Gå til innhold

Hvor mange kjønn har du i ditt språk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken dialekt snakker/t du?🤔

Anonymkode: e4bf2...2c7

Har pytt-i-pannedialekt. Litt av alt men ikke noe stedsbestemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dette med at ei-partiklene forsvinner ha sammenheng med at ei er en diftong og derfor mer vrient å uttale fort? For meg går der litt fortere å si en jente vrs ei jente.  Ved å bruke diftong må jeg stanse opp underveis. 
læreren på studiet mente at det ikke hadde noen sammenheng. 
Ts

Anonymkode: e4bf2...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/24/2020 at 11:39 PM, AnonymBruker said:

Kan dette med at ei-partiklene forsvinner ha sammenheng med at ei er en diftong og derfor mer vrient å uttale fort? For meg går der litt fortere å si en jente vrs ei jente.  Ved å bruke diftong må jeg stanse opp underveis. 
læreren på studiet mente at det ikke hadde noen sammenheng. 
Ts

Anonymkode: e4bf2...2c7

Jeg kan tenke meg at det er på grunn av det danske språket. Bokmål kommer jo fra det danske språket, hvor de ikke har hunnkjønn. Man kan velge å bruke hunnkjønn i bokmål hvis man vil, da, selvfølgelig. Men det er ikke mange som bruker det. 
 

I nynorsk må du bruke riktig artikkel til riktig kjønn av ordet, og du må bøye hunnkjønnsord på en annen måte enn hankjønnsord/intetkjønn. Dette er fordi nynorsk stammer fra det norske talemålet, som har grammatisk hunnkjønn. 
 

At det forsvinner, må jo være fordi folk flest bruker bokmål. De fleste bruker en relativt konservativ variant, uten grammatisk hunnkjønn. 
 

Synd, egentlig. Hverken svensk eller dansk har grammatisk hunnkjønn, så det er synd at noe «sjeldent» som det skal forsvinne mer og mer.

Anonymkode: 0b410...a2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dialekt med tre kjønn, ein-ei-eit; og fire bøyninger: hankjønn en, hunkjønn to, intetkjønn en.

Anonymkode: 295ad...ce4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttaler det følgende: enn, ei og ett (Jæren) 

Anonymkode: 09757...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en dialekt med tre kjønn, ein-ei-eit; og fire bøyninger: hankjønn en, hunkjønn to, intetkjønn en.

Anonymkode: 295ad...ce4

Oj. Hvilken dialekt er dette?

Anonymkode: e4bf2...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ganske ofte en og noen ganger ei foran hunkjønnsord. Noen ganger går det så fort at jeg bare sier e og at lyden ordet begynner på bestemmer om det høres ut som en eller ei. Jeg har ganske mange hunkjønnsord, men jeg ble oppmerksom på at maskin var et ord som for meg er hankjønn. 

Anonymkode: 10ddd...237

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alle tre, er nordlending som snakket trøndersk som liten.

Anonymkode: fc7aa...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2020 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet er du oppvokst? Jeg bruker primært bare a-endinger men alltid en foran. 


Er fra  Oslo øst

Anonymkode: e4bf2...2c7

En jenta? 

Anonymkode: 2baa8...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født og bor i Oslo her, er 45 år.

Sier "ei" kun veldig sjeldent. Føles rart.

Anonymkode: aed7f...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bøyer masse med A-ending i bestemt form.

En bok, boka o.l

Anonymkode: aed7f...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En jenta? 

Anonymkode: 2baa8...14b

Ikke alltid samtidig;)

Anonymkode: e4bf2...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer fra Haugesund og har tre kjønn; ei, ein og et. Ei jenta, ein gutt, et hus.

 

Anonymkode: 07742...808

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.1.2020 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man hvilke ord som er hankjønn og hunkjønn? Skal være ærlig og si at jeg datt av ved feminin artikkel og valgfritt kjønn.

Anonymkode: 80da5...5d9

Hvilke ord som er hvilket kjønn må man bare lære seg, bortsett fra ord som jente og gutt er det ikke noen logikk i hvilke ord som er han-, hun- og intetkjønn, og det er forskjellig i forskjellige språk. Når man har et språk som morsmål kommer det som regel automatisk, når man lærer et nytt språk må man bare pugge det.

Feminin artikkel = ei. Hunkjønn er de orda man kan sette ei foran. Ei jente, ei dame, ei bok, ei seng. I bestemt form får de a-ending: jenta, dama, boka, senga. Imidlertid kan man også bruke en som artikkel og bøye dem som hankjønnsord. Det er dette man mener med "valgfritt kjønn". Det går altså an å si en jente, en dame, en bok, en seng, og jenten, damen, boken, sengen.

 

Jeg bruker alle tre kjønn, i alle fall muntlig. Har blitt påvirka av at "alle" skriver så konservativt bokmål nå for tida at det noen ganger føles rart å skrive "ei bok - boka", spesielt i mer formelle sammenhenger (jobb etc.). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En kvige" vil alltid høres feil ut i mine ører

Anonymkode: ea178...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Bruker ei foran alt av hunkjønnsord. Så lenge det kan bøyes med a-ending skal det være ei foran har jeg lært (og praktiserer). 
 

I min dialekt brukes forøvrig ikke ordet henne, «ho» brukes for både hun og henne. 

Anonymkode: 7c6ad...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakker norsk så er det tre kjønn, er nordlending. Når jeg snakker samisk er det bare et kjønn(bruker "son" for alle).

Anonymkode: 9b314...91b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En, ei, et. Det rare er at selv om alle snakket sånn da jeg var barn, må jeg passe på at barna mine har rett artikkel i hunkjønn. Vi bor på samme sted som jeg vokste opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...