Gå til innhold

Hvordan bør man spise når man skal opp i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et tøft år og har gått mye ned i vekt og må nå opp en del kilo. Men jeg vil jo helst ikke legge på meg så mye fettmasse. Hvordan bør man spise for å gå opp på en sunn måte og legge på seg minst mulig fett?  Begrenset med fett eller litt mer fett og mindre karbohydrater? Fett i kosten gir vel ikke nødvendigvis mer fett på kroppen? Og hva med måltidsrytme? Er det fortsatt positivt med noe lengre faste og kortere spisevindu så lenge jeg får kaloriene inn, eller vil det muligens gi økt fettmasse? 

Jeg trener styrke, så jeg prøver å øke muskelmassen på den måten, men maten er jo fortsatt veldig vesentlig 

Anonymkode: f6fae...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer fint å gå opp i vekt med store mengder sjokolade og smågodt 😊

 

 

Du kommer nok ikke unna å øke fettmassen hvis du virkelig skal opp i vekt. Du vet sikkert at for å bygge muskler er det viktig med nok protein, så det bør du passe på å få i deg, men ellers er det kalorioverskudd som gjelder for å øke vekta og da er det underordnet hva kaloriene kommer fra. Reell økning i muskelmasse vil nok helst måles i gram og ikke kilo, med mindre du trener særdeles riktig for å oppnå muskelvekst. 

Anonymkode: 11d25...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det vi går opp i vekt av er hovedsakelig fett & karbohydrater

Størsteparten av energien i måltidene våre kommer fra karbohydrater ved normalt kosthold.

Og gå opp i vekt på en sunn måte, handler om sammensetning av karbohydrater fett protein.

 

Prøv og øk sunne karbohydrater mer

Havregrøt med bær eventuelt med protein

fullkornsris

Fullkornspasta

Anbefaler deg spise hver 3-4 time

Hvor mye fett eller annet man lagrer i kroppen kommer an på fler ting

Forbrenning, og hvor mye man spiser av hva.

Prøv og lag en  energirik smoothie med frukt havremel og juice, eventult litt proteinpulver, da får du i deg enklere calorier, noen verktøy må man ha i sekken, når det er vanskelig.

Personelig føler jeg det er enklere og drikke mer en og spise alt sammen, da matlysten kan gå i stå får man det alltid ned.

Jeg er flink med hva jeg spiser, karbonadedeig, laks, kyllingkjøttdeig, med grønnsaker pasta ris fullkorn.

Egg,skyr,proteinpulver osv.

forskjellig krydder, og sauser kan gjøre det mer spennende.

 

Du finner sikkert mye inspirasjon om du leter litt på nettet til hva du kan spise, for og øke din vekt.

Eller kansje følger noen på instagram som trener og er opptatt av kosthold

Nøkkelen er og spise jevnt og ofte hver 3-4  time, 4-5 ganger pr dag.

Og spise det som holder deg mett og blodsukkeret i sjakk.

 

 

 

 

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...