besteforeldrene også går moren inn igjen som en omsorgsrolle. Hun kan grine og si at hun er uskyldig og bare har vært husmor, men ingen vet helt sikkert hva hun tenker i hodet sitt og hva hun kan. Kanskje dette er kalkulert fra IS og nå går Norge fem på? Barnevernet, sammen med Norsk politi skulle gått inn i leiren, tatt barna og latt moren bli værende. Det er farlig at en dame som har vært der nede så lenge skal gå blant oss om 2-3 år når hun slipper ut av fengsel??

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER veldig viktig om barnet er sykt eller ikke siden det er hele forutsetningen å hente hans terrorist av en mor til Norge. Men uansett burde barna hentes mot morens vilje for å sikre dem gode oppvekstvilkår i Norge og bare lott mora bli igjen der og fått rettferdig straff. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt dette med at personvernet nå står så sterkt at det ikke engang er mulig å ev. bekrefte at gutten er syk - det var jo ikke grenser for hvor viktig det var å fortelle det mens de var i leiren. Hele saken og hjemhentingen er jo tuftet på nettopp hans sykdom.

.At moren heller var villig til å la han dø enn å bli sendt uten henne til Norge forstår jeg heller ikke, uansett hvordan jeg vrir og vender på det. Moren virker som en taktiker.

Jan Tore Sanner virket ubekvem på Debatten i går.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, snoren skrev:

Det er ikke viktig å vite om barnet er sykt eller ikke, det er viktig å hente hjem alle norske barn som lever i flyktningleirer uansett hvor friske de måtte være. Barna sluttet seg aldri til IS, men det er veldig farlig dersom de får undervisning av IS og blir til små krigere med et skadelig syn på vesten. Hva om de har rukket å bli helt hjernevasket om noen år, returnerer og utfører terror? De er norske statsborgere hele gjengen og har rettigheter, det hadde vært smart av Norge å ikke gi IS fordeler. Ingen kan frata barna det norske statsborgerskapet og da må de handle, helst før de rekker å lage selvmordsbomber!!!

Jo, det er viktig når hovedgrunnen til at de ble hentet "hjem" er alvorlig sykdom. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det reglene rundt legers taushetsplikt som spiller inn. Utenriksminister Eriksen Søreide har for eksempel ikke lov å fortelle om tilstanden hans som hun har fått vite via leger. Det kan koste henne jobben.

Og tenk fremover her, dette er barn som skal vokse opp i Norge, hvor moro er det å finne journalen på nett når det vokseer opp ? Jeg håper barna blir like mye skjermet framover som de blir i dag, legejournalen er privat og bør fortsette å være det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sommermor skrev:

Her er det reglene rundt legers taushetsplikt som spiller inn. Utenriksminister Eriksen Søreide har for eksempel ikke lov å fortelle om tilstanden hans som hun har fått vite via leger. Det kan koste henne jobben.

Og tenk fremover her, dette er barn som skal vokse opp i Norge, hvor moro er det å finne journalen på nett når det vokseer opp ? Jeg håper barna blir like mye skjermet framover som de blir i dag, legejournalen er privat og bør fortsette å være det.

Det går an å gi en bekreftelse uten å gå i detaljer diagnose. Er heller ingen som vil ha barnet navngitt. Hvorfor skulle journalen hans havne på nett? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet er faktum i saken viktigere enn personvernet. Guttens helse er ikke et særlig sensitivt tema, men vet godt at personvernet gjelder for alle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, sommermor skrev:

Her er det reglene rundt legers taushetsplikt som spiller inn. Utenriksminister Eriksen Søreide har for eksempel ikke lov å fortelle om tilstanden hans som hun har fått vite via leger. Det kan koste henne jobben.

Og tenk fremover her, dette er barn som skal vokse opp i Norge, hvor moro er det å finne journalen på nett når det vokseer opp ? Jeg håper barna blir like mye skjermet framover som de blir i dag, legejournalen er privat og bør fortsette å være det.

Det er da vel ingen som krever journalen? 
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig av Støre. En liten gutts helse skal ikke brukes i et politisk spill. Ingen har rett til å vite noe som helst om helsen til dette barnet. Jeg ser en del folk på nett som sutrer over at de ikke får vite noe, men de må jo være helt idiot hvis de forventet å få vite noe som helst. Informasjonen om guttens helse er privat, akkurat som informasjon om min og din helse er privat. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, OnFire skrev:

Jo, det er viktig når hovedgrunnen til at de ble hentet "hjem" er alvorlig sykdom. 

Hva skal DU gjøre med den informasjonen da? Spiller det noen rolle når han først er her? Ingen av oss har rett til å vite noe som helst om helsen hans, den informasjonen er privat. 

Endret av Chiyo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Chiyo skrev:

Dårlig av Støre. En liten gutts helse skal ikke brukes i et politisk spill. Ingen har rett til å vite noe som helst om helsen til dette barnet. Jeg ser en del folk på nett som sutrer over at de ikke får vite noe, men de må jo være helt idiot hvis de forventet å få vite noe som helst. Informasjonen om guttens helse er privat, akkurat som informasjon om min og din helse er privat. 

Det er ikke kun «en del folk på nett» Det er i tillegg stadig flere politikere og journalister som begynner å lure på om kvinnen har lurt seg tilbake på statens regning. 
Ingen krever å få vite noe annet enn om det stemmer at gutten er syk. 
 

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11152319/

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vintage skrev:

Det er ikke kun «en del folk på nett» Det er i tillegg stadig flere politikere og journalister som begynner å lure på om kvinnen har lurt seg tilbake på statens regning. 
Ingen krever å få vite noe annet enn om det stemmer at gutten er syk. 
 

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11152319/

Hvis han er fem år og veier 11 kg, så kan vi vel resonere oss frem til det svaret. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Chiyo skrev:

Hva skal DU gjøre med den informasjonen da? Spiller det noen rolle når han først er her? Ingen av oss har rett til å vite noe som helst om helsen hans, den informasjonen er privat. 

Kabinettspørsmål og krav om at regjeringen må gå. De har lurt stortinget med fiktive opplysninger for å iverksette en handling som er politisk kontroversiell.
Det finnes ingen grunn i utgangspunktet uansett hvor sykt barnet er, og vi har lang presedens på dette. Følgelig skulle brudd på dette vært en stortingsvedtak alle skulle fått være med på. 
 

(ja, jeg er klar over at det var tverrpolitisk enighet unntatt FrP for å hente dem hjem, men hjemhentingen basert på sykdom er faktisk mer problematisk enn hjemhenting på grunnlag av straffehjemmel.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Chiyo skrev:

Hva skal DU gjøre med den informasjonen da? Spiller det noen rolle når han først er her? Ingen av oss har rett til å vite noe som helst om helsen hans, den informasjonen er privat. 

Informasjonen er vesentlig mtp om det var grunnlag for å hente dem "hjem". Om han ikke er alvorlig syk, har regjeringen egentlig gjort en feil og det må vi få vite om. 

Endret av OnFire
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...