Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Barnet mitt sover ikke om natten

Recommended Posts

AnonymBruker

HJELP! Babyen min på 8,5 mnd sover omtrent ikke om natten. Har sovet ekstremt dårlig helt siden fødsel. Startet med medisiner mot stille refluks når han var 4 mnd, men dette hjalp ikke på nattesøvnen. Våkner som regel hver 1-2 time, noen ganger sovner han igjen etter 10 minutt, andre ganger er han våken i 2 timer. Sovner ikke uten å bli strøket/kost med. Jeg sliter med nattesøvn fra før og er nå helt på randen.

Ellers: Sovner fint på kvelden og sover fint frem til rundt midnatt. Har prøvd tidligere og senere leggetid. Forsøkt både samsoving og egen seng. Kuttet ut nattmåltid uten effekt. 

TIPS?

Anonymkode: 12904...481

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du prøvd å holde han aktiv en times tid før legging? 

Anonymkode: e345f...29e

Tyah

Hvordan sovner han om kvelden? Gjør dere noe for at han skal sovne, eller sovner han av seg selv?

AnonymBruker

Les om 8 month sleep regression. Vår baby sov dårlig fra start, men mellom 8 og 10 mnd sov hun omtrent ikke noe. Våknet hver time, ofte utrøstelig. Helt forferdelig periode, men det ble bedre. Hold ut!

Anonymkode: a8969...e5d

Vera Vinge

Har du inntrykk av at han sover dårlig pga refluks? Altså, ser dere at han plages? (Min gutt har f.eks. den karakteristiske måten å bøye kroppen bakover på når han har oppstøt, som er annerledes enn når han er urolig av andre årsaker.) 

Hvis så, har dere forsøkt å heve hodeenden i senga? Er enkelt råd, som har hatt begrenset effekt for min sønn, men verdt å sjekke ut. 

Ellers kan jeg bare snakke av egen erfaring, men her var det medisinendringer som var løsningen. Han var betraktelig mindre plaget av å bytte fra Nexium til Losec. Nå gjorde vi det primært fordi han ikke klarte å spise, men det hjalp på nattesøvnen også. Går dere til en lege med peiling på refluks? 

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

HJELP! Babyen min på 8,5 mnd sover omtrent ikke om natten. Har sovet ekstremt dårlig helt siden fødsel. Startet med medisiner mot stille refluks når han var 4 mnd, men dette hjalp ikke på nattesøvnen. Våkner som regel hver 1-2 time, noen ganger sovner han igjen etter 10 minutt, andre ganger er han våken i 2 timer. Sovner ikke uten å bli strøket/kost med. Jeg sliter med nattesøvn fra før og er nå helt på randen.

Ellers: Sovner fint på kvelden og sover fint frem til rundt midnatt. Har prøvd tidligere og senere leggetid. Forsøkt både samsoving og egen seng. Kuttet ut nattmåltid uten effekt. 

TIPS?

Det er som å lese om vår baby. Prøvd alt det samme som dere (Bortsett fra reflex-medisin, men skal inn til pH-måling snart), uten bedring. Så henger her i tilfelle det kommer noen gode tips 😴😅.

Vi har tatt kampen for at han skal sovne i egen seng, imens vi sitter ved siden av. Kveldene ble mye bedre etter det, men natta er fortsatt den samme 😑

Anonymkode: 9a4de...4a5

Annonse

AnonymBruker

Refluks* 

AnonymBruker

Hadde det helt likt mellom 8-10 mnd. Sov aldri hele natten. Våken fra 2-5 timer hver natt. Helt baias og ville ikke sove. Men plutselig gikk det over og hun sov som bare det. Fryktelig slitsom periode du er igjennom nå. Håper det snur fort om ikke så altfor lenge🤞🏻

Anonymkode: c41fe...141

AnonymBruker
13 timer siden, Tyah skrev:

Hvordan sovner han om kvelden? Gjør dere noe for at han skal sovne, eller sovner han av seg selv?

Han får en flaske på sengekanten før han blir lagt i egen seng. Blir klappet på rumpa/strøket på hodet etc for å sovne. Klarer ikke sovne på egenhånd, da blir det ramaskrik.

Tyah
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han får en flaske på sengekanten før han blir lagt i egen seng. Blir klappet på rumpa/strøket på hodet etc for å sovne. Klarer ikke sovne på egenhånd, da blir det ramaskrik.

