Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå har jeg skrevet et lass anmeldelser på mao. Fikk tips av Grooo i Hildes dagbok. Det er jo helt genialt! Nå må jeg bare vente på at anmeldelsene blir godkjent, så kan jeg bestille meg en bok til! Dette skal jeg gjøre hver gang jeg har lest en bok, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske smart ja! Jeg gjør det også :)

Men jeg er litt i tvil om man må ha kjøpt bøkene hos mao for å skrive anmeldelsene? Sto det noe om det når du registrerte deg eller? Jeg husker ikke. Og har ikke sett noe om det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står ingenting om det. Jeg håper virkelig ikke det er sånn? Da har jeg gjort masse jobb for Mao gratis, i så fall :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo skrevet over 100 innlegg bare i dag, så da burde det vel bli fest i morgen ;) Jeg kommer! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ciara! :)

Jeg har snust litt her inne hos dere bokdamer og lurte på om jeg skulle være med i bokringen deres neste gang?

Er veldig glad i bøker, leser når jeg har anledning (men etter familieforøkelsen har det blitt mindre lesing merker jeg!). Trenger å komme i gang med lesing igjen, holder nå på med Berlinerpoplene men skal hive meg over Kompani Orheim etter at jeg er ferdig med den!

Litt om meg og min boksmak: Er 31 år, gift og ett barn (pluss ett i magen). Sluker alle slags bøker, men er glad i god krim (favorittene er Varg Veum og Kurt Wallander), fantasy/science fiction (Harry Potter, Ringenes herre og Discworld) og oppvekstromaner i sjangeren Små nøkler, store rom, Simon og eiketrærne, Trylleglasset m.m. Liker også John Irving (spesielt Hotel New Hampshire og Sirkusbarn)

Har noen forresten lest en bok som heter "The Secret Life of Bees" av Sue Monk Kidd? Fikk den til jul av en venninne og aner ingenting om den! Er den bra?

Det var vel nok fra meg i denne omgang! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bienes hemmelige liv, som den heter på norsk, står også på listen min over bøker jeg vil lese. Står på venteliste på biblioteket og det er lang kø

Om boken fant jeg dette: I 1994 ble Bienes hemmelige liv kåret til årets mest populære bok av ReadingGroupGuides.com - foran Da Vinci-koden. I 2006 lanseres filmversjonen av denne gripende romanen.

Noen som har sett filmen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også vil være Dublin-anstand :hoppe:

Og med bryllup i tillegg blir det jo veldig bra!

Tror masse guinnes er nøkkelen til suksess, da blir det straks mange flere kjekke menn til de single damene :sjarmor:

La Traviata: Må si jeg støtter valget av krimhelter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi runder 1000 innlegg her, er dere velkomne til fest alle sammen!  :bursdag:  :gratulerer:  :smilyblomst:  :dagens-rose:

YEAH!!!! :sjarmor::sjarmor::sjarmor::sjarmor:

Jeg har snust litt her inne hos dere bokdamer og lurte på om jeg skulle være med i bokringen deres neste gang?

Er veldig glad i bøker, leser når jeg har anledning (men etter familieforøkelsen har det blitt mindre lesing merker jeg!). Trenger å komme i gang med lesing igjen, holder nå på med Berlinerpoplene men skal hive meg over Kompani Orheim etter at jeg er ferdig med den!

Litt om meg og min boksmak: Er 31 år, gift og ett barn (pluss ett i magen). Sluker alle slags bøker, men er glad i god krim (favorittene er Varg Veum og Kurt Wallander), fantasy/science fiction (Harry Potter, Ringenes herre og Discworld) og oppvekstromaner i sjangeren Små nøkler, store rom, Simon og eiketrærne, Trylleglasset m.m. Liker også John Irving (spesielt Hotel New Hampshire og Sirkusbarn)

Har noen forresten lest en bok som heter "The Secret Life of Bees" av Sue Monk Kidd? Fikk den til jul av en venninne og aner ingenting om den! Er den bra?

Så hyggelig at du blir med i bokringen La Traviata!! Velkommen!! :)

"The Secret Life of Bees" av Sue Monk Kidd er en av mine favorittbøker! :hoppe:

Leste den for et par år siden, og har plaget alle jeg kjenner som liker bøker med at de MÅ kjøpe den! :) Gled deg! Du kan få anmeldelsen jeg skrev bak i dagboken her et sted:

”The Secret Life of Bees” av Sue Monk Kidd

Dette er debutromanen til Sue Monk Kidd. Og for en debut! Historien handler først og fremst om Lily, som har vokst opp i den grusomme troen på at hun ved en tilfeldighet drepte sin egen mor da hun var fire år gammel. Hun bor sammen med sin strenge far og en svart husholderske, Rosaleen, som er den Lily holder mest av i hele verden. Da Lily er fjorten år gammel, fornærmer Rosaleen tre rasister i byen deres, og Lily forstår at de må komme seg vekk så fort som mulig. På veien kommer Lily og Rosaleen tilfeldigvis over tre fantastiske søstre som driver en honningfarm, og her slår de seg ned og Lily lærer mye om bier, honning og ikke minst om andre viktige ting i livet... Karakterene i denne boken er så ekte og fascinerende at man kan ikke annet enn å la seg rive med! Her finner man alt fra ondskap og rasisme til nærhet, kjærlighet, skyldfølelse og tilgivelse, humor og tårer. Jeg både gråt og lo da jeg leste denne. For alle som liker denne boken vil jeg også på det sterkeste anbefale Kidd’s neste roman ”The Mermaid Chair”. Jeg garanterer at hun leverer igjen! Gled dere!

Håper du får/ har en fantastisk helg, Ciara! :klem:

:klem: til alle andre bokdamer også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Jeg har vært syk og har derfor ikke vært i stand til å skrive på noen dager. Har ikke fått postet mine tanker rundt Gulldronning, perledronning, håper det er greit at det kommer nå?

Jeg har lest gjennom deres tanker rundt denne romanen, og jeg er vel den første som er litt lunken i forhold til denne boken.

Jeg liker de tema Skjelbred tar opp, men det er først og fremst språket som irriterer meg. Eventyrassosiasjonene og veldig luftige vendinger. Hun presenterer et altfor rikholdig persongalleri til at jeg klarer å få noe grep om alle. De eneste jeg kommer under huden på er morfar og Signhild og det klarer hun bra. Særlig morfar er skildret bra, hun klarer å fremstille ham på en subtil måte som gjør at jeg grøsser litt på ryggen underveis; er han ond er han god? Hva vil han med dette barnet?

Jeg har ingen problemer med å se at dette er god litteratur, men det er min personlige smak som gjør at den ikke berører meg helt. Skjelbred skal ha skryt for fokus og evne til å stramme inn. Men hun gaper kanskje over for mye?

Alt i alt ingen stor leseropplevelse for meg med unntak av enkeltsekvenser. Bokens beste sitat er når Signhild på slutten ser tilbake på morens sykdom og sier: "Jeg har en mor. Jeg har aldri hatt en mor."

Lily :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Er bare innom i 100 her. I dag ble Tore Renberg tildelt P2-lytternes romanpris for 2005 for Kompani Orheim!!! Det kommer intervju med TR på P2 i dag kl. 1703 for den som er interessert! God helg alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:velkommen: Så hyggelig å se deg, La Traviata :) Det er alltid fint å bli kjent med nye mennesker! Skjønner godt at du ikke får lest så mye nå som du har barn. Når er barn nummer to ventet? :)

Liker mange av de samme tingene som deg, men jeg er ikke glad i science fiction. Det er en sjanger jeg aldri har skjønt, på en måte. Men kunne tenke meg å prøve igjen, hadde vært fint å oppdage noe nytt :)

Håper å se mer til deg, La Traviata :)

Jeg også vil være Dublin-anstand :hoppe:

Og med bryllup i tillegg blir det jo veldig bra!

Tror masse guinnes er nøkkelen til suksess, da blir det straks mange flere kjekke menn til de single damene  :sjarmor:

La Traviata: Må si jeg støtter valget av krimhelter!

Hehe, så gøy! Dette blir litt av en gjeng! :) Ser for meg oss med mann gå bortover en gate i bredden (som Homsepatruljen) mens vi gransker hver eneste mann som går forbi ;)

Hei alle sammen! Jeg har vært syk og har derfor ikke vært i stand til å skrive på noen dager. Har ikke fått postet mine tanker rundt Gulldronning, perledronning, håper det er greit at det kommer nå?

Jeg har lest gjennom deres tanker rundt denne romanen, og jeg er vel den første som er litt lunken i forhold til denne boken.

Jeg liker de tema Skjelbred tar opp, men det er først og fremst språket som irriterer meg. Eventyrassosiasjonene og veldig luftige vendinger. Hun presenterer et altfor rikholdig persongalleri til at jeg klarer å få noe grep om alle. De eneste jeg kommer under huden på er morfar og Signhild og det klarer hun bra. Særlig morfar er skildret bra, hun klarer å fremstille ham på en subtil måte som gjør at jeg grøsser litt på ryggen underveis; er han ond er han god? Hva vil han med dette barnet?

Jeg har ingen problemer med å se at dette er god litteratur, men det er min personlige smak som gjør at den ikke berører meg helt. Skjelbred skal ha skryt for fokus og evne til å stramme inn. Men hun gaper kanskje over for mye?

Alt i alt ingen stor leseropplevelse for meg med unntak av enkeltsekvenser. Bokens beste sitat er når Signhild på slutten ser tilbake på morens sykdom og sier: "Jeg har en mor. Jeg har aldri hatt en mor."

