Gå til innhold

Har du fått kjeft for 'rare' ting av bhg eller skole før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fått kjeft fra bhg eller skole, men av ett par naboer. Enten naboen er evig ungkar, den andre er snart 90. Nå skjedde dette for sikkert 15 år siden.

Det var kjempefint vær ute og sommerferie. Ungene i gata og jeg gikk ut og tegnet paradis med fargekritt på asfalten i gata vi bor. Det ble 2 paradis og 2 sånne tre på rad spill.

Da kom sytingen av ungkaren om at det var greit at barna lekte i gata, men det ble så stygt med at vi tegnet på asfalten. Dagen etter kom gamlemor og klaget på akkurat det samme. Jeg forsikret om at dette ikke er permanent og vil gå vekk ved regn og biler som kjører over det flere ganger om dagen.

Noen dager etter tegnet vi litt andre ting på asfalten også og ungene storkoste seg.

Ærlig talt, dette syns jeg må være lov å gjøre.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, minister-mio skrev:

Du ba læreren ringe far?! Det må da fu gjøre selv!

Hvorfor det? Jeg var på jobb, far jobber mye nærmere og det er urimelig at det alltid er jeg som ringes når vi spesifikt har oppgitt nr til far...? 

Anonymkode: 03ab7...8d4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

fikk kjeft av læreren fordi sønnen min hadde fått gjort noen ekstra sider i matteboken. Syns det er bra at han er engasjert å ønsker å gjøre ekstra oppgaver jeg!

Anonymkode: 09d21...ca1

Å kjefte var da litt unødvendig, og man skal ikke stoppe barn som har lyst å lære mer, men da burde dere heller fått en annen mattebok som ekstrabok, fremfor at dere gjør ekstra oppgaver i hovedboka, da det kan ødelegge lærerens opplegg dersom de oppgavene skal brukes i undervisning en annen dag, for eksempel under stasjonsundervisning. 

Anonymkode: ffec2...b53

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Jeg var på jobb, far jobber mye nærmere og det er urimelig at det alltid er jeg som ringes når vi spesifikt har oppgitt nr til far...? 

Anonymkode: 03ab7...8d4

Da ringer du far. Når du får beskjed om at barnet ditt er sykt er det ditt ansvar å få tak i noen som kan hente det.

Her kommer du med ny informasjon om at dere spesifikt har oppgitt ett nummer og at de ringer et annet. Det forstår jeg er trasig.

 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini skulle begynne i ny barnehage midt i et barnehageår og vi var inne for å snakke med leder i barnehagen. På møtet sa vi at han er en aktiv og varm gutt som som oftest ikke trenger for mye klær på seg. 3 dager etter oppstart får vi kjeft fordi han har for lite klær. Spurte om han var kald ute koe de avkreftet. Vel, vel, vi pakket med mer varmt tøy dagen etter uansett. Da jeg hentet han sa de at det kanskje ikke var så nødvendig med alle klærne uansett fordi han hadde svettet sånn 🙄

Anonymkode: 2f24e...ba6

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg har ikke fått kjeft fra bhg eller skole, men av ett par naboer. Enten naboen er evig ungkar, den andre er snart 90. Nå skjedde dette for sikkert 15 år siden.

Det var kjempefint vær ute og sommerferie. Ungene i gata og jeg gikk ut og tegnet paradis med fargekritt på asfalten i gata vi bor. Det ble 2 paradis og 2 sånne tre på rad spill.

Da kom sytingen av ungkaren om at det var greit at barna lekte i gata, men det ble så stygt med at vi tegnet på asfalten. Dagen etter kom gamlemor og klaget på akkurat det samme. Jeg forsikret om at dette ikke er permanent og vil gå vekk ved regn og biler som kjører over det flere ganger om dagen.

Noen dager etter tegnet vi litt andre ting på asfalten også og ungene storkoste seg.

Ærlig talt, dette syns jeg må være lov å gjøre.

Ja virkelig. Selv jeg som er skikkelig surkjerring og irriterer meg over mye rart kunne aldri finne på å reagere på noe sånt. Da er man virkelig på et helt eget nivå av gammel og bitter 🙈

Anonymkode: ea008...a11

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Kvinne487 skrev:

Lett til moderat? Så om bilen i mot hadde meid dere ned hadde det blitt lett til moderate skader? Dummeste jeg har hørt. 
Mye er farlig ja, og du valgte bevisst å kjøre motorsykkel med et barn i bæremeis?? En gang kunne vært en gang for mye! Skal bare en gang til for at noe skal skje. 
 

Du utsatte barnet ditt for fare. 

