Gå til innhold

Jeg har rota det til så ille (ille for meg)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke missforstå, jeg har det og bedre enn mange, fast 40% jobb (utrygge fremtidsutsikter) men likevel fast jobb. Barn i sin beste alder (12 år) som har det godt og gjør det bra. Jeg har venner og akkuratt blitt gjeldfri. Økonomien er trang, men holder stand med god disiplin. 

Likevel er alt bare kaos. Pga fortiden som er preget av mye turbulens. Jeg klarer derfor ikke nå og gjøre noe riktig nå. Jeg er helt i ubalanse om hva jeg skal gjøre videre. Flytte må jeg, men jeg har i 15 år drøtt om fast bosted, billig og tilbake i bygda der jeg kommer fra. Nå fikk jeg muligheten til og gjøre det og beholde jobben. Men jeg vet ikke om det er så lurt. Jeg har slitt med å få jobb i mange år og er så lei av å konstant gå på kompromiss av egen lykke. Har bodd k by i 15 år nå og kun hatt jobb i 1 år. Før dette 5 år som arbeidsledig og før det gått på skole. Derfor er jeg så innmari lei. Jeg må konstant lene meg til nav og jakte etter penger for å komme rundt til neste dag. derfor kan jeg heller ikke videreutdanne meg for å øke jobbmulighetene. Alt står i stå. 

Så fikk jeg en topp der jeg ikke klarte mer. Boutgiftene i byen er så langt for dyre, mer enn jeg har i lønn. Jeg tok en impuls og sendte huseieren min en oppsigelse, det dukket opp et drømme hus å leie i nørheten av hjembygden min og utgifter vil halvere seg. Jeg vandt visningsrunden og ble valgt ut til og leie. En drøm var gått i oppfyllelse.

Men nå er det blitt et tankekjør mareritt, for jobbmulighetene finnes ikke oppi der. Men med det jeg har i dag er jeg i mål økonomisk. Jeg VIL slå meg til ro, og alt ligger til rette for det nå. Men jeg er også redd. Mine foreldre ber meg droppe dette, skaffer meg pluttselig kanskhe jobbmuligheter hvor de bor i en enda større by (de flyttet da jeg flyttet hjemme i fra som 15 åring). De gjør alt for å bruke trangen min mot meg, trangen om å hjem vs. Trangen om god jobb og økinomi. Hvorfor nå. Hvorfor nå når jeg endelig så frem til og bo og trives. Nå går mine moralske plikter til og sette livet på vent igjen å vurderer denne jobben. Jeg har ikke lyst, men den ville snudd opp ned på hverdagen min økonomisk. Men da må jeg flytte enda lengre vekk hjemme i fra. 

Ingen støtter valget om å flytte, ingen støtter meg med barnet eller økonomien. Foreldrene mine har aldri vært der. Kun sagt i fra hva jeg må eller skal gjøre istedenfor det og trives. Det visstnok ikke så viktig. 

Selvfølgelig er det viktig. Men nå.. tviler jeg på det. Jeg har aldri bodd så jeg trives før. Uansett alltid slitt med å få jobb. Nå vil jeg bare klare meg med d jeg har OG trives. Men nei.. det går jo imot all sunn fornuft om en jobb jeg kanskje får. Blir for langt å pandle.. 2 timer. Eller kanskje jeg klarer det, mdn da hva med kid'n jeg har alene. Det blir lange dager uten mor. Nå er jeg helt i ball. Føles som om alt er bare rit og har mistet retningssansen helt. 

Kan noen hjelpd meg å sortere tankene.. ? 

Anonymkode: 4fac6...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår veldig lite av innlegget ditt. 

Anonymkode: 654f1...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff ja. Ikke lett å forklare kaos.. 

Anonymkode: 4fac6...c9f

Nei hvis du ikke klarer å skrive litt mer forklarende så er det vanskelig å komme med råd dessverre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa du opp plassen du leiger og skal leia ein rolig plass men du har ikkje jobb og?

Anonymkode: 4169c...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var litt rotete og vanskelig å forstå, men la meg se om jeg har oppfattet deg korrekt:

På 20.1.2020 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Ikke missforstå, jeg har det og bedre enn mange, fast 40% jobb (utrygge fremtidsutsikter) men likevel fast jobb. Barn i sin beste alder (12 år) som har det godt og gjør det bra. Jeg har venner og akkuratt blitt gjeldfri. Økonomien er trang, men holder stand med god disiplin. 

Flytte må jeg

Hvorfor må du flytte? Er det pga dette?

På 20.1.2020 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Boutgiftene i byen er så langt for dyre, mer enn jeg har i lønn. Jeg tok en impuls og sendte huseieren min en oppsigelse,

Hvis det er tilfelle, hvorfor skriver du da først at økonomien holder stand med god disiplin?

Og så skriver du:

På 20.1.2020 den 9.35, AnonymBruker skrev:

jeg har i 15 år drøtt om fast bosted, billig og tilbake i bygda der jeg kommer fra. Nå fikk jeg muligheten til og gjøre det og beholde jobben.

