Gå til innhold

Er det bare jeg som er teit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten og jeg har vært sammen en god stund. Jeg har fortalt han veldig tidlig at jeg på grunn av dårlige erfaringer sliter veldig med tillitt. Det tar meg lang tid å stole på og være trygg på noen. Jeg har opplevd at menn jeg har vært sammen med har hatt behov for oppmerksomhet og bekreftlse fra andre enn meg. Jeg er utrolig var på dette og det har jeg gitt kjæresten min beskjed om. 

Jeg oppdaget første nyttårsdag at han har mye kontakt med single venninner på instastories. Han kontakter dem for å høre hvordan de har det, og han klikker den 100% på selfier de legger ut eller når de har bilder når de har pynta seg sammen med andre venninner og er yte på noe. 

I tillegg var det en del samtaler hvor han spurte hva de skulle og småsnakket.  

Jeg taklet dette dårlig. Veldig dårlig.

Han mener han bare vil være grei mot venninner.

Jeg må legge til at jeg ikke har møtt noen av veninnene hans, og at jeg fant dette ut fordi det var en melding fra ei som poppet opp når han skulle vise meg noe på telefonen. Jeg har aldri sett han kommentere noe offentlig på noen, og det tror jeg er fordi han vil ta hensyn til meg, men da forstår jeg ikke hvorfor han gjør det der jeg ikke kan se det? 

Er det bare jeg som må jobbe med utryggheten min? Er dette helt normalt å gjøre? Altså å vise oppmerksomhet til single "venninner" når man har kjæreste? 

 

Anonymkode: d50bd...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette er venninner han har hatt før han møtte deg, må han selvfølgelig få lov til å fortsette å ha kontakt med dem. Et forhold med krav til å kutte ut venner/venninner funker dårlig. 

Hva med å møte disse venninne? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å ha venner av begge kjønn. Det er nødvendig å stole på hverandre i et forhold. 

Selv om du har blitt såret tidligere skal det ikke gå utover nåværende kjæreste. Feilen han har gjort er å ikke være mer åpen om hvilke relasjoner han ønsker å ha. Men det kan igjen forklares ved at han vet du ville reagert sterkt på det. 

Anonymkode: 4c645...5a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner ikke jeg noe mer om deg/dere enn det du skriver her. Dette må du bare slutte med med en gang, du skal være kjæreste, ikke fangevokter. Om han ikke vil være hos deg frivillig, vil du virkelig ha han da ?  En blir ikke blind fordi om en er i ett forhold, men det betyr da ikke at han gjør noe galt. Fortsetter du på dette viset kan du like gjerne gjøre det slutt ! Ingen med en smule selvrespekt orker dette over tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hvis dette er venninner han har hatt før han møtte deg, må han selvfølgelig få lov til å fortsette å ha kontakt med dem. Et forhold med krav til å kutte ut venner/venninner funker dårlig. 

Hva med å møte disse venninne? 

Jeg ville aldri bedt han om å kutte ut venninner, jeg har jo mine venner jeg også. Av begge kjønn. Men jeg snakker om disse vennene til han og inkluderer han i samtaler vi har. Jeg har aldri hørt om disse jentene som han snakket med her og det synes jeg var litt rart. Vi har vært sammen i ett år. 

Anonymkode: d50bd...c3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, VOX skrev:

Nå aner ikke jeg noe mer om deg/dere enn det du skriver her. Dette må du bare slutte med med en gang, du skal være kjæreste, ikke fangevokter. Om han ikke vil være hos deg frivillig, vil du virkelig ha han da ?  En blir ikke blind fordi om en er i ett forhold, men det betyr da ikke at han gjør noe galt. Fortsetter du på dette viset kan du like gjerne gjøre det slutt ! Ingen med en smule selvrespekt orker dette over tid. 

Jeg er helt enig med deg, og jeg er altså ikke redd for at han skal gå fra meg, eller at han gjør dette fordi han ikke er glad i meg. Jeg burde nok ikke ha delt med han hva jeg fryktet og hva som var vanskelig for meg. Da hadde han nok ikke gjort dette "skjult" heller. Jeg tror ikke han mener noe vondt med det og bare vil ta hensyn til mine følelser og dermed ikke gjør det offentlig. 