Men det er jo bevist, hinsides enhver tvil, at å ikke la barn gå steder alene er kjempefarlig. Fører til fedme, psykiske problemer og manglende evne til konsekvensvurdering, vil for evig tid skade barnets tro på seg selv og evne til selvstendighet (noe som viser veldig godt på dagens 5-30 åringer)

Vi kan ikke melde 95% av dagens foreldre til barnevern når de likevel velger å ta mer hensyn til eget behov for å vite hvor barna er enn til barnas behov for å faktisk få lov til å ta risiko på egenhånd. Vi burde kanskje ha gjort det, men det er et uoverkommelig stykke arbeide, så vi lar foreldre utsette barna sine for dette daglig.

Anonymkode: ccd1e...a96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
9 minutter siden, EvaLena skrev:

Ærlig talt, dette syns jeg må være lov å gjøre.

Helt klart! Opplevd det samme i nabolag hvor kryr av barn. Barna hevnet seg ved å plukke blomster i bedet til ene syteren og ta med hjem til pynt. Da måtte jeg ta en samtale med dem.....🙄😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2020 den 16.57, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er sånn annengenerasjons-boomer, men jeg syns det er mye rart med 'dagens' lærere og skole. Kan virkelig ikke huske at foreldrene mine(som var lærere) hadde så mye å gjøre med lærern min å gjøre, annet enn ved 'konferansetime' og en sjelden gang ellers. 

Uansett, til trådens tittel. Hva er det 'rareste' du har opplevd av 'kjeft'? Snakker ikke om alvorlige ting her bare så det er klart. 

 

På fredag ringte lærern til den ene sønnen min meg for å si at han var syk. Og at jeg måtte hente han. Jeg sa at det kunne jeg, men at han kanskje burde ringe far, siden jeg var to timer unna. 

Da ble han helt perpleks og sa 'hva??? Er du ikke hjemme???' 

Jeg sa at nei jeg er på jobb, kommer stort sett hjem rundt halv fem. 

Lærer: men klokka er jo 1330!!! Er han stort sett alene hjemme fra 1430 til 1630????

Jeg sa at nei, han er jo hjemme med blant annet sin storesøster, men j, han er tolv år, så for all del, han er hjemme alene ja? 

Da fikk jeg en real skyllebøtte om at det var uansvarlig å være så langt unna og la han være alene 'sååå lenge' hver dag. Men siden det var sånn det var så fikk sønnen min bare ta bussen kl 14 som vanlig siden ingen likevel ville rukket å hente ham. 

Følte det var veldig merkelig beteende fra lærern. I tillegg? Når jeg kom hjem, kom jeg hjem til en helt frisk sønn... 

Anonymkode: 03ab7...8d4

Hvorfor i all verden ba du læreren ringe far?? Det kunne du vel gjøre selv? Jeg jobber i bhg. Har ALDRI noen gang opplevd foreldre si «ring heller far/mor/bestemor osv»?! 

Ellers ja, så klart overreagerte læreren. Helt vanlig og greit for 12 åringer å være alene hjemme noen timer.

Anonymkode: 5b217...2d9

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden ba du læreren ringe far?? Det kunne du vel gjøre selv? Jeg jobber i bhg. Har ALDRI noen gang opplevd foreldre si «ring heller far/mor/bestemor osv»?! 

Ellers ja, så klart overreagerte læreren. Helt vanlig og greit for 12 åringer å være alene hjemme noen timer.

Anonymkode: 5b217...2d9

Veldig frekt, læreren har jo en hel klasse med barn som venter.

Anonymkode: 60a14...141

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn i bhg for å hente min datter, i det jeg kommer inn med vogna med lillebror i, og prøver å parkere vogna, skriker den ansatte til meg " stakkars barnet, du må kle den av med en gang, dere er inne nå, i hjemlandet mitt har vi aldri så varme barn i vogn" så tar hun tak i vognen, åpner vognposen, tar av lua osv. Vi hadde vært der i maks 2 minutter før hun kjefta huden full på meg. Det var minusgrader ute og og jeg hadde ikke tenkt å oppholde ungen med full påkledning, jeg rakk ikke å gjøre noe før jeg ble kjeftet på. 

Anonymkode: 40b4e...6c5

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Daisy_B said:

Enig i det! Men en som er stor nok til å bevisst spytte på en voksen når han blir bedt om å gjøre noe han ikke vil, er nok også gammel nok til å snakke om det på ettermiddagen. 

