Gå til innhold

Venter spent på å få svar på Ung Ufør tillegg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig godkjent ung ufør. Ventet til sammen i 1 år og NAV beklaget seg på det sterkeste. 

Anonymkode: 4c03d...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nylig godkjent ung ufør. Ventet til sammen i 1 år og NAV beklaget seg på det sterkeste. 

Anonymkode: 4c03d...02b

Bare et år? Så heldig du er! Jeg har ventet halvannet år siden jeg fikk innvilget vanlig ufør. Har blitt lovet svar innen 2021....

Anonymkode: 52a69...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare et år? Så heldig du er! Jeg har ventet halvannet år siden jeg fikk innvilget vanlig ufør. Har blitt lovet svar innen 2021....

Anonymkode: 52a69...393

Shit, hva er grunnen til at du har måttet vente så lenge? Hadde du lite dokumentasjon eller noe? Jeg fikk ung ufør halvannen måned etter jeg fikk vanlig ufør..sykt hvor forskjellig ting blir behandlet.

Anonymkode: 272c0...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg du vil få, i og med at du har hatt AAP siden 2018. Husk at de trekker 44% skatt av alle etterbetalinger, men du får det igjen på skatten til neste år :) 

Anonymkode: 272c0...e00

Jeg har gått på AAP i 15 måneder nå (16 mnd på slutten av nesten mnd), eller tror det ble innvilget i oktober, men jeg søkte før oktober. Jeg er usikker på hvor mye tilbakebetaling det er etter skatt. Er det mulig å sjekke det eller regne det ut et sted? 😁

Anonymkode: 648ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2020 den 1.18, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare skaffe seg en jobb ?...eventuelt en deltidsjob?

Anonymkode: 51671...1ac

Denne er unødvendig.

Anonymkode: 2b088...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Madebyme94 skrev:

Blir brukt på en fin feire med familien min ❤️ lykke til! 

Så koselig! ☺️❣️

Anonymkode: 648ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nylig godkjent ung ufør. Ventet til sammen i 1 år og NAV beklaget seg på det sterkeste. 

Anonymkode: 4c03d...02b

Hvilken by/kommune er du i? Jeg bor i Buskerud (nå Viken) og jeg håper de behandler det kjapt. Fikk avslag på Ung Ufør tillegget i under 2 måneder og håper klagen blir besvart fortere.

Anonymkode: 648ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2020 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg du vil få, i og med at du har hatt AAP siden 2018. Husk at de trekker 44% skatt av alle etterbetalinger, men du får det igjen på skatten til neste år :) 

Anonymkode: 272c0...e00

Det må man si ifra til skatteetaten om, det skjer ikke automatisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Brimi skrev:

Det må man si ifra til skatteetaten om, det skjer ikke automatisk :)

Hva mener du? Man må si ifra til skatteetaten angående det 44% trekket, eller at man må si fra angående det å få det tilbake på skatten? Nå skjønte jeg ikke hva du mente.

Anonymkode: 272c0...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Man må si ifra til skatteetaten angående det 44% trekket, eller at man må si fra angående det å få det tilbake på skatten? Nå skjønte jeg ikke hva du mente.

Anonymkode: 272c0...e00

Ja, jeg skjønte ikke det heller.

Anonymkode: 648ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 18.57, AnonymBruker skrev:

Troller du nå eller bare heltidsansatt på NAV? Poenget er om jeg hadde gitt faen i å møte opp på tide og latt være å smile til kunder og klaget (slik jeg burde) så hadde ung ufør tillegget nå ha vært i boks, for da hadde sjefen skrevet at jeg ikke fungerte i den jobben. 

Så naive meg, som ignorerte smerter fra min egen kropp og ville leke "pliktoppfyllende" ble altså straffet for dette. Det er "loven" din". 

Anonymkode: a005d...968

Om du har et valg, så er du beviselig ikke så dårlig. Skjønner du ikke det? Om du hadde fylt alvorlighetskravet, så hadde du ikke hatt noen mulighet til å ignorere smerter, smile, møte opp i tide og leke pliktoppfyllende. Siden du har MULIGHETEN til å gjøre det, er du altså ikke så alvorlig syk at du kvalifiserer for ung ufør-tillegget. 