Takk for svar. 

Anonymkode: d50bd...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg, og jeg er altså ikke redd for at han skal gå fra meg, eller at han gjør dette fordi han ikke er glad i meg. Jeg burde nok ikke ha delt med han hva jeg fryktet og hva som var vanskelig for meg. Da hadde han nok ikke gjort dette "skjult" heller. Jeg tror ikke han mener noe vondt med det og bare vil ta hensyn til mine følelser og dermed ikke gjør det offentlig. 

Takk for svar. 

Anonymkode: d50bd...c3e

Av 1000-vis av jenter valgte han deg. Det er vel bevis på at han er fornøyd med deg Lykke til 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri bedt han om å kutte ut venninner, jeg har jo mine venner jeg også. Av begge kjønn. Men jeg snakker om disse vennene til han og inkluderer han i samtaler vi har. Jeg har aldri hørt om disse jentene som han snakket med her og det synes jeg var litt rart. Vi har vært sammen i ett år. 

Anonymkode: d50bd...c3e

Selvom man er i et forhold trenger man ikke dele absolutt alt, eller fortelle om alle bekjentskaper man har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, VOX skrev:

Av 1000-vis av jenter valgte han deg. Det er vel bevis på at han er fornøyd med deg Lykke til 

 

For meg handler det egentlig ikke om det tror jeg. Jeg har aldri tvilt på at han vil ha meg og jeg har aldri vært redd for å miste han. Men jeg forventer å bli behandlet med respekt og at mine følelser også respekteres. Jeg er av den oppfatning av at et forhold er et partnerskap hvor begge tar hensyn til hverandre og hjelper hverandre løse problemer, åpent og ærlig. Derfor føler jeg at han har misbrukt tillitten min på en måte. Det er nok veldig vanskelig å forstå for noen som ikke har opplevd det jeg har opplevd tidligere, men vi har alle ting vi sliter med som vi trenger at partneren hjelper til med. 

Han har f.eks slitt med at eksene hans ikke har taklet hvor mye han jobber og han var veldig redd for at jobben skulle gå ut over vårt forhold også. Men jeg har ikke noe problem med det. Jeg trenger ikke at han kommer hjem når han har sagt han skal komme hjem, eller at han må prioritere oss foran jobben. Jobben hans er livet hans, det er viktig at han har ro der.  

Så jeg måtte vise han gang på gang på gang at jeg virkelig mente det jeg sa for at han skulle bli trygg på at jeg virkelig mente det jeg sa. 

Derfor sårer det meg at han ikke har tatt hensyn til mine følelser på det området hvor jeg sliter. 

 

Anonymkode: d50bd...c3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sikre deg selv mot svik ved å innvie den andre i all din smerte eller kontrollere partneren din. En person kan svikte deg akkurat like mye om du ikke gjør det, eller gjør det, eneste forskjellen er at du blir enda mer frustrert fordi du trodde du kontrollerte situasjonen. 

Anonymkode: 5d754...d20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sikre deg selv mot svik ved å innvie den andre i all din smerte eller kontrollere partneren din. En person kan svikte deg akkurat like mye om du ikke gjør det, eller gjør det, eneste forskjellen er at du blir enda mer frustrert fordi du trodde du kontrollerte situasjonen. 

Anonymkode: 5d754...d20

Nei det er helt sant. Jeg kommer ikke til å nevne den dårlige erfaringen min neste kjæreste. Skal jobbe med utryggheten min og ikke forvente at en partner skal være støttende og hjelpe til der.  

Anonymkode: d50bd...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er helt sant. Jeg kommer ikke til å nevne den dårlige erfaringen min neste kjæreste. Skal jobbe med utryggheten min og ikke forvente at en partner skal være støttende og hjelpe til der.  

Anonymkode: d50bd...c3e

Du blander sammen ting.

En partner skal alltid være støttende og hjelpende.

Det å forvente at de oppfører seg på en annen måte enn normalt, endrer adferd ovenfor andre, fordi du har hatt vonde opplevelser tidligere - det er noe helt annet. 

