Gå til innhold

22.juli. Hva husker du fra den dagen.


Limahl

Anbefalte innlegg

Jeg husker sjokket når jeg skjønte at det hadde faktisk hadde vært en bombeeksplosjon i Oslo og ikke en liten gasseksplosjon liksom. Jeg husker spesielt på lørdagsmorgen når det kom beskjed om at 80 ungdommer kunne være skutt på Utøya!!! Og selvfølgelig alle de grusomme historiene til de som var der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker oppslagene på vg som jeg så i en resepsjon på et hotell i utlandet. Det var kveld og noen timer etter 16.00 tiden, og var og noen andre norske så alle dataene i respesjonen var opptatt. Fikk nesten sjokk trodde det var krig så mer på tv som bbc med statsminister og alle bildene...

Anonymkode: c588f...610

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Jeg var på hyttetur i et område med ekstremt dårlig mobilnett. Jeg satt hele kvelden og halve natta i bilen og hørte på radio og sjekket nyhetsoppdateringer. Jeg fulgte mest med på Twitter, siden det oppdaterer sidene raskest. Jeg forsto alvoret da en kamerat av meg på Utøya skrev på Twitter at de gjemte seg for skytteren på toalettet i kafébygget, og ba om at ingen måtte ringe inn til Utøya. Han kom heldigvis hjem uten fysiske skader.

Dette gjorde at jeg forstod at regjeringsbygget og Utøya hang sammen, og at det var lite sannsynlig at terrorangrepet var islamisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vinduene bulet ut på kafeen jeg satt på på Aker brygge den dagen. Skyen som kom opp så ut som den kom fra stortinget, så jeg tenkte øyeblikkelig at det var en bombe/terror.

Husker gatene som var sperret av og forvirrede folk absolutt overalt. Husker militær i gatene. 

Anonymkode: 5d8f1...525

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt i bilen på vei til utlandet da meldingen kom på radioen... P4 sa med en gang at det var en veldig kraftig eksplosjon, for vinduene i lokalene dems hadde blåst ut. Så spekulerte de om det var en bombe eller gasseksplosjon, så jeg klarte ikke helt å ta det alvorlig, for det skjer jo "aldri" noe her. Når jeg nærmet meg svenske-grensa begynte de å spekulere i terror, men grensene var helt åpne, noe som igjen førte til at jeg tenkte at det ikke er så alvorlig.  Mista dekningen på radioen når jeg kryssa landegrensa, og de svenske sa ikke så mye. Skulle på ett kurs langt inni skogen, og den gang var det sånn at jeg ikke hadde råd til å ha dekning i utlandet, (ja, sånn var det faktisk!) Infoen vi fikk den helgen kom fra de som hadde netcom og dermed dekning. Fikk så beskjed om at en hadde begynt å skyte vilt rundt seg på en øy i oslofjorden, og at det var en ungdomssamling der, så tenkte først gjengoppgjør...  Var visst en del skadede men ikke døde...

Dagen etter kom noen nye folk fra Norge som hadde med seg aviser med bilder og info, og først da gikk det opp for meg hva som faktisk hadde skjedd og hvor alvorlig det var...  

Anonymkode: 03623...220

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på jobb i Oslo sentrum. Hørte ikke til selve smellet, men var kaos på vei hjem da jeg skulle ta bussen. Husker folk i panikk ringte rundt til sine kjære, også hørt jeg mange si "det var garantert en muslim." Husker jeg syntes det var så fælt, og jeg var redd. Skulle i 30-årslag den dagen faktisk, jeg dro på festen men vi dro ikke på byen eller noe. Var godt å bare snakke sammen. Vi satt egentlig bare å fulgte med på nyhetskanalen utover kvelden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt oppe halve natten og så på tv og fulgte med på nettet. Husker det etterhvert kom intervjuer med ungdommer som hadde svømt til land. Jeg husker spesielt da en journalist spurte representanten fra politiet hva det endelige antallet døde var, og da svaret kom stammet han og sa «k...k..an du gjenta det?» 
Husker hvor sjokkert jeg var over utenlandske medier som dagen etter omtalte terroristen som «den vakreste massemorderen noensinne» og fokuserte på at han hadde tatt plastiske operasjoner i USA for å se ut som en filmstjerne. Det er noe av det rareste og mest malplasserte fokuset jeg har sett.

Anonymkode: 786e9...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Spania sammen med familien min. Jeg tok en pause fra solingen og gikk inn i stuen hvor mamma satt foran tven og det stor at det hadde eksplodert i regjeringskvartalet. Er det kødd??? Hva er det som skjer? Norge?? Er det terror? Kommer det til å skje noe andre steder? Og så etter en stund ble det snakk om Utøya og at det var noe som foregikk der, som jeg ikke skjønte helt. Jeg hadde ikke hørt om den øyen før. Vi satt alle klistret foran tven etterhvert som dette utviklet seg, helt forskrekket. Antall døde økte stadig. Vi var helt målløse i flere dager etter.. Vi er fra Vestlandet og hadde ingen bekjente der, men det føltes likevel så nært på en måte. Men likevel fjernt, jeg kan ikke forestille meg hvordan det måtte ha oppleves, ikke den dag i dag heller. 

Husker at vi fikk masse sympati og kondolanser fra servitører på kafeer og restauranter da de fikk vite at vi var nordmenn, nyhetene hadde jo raskt spredt seg utover alle steder - og jeg husker jeg ble noe ukomfortabel av det. Jeg følte ikke det var min rett til å motta kondolanser; det var jo ikke direkte synd på meg og mine som var helt trygge. I motsetning til de som måtte rømme, være vitne til alt sammen, de pårørende som satt og ventet - livredde for å få en fæl beskjed. Nei uff, jeg kan ikke forestille meg det engang. 💔

Anonymkode: b24a9...d3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt i bilen på vei fra Oslo til Stavanger. Hørte på radio, og meldingene om bomben kom. Ble veldig forvirret, og tenkte det var en ulykke. Da vi kom frem til Stavanger var set fest på planen. 

