Gå til innhold

Bacheloroppgave om overgrep, redd for å angre på den sterke kosten. Rådfører meg her.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kanskje skrive om seksuelle overgrep da dette er noe vi har svært lite om i utdannelsen som barnehagelærer. 

Jeg von overhode ikke lære mer om dette , men jeg føler jeg må lære mer om det. Jeg vil utfordre meg , slik at det at jeg føler det er ubehagelig ikke skal hindre meg i jobben for å forebygge og oppdrage overgrep når jeg kommer ut i jobb. 

Er det å anbefale? Dere som har skrevet om temaet. Angret dere? Hadde dere det greit psykisk i prosessen? Jeg tenker jeg kan bruke srudenthelse-tjenesten ved behov, og at dette er noe jeg rett og slett må lære meg å stå i som barnehagelærer. Jeg tenker også at det at jeg velger temaet kanskje kan forebygge at barns liv blir ødelagt, og det er jo målet.

Anonymkode: 6795a...ea5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger jo ikke å skrive om dette temaet når det er så tydelig at du ikke har nok grenser inni deg, slik at du faktisk tror du vil trenge terapi av å forske på emnet. Selvfølgelig er det viktig å være obs på dette når man jobber med barn, men det kan man lære av å gå på kurs eller lese litt ved siden av. Har inntrykk av at personalet i barnet min sin barnehage er veldig oppdatert på dette emnet, så jeg tror det skal gå bra for deg også, uten at du trenger å gjøre dypdykk i et tema som tydeligvis er veldig vanskelig for deg.

Anonymkode: c71c0...938

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker å kanskje skrive om seksuelle overgrep da dette er noe vi har svært lite om i utdannelsen som barnehagelærer. 

Jeg von overhode ikke lære mer om dette , men jeg føler jeg må lære mer om det. Jeg vil utfordre meg , slik at det at jeg føler det er ubehagelig ikke skal hindre meg i jobben for å forebygge og oppdrage overgrep når jeg kommer ut i jobb. 

Er det å anbefale? Dere som har skrevet om temaet. Angret dere? Hadde dere det greit psykisk i prosessen? Jeg tenker jeg kan bruke srudenthelse-tjenesten ved behov, og at dette er noe jeg rett og slett må lære meg å stå i som barnehagelærer. Jeg tenker også at det at jeg velger temaet kanskje kan forebygge at barns liv blir ødelagt, og det er jo målet.

Anonymkode: 6795a...ea5

Jeg skrev om overgripere fordi jeg ønsker å jobbe med det i fremtiden.  Dersom du allerede nå er i tvil om du orker temaet ville jeg vært betenkt.

Anonymkode: e8bfa...7c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du fremstår som ekstremt skjør og burde velge et annet tema. 

Har du selv vært utsatt for overgrep?

Anonymkode: 49661...5fb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bra at du ønsker å lære mer om dette, det er et utrolig viktig tema. Dersom du har en historie med tidligere psykisk sykdom, eller har vært utsett for overgrep selv, ville jeg likevel unngått det. Dersom ikke, ta en prat med studieveileder før du bestemmer deg.

Anonymkode: f7a27...f39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenker... At noe av det viktigste voksne rundt barn må gjøre.. Er å tåle å høre hva de kommer med. Som ansatt i barnehage kan du faktisk risikere å bli betrodd vonde og grusomme hemmeligheter. Da er det SÅ viktig at du TÅLER det! Jeg har videreutdanning ifht samtaler med barn om vold og seksuelle overgrep. Det burde egentlig blitt tilbudt alle som jobber med barn. Jeg skal ikke synse om du bør skrive om det eller ikke, men synes det er viktig at du reflekterer godt rundt rollen din som en viktig voksenperson i barns liv som ansatt i barnehage. Man kan ikke gråte av det barna forteller, selv om det er det man aller helst vil.

Anonymkode: cd134...829

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke takler å skrive en bachelor oppgave om det, hvordan skal du da takle å stå midt oppi det med et lite barn du jobber med? 

Anonymkode: 5ce72...279

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS, du fremstår som ekstremt skjør og burde velge et annet tema. 

Har du selv vært utsatt for overgrep?

Anonymkode: 49661...5fb

Nei det har jeg ikke.

Anonymkode: 6795a...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke takler å skrive en bachelor oppgave om det, hvordan skal du da takle å stå midt oppi det med et lite barn du jobber med? 

Anonymkode: 5ce72...279

Visste den kom! Orker ikke ta den diskusjonen med deg, ikke bekymre deg

Anonymkode: 6795a...ea5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste den kom! Orker ikke ta den diskusjonen med deg, ikke bekymre deg

Anonymkode: 6795a...ea5

Jeg vet at journalister som har jobbet med Dark-room sakene fikk tilbud om samtaler hvis de syns det ble for tøft. Dette er krimjournalister som skriver om mye elendighet. Når de hadde behov for det, så tror jeg du skal tenke deg godt om hvis du allerede nå tror du kommer til å trenge psykologhjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive om seksuelle overgrep er veldig populært nå på barnehagelærerutdanningen, ihvertfall der jeg utdannet meg. 45% av klassen skrev om det, å da var det vanskelig å skille seg ut. Alle som skrev om dette temaet slet med å finne folk som ville stille opp på intervjuer 

Anonymkode: f8dcc...dee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke takler å skrive en bachelor oppgave om det, hvordan skal du da takle å stå midt oppi det med et lite barn du jobber med? 

