Jump to content
AnonymBruker

Ikke rart flere er uføre enn tidligere

Recommended Posts

AnonymBruker

Ja dere, synes dere det er så rart, stadig flere og flere faller utfor samfunnet og/eller blir uføre? Skal man ha en trygg fast jobb må man helst ha utført 5 års utdanning. For å ikke snakke om at en arbeidsgiver vil ikke ansette en med lav arbeidsevne grunnet sykdom. 
Jeg synes det er så trist å tenke på hvor mange nyttige folk vi mister som vi kunne trengt i jobber. Fordi hva er så nøye? Hvorfor kan ikke de som faktisk trenger det få tilrettelagt arbeid?? Vi er da alle gode ressurser for samfunnet og jeg synes det er så trist at bare pga at noen kanskje har en diagnose som medfører tilrettelegging så får ikke h*n den jobben h*n ønsker. 

Flere som er enig? 

Anonymkode: 07437...934

Fortsetter under...

kaleidoskop

Hvorfor 5 års utdanning? Jeg har fått jobb gjennom hobbien min. Ble så god av egen utdannelse, trengte ikke skolegangen. 

Men jeg har mye stå på vilje. Vil lære meg nye ting, utforske muligheter. Som gjorde at jeg fikk god og godt betalt jobb uten utdanning. 

Hvis flere sto på for å få seg jobb, i stede for å vente at jobben kom til dem... 

AnonymBruker
1 minutt siden, kaleidoskop skrev:

Hvorfor 5 års utdanning? Jeg har fått jobb gjennom hobbien min. Ble så god av egen utdannelse, trengte ikke skolegangen. 

Men jeg har mye stå på vilje. Vil lære meg nye ting, utforske muligheter. Som gjorde at jeg fikk god og godt betalt jobb uten utdanning. 

Hvis flere sto på for å få seg jobb, i stede for å vente at jobben kom til dem... 

Du vet vell ikke hva det er være syk du nei

AnonymBruker

Jeg vet om en med sterk sosial angst som jobbet i barnehage i mange år. Vedkommende var assistent uten utdannelse , foreldre og barn elsket henne, hun hadde veldig god kontakt med barna, skifta bleier, ordna med aktiviteter, påkledning, matlaging og alt annet som hører til i jobben. Det eneste hun ikke taklet var å ha samlingsstund. Kolleger var også veldig fornøyd med arbeidet, og hun var godt likt også blant personalet. 

Så kom en ny styrer. Han lagde mye stress på vedkommende. Sa at hun MÅ ha samlingsstund, det er en del av jobben din, du er pliktig til å gjøre det. Hun klarte det bare ikke. Ble til slutt sykemeldt av alt presset (hadde omtrent ikke `èn eneste sykedag tidligere) og går nå på avklaringspenger. Hun snakket om omskolering, finne en annen type jobb, styrer vil ikke ha henne tilbake.

Jeg synes slikt er virkelig trist! Tenk for en ressurs denne personen var i barnehagen! 

Anonymkode: a810f...62c

AnonymBruker

Morsomt eksempel på dette:

Jeg søker for tiden jobb, og har sett mange rare utlyste stillinger. Den rareste er Lindex, på stillingsannonsen deres står det at det ikke er noe vits i å søke om du ikke har fullført vgs. Stillingsbeskrivelse: butikkmedarbeider/kassavakt.

Det jobber bare sure kjerringer på Lindex. Jeg har jobbet flere år i klesbutikk og har gode referanser, jeg er BLID, jobber bra under stress og kan faget mitt. Men jeg får altså ikke lov til å søke hos Lindex, da jeg ikke har vgs. 

De sure kjerringene som står der fra før har vgs da 👍

Anonymkode: 71ef5...a58

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg søker for tiden jobb, og har sett mange rare utlyste stillinger. Den rareste er Lindex, på stillingsannonsen deres står det at det ikke er noe vits i å søke om du ikke har fullført vgs. Stillingsbeskrivelse: butikkmedarbeider/kassavakt.

Det jobber bare sure kjerringer på Lindex. Jeg har jobbet flere år i klesbutikk og har gode referanser, jeg er BLID, jobber bra under stress og kan faget mitt. Men jeg får altså ikke lov til å søke hos Lindex, da jeg ikke har vgs. 

Seriøst, det er jo bare HELT sinnsykt!!!!