På 19.1.2020 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med det? Jeg søkte på tillegget i oktober 2019, da telles jeg ikke som ny søker tenker jeg? Pluss jeg har gått på AAP siden 2018. Hvis jeg får det innvilget, får jeg ikke etterbetalingen?

Vurderer nesten å snakke med legen min for å søke om 70%-80% uføretrygd med tillegget hvis jeg ikke jeg får det tillegget med AAP...

Anonymkode: 648ff...d6c

Man bestemmer ikke selv uføregrad man søker på. Gangen er slik: 

1. Man søker uføretrygd. 
2. Nav godkjenner at man er ufør. 
3. Nav ser på inntekten du har, og hvor mye du har gått ned i inntekt siden du ble syk. Har du null i inntekt = 100% ufør, siden du har null inntektsevne igjen. Tjener du tilsvarende 40% inntekt av den du hadde før du ble syk (selv om du feks. bare har 20% jobb), så beregnes det at du har igjen 40% inntektsevne, og du blir dermed 60% ufør. 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Man må si ifra til skatteetaten angående det 44% trekket, eller at man må si fra angående det å få det tilbake på skatten? Nå skjønte jeg ikke hva du mente.

Anonymkode: 272c0...e00

Det går av seg selv så lenge inntekt er rapportert riktig. MEN, hvis man får etterbetalt for flere år tilbake, er det lurt å sende inn ekstra vedlegg til skattemeldingen om at man har fått etterbetalt, da skal skatteetaten etterligne som om pengene ble utbetalt i året du opprinnelig skulle fått dem, og det som totalt sett gir minst skatt, skal brukes. 

Anonymkode: eaa8b...829

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Man må si ifra til skatteetaten angående det 44% trekket, eller at man må si fra angående det å få det tilbake på skatten? Nå skjønte jeg ikke hva du mente.

Anonymkode: 272c0...e00

Man må si ifra til skatteetaten at de skal ligne for hvert år i stedet for skattekortet man har når man får utbetalingen (holder visst å sende brevet man fikk angående etterbetalingen) :)

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har et valg, så er du beviselig ikke så dårlig. Skjønner du ikke det? Om du hadde fylt alvorlighetskravet, så hadde du ikke hatt noen mulighet til å ignorere smerter, smile, møte opp i tide og leke pliktoppfyllende. Siden du har MULIGHETEN til å gjøre det, er du altså ikke så alvorlig syk at du kvalifiserer for ung ufør-tillegget. 

Man bestemmer ikke selv uføregrad man søker på. Gangen er slik: 

1. Man søker uføretrygd. 
2. Nav godkjenner at man er ufør. 
3. Nav ser på inntekten du har, og hvor mye du har gått ned i inntekt siden du ble syk. Har du null i inntekt = 100% ufør, siden du har null inntektsevne igjen. Tjener du tilsvarende 40% inntekt av den du hadde før du ble syk (selv om du feks. bare har 20% jobb), så beregnes det at du har igjen 40% inntektsevne, og du blir dermed 60% ufør. 

Det går av seg selv så lenge inntekt er rapportert riktig. MEN, hvis man får etterbetalt for flere år tilbake, er det lurt å sende inn ekstra vedlegg til skattemeldingen om at man har fått etterbetalt, da skal skatteetaten etterligne som om pengene ble utbetalt i året du opprinnelig skulle fått dem, og det som totalt sett gir minst skatt, skal brukes. 

Anonymkode: eaa8b...829

Takk for at du svarte utfyllende for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Shit, hva er grunnen til at du har måttet vente så lenge? Hadde du lite dokumentasjon eller noe? Jeg fikk ung ufør halvannen måned etter jeg fikk vanlig ufør..sykt hvor forskjellig ting blir behandlet.

