Gå til innhold

Feriere med små barn, trenger tips.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barna er 6 og 3 og jeg er lei av dyreparken, campingplasser og Tunsenfryd. I år vurderer vi å ta med barna på en sydenferie men jeg er veldig skeptisk. Ser for meg at sydenferie med barn er mer slitsomt enn det er ferie. Timesvis i basseng, spise ute med kresne barn og så sitte på hotellrommet fordi ungene skal sove. Dere som reiser med barn, hvor reiser dere og hva gjør dere?

Anonymkode: cb206...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da veldig negativ holdning til ferie med barn da....

Men vi har hatt med barn til Kroatia, Italia og Spania fra de var veldig små. Ja, det er mye bading, stand og basseng, men jeg syns det er litt av sjarmen. Ellers så har vi dratt på båtturer, inn til nærmeste by for å titte osv. Vi har også spist ute hver kveld, har ikke opplevd det som spesielt problematisk.

Det viktigste vi har gjort er å leie en stor leilighet eller eget hus med basseng. Da har det vært mulig å sitte ute etter at barna har vært lagt, og vi har ikke trykkes oss sammen på et hotellrom med en liten balkong.

Jeg syns disse feriene er avslappende, og vi prøver å legge de opp både for barn og voksne.

Anonymkode: 887e5...61f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har leid gjennom Booking.com, da er du sikret hvis noe skulle skje. Eller, man vet i det minste at det ikke er svindel.

Anonymkode: 887e5...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo naturligvis mye bading i basseng og på strand, sånn er det jo bare.

Hadde enten leid en leilighet eller et hus hvor dere har mer plass rundt dere og mulighet til å lage mat selv. Sjekk ut hva som finnes i området før dere velger destinasjon. Av både annet badeland, aktivitetspark, dyreparker med show/fremvisning osv. 

Hvis barna takler å snu døgnrytmen litt hadde jeg klemt inn litt soving/hviletid på dagen slik at man kan spise ute på kvelden.

Men uansett er ferie med småbarn akkurat som en vanlig hverdag, man er bare på et annet sted 🤷🏻‍♀️😅

Anonymkode: c039e...815

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekket airbnb. Vi pleier å reise til torrevieja, vi har familie bolig der. Kjempe deilig for både oss og barna. Reiser ofte sammen med besteforeldrene til barna. Se om du finner en leilighet i vista azul feks. Fantastisk sted! Lurt med leilighet på bakkeplan dog

Anonymkode: 63cf1...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna er 6 og 3 og jeg er lei av dyreparken, campingplasser og Tunsenfryd. I år vurderer vi å ta med barna på en sydenferie men jeg er veldig skeptisk. Ser for meg at sydenferie med barn er mer slitsomt enn det er ferie. Timesvis i basseng, spise ute med kresne barn og så sitte på hotellrommet fordi ungene skal sove. Dere som reiser med barn, hvor reiser dere og hva gjør dere?

Anonymkode: cb206...811

Vi digger camping vi, i telt. Trenger ikke gå i parker, er mye annet å se også! Natur, byer, strender... utlandet synes jeg er mye stress. 

Anonymkode: 2a4db...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på flere sydenturer og ferien blir akkurat som du skisserer. Det er bare for barna og ingen avslappning. Det er bading (og man må følge med på ungene i vannet hele tiden), kresne barn som skal spise ute (så det blir bare pomfri og pannekaker hver dag), sitte inne pga unger skal sove, sure unger som klager pga varmen, sand og problemer med å sove... Hehehe, nei, jeg er ikke noe glad i sydenturer. 

Hva med hyttetur hele sommeren hvor dere legger igjen mobil og iPad hjemme? Spiller spill, leker ute, går på turer, osv. Det drømmer jeg om. 

Anonymkode: c9133...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, særlig det med leilighet for det har jeg ikke tenkt på. Vi har hytte i Norge som vi bruker mye. Og camping er gøy det. Det er vel mest det at vi voksne ønsker sol og varme og savner sydenferier. 

Anonymkode: cb206...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har vært i 𝐬𝐲𝐝𝐞𝐧 en gang i året siden de ble født, vi har alltid slappet av. De er lengre oppe om kvelden, når de sovner så sitter jeg og mannen ute, men noe godt i glasset og prater. Vi er masse sammen, velger alltid sunwing ( ving) eller blue star ( tiu), da de er mest barnevennlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på et all inclusive familiehotell i fjor, og det var faktisk avslappende. Alt var lagt opp for barn, så man ikke føler at de «er i veien» for andre. Bra buffet hver kveld, så man slapp å vente på maten. Men velg i så fall et bra hotell og et stort rom.

Anonymkode: 1946d...9c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotell med leiligheter har vært en hit her. Hvis man har muligheten til å lage mat og finne på ting på rommet så blir det ikke så nitrist å være der et par kvelder i løpet av ferien hvis man ser at barna trenger å legge seg tidlig. Ellers har vi også kjørt inn en "ferierytme" der barna sover siesta når dagen er på sitt varmeste og heller har de oppe senere på kvelden når det er mer behagelige temperaturer. Ofte har de sovnet i skyggen i bassengområdet eller på stranden. Mye bading gjør at det blir lett å få unger som er ferdige med dagsoving til å sove på dagen, er min erfaring. 