Selvfølgelig skal du nevne erfaringen din til partnere. Slik at de kan støtte og hjelpe. Forstå at du reagerer irrasjonelt i enkelte situasjoner. Men det å støtte og hjelpe vil ikke si at de dropper sine venner, og endrer hvem de har kontakt med. 

Anonymkode: 4c645...5a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg har aldri hørt om disse jentene som han snakket med her og det synes jeg var litt rart. Vi har vært sammen i ett år. 

Anonymkode: d50bd...c3e

Da ber du om å få treffe dem. 

Anonymkode: 80463...045

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke det er normalt, og jeg hadde ikke likt det eller blitt sammen med en som holdt på sånn. 

Anonymkode: a0f87...c03

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blander sammen ting.

En partner skal alltid være støttende og hjelpende.

Det å forvente at de oppfører seg på en annen måte enn normalt, endrer adferd ovenfor andre, fordi du har hatt vonde opplevelser tidligere - det er noe helt annet. 

Selvfølgelig skal du nevne erfaringen din til partnere. Slik at de kan støtte og hjelpe. Forstå at du reagerer irrasjonelt i enkelte situasjoner. Men det å støtte og hjelpe vil ikke si at de dropper sine venner, og endrer hvem de har kontakt med. 

Anonymkode: 4c645...5a2

Jeg kan se at dere kan tenke at det er det jeg har gjort, men det har jeg definitivt ikke gjort. Jeg har faktisk vært en pådriver til at han skal være mer sammen med vennene sine. Han skal få lov til å være den han er og den han trives med å være, og så er det opp til meg å finne ut om det er noe jeg synes er OK eller ikke.  

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ber du om å få treffe dem. 

Anonymkode: 80463...045

Er ikke det litt kontrollerende? At jeg må møte venninnene hans? Jeg har ikke noe i mot at han har venninner som jeg ikke kjenner. Jeg synes bare det er rart at han har venninner som han skriver så mye med, som jeg aldri har hørt han snakke om. 

Anonymkode: d50bd...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke det er normalt, og jeg hadde ikke likt det eller blitt sammen med en som holdt på sånn. 

Anonymkode: a0f87...c03

Jeg har tenkt mye på hva jeg hadde gjort hvis det var HAN som hadde opplevd det jeg har opplevd, og jeg tror at jeg hadde vært veldig bevisst på å gjøre han trygg. Fortelle han hvem jeg snakket med og latt han få innblikk i dialog. Hvis jeg hadde en kompis som slet masse hadde jeg fortalt kjæresten min om det og beklaget at jeg kanskje var litt fraværende innimellom og chattet litt mye, men at det var pga han. Det hadde jeg gjort som en selvfølge. 

Og jeg synes det er rart at han ikke også tenker sånn. 

Anonymkode: d50bd...c3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med deg, TS, jeg forteller om venner jeg møter og venner jeg chatter med i ny og ne. Synes det er rart at han chatter mye med noen han aldri har nevnt for deg. Om de er kvinner eller menn. Hvor kjenner han de fra og hva slags forhold har de hatt og har nå? Det er jo en helt naturlig ting å snakke om, personer i livet sitt. Uansett om du er usikker og har dårlig erfaring eller ikke. Men han kunne godt vist ekstra hensyn også. Syns du skal ta det opp med ham. Spør hvorfor du aldri har hørt om dem etter så lang tid. Mulig han skjermer deg fordi han ikke vil du skal bli urolig, men det er jo bare mot sin hensikt når det kommer for en dag, og det gjør det jo som regel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blander sammen ting.

En partner skal alltid være støttende og hjelpende.

Det å forvente at de oppfører seg på en annen måte enn normalt, endrer adferd ovenfor andre, fordi du har hatt vonde opplevelser tidligere - det er noe helt annet. 

Selvfølgelig skal du nevne erfaringen din til partnere. Slik at de kan støtte og hjelpe. Forstå at du reagerer irrasjonelt i enkelte situasjoner. Men det å støtte og hjelpe vil ikke si at de dropper sine venner, og endrer hvem de har kontakt med. 

