Gå til innhold

Kan barn 6 og 9 klare seg alene 2 timer etter skolen 1 gang i uka?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har blitt alenemor og må legge opp livet på nytt. Minste vil ikke på SFO fordi eldste ikke skal. Jeg lurer på om dere synes det er innenfor å prøve at de to går sammen hjem etter skolen en gang i uka, hjemme 14. 30. Og at jeg da kommer 16. 30. Tenkte smøre et fat med rundstykker og sette fram frukt. Vann og melk finner de. De har vært hjemme alene en time flere ganger, gikk helt bra. Ved brann vet de at de må komme seg ut og varsle naboen. Vi har telefonkontakt.

Anonymkode: e143c...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor hjelpeløse er de egentlig..? Såklart er ikke det noe problem.. 

Anonymkode: 8ae82...95a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint:) om min (fornuftige og rolige) jente på 8 er alene en times tid er det brødskive og netflix  , og vip flyr tiden!

Anonymkode: 7b4b7...a16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mest yngste jeg tenker på. Førsteklassing, født sent på året, litt forsiktig type.

Anonymkode: e143c...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør de absolutt klare. Barn (med mindre de er spesielt redde for å være alene) har godt av å få litt trening i selvstendighet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nøkkelbarn fra jeg begynte på skolen da jeg var 7 år. Var hjemme fra kvart over to til fire. Gjorde ikke noe annet enn å spise frokostblanding og se på tv. 

Anonymkode: 5f745...882

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er du dønn avhengig av at 9-åringen er ansvarlig og holder seg hjemme og tar ansvar. En 6-åring kan ikke ta ansvar for seg selv såpass lenge tenker jeg. Men jeg tenker også at det ikke burde være en 9-årings ansvar. Hadde det vært mine barn, hadde 6-åringen hatt SFO-plass fordi JEG bestemte at det var nødvendig, ikke han. 

Anonymkode: ae976...660

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør gå helt fint! Særlig hvis 6-åringen er en forsiktig type!

Pass på at de har mat uten at de må skru på komfyr osv, og ihvertfall i starten kan det være greit å si at tv osv er lov!

Null problem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke hatt problemer med at 9-åringen skulle vært hjemme, men to søsken med den aldersforskjellen kan veldig for begynne å krangle i en sånn setting. Og det hadde jeg nok ikke tatt sjansen på. Da kan hva som helst skje. Og det er ikke seksåringen som bestemmer om h*n skal være på sfo eller ikke. Det er det du som bestemmer! 

Anonymkode: a7577...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt topp det. De har jo selskap av hverandre også. Ikke bekymre deg. Tenk penger spart og la de kose seg hjemme alene.

min eldste på seks drar noen ganger hjem rett etter skolen hvis han har lyst. Da er han hjemme et par timer før det kommer noen andre. Det virker som at han setter pris på tilliten og han er den verdig. Aldri noe tull og han er alltid der han skal være. ( vi har 100% sfo til han egentlig, men et par ganger i mnd spør han om han kan dra hjem, og da får han det)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner barna dine og derfor vet du selv best om det vil fungere. Jeg har hatt barn som ville klart det uten problemer og barn som ville revet huset og hverandre i fillebiter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går sikkert helt fint. Skaff dem bare en tlf som de kan ringe deg med om det skulle være noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du trygg på barna dine? Jeg mener at på generell basis kan en 6åring og 9åring være alene fra etter skoletid og til man er ferdig på jobb. Det finnes ett og annet unntak, men mener at de er fåtall av. Mener også at barn vokser på "tillit" og "ansvar for seg selv".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barn vet vet hva de skal gjøre, at mat er lett tilgjengelig osv går det nok helt fint. 
 

Greit om det er mulighet for å ringe deg eller andre om nødvendig. 
 

De kan jo øve seg i helga. 

Anonymkode: eee98...d26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine er like gamle og er det hver dag, 1 til 2 timer... to av dagene kommer eldste som går i 5. hjem samtidig. De vil ikke SFO. 

De får ikke ha uanmeldt besøk, mat finner de og de kan ringe hvis det er noe.. 

Mine 3 krangler ikke, så dét har ikke vært noe problem. 

Anonymkode: c05d1...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banka lillebroren min hver eneste gang vi var alene hjemme. Om de sloss mye så er det ikke så greit for den minste.

Anonymkode: efd20...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klarer seg nok fint, men jeg ville ikke latt førsteklassingen velge bort SFO med mindre han/hun mistrives der. Da min førsteklassing ville slutte for å få mer tid hjemme, så reduserte vi til halv plass, så fikk han heller slutte i 2. klasse.

Anonymkode: 6b21d...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på 9-åringen. Tenker en på 9 fint kan være alene den tiden men det er også viktig at h*n klarer å ivareta 6-åringen og at 6-åringen både faktisk er trygg og føler seg trygg.

Forøvrig er det jo du som forelder som bestemmer om 6-åringen skal på SFO eller ikke. Jeg ville heller ikke på SFO som barn men måtte dit hver dag i 2 år likevel, ingen varige mén av det akkurat :P

Anonymkode: 15e91...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...