Okei. Alle babyer våkner om natten men de som klarer å sovne på egenhånd vil ikke våkne å vekke foreldrene. Så jeg tror det vil hjelpe å øve på å få han til å sovne på egenhånd. Vi måtte gjøre det for 2 måneder siden med vår baby på 10 mnd, nå sover hun igjennom hele natten. Fra 18-06.00 eller 19-07.00.

AnonymBruker

Ungen vår sov også dårlig i den alderen der. Sov lite fra fødselen av. Husker perioden rundt 6 mnd til han var litt over 1 år som aller verst for i den perioden hadde jeg inntrykk av at alle sa det ble såååå mye bedre. Vel, her gikk det fra vondt til verre...men ikke noe galt med barnet. 

Jeg sliter også med nattesøvn og var helt på randen av sammenbrudd. Jeg ble så opphengt i den sovinga at jeg ble kvalm av å tenke på nettene som ventet oss. Til slutt resignerte jeg bare. Jeg måtte bare "slå meg til ro" med at nattesøvnen var komplett ødelagt og at gutten vår var urolig. Det gikk nesten bedre med meg mentalt sett når jeg "godtok" det istedenfor å lete etter grunner og årsaker og å høre hvordan andre gjorde det.

Og det gikk jo seg til. Sakte men sikkert. Det som virkelig fikk snudd om på det var at når han rundet 1 år og jeg følte at han var i en ok periode humørmessig så begynte jeg med inn-ut metoden. På 3 kvelder gikk vi fra å måtte sitte ved senga hans og holde hånden hans til han sovnet etter 1-2 timer (samt oppvåkninger på natten) til at han sovnet selv (alene) og oppvåkningene om nettene ble redusert.

Om en baby er vant til å holde i en hånd ved innsovning og den hånda ikke er der når babyen våkner etter noen timer så trenger den den hånda for å sovne igjen. 

Men det trengs en god dose tålmodighet når man skal snu en vane..masse ro og tålmodighet. Vent til du føler deg litt ovenpå selv og at babyen ikke er i noe utviklingssprang om det blir veldig preget av det. 

Søvnregressjon samt separasjonsangst påvirker nattesøvnen deres mye også rundt den alderen der.

Føler med deg! Det er helt grusomt når det står på! Men det BLIR bedre! Jeg trudde ikke på det når folk sa det til meg men det gjorde det tilslutt for vår del og. Tok bare litt lengre tid.

Anonymkode: 7482e...2fd

AnonymBruker

Må bare legge til..husker jeg var med på jobbens julebord da gutten vår var 9 mnd gammel. Jeg dro hjem veldig tidlig fordi jeg visste at jeg hadde en natt med mange oppvåkninger foran meg. Den ene kollegaen av meg kikket på meg med store øyne og sa sjokkert; Våkner han på natten ENDA?

DA ble jeg skikkelig sur og litt lei meg. Det var rett og slett sårt det med nattesøvnen for jeg følte at alle rundt oss sa at deres babyer på 9 mnd sov heeeeele natten. Og så ble de helt forferdet når de hørte om vår baby. Men har jo forstått det i etterkant at det meste er faktisk normalt!

Anonymkode: 7482e...2fd

AnonymBruker
4 timer siden, Tyah skrev:

Okei. Alle babyer våkner om natten men de som klarer å sovne på egenhånd vil ikke våkne å vekke foreldrene. Så jeg tror det vil hjelpe å øve på å få han til å sovne på egenhånd. Vi måtte gjøre det for 2 måneder siden med vår baby på 10 mnd, nå sover hun igjennom hele natten. Fra 18-06.00 eller 19-07.00.

Hvordan gikk dere fram for å få til dette? Virker så håpløst å skulle få han til å sovne selv. 

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk dere fram for å få til dette? Virker så håpløst å skulle få han til å sovne selv. 

Vi gjorde det ved å ta en «kamp». Det vil si, ikke la han ligge å skrike og gråte altså! Men legge han i senga, stryke og snakke rolig eller synge når han blir urolig. Om han roer seg ned stopper vi med stimuleringen. Om han gråter tar vi han opp og legger han ned når han er rolig igjen. Og sånn fortsetter vi helt til han sovner. Det kan ta timer de første dagene, men så går det bedre og bedre.