Anonymkode: 5ce72...279

Og en ting til. Tar du denne jobben ??? Og i såfall så gjør du det med strak arm ? Hva slags menneske er du isåfall da? Hvordan kan du ha hjertet med deg ellers om du tar slikt på strak arm ?! Kan du ikke anerkjenne at noen som synes dette er vanskelig likevel tar temaet ?! Om jeg ikke gjør det , så mangler det isåfall EN person i den kampen.

Anonymkode: 6795a...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og en ting til. Tar du denne jobben ??? Og i såfall så gjør du det med strak arm ? Hva slags menneske er du isåfall da? Hvordan kan du ha hjertet med deg ellers om du tar slikt på strak arm ?! Kan du ikke anerkjenne at noen som synes dette er vanskelig likevel tar temaet ?! Om jeg ikke gjør det , så mangler det isåfall EN person i den kampen.

Anonymkode: 6795a...ea5

Jeg er en av dem som gjør det på strak arm. Både det temaet og de menneskene som forgriper seg på disse barna. Jeg synes du virker veldig "voldsom". Det er helt ok å synes at dette er forferdelig, det er akkurat det det er. Problemet er at dersom du all  nå planlegger å måtte gå i samtaler så bør du velge noe annet å fordype deg i. Jeg tror ikke det er noen som ikke anerkjenner at dette er et sensitivt tema, og at du vil utfordre deg selv er fint. Det er helt vanlig å skrive om seksuelle overgrep, jeg har derimot aldri hørt om noen som må gå i terapi fordi pensumbøkene er for heavy å lese. Jeg mener dette godt. Jeg skjønner at du ikke har så mye erfaring og at dette er heavy, virkelig. Men jeg vil sterkt råde deg til å ikke dypdykke ned i dette i en såpass viktig sisteinnspurt av studiet. Dette er et tema du langt heller bør få god veiledning på når du er på jobb eller gjennom en videreutdanning/kurs.

Anonymkode: e8bfa...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visste den kom! Orker ikke ta den diskusjonen med deg, ikke bekymre deg

Anonymkode: 6795a...ea5

Men i alle dager. Det var et spørsmål, som du tydeligvis nekter å innse at er en problemstilling du kan oppleve. 

Anonymkode: 5ce72...279

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om seksuelle overgrep og tenkte aldri over at det skulle være noe annet enn å skrive om noe annet faglig. 

Anonymkode: b914a...221

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da utrolig overdrevent. Jeg har blitt voldtatt som barn, skriver om overgrep i masteroppgave. Null problem. Er du rustet til å jobbe med mennesker hvis noe så lite vipper deg såpass av pinnen at du lager en tråd på kg om det? 

Anonymkode: 661ed...2ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og en ting til. Tar du denne jobben ??? Og i såfall så gjør du det med strak arm ? Hva slags menneske er du isåfall da? Hvordan kan du ha hjertet med deg ellers om du tar slikt på strak arm ?! Kan du ikke anerkjenne at noen som synes dette er vanskelig likevel tar temaet ?! Om jeg ikke gjør det , så mangler det isåfall EN person i den kampen.

Anonymkode: 6795a...ea5

Det var da voldsomt som du reagerte på det enkle spørsmålet. Jeg jobber som sosionom, kan oppleve å snakke med både voksne og barn som opplever både vold og overgrep fra mennesker i nær relasjon. Hvordan jeg har hjertet med meg? Skal jeg legge med ned å hulke om jeg opplever noe i jobben som er tungt? Hjelper det menneskene jeg jobber med? 
i alle slike yrker har man i grunn tilbud om terapi dersom noe oppleves som utrolig vanskelig. 
Jeg spurte deg et enkelt spørsmål, å om du lar deg vippe av pinnen så enkelt så burde du kanskje snakke litt mer med medstudenter, evt lærere om temaet for å bli tryggere på det. For du kan ikke gå ut i arbeidslivet med en så aggressiv holdning til slike spørsmål. 

Anonymkode: 5ce72...279

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Jeg ville ikke gjort det om jeg var deg. Å ha en innføring i tegn på overgrep og hvordan takle å høre om det er noe annet enn å fordype seg i det. Det er et tøft tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var da utrolig overdrevent. Jeg har blitt voldtatt som barn, skriver om overgrep i masteroppgave. Null problem. Er du rustet til å jobbe med mennesker hvis noe så lite vipper deg såpass av pinnen at du lager en tråd på kg om det? 

Anonymkode: 661ed...2ce

Jeg tror ikke det vipper meg av pinnen. Jeg har aldri opplevd overgrep, men har da svært mye annen livserfaring.

Anonymkode: 6795a...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hva som er utfordringen her? Spørs jo hvordan du har tenkt å vinkle oppgaven, men skal du arbeide med mennesker, da også barn må du jobbe med toleransen din også i forhold til vold og overgrep. En barnehagelærers rolle ved mistanke om sånt er jo å formidle det til barnevernet! Det er jo ikke sånn at du nå skal fordype deg i store mengder overgrepsmateriale med bilder og videoer. Du må jo finne faglitteratur på hvordan tolke og avdekke Evt overgrep ved hjelp av observasjon, adferd ++ Du må ikke glemme i oppgaven at du er barnehagelærer, ikke politi og barnevern...

 

Anonymkode: 397ff...63e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...