Og det er det vel heller ingen som har protestert på. Det er det å bli bedt om å kjefte på barnet senere på dagen som er problemet. Hva skal det tjene til, liksom?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Alterego666 skrev:

Jeg fikk kjeft fordi jeg kjørte Datter(3) i barnehagen i bæremeis bak på motorsykkelen en gang (ca 2km). Litt spesielt tilfelle, måtte rekke jobb. 
Jeg tok i mot kjeft (også fra barnets mor og min mor) og gjentok ikke. 
Datter, som nå er voksen, elsket det og husker det ennå.

Du hadde så heftig blitt bøtelagt og fengslet hvis du ble tatt av politiet. Du utsatte ditt barn for dødsfare. 

Anonymkode: 71a4a...1ea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Middelmådig
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, heisen er for alle. Og det er faktisk den som kommer først som får kjørt den først. Og jeg vet at jeg ikke klarer å se på en person om den er helt frisk og uten noe problemer som gjør det lettere å ta heisen. Klarer hvertfall ikke å se det basert på alder. Om du klarer det synes jeg du er utrolig flink, og vil gjerne se det i praksis

Anonymkode: 86cdf...08b

Ja, det er jo nettopp derfor man lærer å ta hensyn 😳 Fordi det er en rettighet som alle kan benytte seg av men som noen kan ha mer behov for enn andre. 
 

Ser for meg deg løpe til heisen foran en krokete gammel mann, mens du roper «Heisen er for alle!!!» 

Ikke så vanskelig å se for seg at to barn som løper rundt og frem og tilbake ikke har skjulte handikap....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde så heftig blitt bøtelagt og fengslet hvis du ble tatt av politiet. Du utsatte ditt barn for dødsfare. 

Anonymkode: 71a4a...1ea

Vis meg den paragrafen og strafferammen.

Jeg hadde helt sikkert fått tilsnakk og måttet gå barnet til barnehagen. Sannsynligvis fått et forenklet forelegg, kanskje bøtelagt og midlertidig inndratt førerkort. Helt, helt sikkert ikke fengslet. 
 

Hold deg til ting du har kunnskap om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, Krok1 skrev:

Og det er det vel heller ingen som har protestert på. Det er det å bli bedt om å kjefte på barnet senere på dagen som er problemet. Hva skal det tjene til, liksom?

Virkelig? 
Du skal selvfølgelig ta det opp for å fortsette arbeidet de har gjort i barnehagen eller på skolen. For å vise barnet at dere er enige om reglene. For å vise at voksne snakker sammen, gjør han noe galt i bhg/skole så får du beskjed. Du er barnets største forbilde, og det er du som skal oppdra barnet ditt! Det at de må gi deg beskjed om å ta tak i det, kan jo tyde på at de (som jeg) har inntrykk av at du er passiv når det kommer til oppdragelse. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Daisy_B said:

Enig i det! Men en som er stor nok til å bevisst spytte på en voksen når han blir bedt om å gjøre noe han ikke vil, er nok også gammel nok til å snakke om det på ettermiddagen. 

Tror du? Jeg passer en på 1,5 som kan finne på å gjøre akkurat det. Meget viljesterk gutt, men han har ikke språk, så jeg tror det ville blitt vanskelig for foreldrene å ha en samtale med ham om det.

Anonymkode: cbbfe...da4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Daisy_B said:

Virkelig? 
Du skal selvfølgelig ta det opp for å fortsette arbeidet de har gjort i barnehagen eller på skolen. For å vise barnet at dere er enige om reglene. For å vise at voksne snakker sammen, gjør han noe galt i bhg/skole så får du beskjed. Du er barnets største forbilde, og det er du som skal oppdra barnet ditt! Det at de må gi deg beskjed om å ta tak i det, kan jo tyde på at de (som jeg) har inntrykk av at du er passiv når det kommer til oppdragelse. 

Wow... Dette var vanskelig, gitt. For fjerde gang: vi har tatt det opp. Vi tok tak i det. Vi har gjort det klart at det ikke er greit. Det vi ikke gjorde var å kjefte på ham enda en gang. 

Ikke rart du får merkelige inntrykk av folk når du glatt overser det de skriver. 

Endret av Krok1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det?? Det kan like godt læreren gjøre! Hvis sønnen min må bli hentet pga sykdom å de ringer far,så ber han også skolen om å heller ringe meg som likevel er hjemme for tiden istedenfor at han skal måtte ta ferge og kjøre ett stykke for å hente sønnen på skolen.

Anonymkode: 09d21...ca1

Jeg ringer en av foreldrene. Og forventer at de finner ut hvem som kan komme for å hente barnet. Som regel ringer jeg til den som kan best norsk eller den som svarer på telefonen. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...