Gå til innhold

Måling av AMH (Anti-Müller Hormon)?


Kaisamaia

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har vært hos gynekolog og ba henne sjekke fertiliteten min. Skal ta blodprøver nå på dag 3 i syklusen min. Så leste jeg litt om dette og ser at andre steder sjekker de for AMH når man sjekker fertilitet. AMH (Anti-Müller Hormon) kan si noe om hvor mange egg som er igjen i eggstokkene. 

Skal jeg spørre hvorfor hun ikke har krysset av for dette eller er det ikke normalt å gjøre det på et så "tidlig" stadium? 

Det det er krysset av for er  HbA1c, TSH, Fritt tyroksin (FT4), FSH, LH, Prolaktin og Østradiol. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får vel bare ta prøven slik den er satt opp og så satse på at hun vet hva hun har krysset av for. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hvor gammel du er eller om du har vært prøver lenge, så det blir vanskelig for noen her å råde deg til det ene eller andre.. Er du fersk prøver i ung alder tenker jeg AMH ikke er nødvendig (og heller ikke så mye annet), men om du skal utredes for infertilitet mtp assistert befruktning er det rart det ikke er krysset av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, prøverpåny skrev:

Du sier ikke noe om hvor gammel du er eller om du har vært prøver lenge, så det blir vanskelig for noen her å råde deg til det ene eller andre.. Er du fersk prøver i ung alder tenker jeg AMH ikke er nødvendig (og heller ikke så mye annet), men om du skal utredes for infertilitet mtp assistert befruktning er det rart det ikke er krysset av.

33 år og har 1 barn. Spurte om hun kunne sjekke hvordan ståa er da jeg lurer litt fordi jeg ikke har blitt gravid på 1 år. Ikke snakk om assistert befruktning ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett en del glemmer det. Og jeg tror det er litt andre prosedyrer rundt analysen av AMH, uten at jeg kan noe om det (at den skal sendes et annet sted og/eller behandles på en annen måte). Jeg fikk svar på den en god stund etter resten av prøvesvarene selv om de ble tatt samme dag. 

Det kan kanskje også hende at gynekologen så på eggstokkene dine på ultralyden, og fikk et inntrykk av gode eggreserver der?

Under utredning for infertilitet blir AMH målt. Vi fikk beskjed om at vi ikke burde vente med å starte behandling for barnløshet dersom vi ønsket oss flere barn pga. litt lav eggreserver for alderen da jeg var 31. Da var AMH litt lav, men det samstemte også med et litt lavt antall antrale follikler på ultralyd. 

Anonymkode: e6694...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også ganske stor uenighet om hvor viktig AMH verdien er, man kan ha høy AMH, men dårlig kvalitet på eggene osv. Jeg ville ringt henne og bedt om at de analyserer det og.. du kan bare si at du vil at ha det resultatet:-) Jeg er i gang med IVF og har lært meg at her er må man spørre/kreve/komme med forslag selv.

Anonymkode: 3d749...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva anser dere for å være en lav AMH da? Jeg er 37 og har AMH på 18.

I de tilfeller hvor jeg har sjekket AMH hos fastlege står det ikke på det arket og jeg får ikke opp AMH resultatet inne på fürst pasientweb, men må ringe legekontoret og få svaret manuelt per tlf. Kanskje det er tilfellet her også?

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, -C- skrev:

Hva anser dere for å være en lav AMH da? Jeg er 37 og har AMH på 18.

I de tilfeller hvor jeg har sjekket AMH hos fastlege står det ikke på det arket og jeg får ikke opp AMH resultatet inne på fürst pasientweb, men må ringe legekontoret og få svaret manuelt per tlf. Kanskje det er tilfellet her også?

Lykke til :) 

Det sto oppgitt på "rekvisisjonen" min, det sto masse der, men det var ikke krysset av på den. 😊 Takk. ♥ Jeg spurte hun som skulle ta blodprøven, men etter som gynekologen ikke var der i dag, så ble det ikke noe mer med det. Får bare regne med hun har kontroll og så går det jo an å gjøre det senere også. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror rett og slett en del glemmer det. Og jeg tror det er litt andre prosedyrer rundt analysen av AMH, uten at jeg kan noe om det (at den skal sendes et annet sted og/eller behandles på en annen måte). Jeg fikk svar på den en god stund etter resten av prøvesvarene selv om de ble tatt samme dag. 

Det kan kanskje også hende at gynekologen så på eggstokkene dine på ultralyden, og fikk et inntrykk av gode eggreserver der?

Under utredning for infertilitet blir AMH målt. Vi fikk beskjed om at vi ikke burde vente med å starte behandling for barnløshet dersom vi ønsket oss flere barn pga. litt lav eggreserver for alderen da jeg var 31. Da var AMH litt lav, men det samstemte også med et litt lavt antall antrale follikler på ultralyd. 