Den muligheten du nevner her, er det huset du har fått leie?

På 20.1.2020 den 9.35, AnonymBruker skrev:

det dukket opp et drømme hus å leie i nørheten av hjembygden min og utgifter vil halvere seg. Jeg vandt visningsrunden og ble valgt ut til og leie. En drøm var gått i oppfyllelse.

 

Du skriver altså at du fikk muligheten til å flytte og samtidig beholde jobben, men så skriver du:

På 20.1.2020 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Men nå er det blitt et tankekjør mareritt, for jobbmulighetene finnes ikke oppi der.

Hvordan har dette sammenheng med dette: 

På 20.1.2020 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Nå fikk jeg muligheten til og gjøre det og beholde jobben.

Og den jobben der du må pendle 2 timer fram og tilbake - er det den jobben foreldrene dine har skaffet deg?

Forøvrig vil jeg påpeke at du er voksen og bestemmer selv. Foreldrene dine stiller ikke opp for deg, du har derfor ingen "moralsk forpliktelse" til å takke ja til den jobben foreldrene dine har ordnet. 

Den forpliktelsen du har, er å forsørge deg og barnet ditt, og så må du selv finne ut av hvordan du ønsker å gjøre det. Jeg skjønner at det er vanskelig å få oversikt, men en ting du kan gjøre er rett og slett å skrive ned de ulike mulighetene du har, og så notere hvilke fordeler og ulemper som følger med de ulike alternativene. Da får du en oversikt over de faktiske forholdene og kan vurdere hvilket alternativ du synes er best, både praktisk og følelsesmessig.

Når det gjelder oppsigelsen av leiekontrakten og den nye leieavtalen, så kan du sikkert få ordnet opp i dette. Hvis du finner ut at det beste akkurat nå er å bo der du bor, så undersøker du muligheten for å trekke tilbake oppsigelsen og si fra deg leieavtalen på det andre stedet.

Håper dette kan hjelpe deg å sortere tankene, og så ønsker jeg deg lykke til :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke jobbe der du jobber i dag OG flytte til huset du fikk muligheten til å leie? 😊 Eller se etter et rimeligere sted å bo i nærheten av jobben?
Jeg pendler selv 3 timer om dagen (1,5t hver vei). Jobben er god og jeg liker den, samtidig som jeg ikke ønsker flytte fra plassen jeg bor. Reiseveien blir man fort vant til. 👍

Anonymkode: 43ff6...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Roci skrev:

Dette var litt rotete og vanskelig å forstå, men la meg se om jeg har oppfattet deg korrekt:

Hvorfor må du flytte? Er det pga dette?

Hvis det er tilfelle, hvorfor skriver du da først at økonomien holder stand med god disiplin?

Og så skriver du:

Den muligheten du nevner her, er det huset du har fått leie?

Du skriver altså at du fikk muligheten til å flytte og samtidig beholde jobben, men så skriver du:

Hvordan har dette sammenheng med dette: 

Og den jobben der du må pendle 2 timer fram og tilbake - er det den jobben foreldrene dine har skaffet deg?

Forøvrig vil jeg påpeke at du er voksen og bestemmer selv. Foreldrene dine stiller ikke opp for deg, du har derfor ingen "moralsk forpliktelse" til å takke ja til den jobben foreldrene dine har ordnet. 

Den forpliktelsen du har, er å forsørge deg og barnet ditt, og så må du selv finne ut av hvordan du ønsker å gjøre det. Jeg skjønner at det er vanskelig å få oversikt, men en ting du kan gjøre er rett og slett å skrive ned de ulike mulighetene du har, og så notere hvilke fordeler og ulemper som følger med de ulike alternativene. Da får du en oversikt over de faktiske forholdene og kan vurdere hvilket alternativ du synes er best, både praktisk og følelsesmessig.

Når det gjelder oppsigelsen av leiekontrakten og den nye leieavtalen, så kan du sikkert få ordnet opp i dette. Hvis du finner ut at det beste akkurat nå er å bo der du bor, så undersøker du muligheten for å trekke tilbake oppsigelsen og si fra deg leieavtalen på det andre stedet.

Håper dette kan hjelpe deg å sortere tankene, og så ønsker jeg deg lykke til :)

 

Nå er jeg imponert. Jeg orket ikke selv å rydde opp i innlegget en gang, også kommer du å virkelig prøver. *smil*. 

Oppsumering:

*Hvorfor må du flytte? Er det pga dette?

*Hvis det er tilfelle, hvorfor skriver du da først at økonomien holder stand med god disiplin?

- jeg ønsker å flytte, fordi selv om økonomien holder akkuratt, er det fordi jeg har NAV i ryggen som suplerer med sosialhjelp. Dette er ikke en god levemåte. Man bare eksisterer. Og går konstand å snur på kronene. Jeg ønsker også å flytte pga. Jeg virkelig misstrives i leiligheten. Det er dårlig standard, dårlig luft, dårlig planløsning. Veldig deprimerende og veier ikke opp i mot utgiftene i det heletatt. 

