AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #1 Del Skrevet 19. januar 2020 Er det blant de finere lag at man sier det? jeg trodde alle var inneforstått med forskjellen 🤔 https://www.aftenposten.no/osloby/i/R9OQJ/t-bane-eller-trikk får ikke lest den https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/sporsmal-trikk-t-bane/ Anonymkode: 9a013...b0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #2 Del Skrevet 19. januar 2020 På bygda kanskje? Fordi de ikke vet forskjellen? Tror ingen er så «fine» at de sier feil..? Anonymkode: ec446...1ab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #3 Del Skrevet 19. januar 2020 I Bergen kaller folk bybanen for trikken/t-banen, østlendinger omtaler også bybanen for trikk/t-bane... jeg grøsser innvendig hver gang jeg hører det! bybanen er nemlig verken en trikk eller en t-bane! Anonymkode: 70f9c...e09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 19. januar 2020 #4 Del Skrevet 19. januar 2020 Opprinnelig var t-banen delt i to og hang ikke sammen. Stortinget og østover er den "ekte" t-banen, mens Nasjonalteateret og vestover het "trikken". Trikken hadde pantograf og kjøreledning i lufta, og jeg tror den var (brun og deretter) blå i mange år. Trikken Hadde også mange planoverganger(?) der folk krysset sporet. T-banen var derimot rød og hadde gul strømskinne langs t-baneskinnene og ikke planoverganger. Da kong Olav tok trikken til Frognerseteren under oljekrisa, tok han Det vi i dag kaller t-banen. Jeg tror de ble forent med en tunnel tidlig på 90-tallet (er ikke helt sikker). Da kom det røde vogner og strømskinner også på vest, og planovergangene ble fjernet (på Holmenkollbanen fikk man strømskinne i stedet for kjøreledning først rundt 2009/2010, og planovergangene er der fremdeles. Betegnelsen Trikken om t-banen på Oslo vest henger altså igjen fra tiden det var delt i øst og vest. Rett meg gjerne dersom noe av det jeg har skrevet ikke stemmer. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #5 Del Skrevet 19. januar 2020 Tror det personen over sier kan stemme. Jeg kommer fra et sted langs Kolsåsbanen (vest), og der var det trikk som gikk før jeg var barn så mange voksne i området kalte tbanen for trikken pga det. Har også snakket med folk som er vokst opp langt unna Oslo som bare sier feil/blander fordi det ikke er en ting de er vant til å snakke om fordi de sjeldent har vært i Oslo. Anonymkode: da190...8bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #6 Del Skrevet 19. januar 2020 Vestover heter t-banen trikk, og takk til grønt blad som forklarte hvorfor. Jeg visste bare at det alltid har vært sånn. Anonymkode: c5442...c29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #7 Del Skrevet 20. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vestover heter t-banen trikk, og takk til grønt blad som forklarte hvorfor. Jeg visste bare at det alltid har vært sånn. Anonymkode: c5442...c29 Hva kaller de den ordentlige trikken da? Anonymkode: 9a013...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #8 Del Skrevet 20. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva kaller de den ordentlige trikken da? Anonymkode: 9a013...b0d Blåtrikken. Anonymkode: 9feec...ead 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #9 Del Skrevet 20. januar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det personen over sier kan stemme. Jeg kommer fra et sted langs Kolsåsbanen (vest), og der var det trikk som gikk før jeg var barn så mange voksne i området kalte tbanen for trikken pga det. Anonymkode: da190...8bf Kolsåsbanen hadde en periode gule vogner og ble derfor kalt for Gullfisken. Jeg er såpass ung at trikken hadde røde vogner, så jeg stusset alltid når foreldrene mine sa at nå måtte jeg løpe hvis jeg skulle rekke gullfisken. Anonymkode: 9feec...ead 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #10 Del Skrevet 20. januar 2020 11 timer siden, Grønt blad skrev: Opprinnelig var t-banen delt i to og hang ikke sammen. Stortinget og østover er den "ekte" t-banen, mens Nasjonalteateret og vestover het "trikken". Trikken hadde pantograf og kjøreledning i lufta, og jeg tror den var (brun og deretter) blå i mange år. Trikken Hadde også mange planoverganger(?) der folk krysset sporet. T-banen var derimot rød og hadde gul strømskinne langs t-baneskinnene og ikke planoverganger. Da kong Olav tok trikken til Frognerseteren under oljekrisa, tok han Det vi i dag kaller t-banen. Jeg tror de ble forent med en tunnel tidlig på 90-tallet (er ikke helt sikker). Da kom det røde vogner og strømskinner også på vest, og planovergangene ble fjernet (på Holmenkollbanen fikk man strømskinne i stedet for kjøreledning først rundt 2009/2010, og planovergangene er der fremdeles. Betegnelsen Trikken om t-banen på Oslo vest henger altså igjen fra tiden det var delt i øst og vest. Rett meg gjerne dersom noe av det jeg har skrevet ikke stemmer. Det stemmer det du sier. Mine besteforeldre sier fortsatt trikken om Holmenkollbanen.