Gå til innhold

Ikke rart flere er uføre enn tidligere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja dere, synes dere det er så rart, stadig flere og flere faller utfor samfunnet og/eller blir uføre?

Det hadde vært rart om det var sant, men nå er det slik at andelen uføre i befolkningen har vært stabil rundt 10 % ihvertfall de siste 20 årene, og stigningen de siste par årene kan lett spores til regjeringens innstramming i AAP. Men prosentandelen var større i 2003 og et par år etterpå.

Anonymkode: 004fa...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Witch24
17 timer siden, theTitanic skrev:

Hårreisende. Ingen trenger vgs for å vaske. 

Det er fagprøve på det også nå;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Witch24
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk er tander og skjøre. Derfor er det flere uføre nå... folk har dårlig moral 

Anonymkode: b0ff3...274

Man skal ihvertfall ikke finne seg i å bli trakassert av dårlige ledere (mange av dem nå for tiden), bedre for psyken å gå ufør da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Witch24
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om en med sterk sosial angst som jobbet i barnehage i mange år. Vedkommende var assistent uten utdannelse , foreldre og barn elsket henne, hun hadde veldig god kontakt med barna, skifta bleier, ordna med aktiviteter, påkledning, matlaging og alt annet som hører til i jobben. Det eneste hun ikke taklet var å ha samlingsstund. Kolleger var også veldig fornøyd med arbeidet, og hun var godt likt også blant personalet. 

Så kom en ny styrer. Han lagde mye stress på vedkommende. Sa at hun MÅ ha samlingsstund, det er en del av jobben din, du er pliktig til å gjøre det. Hun klarte det bare ikke. Ble til slutt sykemeldt av alt presset (hadde omtrent ikke `èn eneste sykedag tidligere) og går nå på avklaringspenger. Hun snakket om omskolering, finne en annen type jobb, styrer vil ikke ha henne tilbake.

Jeg synes slikt er virkelig trist! Tenk for en ressurs denne personen var i barnehagen! 

Anonymkode: a810f...62c

Det er få ledere som vil tilrettelegge, og ofte da er ufør det beste for vedkommende og slippe å forholde seg til slike ledere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært rart om det var sant, men nå er det slik at andelen uføre i befolkningen har vært stabil rundt 10 % ihvertfall de siste 20 årene, og stigningen de siste par årene kan lett spores til regjeringens innstramming i AAP. Men prosentandelen var større i 2003 og et par år etterpå.

Anonymkode: 004fa...efb

Ja, den største forskjellen er dreiningen fra fysisk til psykisk uføregrunn. Tallet uføre er noenlunde stabilt i henhold til befolkningen.

Anonymkode: 545e1...185

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at en person uten noen som helst erfaring kan enkelt vaske 100x bedre enn en person med fagbrev, hvis viljen er tilstede, forståelsen for hva som gjør at et rom blir rent. Man trenger neppe mye skole. Man trenger et stykke sunn fornuft og hjerte for å gjøre en god jobb.

I dag legger man altfor mye vekt på hva du har pugget i boken, noe som ikke sier en dritt om hvem du er som menneske. Kanskje det faktisk gjør deg til et verre menneske, fordi nå tror du at du kan det så godt at du ikke trenger å løse arbeidet ditt med max innsats hver gang? 

 

Tenk gjennom det. Hvilke samfunn vil vi ha?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.1.2020 den 19.43, theTitanic skrev:

Hva i alle dager skal man med vgs på Lindex? 

Det sier litt om personen at vedkommende har fullført videregående skole. Det er ikke en bra ting å ikke fullføre skolegang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
3 minutter siden, Brunello skrev:

Det sier litt om personen at vedkommende har fullført videregående skole. Det er ikke en bra ting å ikke fullføre skolegang.

...  Men når det da ikke har blitt sånn, og årsakene til det kan være mange, så er det dumt at det ikke skal være mulig å få en enkel butikkjobb. Folk endrer seg med alderen vet du. Synd om fremtiden for enkelte skal være forseglet på grunn av vanskeligheter i ungdomstiden. Fra de forrige generasjonene så ble det mange svært gode arbeidere av folk som kun hadde 7 årig grunnskole. Hvilken sneversynt tankegang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, theTitanic skrev:

...  Men når det da ikke har blitt sånn, og årsakene til det kan være mange, så er det dumt at det ikke skal være mulig å få en enkel butikkjobb. Folk endrer seg med alderen vet du. Synd om fremtiden for enkelte skal være forseglet på grunn av vanskeligheter i ungdomstiden. Fra de forrige generasjonene så ble det mange svært gode arbeidere av folk som kun hadde 7 årig grunnskole. Hvilken sneversynt tankegang. 

Poenget er at det alltid er flere søkere, og da velger man de som på papiret ser best ut. Da kommer man vanlig vis for kort uten fullført videregående. Et annet poeng er at når man ansetter noen, tenker man også ofte på hva vedkommende kan brukes til i fremtiden. Utvikling, annet arbeid i bedriften m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Akkurat nå, Brunello skrev:

Poenget er at det alltid er flere søkere, og da velger man de som på papiret ser best ut. Da kommer man vanlig vis for kort uten fullført videregående. Et annet poeng er at når man ansetter noen, tenker man også ofte på hva vedkommende kan brukes til i fremtiden. Utvikling, annet arbeid i bedriften m.m.

Det er nå så. Men man trenger ikke utdanning til andre stillinger i klesbutikk heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, theTitanic skrev:

Det er nå så. Men man trenger ikke utdanning til andre stillinger i klesbutikk heller. 

Nå er det slik det er, så det må du bare innfinne deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Brunello skrev:

Nå er det slik det er, så det må du bare innfinne deg med.

Nei, det må man faktisk ikke! Det må en samfunnsendring til. Homofile fikk ikke lov å gifte seg før, men i dag er det lov. Hvorfor? Jo fordi vi kjempet. Du vet samfunnet aldri vil bli bedre om man aldri kjemper for problemene og urettferdigheter? 

Anonymkode: 07437...934

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.1.2020 den 18.07, AnonymBruker skrev:

Morsomt eksempel på dette:

Jeg søker for tiden jobb, og har sett mange rare utlyste stillinger. Den rareste er Lindex, på stillingsannonsen deres står det at det ikke er noe vits i å søke om du ikke har fullført vgs. Stillingsbeskrivelse: butikkmedarbeider/kassavakt.

Det jobber bare sure kjerringer på Lindex. Jeg har jobbet flere år i klesbutikk og har gode referanser, jeg er BLID, jobber bra under stress og kan faget mitt. Men jeg får altså ikke lov til å søke hos Lindex, da jeg ikke har vgs. 

De sure kjerringene som står der fra før har vgs da 👍

Anonymkode: 71ef5...a58

Det handler vel om at vgs er gratis og tilgjengelig. Om man ikke har fullført vgs er det ikke rare grunnen til å tro at man kan fullføre noe som helst. Klart at det finnes mange bra potensielle arbeidstakere som av en eller annen grunn sov i timen, men hvorfor ta seg bryet med å sile med finmasket sil, når man får nok søkere til å bruke en grovmasket?

Man regner med mange søkere = vil ha ferdig sortert. Vitnemål er en grei standard. 

Man sliter med å få søkere = må tenke bredere, men må regne med en del bunnfall. 

Det sagt, man risikerer jo å gå glipp av den perfekte personen til stillingen. Men den risikoen er ikke stor nok til å gidde å få 400 søknader å bla gjennom fordi man ikke stilte basiskrav. 

Anonymkode: f9fc5...b84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
1 minutt siden, Brunello skrev:

Nå er det slik det er, så det må du bare innfinne deg med.

