Gå til innhold

Mamma overkjører meg og mine barn i mitt hjem.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en svigermor som overkjører meg på det aller meste. Måtte til slutt klikke litt på både samboer og henne og det er foreløpig fred i hjemmet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes hunder er nokså ekle generelt, men du må bestemme i eget hus. Jeg ville bedt mormor å respektere dine regler eller bli hjemme 

Anonymkode: 36529...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg at bestemor bare må bli fornærmet når du tar det opp. Det er greit å syns det er uhygienisk med dyr i senga, men å prøve å skremme de for å få viljen sin er ikke greit. Og det på du gi klar beskjed om, at den skremselspropagandan hun holdt på med når du var yngre er ikke greit i ditt hjem og over for dine barn nå. Og at i ditt hjem er det du og barna som bestemmer om dere ønsker dyr i sengen deres.

Endret av FluffyJuggernaut
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er ikke at hundene sover i sengene, å diskutere det er avsporing.

Problemet er at mormor overkjører mor og behandler henne som et barn, i hennes eget hjem. Det er også at mormor skremmer barnebarna for å vinne en uenighet.

Det er vanskelig å gjøre noe med mormor, for slike mennesker er vanskelige å gjøre noe med. Ts har vokst opp med denne damen , noe som gjør det enda vanskeligere å ta oppgjør.

Det viktige er at ts snakker med barna om hvordan mormor kan være. De er store nok til å forstå at voksne kan være ganske urimelige. Det som er viktig er at de vet at de kan komme til deg om mormor  sier noe som skremmer eller sårer dem. De må også få vite at du er på deres side, alltid.

Så må ts jobbe med å stå opp mot sin mor. Det er ikke en enkel oppgave, men det bør gjøres. Det er viktig å ikke hinte eller argumentere. Vær klar, tydelig, ferdig snakka og over på noe annet. 

Anonymkode: 6381a...8fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.. sa til henne nå at det er vi som bestemmer om de får ha hund i sengen eller ei. Det er vårt hjem. Å true med at de vil bli medisinsk avhengig resten av livet er ikke greit å si døds hun skremmer barna. 
 

får til svar at det er altfor mye hundehår i sengen og at alle barn har rett til å puste i frisk luft. At jeg må slutte å blåse opp alt. 
 

altså, det er meg som blåser opp og meg det er noe i veien med. Hun tar ikke selvkritikk 

Anonymkode: 853d3...4e8

Fortsett å stå på ditt. Ikke gå inn i diskusjon med henne. Si til henne at det er dere som avgjør hvordan det gjøres i deres eget hjem. Om hun ikke liker det, får hun enten holde stilt eller la være å komme. 

Anonymkode: 6f2ad...2c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

større problemer? Hva mener du? Mormor er en voksen person i deres liv. Barn har tillitt til voksne. Når voksne de har tillitt til sier at de kan bli medisinsk avhengig resten av livet så blir de jo i tvil.. å skremme barn er aldri greit. Vi voksne kan også bli skremt av ting vi hører 

Anonymkode: 853d3...4e8

Jeg mener nøyaktig det jeg skriver. En tolvåring er mer enn stor nok til å forstå at ikke alt alle (selv ikke personer de har tillit til) sier er riktig. Og hvis h*n ikke forstår det, så er det jo på høy tid å ta en prat om kritisk sans og nytten av det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Lauv skrev:

Jeg mener nøyaktig det jeg skriver. En tolvåring er mer enn stor nok til å forstå at ikke alt alle (selv ikke personer de har tillit til) sier er riktig. Og hvis h*n ikke forstår det, så er det jo på høy tid å ta en prat om kritisk sans og nytten av det. 

Det gjør det ikke greit at mormor driver med skremselspropaganda. 

Anonymkode: 6f2ad...2c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor må skjønne sin plass, hun er mormor for disse barna, ikke moren. Mor bestemmer da selv! Mor må sette mormor på plass når hun ikke respekterer grenser. Så får hun bli så sur hun bare vil.

Anonymkode: 1963e...e0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.. jeg har et godt forhold til min mor generelt sett. At hun skifter på sengene til barna, vasker rundt i huset og lager middag til vi kommer hjem innimellom er helt greit, og vi setter veldig pris på at hun gjør det. Å komme hjem etter en lang dag på jobb til rekt hjem og middag er utrolig deilig. Så det setter jeg stor pris på. Hun gjør ikke det ukentlig, men kanskje et par ganger i måneden. Hun stiller opp for barna om de skal hentes eller kjøres. Er de syke så kommer hun med frukt, cola og alt de måtte ønske seg. Hun er en mormor som stiller opp og er til å regne med ❤️ 
jeg er heldig der, det er det ikke alle som er. 
 