Anonymkode: 4c645...5a2

Og jeg er veldig enig med deg om det, men jeg har aldri bedt han om å droppe vennene sine eller endre hvem han har kontakt med. Aldri. Jeg har ikke noe i mot om han har 1000 jentevenner som han bryr seg om som han vil tilbringe tid med. Det jeg bryr meg om er at han har aldri nevnt disse jentene til meg og han har aldri på ett år satt av tid til å være sammen med dem.  

Det kan være fordi han har tenkt som dere i denne tråden. At når jeg fortalte han om mine issues så har han trodd at jeg mente at han ikke fikk ha kontakt med venninner og derfor gjorde det i det skjulte. Noe som ikke var bedre for meg, men verre. Fordi jeg har faktisk ikke noe problem med hverken jentevenner eller meldinger.

Jeg reagerer bare instiktivt med frykt når det dukker opp en jentemelding pga mine dårlige erfaringer. Det eneste han kunne gjort var å ha sagt "Hu som skrev nå er en gammel venninne av meg som jeg skrev litt med i går, hun har hatt det litt vondt i det siste" så hadde det vært helt greit for meg. Da hadde jeg også blitt veldig glad for at han var kjæresten min fordi han viste at han tok hensyn til mine følelser, selv om han ikke hadde trengt det, fordi det er mitt problem. 

Jeg gjorde det samme for han med hans frykt, jeg synes han kunne gjort det samme for meg med min. 

Men jeg er tydeligvis nedstemt her inne 🙈

Anonymkode: d50bd...c3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg ts. Nå vet jeg ikke alle detaljer, men måten du forteller på så føler jeg eksen din kan ha vært typen til å ha et ekstremt bekreftelsesbehov og man kan sikkert slenge inn fysisk utroskap også? Kan ta feil men..

Jeg har selv vært i et forhold hvor typen "bare" snakket med "venninner", og når tilliten er brutt så tærer deg på hele deg og forholdet. Nå vet ikke jeg om din nåværende type har vist noen form for røde flagg før, men hvis han har kjent disse jentene lenge og faktisk er venn med de så kan ikke jeg se at han gjør noe galt - men jeg har full forståelighet for hva du føler og at du kanskje får en klump i magen. Jeg synes ikke du er teit og det er ikke rart i du får en rar magefølelse hvis tilliten ble fullstendig brutt i ditt forrige forhold. Samtidig skal typen din få lov til å ha jentevenner, men hvis du er som meg så kommer nok ikke den skepsisen og klumpen i magen til å forsvinne før han faktisk beviser for deg at han ikke gjør noe galt, at du faktisk får møtt disse jentene i en eller annen sammenheng? Det kan hjelpe mye. 

Må bare legge til at de som kommenterer at du ikke eier han og kan våke over han, han dere opplevd tillitsbrudd eller utroskap? For hvis ikke så forstår dere ikke følelsen av å alltid gå med klump i magen, en dårlig magefølelse eller at en eks brøt tilliten din fullstendig. Det henger igjen lenge, kanskje også hele livet. Man mister litt troa på mennesker når den man er mest glad i, er den som også sårer deg mest. 

Anonymkode: 166a8...6e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, McMary skrev:

Enig med deg, TS, jeg forteller om venner jeg møter og venner jeg chatter med i ny og ne. Synes det er rart at han chatter mye med noen han aldri har nevnt for deg. Om de er kvinner eller menn. Hvor kjenner han de fra og hva slags forhold har de hatt og har nå? Det er jo en helt naturlig ting å snakke om, personer i livet sitt. Uansett om du er usikker og har dårlig erfaring eller ikke. Men han kunne godt vist ekstra hensyn også. Syns du skal ta det opp med ham. Spør hvorfor du aldri har hørt om dem etter så lang tid. Mulig han skjermer deg fordi han ikke vil du skal bli urolig, men det er jo bare mot sin hensikt når det kommer for en dag, og det gjør det jo som regel. 

Jeg får høre med han hvis vi snakker med hverandre igjen. Nå er jeg i berg og dalbane hvor jeg på den ene siden tenker at jeg har feil fordi han ikke har gjort noe spesielt galt, men på den andre siden synes jeg at det han har gjort er galt. 

Anonymkode: d50bd...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...