Lily  :)

Hei, Lily :)

Nå ble jeg glad for å se deg, lurte på hvor du hadde blitt av :) Håper formen er bra nå sånn at helgen blir fin :)

Jeg ser veldig godt innvendingene dine, og følger deg på noen områder. Er enig i at persongalleriet er veldig stort, og kanskje litt uoversiktlig. Jeg synes spesielt delen på Galapagos kunne vært sløyfet, det hadde ikke noe å si for historien i det hele tatt. Jeg hadde også en litt ambivalent forhold til bestefaren. Dette tror jeg Skjelbred legger bevisst opp til. Særlig tidlig i romanen hvor overgrepene ikke har blitt forklart, men leseren vet at de har skjedd. Og så beskrives scener hvor bestefaren og Signhild sitter ved siden av hverandre, hennes hofter mellom hans knær. Fordi jeg nettopp hadde lest hentydninger til seksuelt misbruk, ble slike beskrivelser mellom bestefaren og Signhild veldig seksuelt ladet, og dermed ubehagelige. Men det er jo egentlig ganske finurlig, at leseren bruker tid på å stole på bestefaren - kanskje slik et offer for overgrep vil bruke tid på å venne seg til kroppslig kontakt?

Hallo! Er bare innom i 100 her. I dag ble Tore Renberg tildelt P2-lytternes romanpris for 2005 for Kompani Orheim!!! Det kommer intervju med TR på P2 i dag kl. 1703 for den som er interessert! God helg alle sammen! :)

Så dumt jeg ikke leste dette tidligere... Er det noen som fikk det med seg?

I går jobbet jeg, og så var jeg ute. Hadde et veldig stort sosialt behov etter dagene hjemme, så det var veldig hyggelig! I dag tar jeg det med ro. Kjøpte tre pakker nydelige tulipaner, en rosa, en lyserosa og en hvit som jeg blandet til en helt fantastisk bukett. Synes den fikk hele stua til å lyse opp. Små gleder :)

Kjøpte den siste Antony and the Johnsons CDen i går, jeg liker den veldig godt :) Det minner meg bittelitt om Tindersticks, liker dere dem? Nå har jeg lyst til å kjøpe den forrige plata til Antony også, ser den er på nice price på Platekompaniet. Jeg elsker å kjøpe CDer. Det er få ting som får meg så fornøyd som å kjøpe CDer og bøker!

Nå skal jeg snart lage pizza. Så skal vi spise pizza, drikke øl (kjøpte Urquell på butikken, gleeeder meg) og spise snop. Og så skal vi se film. Vi har leid En langvarig forlovelse. Noen som har sett den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte tilfeldigvis intervjuet med Renberg i dag! Fikk bare enda mer lyst til å lese boka! :hoppe:

Skulle tro at det gikk an å høre sendinga på nettradio for dem som ikke fikk det med seg. Søk på P2-lytternes romanpris! Det gikk både kl. 14.03 og 17.03 på P2.

Vårt barn nr. 2 er ventet i slutten av juni/beg. av juli, siden du lurte på det Ciara!

Jeg leser egentlig ikke så mye science fiction, men jeg er frelst på Douglas Adams (Hitch-hiker´s Guide to the Galaxy) og Terry Pratchett (Discworld). Ingen av disse seriene er "klassisk" science fiction heller, mer parodier på genren, veldig intelligent gjort og ustyrtelig morsomt!

Ønsker deg en fin kveld med pizza og Urquell! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lily  :)

Håper du er mye bedre nå, Lily ~ jeg var litt bekymret for deg jeg også :)

Det som irriterer deg mest ved boken "Eventyrassosiasjonene og veldig luftige vendinger." Er vel det som tiltrakk meg mest :ler: Så der får vi nok bare være enige om å være uenige ;)

Jeg er tildels enig i at det var et vel stort persongalleri, i alle fall i første del av romanen, hvor ting kunne bli noe forvirrende. Mot slutten føltes det derimot rett at det var slik som det var.

:)

Så dumt jeg ikke leste dette tidligere... Er det noen som fikk det med seg?

I går jobbet jeg, og så var jeg ute. Hadde et veldig stort sosialt behov etter dagene hjemme, så det var veldig hyggelig! I dag tar jeg det med ro. Kjøpte tre pakker nydelige tulipaner, en rosa, en lyserosa og en hvit som jeg blandet til en helt fantastisk bukett. Synes den fikk hele stua til å lyse opp. Små gleder :)

Kjøpte den siste Antony and the Johnsons CDen i går, jeg liker den veldig godt :) Det minner meg bittelitt om Tindersticks, liker dere dem? Nå har jeg lyst til å kjøpe den forrige plata til Antony også, ser den er på nice price på Platekompaniet. Jeg elsker å kjøpe CDer. Det er få ting som får meg så fornøyd som å kjøpe CDer og bøker!