Anonymkode: 272c0...e00

Uendelige mengder dokumentasjon. Får avslag på avslag med begrunnelser som viser tydelig at de ikke har lest dokumentasjonen fra sykehuset i det hele tatt. De etterlyser dokumentasjon som de har fått utallige ganger og gir meg avslag baser på ting som ikke stemmer. Advokaten min var nesten på gråten sist... De leser ikke lege og spesialist-dokumentasjonen. 

Fastlegen min skrev 3 a4 sider med dokumentasjon på min fungering i dagliglivet, sjefen min skrev 2 sider om hvordan jeg fungerte i jobb, og likevel skriver de i avslaget at de ikke vet noe om min fungering i dagliglivet og da jeg jobbet deltid.... For eksempel 

Anonymkode: 52a69...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uendelige mengder dokumentasjon. Får avslag på avslag med begrunnelser som viser tydelig at de ikke har lest dokumentasjonen fra sykehuset i det hele tatt. De etterlyser dokumentasjon som de har fått utallige ganger og gir meg avslag baser på ting som ikke stemmer. Advokaten min var nesten på gråten sist... De leser ikke lege og spesialist-dokumentasjonen. 

Fastlegen min skrev 3 a4 sider med dokumentasjon på min fungering i dagliglivet, sjefen min skrev 2 sider om hvordan jeg fungerte i jobb, og likevel skriver de i avslaget at de ikke vet noe om min fungering i dagliglivet og da jeg jobbet deltid.... For eksempel 

Anonymkode: 52a69...393

Kødder du med meg? Jeg er redd for at de kommer til å gjøre det samme på meg. De spurte ikke om erklæring når jeg sendte inn søknad sist gang. Blir kjempe sur om de ikke leser godt gjennom det denne gangen.

Anonymkode: 648ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som vet hvor lang tid det tar å få svar på når man sender inn en klage på Ung Ufør (tillegg)? Advokaten sa 35 uker maks, men tenker det ikke tar så lang tid? Jeg er i VIken kommune og håper det ikke tar mer enn 2 måneder.

Anonymkode: 648ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvor lang tid det tar å få svar på når man sender inn en klage på Ung Ufør (tillegg)? Advokaten sa 35 uker maks, men tenker det ikke tar så lang tid? Jeg er i VIken kommune og håper det ikke tar mer enn 2 måneder.

Anonymkode: 648ff...d6c

På meg har det tatt 2 år nå. Nå er det "bare" 9 måneder til jeg får svar av trygderetten 

Anonymkode: 52a69...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 31.1.2020 den 14.54, AnonymBruker skrev:

På meg har det tatt 2 år nå. Nå er det "bare" 9 måneder til jeg får svar av trygderetten 

Anonymkode: 52a69...393

Har det tatt 2 år på deg å få svar på klagen???? Det burde være ulovlig

Anonymkode: 648ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det tatt 2 år på deg å få svar på klagen???? Det burde være ulovlig

Anonymkode: 648ff...d6c

Jeg har fått flere avslag med ca 7 måneders mellomrom. Nå venter jeg på at saken skal gå til trygderetten og de har 9 mnd ventetid..... Det er tortur. 

Anonymkode: 52a69...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått flere avslag med ca 7 måneders mellomrom. Nå venter jeg på at saken skal gå til trygderetten og de har 9 mnd ventetid..... Det er tortur. 

Anonymkode: 52a69...393

Med all respekt, Det må jo nesten være en god grunn til at du har fått flere avslag på samme sak? 

Anonymkode: f1958...493

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått flere avslag med ca 7 måneders mellomrom. Nå venter jeg på at saken skal gå til trygderetten og de har 9 mnd ventetid..... Det er tortur. 

Anonymkode: 52a69...393

Du er kjempe uheldig der 😓 Det er umulig at jeg får avslag for legen min har skrevet at det er nesten umulig at jeg får meg ut i jobb nå eller i nærmeste framtid, han sier at jeg kommer til å ha mer enn 50% nedsatt arbeidsevne langt fram i tid/ihvertfall i 5 år. Men jeg lurer på hva begrunnelsen til NAV er for at du har fått avslag så mange ganger?

Anonymkode: 648ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...