🙈 De sier også blå-trikken om trikken. Anonymkode: a4203...265 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #11 Del Skrevet 20. januar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vestover heter t-banen trikk, og takk til grønt blad som forklarte hvorfor. Jeg visste bare at det alltid har vært sånn. Anonymkode: c5442...c29 Er det noe alle sier? Sier de unge også trikken? Anonymkode: 9a013...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #12 Del Skrevet 20. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det noe alle sier? Sier de unge også trikken? Anonymkode: 9a013...b0d I hvert fall på Vinderen og i Holmenkollen. Det er en viss logikk i det, for t-banen (tunnel-banen) går overhodet ikke i tunnel etter Majorstuen. Den går over bakken som en trikk. Jeg vil anta de sier t-bane i Nydalen, der det er ny t-bane (i tunnel). Anonymkode: c5442...c29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #13 Del Skrevet 22. januar 2020 On 1/19/2020 at 11:19 PM, AnonymBruker said: I Bergen kaller folk bybanen for trikken/t-banen, østlendinger omtaler også bybanen for trikk/t-bane... jeg grøsser innvendig hver gang jeg hører det! bybanen er nemlig verken en trikk eller en t-bane! Anonymkode: 70f9c...e09 Haha ja. Jeg kalte det for t-bane da jeg bodde i Bergen et år, men det fikk jeg ikke lov til! 😄 Anonymkode: 20dc1...29f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 22. januar 2020 #14 Del Skrevet 22. januar 2020 Kan man si "banen" om bybanen i Bergen? I Oslo sier man jo ofte "banen" i stedet for T-banen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teddi Skrevet 22. januar 2020 #15 Del Skrevet 22. januar 2020 Jeg er fra Oslo vest og har vokst opp at det heter trikk (T-bane) og by-trikk/blå-trikk (trikk). Hvorfor, vet jeg ikke, men for meg hørtes det rart ut å si t-bane. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #16 Del Skrevet 22. januar 2020 På 20.1.2020 den 11.42, AnonymBruker skrev: I hvert fall på Vinderen og i Holmenkollen. Det er en viss logikk i det, for t-banen (tunnel-banen) går overhodet ikke i tunnel etter Majorstuen. Den går over bakken som en trikk. Jeg vil anta de sier t-bane i Nydalen, der det er ny t-bane (i tunnel). Anonymkode: c5442...c29 Kaller de den fortsatt trikk når den går østover og forbi Majorstua? Anonymkode: 9a013...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #17 Del Skrevet 22. januar 2020 1 minutt siden, Teddi skrev: Jeg er fra Oslo vest og har vokst opp at det heter trikk (T-bane) og by-trikk/blå-trikk (trikk). Hvorfor, vet jeg ikke, men for meg hørtes det rart ut å si t-bane. Kaller du den trikk uansett hvilken retning den går? På vei østover, forbi Majorstua blir det tunneler. Sier du også at du skal ta blåtrikken? Anonymkode: 9a013...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teddi Skrevet 22. januar 2020 #18 Del Skrevet 22. januar 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kaller du den trikk uansett hvilken retning den går? På vei østover, forbi Majorstua blir det tunneler. Sier du også at du skal ta blåtrikken? Anonymkode: 9a013...b0d Jeg sier at jeg skal ta trikken (t-banen) uansett retning. Men så sier jeg f.eks «Grorud-banen« og «trikken til Frognerseteren». 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #19 Del Skrevet 22. januar 2020 Er ikke det noe litt eldre Oslo-folk sier? Ev. litt finere Oslo-folk? Har aldri hørt innflyttere kalle t-bane for trikk. Ikke så mange ungdommer, heller. Anonymkode: 722a9...639 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #20 Del Skrevet 22. januar 2020 På 19.1.2020 den 23.14, AnonymBruker skrev: På bygda kanskje? Fordi de ikke vet forskjellen? Tror ingen er så «fine» at de sier feil..? Anonymkode: ec446...1ab Vi fra bygda vet forskjellen👍 Ihvertfall folk her hvor jeg bor, som tidligere var utenfor Drammen. Vi er heldigvis ikke så kunnskapsfattige😂 Samt at veldig mange i Norge er bereist, også vi på bygda. Det er nok slik som de under deg sier, det kommer fra gammelt av. Anonymkode: 345a6...333 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå