Gå til innhold

Angrer på at jeg valgte familielivet med mann og to tette barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er to tette da? Vi har tre år mellom våre, og jeg sliter med det samme. Jeg har ikke noe liv igjen etter vi fikk barn. De spiser meg opp med hud og hår døgnet rundt. Og skulle jeg ha bittelitt tid til overs, så forventer noen eldre i familien at jeg skal stille opp, eller mannen forventer sex. Jeg tror jeg kan telle på fingrene hvor mange ganger vi har hatt sex på tre år nå. Jeg bare orker ikke! Vi har hatt mange samtaler rundt dette, men det skjer liksom ikke noe uansett. Han tar absolutt sin del av ungene, men det hjelper så innmari lite på sånn jeg føler meg nå. Småbarnslivet er tøft, og på mange måter utslettes man som en egen person. Jeg hadde overhodet ikke trodd det skulle bli en dans på roser eller at det ikke skulle koste noe. Jeg hadde nok bare ikke forestilt meg hvor mye det skulle koste meg i forhold til hva det koster han.

Anonymkode: 9a247...167

Å ha tette barn er å ha 1-1,5 år mellom. Når du har en 2- eller 3-åring og får nyfødt, et ikke det tette barn. 

Anonymkode: 17685...08a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri forstått meg på de som på død og liv skal få to tette, for alt skal være så perfekt🙄 Ironien er at det er i de forholdene alt rakner fortere enn fy!

Anonymkode: 8a9a7...df2

Alle vet at to tette er beintøft. Kjenner mange som har to tette, de har det enten pga alder, arbeidssituasjon eller fordi de faktisk syns en er lett og gøy. 

Selv er vi i de to siste kategoriene, og selv om vi har litt ekstra omstendigheter som gjør det tøft så er forholdet solid. Tror ikke folk skiller seg pga to tette, men at så mye jobb og så lite søvn får frem problemene slik at de som uansett vil skille seg går fra hverandre fortere.

Anonymkode: a3cb7...95f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at for 40-50 år siden var det normalen med to tette - altså definert som 1 - 1,5 år mellom ungene. Da jeg vokste opp var det sånn i de fleste familier vi omgikkes og det er 13 mnd mellom meg og søsken. At det var tøft for de voksne når ungene var små er klart, men de færreste ble skilt i "småbarnsperioden" likevel. Ikke var det vanlig at eldstemann var i bhg heller, det fantes jo knapt den gangen. 

Så at noen skal være "perfekt" ved å få to tette forstår iallfall ikke jeg hvor kommer fra. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå blir vi skilt. Forholdet taklet ikke to tette barn og et av de med spesielle behov. Jeg er utrolig lei av dette livet og det å være mor. 
 

Som en annen skrev her inne: Det er forskjell på å ville ha barn og det å ville bli forelder. 

Anonymkode: c0798...590

Jeg forstår deg godt.

Har 2 "vanlige" barn selv, uten noe spesiell utfordringer. Ville aldri gjort det opp igjen, pga det er så tidkrevende. Får aldri tid til meg selv, å leve selv.

Så i dag forstår jeg de som ikke får barn. Heller bruke tiden på å leve, ikke bli en slave for 2 barn.Man mister all frihet i livet sitt.

Anonymkode: 6ee1c...7fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ei som har vært aleine med to tette. Sånn aleine-aleine, ikke 50-50: det er helt overkommelig. 

Det er omtrent som hverdagen deres nå, bare uten mannen. Prosessen med å gå fra hverandre og konfliktene med eks er verre enn å være aleibemor. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg godt.

Har 2 "vanlige" barn selv, uten noe spesiell utfordringer. Ville aldri gjort det opp igjen, pga det er så tidkrevende. Får aldri tid til meg selv, å leve selv.

Så i dag forstår jeg de som ikke får barn. Heller bruke tiden på å leve, ikke bli en slave for 2 barn.Man mister all frihet i livet sitt.

Anonymkode: 6ee1c...7fa

Ikke snakk for alle. Jeg er midt oppi den hektiske småbarnsperioden og har fortsatt min frihet i livet i tillegg til at jeg elsker å være mamma ;) 

Anonymkode: 8a9a7...df2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke snakk for alle. Jeg er midt oppi den hektiske småbarnsperioden og har fortsatt min frihet i livet i tillegg til at jeg elsker å være mamma ;) 

Anonymkode: 8a9a7...df2

Jeg snakker jo for meg, hvem andre?

Småbarnsperioden var bare barnemat i forhold til når skolen startet....å ha en baby er en drøm i forhold. Som sover og spiser.

Anonymkode: 6ee1c...7fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg og samboer er 27 år og ønsker barn. Men jeg ser at realiteten er annerledes enn det man drømmer om.

Vil dere fraråde oss å bli foreldre?

Anonymkode: afaab...648

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ekstremt mye negativt her. Vi fikk to barn med 3 års mellomrom. Slitsomt, ja, men det var ikke en krise for forholdet vårt. Man blir desperat etter egentid men den mest intensive fasen er relativt kort. Når barna blir litt større og legger seg tidlig på eget rom har man egentid og voksentid.

Det er langt fra sånn at alle forhold går i dass når man får småbarn. Livet går heller ikke i dass. Man bruker det på barna, men er det noe bedre å finne på da? Det er nok år til å reise, feste og ture både før og etter småbarnsperioden.

Mulig det er riktig for TS å gå, men folk får snakke for seg selv. Det er ikke sånn for alle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mange familier så passer far på den eldste og mor passer babyen. Hvis mor passer på babyen og 2-åringen må komme seg til barnehagen, så er det naturlig for en god far å gjøre den eldste klar for barnehagen.

Hvis mor må passe på begge så er det noe galt.

Anonymkode: 112e3...8b3

Nei, dette er ikke "naturlig". Naturen aner ikke at barnehagen eksisterer en gang.

Anonymkode: 4ef9e...97a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg og samboer er 27 år og ønsker barn. Men jeg ser at realiteten er annerledes enn det man drømmer om.

Vil dere fraråde oss å bli foreldre?

Anonymkode: afaab...648

Jeg anbefaler helt klart å få barn hvis du ønsker det. Det forandrer livet, men bare positivt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er to tette? Under 3 års aldersforskjell? 

Anonymkode: 382e5...994

Tror definisjonen er sånn under 1,5 år mellom hver. 11 mnd i mitt tilfellet. 

Anonymkode: f42b3...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror vi er mange i samme båt som sliter med forholdet etter tette barn. Det har vært veldig tøft her også. 

Anonymkode: c0798...590

Vi begynte å slite med forholdet litt før jeg fant ut at jeg var gravid første gang. Ikke lurt å få en til nei men ble gravid første gang vi hadde sex etter fødsel, på prevansjon og kunne ikke gjennomføre en abort. 

Anonymkode: f42b3...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, AnonymBruker said:

Nå blir vi skilt. Forholdet taklet ikke to tette barn og et av de med spesielle behov. Jeg er utrolig lei av dette livet og det å være mor. 
 

Som en annen skrev her inne: Det er forskjell på å ville ha barn og det å ville bli forelder. 

Anonymkode: c0798...590

En av grunnene til at vi ikke kommer til å ha flere barn enn 1. Begge er inneforstått med at forholdet ikke ville ha tålt det. 

Anonymkode: efb0e...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff sender deg en klem, husk at det er det er rollen som forelder som er vanskelig, barna elsker man jo og gjør alt for.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn med under et års mellomrom. Slitsomt var det, men den gleden de har i hverandre (og alltid har hatt) er helt fantastisk å se på. De er klin avhengig av hverandre og henger sammen mer eller mindre konstant. Nå er de voksne og jobber til og med sammen! 😂 Kan ikke forestille meg hvilken livskvalitet en av de ville hatt om den andre ikke var der.