Ellers så er gode reisetriller et must, selv min 5-åring som i Norge kan være med på lange turer i skog og mark ble sliten av å gå mye rundt i sola og syntes det var kjekt å få trille litt for første gang siden han var 2,5 år. 😅

Ellers så har vi reist med våre søsken og barnas søskenbarn. Synes det blir litt mindre intenst med søsken som "går oppå hverandre" når de har flere å leke med. Men det å reise med andre fordrer jo at man har ca. samme forventinger til ferien og hverandre, ellers kan det raskt gå skeis. 

Anonymkode: ad641...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bodd på hoteller som har leiligheter, slik at man kan spise noen måltider hjemme, og at vi voksne kan sitte på en veranda om kvelden med litt ost og vin, eller film på en ipad.

Året vi reiste med en toåring og en femåring lånte vi en lett og liten tvillingreisetrille, det var supert. Stort sett var det toåringen som brukte den og det andre setet var fylt med fylt med håndklær, solkrem- og vannflasker, men femåringen koste seg der både til å hvile i skyggen etter lunsj og til å krype under et teppe om kvelden når vi var på restaurant.

Anonymkode: 336e8...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i Spania, flere plasser i Hellas, Polen og Thailand med min nå 5 åring. I tillegg til de nordiske landene. Vært kjempefine ferier og turer. Det er virkelig det man gjør det til selv. Da han var under 3 hadde jeg bæresjal til han. Noen plasser har jeg brukt vogn helt til han var 4.

Unger elsker natur og dager på stranda, og da min ble 5 synes han også ruiner var kult å se. Gårder i utlandet, fruktplukking, strandliv, båtreiser, dyreliv, ny mat... Alt dette er ting som både liten og stor kan like :)

Tips: vogn med søskenbrett. Og ipad med nedlastede filmer. 

Anonymkode: f8494...56f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips, særlig det med leilighet for det har jeg ikke tenkt på. Vi har hytte i Norge som vi bruker mye. Og camping er gøy det. Det er vel mest det at vi voksne ønsker sol og varme og savner sydenferier. 

Anonymkode: cb206...811

Men man kan jo få sol og varme uten å dra på tradisjonell "sydenferie"? Vi var i Italia i fjor, tilbrakte noen dager på stranda, men dro også på båtturer, tok tog til andre byer og tittet oss litt om (får selvsagt ikke sett allverden med unger på slep, men det slår å vase rundt på stranda hver dag ;) ), en dag dro vil til akvariet i Genova - stor stas for både barn og voksne. Leide leilighet, så kunne lage mat selv om ungene var leie og ikke i restauranthumør, og hadde en liten balkong, som var gull verdt. 

Anonymkode: 3f73c...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna er 6 og 3 og jeg er lei av dyreparken, campingplasser og Tunsenfryd. I år vurderer vi å ta med barna på en sydenferie men jeg er veldig skeptisk. Ser for meg at sydenferie med barn er mer slitsomt enn det er ferie. Timesvis i basseng, spise ute med kresne barn og så sitte på hotellrommet fordi ungene skal sove. Dere som reiser med barn, hvor reiser dere og hva gjør dere?

Anonymkode: cb206...811

Jeg vet ikke helt hva du ønsker deg. Vi har barn i akkurat samme alder som dine, og vi reiser til syden hvert år! Men herregud da.. klart man er begrenset. Ikke bare litt, men veldig! Alt det du skriver stemmer når mann har små barn, men hvorfor er du så negativ?

Ett tips sm vi praktiserer: Ta med besteforeldre/tante onkler med deres familie. Det er faktisk veldig godt å bare legge seg ned på stranden og nyte en halvtime eller time i fred og ro mens besteforeldrene passer kidsa...

Anonymkode: c2628...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hytta, sykkeltur f.eks. Rallarvegen med telt (yngste kan sitte i sykkelvogn), en uke i fjellet med overnatting i telt og på DNT-hytter. Vi går på tur, leter etter dyrespor, leke med vann i bekker og småelver, fisking.

Bergen er en flott by å besøke med småbarn: Akvariet, Fløyen (kjempeflott og stor lekeplass på toppen), Bryggen, gå opp på Ulriken eller ta taubanen, Trollhaugen (Griegs hjem) og Lysøen (Bulls hjem), Kode kunstmuseum m.m. Vi bodde på Loen Camping og tok buss inn til sentrum, og det fungerte godt.

Når vi er på ferie legger vi alltid inn aktiviteter som passer også for de voksne. Da blir det museumsbesøk fordi vi voksne liker det. Ofte liker barna det også (men ikke alltid) så lenge de ikke varer så lenge. Vi mener det er viktig at barna lærer å bli med på noe som de andre i familien (les: vi voksne, men det kan også være noe tilpasset interessene til et av barna ) er opptatt av.

Anonymkode: 11014...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med barn på 3 og 6 er det jo masse man kan finne på. Vi reiste rundt i Malaysia da våre var 2,5 og 5. Fikk opplevd mye og badet mye. 
Og da de var 5 og 8 var vi i Berlin. 

Vi er alltid innom byer når vi er på ferie, klatrer opp i kirketårn og ser på utsikten, velger ut severdigheter som kan fenge alle. Man kam gjøre mye med barn på ferie, men må gjøre det i barnas tempo, ikke for mye hver dag. Og legg inn pauser på lekeplasser etc. Trenger slett ikke p være sydentur med all inclusive for å være barnevennlig.

Anonymkode: 587af...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...