*Den muligheten du nevner her, er dethuset du har tt leie?

-- ja det er det. Jeg vil spare over 43 000 kr i året på og bo her uten å beregnet strømutgiftene, strøm vil og reduseres pga. Jeg der kan benytte vedfyring. (Har fri tilgang på ved). Og både jeg og kid'n 

 

 

 *Du skriver altså at du fikk muligheten til å flytte og samtidig beholde jobben, men så skriver du:

*Hvordan har dette sammenheng med dette

-- jeg har fast jobb og ved flytting endres ikke pendlertiden min med mer enn 10 minutter pr. I dag. På dagens lønn vil nye boligen gi penger til overs, pg jeg vil være uavhennig av nav. 

- nei, det har vel ingen sammenhegn egentlig da det er noe foreldrene mine ønsker. Ikke meg selv nei. Jeg ble utrolig stresset bare. De vil alltid endre valgene mine. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke jobbe der du jobber i dag OG flytte til huset du fikk muligheten til å leie? 😊 Eller se etter et rimeligere sted å bo i nærheten av jobben?
Jeg pendler selv 3 timer om dagen (1,5t hver vei). Jobben er god og jeg liker den, samtidig som jeg ikke ønsker flytte fra plassen jeg bor. Reiseveien blir man fort vant til. 👍

Anonymkode: 43ff6...59e

Det var jo planen. Og det var det jeg så frem til,  Men så ble jeg stresset og forvirret spesielt når foreldrene skal overvevise meg om at det de mener er bedre. Huhu

Anonymkode: 4fac6...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg imponert. Jeg orket ikke selv å rydde opp i innlegget en gang, også kommer du å virkelig prøver. *smil*. 

Oppsumering:

*Hvorfor må du flytte? Er det pga dette?

*Hvis det er tilfelle, hvorfor skriver du da først at økonomien holder stand med god disiplin?

- jeg ønsker å flytte, fordi selv om økonomien holder akkuratt, er det fordi jeg har NAV i ryggen som suplerer med sosialhjelp. Dette er ikke en god levemåte. Man bare eksisterer. Og går konstand å snur på kronene. Jeg ønsker også å flytte pga. Jeg virkelig misstrives i leiligheten. Det er dårlig standard, dårlig luft, dårlig planløsning. Veldig deprimerende og veier ikke opp i mot utgiftene i det heletatt. 

*Den muligheten du nevner her, er dethuset du har tt leie?

-- ja det er det. Jeg vil spare over 43 000 kr i året på og bo her uten å beregnet strømutgiftene, strøm vil og reduseres pga. Jeg der kan benytte vedfyring. (Har fri tilgang på ved). Og både jeg og kid'n 

 

 

 *Du skriver altså at du fikk muligheten til å flytte og samtidig beholde jobben, men så skriver du:

*Hvordan har dette sammenheng med dette

-- jeg har fast jobb og ved flytting endres ikke pendlertiden min med mer enn 10 minutter pr. I dag. På dagens lønn vil nye boligen gi penger til overs, pg jeg vil være uavhennig av nav. 

- nei, det har vel ingen sammenhegn egentlig da det er noe foreldrene mine ønsker. Ikke meg selv nei. Jeg ble utrolig stresset bare. De vil alltid endre valgene mine. 

Det var jo planen. Og det var det jeg så frem til,  Men så ble jeg stresset og forvirret spesielt når foreldrene skal overvevise meg om at det de mener er bedre. Huhu

Anonymkode: 4fac6...c9f

Så med andre ord har du ikke rotet til noe som helst, du har latt deg stresse av "pushy" foreldre :) Jeg synes ditt valg høres fornuftig og greit ut, og synes at du skal stå på ditt og gå for det!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo planen. Og det var det jeg så frem til,  Men så ble jeg stresset og forvirret spesielt når foreldrene skal overvevise meg om at det de mener er bedre. Huhu

Anonymkode: 4fac6...c9f

Synes ikke du har rotet til noe som helst. Du vet selv hva som føles riktig for deg, og selvom dine foreldre sikkert mener godt, synes jeg du skal følge magefølelsen. Tanken om å flytte til huset du får muligheten til å leie, samtidig som du kan beholde jobben din, virker gjennomtenkt og velbegrunnet :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk..  det har roet seg litt nå. I tankene. Og jeg fullfører min egen plan. :) denden er best for meg uansett hva andre måtte mene :)

Anonymkode: 4fac6...c9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2020 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Takk..  det har roet seg litt nå. I tankene. Og jeg fullfører min egen plan. :) denden er best for meg uansett hva andre måtte mene :)

Anonymkode: 4fac6...c9f

Så godt å høyre at du fullfører eigen plan! Yey! 😄 

Anonymkode: 4af5e...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...