MEN, det er også et men her.. selv om jeg setter pris på det hun gjør setter jeg ikke pris på at hun kan komme med kritikk, «skremme» barna med slike utsagn eller kritiserer måten jeg gjør ting på i huset, eller ikke gjør. 
jeg ber henne ikke gjøre alle disse tingene. 

Anonymkode: 853d3...4e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis det er mye hundehår i sengen så skjønner jeg at din mor reagerer, men at det fører til sykdom og allergi er bare tull. Det er vel ingen barn som er mer syke og allergiske enn de som har foreldre med fobi for bakterier og skitt.

Kontakt med dyr og eksponering for bakterier og andre ting er bare positivt, det styrker immunforsvaret og gjør kroppen veldig motstandsdyktig mot sykdommer og allergier.  

Anonymkode: 865dd...893

Hvorfor? Det er jo ikke hun som skal sove der. Jeg synes også det er ekkelt med dyr i sengen, men det er irrelevant. Poenget er at ts bestemmer i sitt hjem.

Anonymkode: ed431...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ha husdyr i sengen er uhygienisk, så forstår henne veldig godt. 

Anonymkode: 93a57...2ed

Så det du egentlig sier er at fordi du mener at husdyr i sengen er uhygienisk, så har mormor rett til å overkjøre og prøve å skremme barnebarna fra å ha det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel bare å snakke med henne. Høres ut som hun har et godt hjerte og hjelper til når det trengs. Man må ta det gode med det dårlige.

Anonymkode: 1963e...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.. jeg har et godt forhold til min mor generelt sett. At hun skifter på sengene til barna, vasker rundt i huset og lager middag til vi kommer hjem innimellom er helt greit, og vi setter veldig pris på at hun gjør det. Å komme hjem etter en lang dag på jobb til rekt hjem og middag er utrolig deilig. Så det setter jeg stor pris på. Hun gjør ikke det ukentlig, men kanskje et par ganger i måneden. Hun stiller opp for barna om de skal hentes eller kjøres. Er de syke så kommer hun med frukt, cola og alt de måtte ønske seg. Hun er en mormor som stiller opp og er til å regne med ❤️ 
jeg er heldig der, det er det ikke alle som er. 
 

MEN, det er også et men her.. selv om jeg setter pris på det hun gjør setter jeg ikke pris på at hun kan komme med kritikk, «skremme» barna med slike utsagn eller kritiserer måten jeg gjør ting på i huset, eller ikke gjør. 
jeg ber henne ikke gjøre alle disse tingene. 

Anonymkode: 853d3...4e8

Jeg tenker at jeg hadde sagt til barna mine at akkurat her vet ikke mormor hva hun snakker om, så ikke hør på hun når hun sier det. De er såpass store at de klarer å forstå det. 
Jeg tror også dette har noe med om man er vant til hund eller ikke. Jeg som ikke er vokst opp med hun grøsser litt av tanken på å ha en hund i sengen (selv om jeg tror deg når du sier det ikke er mer uhygienisk.) Det er gjerne det hun også gjør, hun grøsser litt og synes det er ekkelt. Det vil hun jo synes selv om hun får høre at det ikke er mer uhygiensk. Jeg tror jeg hadde svelget den kamelen.

Anonymkode: 80019...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna dine på 12 og 16 år klarer nok å finne rett info på nettet selv. Så hadde oversett det som ble sagt, himla med øynene til barna, og snakket med ungdommen når bestemor dro hjem. Om hvordan man kan bli den dagen man slutter å søke info og dermed ikke utvikler seg lengre.

Anonymkode: abb31...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette grenser. Det spiller ingen rolle hva moren din mener om dette, det er som du sier dine regler og ditt hus. Om hun hadde funnet aldri så mye forskning på at det var usunt, så er det likevel du som bestemmer. 

Anonymkode: 64c6f...30a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.1.2020 den 19.47, AnonymBruker skrev:

Ja, ofte 

Anonymkode: 853d3...4e8

Da regner jeg med at det er et sengeteppe på senga.

Anonymkode: 930b7...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er det sikkert uhygienisk fordi katter og hunder roter i det meste,  men samtidig er jo det å bli eksponert for bakterier bra for immunforsvaret. Og er det egentlig noen som har kilder på eller vet om et konkret tilfelle der friske mennesker har blitt syk av å ha katt eller hund i sengen? Gravide og toksoplasmose er én ting, men ellers?

Synes du bare skal si fra hvordan du vil ha det i ditt hjem, og minn henne gjerne på katten i sengen da du var liten ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2020 den 17.44, AnonymBruker skrev:

Å ha husdyr i sengen er uhygienisk, så forstår henne veldig godt. 

Anonymkode: 93a57...2ed

Men hun kan da ikke bestemme i andre sine hjem??? Eller synd du det er innenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...