 

Anonymkode: 3fda5...50c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har to tette. 15 mnd mellom. Lillesøster kom prematur, så vi fikk en tøff start med langt sykehusopphold og mye bekymringer, som bare ble verre av at jeg savnet lille storesøster. For ikke snakke om en tøff permisjon med fullpumping, spisevansker, astma og mye sykdom. 

Midt oppi dette holdt vi på med hussalg og flytting med tilhørende nødvendig oppussing, jobben til samboer gikk konkurs, alt stresset forverret hans kroniske sykdom, han fikk ny jobb som verken passer sykdommen eller småbarnslivet og jeg startet i ny jobb som viste seg å bli så krevende at kollegene mine ikke skjønner helt hvordan jeg fortsatt går på beina (ikke bare bare å jobbe med mennesker alltid) . At vi fortsatt har hodet over vannet, skjønner jeg ikke. 

Det verste er den dårlige samvittigheten for det meste. Det nest verste er all den tiden jeg plutselig står som "alenemor" til tre, ettersom jeg må ta det meste med barna fordi mannen har nok med seg selv og jobb, og han og må tas vare på  (er altså en god sykdomsgrunn til dette). Etter det kommer nok illusjonen. Jeg tror ingen egentlig vet hvor tøft det er for oss, for vi har nok oppe en fasade, også kjenner de færreste hele bildet. Det beste er hvor mye glede man ser at ungene (nå ett og to) har av hverandre, og ikke minst troen på at hvis vi klarer dette, så klarer vi det meste! Det sier jeg og samboer til hverandre hver gang etter det har gått en kule varmt. 

Jeg er heldigvis så heldig at jeg har et godt psykisk immunforsvar. Tror veien til en depresjon eller lignende kunne vært kort ellers, og det kunne fort gjort alt mye verre. Så nå er det bare å håpe at ingen av oss går på en utbrenthet (det er virkelig marerittet). 
 

To tette er tøft. Og kanskje ekstra tøft når livet tar svært uplanlagte vendinger i samme slengen! 

Anonymkode: 05101...f18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på hvor tett alle dere som angrer har? Jeg er høygravid med nr 2 - dere vil bli litt over 3 år mellom søskene. Dere som mener tette barn har vært et problem for forholdet - dere hadde vel tettere enn dette? Sorry egosentrisk spørsmål, ble bare nysgjerrig. 

Anonymkode: ff22a...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter opp til 2 år mellom barna som tette. Virker som noen mener det må være mindre enn 2 år mellom, men jeg er ikke enig i det. Når du har 3 år mellom så regnes de ikke som tette lenger. Selv om det sikkert er "tett" nok for veldig mange det også. 

Anonymkode: 72668...681

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer på hvor tett alle dere som angrer har? Jeg er høygravid med nr 2 - dere vil bli litt over 3 år mellom søskene. Dere som mener tette barn har vært et problem for forholdet - dere hadde vel tettere enn dette? Sorry egosentrisk spørsmål, ble bare nysgjerrig. 

Anonymkode: ff22a...43a

13 mnd mellom her. Kan ikke sammenlignes med 3 år, det har nok absolutt sine utfordringer men med 13 mnd mellom har det vært beintøft rett og slett. De første 2-3 årene med begge hvor språket er lite, begge er bleiebarn, de sover gjerne ikke hele natten gjennom, må passes på 24/7 osv er rett og slett veldig dobbelt opp. Hadde ingen romantisk forestilling hvor koselig det skulle bli men jeg skjønte rett og slett ikke hvor mye arbeid det er. Begge barna er i tillegg veldig aktive. Her stemmer det hvertfall at 1 er som 1 og 2 som 10. Angrer gjør jeg ikke men jeg hadde nok helt andre forventninger til mannen enn slik det har vist seg å bli. Jeg tror det sliter like mye på meg som å ha to tette. Det å føle seg litt alene og at far ikke ser hvor sliten jeg til tider er og at jeg ikke har sovet mer enn to timer i strekk i en lang periode. Alt hadde vært mye enklere om man ikke var så og si alene med husarbeidet og fikk oppmerksomhet som en partner.

Anonymkode: f42b3...563

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...