Nå skal jeg snart lage pizza. Så skal vi spise pizza, drikke øl (kjøpte Urquell på butikken, gleeeder meg) og spise snop. Og så skal vi se film. Vi har leid En langvarig forlovelse. Noen som har sett den? :)

Sier det samme som Wendy: du finner det helt sikkert inne på Nrks hjemmesider.

Jeg har kjøpt En langvarig forlovelse, men har ennå ikke fått innstallert den nye DVD-spilleren, så jeg har ikke sett den ennå. Kanskje i kveld? ;) Gleder meg i alle fall veldig til å se den! :)

Den forrige platen til Anotny har jeg veldig lyst på :overrasket::sjenert::sjarmor:;)

Ha en riktig fin kveld, Ciara!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen! Jeg hørte intervjuet med Tore Renberg i går ja. Det var ganske interessant.(Jeg har jo smugbegynt på boka så jeg skjønte jo hva han snakket om). Jeg hørte også på juryen tidligere på dagen da de diskuterte flere bøker som var nominert og det var også artig å høre. Og Ciara: Vår kveld i går: Lasagne, rødvin, smågodt og En langvarig forlovelse! :ler: Den filmen var jo bare nydelig da, tårene spratt! :grine: Likte du den? Anbefales fra meg i hvertfall! God søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte tilfeldigvis intervjuet med Renberg i dag! Fikk bare enda mer lyst til å lese boka! :hoppe:

Skulle tro at det gikk an å høre sendinga på nettradio for dem som ikke fikk det med seg. Søk på P2-lytternes romanpris! Det gikk både kl. 14.03 og 17.03 på P2.

Vårt barn nr. 2 er ventet i slutten av juni/beg. av juli, siden du lurte på det Ciara!

Jeg leser egentlig ikke så mye science fiction, men jeg er frelst på Douglas Adams (Hitch-hiker´s Guide to the Galaxy) og Terry Pratchett (Discworld). Ingen av disse seriene er "klassisk" science fiction heller, mer parodier på genren, veldig intelligent gjort og ustyrtelig morsomt!

Ønsker deg en fin kveld med pizza og Urquell! :klem:

Så bra intervjuet var spennende. Synes Renberg er veldig ålreit, så han er nok fin å høre på :) Så spennende med et sommerbarn! Det går jo fort fram til sommeren også - men det går kanskje fortere for oss som ikke går og venter veldig? ;)

Det er mange som anbefaler Douglas Adams og Terry Pratchett. Kanskje jeg skal kaste meg ut i det snart? :)

Jeg har kjøpt En langvarig forlovelse, men har ennå ikke fått innstallert den nye DVD-spilleren, så jeg har ikke sett den ennå. Kanskje i kveld? ;) Gleder meg i alle fall veldig til å se den! :)

Og Ciara: Vår kveld i går: Lasagne, rødvin, smågodt og En langvarig forlovelse! :ler:  Den filmen var jo bare nydelig da, tårene spratt! :grine: Likte du den?  Anbefales fra meg i hvertfall! God søndag!

Det var da pussig! Det er tydeligvis en bokhjørne-film ;) Jeg har litt delte meninger om den filmen. Jeg synes Audrey Tautou er utrolig sjarmerende, så hun er verdt å se på i seg selv - hun veksler mellom gravalvorlig til lur, akkurat som i Amélie. Jeg synes filmidéen var bra også, men jeg synes hendelsene var litt rotete fremstilt og at filmen var for lang. Slutten kunne godt kommet før. Men alt i alt, søt film :)

I dag skal jeg slappe av. I kveld skal vi til foreldrene mine på middag, alltid fint å spise middag hjemme. Og det gjør det enda hyggeligere at foreldrene mine så tydelig liker å ha oss på besøk. Da går de rundt og duller og vet ikke hva godt de kan servere :ler: De er fryktelig søte :hjerte:

Leser alt oppstyret rundt karikaturer, ambassadebrenning, og nordmenn som anbefales å dra ut av diverse land. Det slår meg at jeg gir litt blanke når jeg leser/ser nyheter, tror det er fordi det er så surrealistisk. Her har du en tosk av en kristenmagasinredaktør - jada, det ytringsfrihet, og du kan derfor trykke hva du vil, men hvor smart er det likevel? - og en gjeng fanatikere som brenner det norske flagget og drapstruer folk. Det er jo helt sprøtt, rett og slett! Er det rart det blir krig i verden, når en tegning kan lage så utrolig mye bråk?

:sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer forresten på om jeg skal se Amélie om igjen i dag. Har den i hylla, og jeg trenger en humørbombe. Da skal jeg bare endelig få spist frokost, og så skal jeg se film :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...