Vi leste ikke mer nyheter den kvelden. Fikk skikkelig sjokk da vi gikk inn på VG dagen etterpå 

Anonymkode: 7a6da...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på hytta med dårlig mobilnett og dårlig tv-dekning. Var nok ikke før jeg hørte om skytingen på Utøya jeg skjønte at det måtte være terror.  

Noe av det jeg husker var hvor forferdelig det var å høre om skytingen og bare vente på at politiet skulle komme. Det var helt jævlig og jeg skjønte ikke at det kunne ta så lang tid.  

Jeg er også fra samme aldersgruppe som flere av de som døde på Utøya. Hadde en nær venninne som heldigvis hadde bestemt seg for å ikke dra på Utøya selv om hun hadde vært der senest sist år. 

Hadde en bekjent som faktisk var på Utøya, men som heldigvis ikke ble fysisk skadd. 

 

Anonymkode: 3043e...f93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 1.24, Limahl skrev:

Jeg husker sjokket når jeg skjønte at det hadde faktisk hadde vært en bombeeksplosjon i Oslo og ikke en liten gasseksplosjon liksom. Jeg husker spesielt på lørdagsmorgen når det kom beskjed om at 80 ungdommer kunne være skutt på Utøya!!! Og selvfølgelig alle de grusomme historiene til de som var der!

Var litt av et sjokk. Ingen beredskap og polititabber førte til at så mange ble drept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele dagen/ettermiddagen var ett salig kaos, med gjentatte beskjeder på telefonen og samband om å dra hit/dit, let etter den og den, pågrip hvis mulig... 

Jobbet som sivil spaner for etterretningstjenesten da, og vi bevæpnet oss ganske kraftig.... 

Anonymkode: 84a5c...906

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker også noe som ble vist i etterkant. Han som kjørte med saktegående båt tilbake for å redde flere i vannet selv om han ble skutt etter på første turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi drev å pussa opp  huset (, kjørte rundt på monter og flisekompaniet)og hørte nyhetene på radioen ,

Husker at  rett etter bombeeksplosjonene at mange  frp-"venner"på facen min   var raskt ute å skrive "Allah Akbar" og lignende  rasistiske innlegg --og de fikk jammen spise orda sine.

Senere på kvelden  såg vi med gru det ufattelige som hadde skjedd på Utøya..og neste morgen antall drepte mennesker

Endret av Rogadame
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg sto opp kl. 14 eller noe og gamet WoW. Fulgte litt med på nyhetene. Fant til slutt Facebook-profilen til ABB og fant noen sykt kule sanger han delte!

Anonymkode: f7faf...c05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 1.24, Limahl skrev:

Jeg husker sjokket når jeg skjønte at det hadde faktisk hadde vært en bombeeksplosjon i Oslo og ikke en liten gasseksplosjon liksom. Jeg husker spesielt på lørdagsmorgen når det kom beskjed om at 80 ungdommer kunne være skutt på Utøya!!! Og selvfølgelig alle de grusomme historiene til de som var der!

Jeg var på ferie i utlandet og husker at jeg fikk veldig mange meldinger hvor folk spurte meg om hvor jeg var og om jeg var OK.

Til slutt ble jeg fortalt hva som hadde skjedd, men for å være helt ærlig ble jeg ikke så rystet der og da. Da jeg kom tilbake 2 uker senere ble det litt mer real.

Anonymkode: 3caf0...2bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg husker at jeg satt hjemme og hadde på TV-en i bakgrunnen da det kom på en ekstra nyhetssending. Det endte opp med at jeg satt klistret til skjermen de nærmeste døgnene.

Jeg husker at jeg hadde to venninner som var ikke så langt unna regjeringskvartalet da det smalt. Hun ene jobbet et sted der rutene knuste. Hun andre gikk langs gaten og så nordmenn som dro utlendinger ut på gata for å banke dem opp.

Jeg husker også at jeg nettopp hadde tatt en positiv graviditetstest.

En bekjent av meg døde på Utøya. Hun hadde en spesiell hårfarge. Vi ventet på at hun skulle gi lyd fra seg på FB, men det ble utgitt videoer som viste Utøya og de døde som lå der. Jeg klarte ikke å ikke se, og på den ene videoen så vistes den hårfargen såvidt. Da skjønte jeg at hun var død. 😞

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i utlandet, og satt tilfeldigvis og leste på "mat&drikke" på VGD (VG Diskusjon).

Der kommer det opp live-oppdatering av andre tråder opp ytterst på siden, selv om man leser noe annet. Mens jeg leste om focaccia, så jeg en overskrift "Stort smell i Oslo". Klikket meg inn. Og der ble jeg sittende og følge med helt til kl. 07.30 dagen etter. 

Vet at VG har tatt vare på tråden slik at den skal være et vitnesbyrd om hva som skjedde den dagen. https://vgd.no/samfunn/terrorangrepet-22-juli/tema/1663299/tittel/stort-smell-i-oslo

Anonymkode: c7b94...7f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle for deres historier❤️❤️❤️Det er rørende å lese!

Ts.

Anonymkode: c4cb4...231

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker alle nyhetene og statsministeren på bbc , internasjonale nyheter fordi min familie var i syden den gang når det skjedde

Anonymkode: c588f...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...