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om en med sterk sosial angst som jobbet i barnehage i mange år. Vedkommende var assistent uten utdannelse , foreldre og barn elsket henne, hun hadde veldig god kontakt med barna, skifta bleier, ordna med aktiviteter, påkledning, matlaging og alt annet som hører til i jobben. Det eneste hun ikke taklet var å ha samlingsstund. Kolleger var også veldig fornøyd med arbeidet, og hun var godt likt også blant personalet. 

Så kom en ny styrer. Han lagde mye stress på vedkommende. Sa at hun MÅ ha samlingsstund, det er en del av jobben din, du er pliktig til å gjøre det. Hun klarte det bare ikke. Ble til slutt sykemeldt av alt presset (hadde omtrent ikke `èn eneste sykedag tidligere) og går nå på avklaringspenger. Hun snakket om omskolering, finne en annen type jobb, styrer vil ikke ha henne tilbake.

Jeg synes slikt er virkelig trist! Tenk for en ressurs denne personen var i barnehagen! 

Anonymkode: a810f...62c

:(

AnonymBruker

Med alt dette utdanningspresset og de mange 100 på hver eneste jobbsøknad, er det ikke rart at såpass mange melder seg ut. De gidder rett og slett ikke, da det å få en jobb fremstår som bortimot umulig.

Og får man først en jobb, er det et endeløst press og en haug med tilleggsting. Kurs, oppfølgning, enda mer press, overtid, osv. Da er ikke sykemeldingene og utbrent langt unna

Det har tatt fullstendig av og viser ingen tegn til å sakke ned.

Hele greia kan ryke og reise.

Anonymkode: 545e1...185

theTitanic
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager skal man med vgs på Lindex? 

Guest Witch24

Alltid mer krav og mas fra leder, underbemanning og krav om å være positiv...savner ikke å jobbe 100%, bedre livskvalitet nå som jeg jobber 40% med mindre forventinger:)

AnonymBruker
1 time siden, kaleidoskop skrev:

Sånn er det ikke. Jeg fikk masse pes for å ha 10 fraværsdager i året. Det hjelper ikke bare å få jobben, man må kunne stå i det også. 

Anonymkode: 8a181...6b9

NewStart87
5 minutter siden, theTitanic skrev:

Hva i alle dager skal man med vgs på Lindex? 

Ei venninne opplevde det samme da hun var på intervju for en vaskejobb. Han som intervjuet henne sa hun var helt uaktuell siden hun ikke hadde fullført videregående! 

AnonymBruker
Akkurat nå, NewStart87 skrev:

Ei venninne opplevde det samme da hun var på intervju for en vaskejobb. Han som intervjuet henne sa hun var helt uaktuell siden hun ikke hadde fullført videregående! 

Det er vel pga at det er mange som har videregående som søker. De går jo foran, så da er det sjanseløst for de som ikke har det.

Annonse

AnonymBruker

Folk er tander og skjøre. Derfor er det flere uføre nå... folk har dårlig moral 

Anonymkode: b0ff3...274

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Folk er tander og skjøre. Derfor er det flere uføre nå... folk har dårlig moral 

Anonymkode: b0ff3...274

En får gjerne det etter 500-1000 avslag på jobbsøknader. Det har noe med galskapen i det å gjøre.

kaleidoskop
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du vet vell ikke hva det er være syk du nei

Så hvis man er syk, livet er dritt og man ikke ønsker å gjøre noe. Skal en arbeidsplass da stille opp for seg når du ikke har noe å gi? 

Jeg vet om flere arbeidssteder som tilrettelegger. Men når den ansatte ikke dukker opp. Hva gjør man da? 

theTitanic
1 time siden, NewStart87 skrev:

Hårreisende. Ingen trenger vgs for å vaske. 

AnonymBruker
Akkurat nå, theTitanic skrev:

Hårreisende. Ingen trenger vgs for å vaske. 

Det er for å gi de som ikke har vgs+ beskjed om at de kan spare seg å søke. De vil uansett gå foran.

AnonymBruker
6 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Så hvis man er syk, livet er dritt og man ikke ønsker å gjøre noe. Skal en arbeidsplass da stille opp for seg når du ikke har noe å gi? 

Jeg vet om flere arbeidssteder som tilrettelegger. Men når den ansatte ikke dukker opp. Hva gjør man da? 

Det er jo så mye jamring over at uføre ikke bruker sin lille reatarbeidsevne, men så trer dobbeltmoralen inn straks noen har fravær. 

Anonymkode: 8a181...6b9

Emma Belikova
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En får gjerne det etter 500-1000 avslag på jobbsøknader. Det har noe med galskapen i det å gjøre.

500-1000 avslag?? Da ville jeg vurdert å få hjelp til å skrive søknad altså. Noe gjøres feil.