Anonymkode: e6694...783

Hun sa at alt så fint ut på ultralyden. 😊 Men sa ikke noe om antall antrale follikler. Kan det sees når som helst i syklusen? (Kanskje dumt spørsmål, men jeg kan ikke alt om det her. ♥) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kaisamaia skrev:

Hun sa at alt så fint ut på ultralyden. 😊 Men sa ikke noe om antall antrale follikler. Kan det sees når som helst i syklusen? (Kanskje dumt spørsmål, men jeg kan ikke alt om det her. ♥) 

Det er i hvert fall ikke noe dumt spørsmål, jeg tror ikke dette er noe folk flest går rundt og har oversikt over. Og ikke er jeg helt sikker selv heller, selv om vi har vært igjennom mølla med utredning. Det jeg har fått beskjed om er i hvert fall at de må telles tidlig i syklusen. Da vokser det flere follikler (hvor mange kan si noe om hvor stor eggreserven er, men det kan visst også variere litt fra syklus til syklus). Etter hvert vil én av dem bli dominerende, vokse mye mer enn de andre og være den som slipper et egg. Resten av dem går til grunne. 

Anonymkode: e6694...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å sjekke for AMH når en ønsker å sjekke fruktbarheten. Den sier noe om antall egg igjen, men dessverre ingenting om kvaliteten. Det er litt andre prosedyrer når det kommer til takning av AMH...blodprøven må legges på is rett etterpå, og derfor er det bare de store laberatoriene som tar denne prøven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, -C- skrev:

Hva anser dere for å være en lav AMH da? Jeg er 37 og har AMH på 18.

I de tilfeller hvor jeg har sjekket AMH hos fastlege står det ikke på det arket og jeg får ikke opp AMH resultatet inne på fürst pasientweb, men må ringe legekontoret og få svaret manuelt per tlf. Kanskje det er tilfellet her også?

Lykke til :) 

Din er jo kjempefin. Jeg er 34 og min var på 15. Altfor høy typ 59 er heller ikke bra,det tyder på pcos. Lav er nok 0-5.

Anonymkode: 08119...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, RaraAvis78 skrev:

Det er vanlig å sjekke for AMH når en ønsker å sjekke fruktbarheten. Den sier noe om antall egg igjen, men dessverre ingenting om kvaliteten. Det er litt andre prosedyrer når det kommer til takning av AMH...blodprøven må legges på is rett etterpå, og derfor er det bare de store laberatoriene som tar denne prøven.

Stemmer ikke. Jeg jobber på legekontor og vi tar denne sammen med de andre hormonprøvene. Benytter gel glass,så det du sier stemmer ikke.

Anonymkode: 08119...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer ikke. Jeg jobber på legekontor og vi tar denne sammen med de andre hormonprøvene. Benytter gel glass,så det du sier stemmer ikke.

Anonymkode: 08119...9d7

Jeg har tatt denne prøven 3 ganger, og ble henvist til Fürst alle gangene da mitt legekontor ikke hadde muligheten til å "legge den på is". De andre prøvene ble tatt hos fastlegen, bare ikke AMH. Dette er riktignok 3 år siden, så mulig rutinene er endret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er i hvert fall ikke noe dumt spørsmål, jeg tror ikke dette er noe folk flest går rundt og har oversikt over. Og ikke er jeg helt sikker selv heller, selv om vi har vært igjennom mølla med utredning. Det jeg har fått beskjed om er i hvert fall at de må telles tidlig i syklusen. Da vokser det flere follikler (hvor mange kan si noe om hvor stor eggreserven er, men det kan visst også variere litt fra syklus til syklus). Etter hvert vil én av dem bli dominerende, vokse mye mer enn de andre og være den som slipper et egg. Resten av dem går til grunne. 

Anonymkode: e6694...783

Takk for det. 😊 Jeg var hos henne på syklusdag 28 (4 dager før mens). Så da gjorde hun vel ikke dette. Regner med hun sier fra om mer skal sjekkes etter at blodprøvene mine er analysert. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok når jeg var 34 & den var 47. 
Syns dere det var altfor høyt?😅

Anonymkode: 55d1f...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok når jeg var 34 & den var 47. 
Syns dere det var altfor høyt?😅

Anonymkode: 55d1f...9a5

Du har nok pcos.

Anonymkode: 08119...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, RaraAvis78 skrev:

Jeg har tatt denne prøven 3 ganger, og ble henvist til Fürst alle gangene da mitt legekontor ikke hadde muligheten til å "legge den på is". De andre prøvene ble tatt hos fastlegen, bare ikke AMH. Dette er riktignok 3 år siden, så mulig rutinene er endret?

Det er mulig å få tatt denne på legekontor nå,den må ikke ligge på is.

Anonymkode: 08119...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok pcos.

Anonymkode: 08119...9d7

Du kan jo ikke si det bare basert på alder og AMH-verdi. Jeg er i midten av 20-årene og har AMH på 79. Jeg har ikke pco(s) 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...