Ikke noe problem for meg, jeg bare påpekte urimeligheten i å ha en gruppe arbeidssøkere som tydeligvis vil bli utestengt fra jobbmarkedet når det på andre siden klages over at de ikke er i arbeid. Ambivalens er denne tidsepokene svøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, theTitanic skrev:

Ikke noe problem for meg, jeg bare påpekte urimeligheten i å ha en gruppe arbeidssøkere som tydeligvis vil bli utestengt fra jobbmarkedet når det på andre siden klages over at de ikke er i arbeid. Ambivalens er denne tidsepokene svøpe. 

Deg liker jeg :) 

- TS

Anonymkode: 07437...934

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest theTitanic
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel om at vgs er gratis og tilgjengelig. Om man ikke har fullført vgs er det ikke rare grunnen til å tro at man kan fullføre noe som helst. Klart at det finnes mange bra potensielle arbeidstakere som av en eller annen grunn sov i timen, men hvorfor ta seg bryet med å sile med finmasket sil, når man får nok søkere til å bruke en grovmasket?

Man regner med mange søkere = vil ha ferdig sortert. Vitnemål er en grei standard. 

Man sliter med å få søkere = må tenke bredere, men må regne med en del bunnfall. 

Det sagt, man risikerer jo å gå glipp av den perfekte personen til stillingen. Men den risikoen er ikke stor nok til å gidde å få 400 søknader å bla gjennom fordi man ikke stilte basiskrav. 

Anonymkode: f9fc5...b84

Nå har ikke butikkjobber de beste arbeidstidene, lønnsvilkårene eller betingelsene så jeg ville tenkt at en person med muligheter kun vil ha slikt arbeid til bedre muligheter dukket opp. En person uten muligheter vil sannsynligvis være fornøyd og bli lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, theTitanic skrev:

Ikke noe problem for meg, jeg bare påpekte urimeligheten i å ha en gruppe arbeidssøkere som tydeligvis vil bli utestengt fra jobbmarkedet når det på andre siden klages over at de ikke er i arbeid. Ambivalens er denne tidsepokene svøpe. 

Absolutt. Men daglig leder i en bedrift ser vel neppe på samfunnsøkonomien ved ansettelse. Det blir helst sett på hvordan man rasjonaliserer ansettelsesprosessen og unngår risikoansettelser.

De med få muligheter sier ikke opp selv  om det ikke er rett match, og er umulige å si opp. De med flere alternativer slutter om de ikke er rett person i jobben, de finner seg noe annet. 

Anonymkode: f9fc5...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, theTitanic skrev:

Nå har ikke butikkjobber de beste arbeidstidene, lønnsvilkårene eller betingelsene så jeg ville tenkt at en person med muligheter kun vil ha slikt arbeid til bedre muligheter dukket opp. En person uten muligheter vil sannsynligvis være fornøyd og bli lenger. 

Og det kan slå begge veier. De blir uavhengig av hvor godt de mestrer jobben. Gjennomtrekk er bedre, det krever jo nesten null opplæring å stå i klesbutikk. 

Anonymkode: f9fc5...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 17.54, AnonymBruker skrev:

Ja dere, synes dere det er så rart, stadig flere og flere faller utfor samfunnet og/eller blir uføre? Skal man ha en trygg fast jobb må man helst ha utført 5 års utdanning. For å ikke snakke om at en arbeidsgiver vil ikke ansette en med lav arbeidsevne grunnet sykdom. 
Jeg synes det er så trist å tenke på hvor mange nyttige folk vi mister som vi kunne trengt i jobber. Fordi hva er så nøye? Hvorfor kan ikke de som faktisk trenger det få tilrettelagt arbeid?? Vi er da alle gode ressurser for samfunnet og jeg synes det er så trist at bare pga at noen kanskje har en diagnose som medfører tilrettelegging så får ikke h*n den jobben h*n ønsker. 
 

Flere som er enig? 

Anonymkode: 07437...934

Nopes

Jeg har ikke engang vgs men har 7sifret inntekt.

 

Anonymkode: 5e369...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...