Gå til innhold

Venter spent på å få svar på Ung Ufør tillegg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aha, jeg skjønner. Takktakk 😊 Jeg husker når jeg fikk AAP innvilget, så fikk jeg etterbetalingen ganske fort fra den datoen jeg søkte på AAP. Tror det var etterbetaling for bare 2 til 3 måneder, sikkert derfor det kom så fort.

Anonymkode: 648ff...d6c

Ja, jeg er litt usikker. Noen sier at de får opptil ett  par hundre tusen etterbetalt iløpet av to- tre måneder, mens andre må vente i nærmere 10 måneder eller opptil ett helt år.  Det kommer sikkert ann på hvor sikre NAV er i sin sak, dokumentasjon, hvor mye de har å gjøre også videre. De sier jo også at ventetiden for å få innvilget uføretrygd ska være opptil 8 måneder, men jeg fikk svar etter akkurat en måned, så det går an att det går fortere også 😃

Jeg fikk etterbetalt ett par tusenlapper siden jeg fikk innvilget ung uføretrygd nå i januar ( hadde vanlig minstetrygd først ) og det kom iløpet av en måned. Jeg skal også få etterbetalt for alle årene på AAP ( 150-200 000 kr ) , men der fikk jeg beskjed om at det kom til å ta 8 måneder så her må jeg bare smøre meg med tålmodighet 😅

Krysser fingrene for at alt ordner seg for deg! 

Anonymkode: 272c0...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusentakk for oppklaringen. Jeg trodde de mente nye Ung Ufør tillegg søkere også fordi alle sammen gir feil informasjon. Har stresset litt på grunn av det. Jeg får forhåpentligvis sendt inn klagen denne uka, venter på lege erklæringen. Håper jeg får bedre lykke denne gangen.

Vet du noe om jeg får etterbetaling fra den tiden jeg har hatt AAP? Gjelder det også fortsatt? 😁❣️

Anonymkode: 648ff...d6c

Du skal ha ha etterbetalt for alle de årene du har mottatt aap 😁  håpe du får gode nyheter❤️ venter på min etterbetaling selv etter 6 år med aap 😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare skaffe seg en jobb ?...eventuelt en deltidsjob?

Anonymkode: 51671...1ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Min saksbehandler vil søke om ung uføre tillegget på meg også. Har gått på aap siden 2016. Er det slik at tillegget fjernes og vil det påvirke min søknad? Vi venter egentlig på en oppdatert sakkyndig vurdering som ikke kommer før i februar. 

Anonymkode: b728e...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Igjen, det ser ut som du har tungt for det. NAV har IKKE bestridet en eneste diagnose hos meg. Det er ikke det som er problemet.

Problemet er at NAV la vekt på butikksjefen sin "referanse" som de ba butikksjefen om at hen skulle fortelle hvordan jeg "fungerte i jobben". 

Det at jeg:

1) Møtte opp på tide

2) Smilte til kunder (falske smil, var død innvendig)

3) Sa at alt er "greit" på jobben da sjefen fant seg tid å spørre meg dette ca 3 ganger i løpet av ET HELT ÅR. Jobbet der i totalt litt over 2 år.

4) Aldri har jeg klaget, selv om arbeidsplassen var helt nedkjørt og det foregikk ting der som ikke er i henhold til HMS (mat) og arbeidsmiljøloven (AML). Jeg hadde ingen makt. Jeg var bare en person i systemet, som systemet skulle knuse.

5) Da jeg hadde store smerter, klager jeg heller ikke, men tok smertestillende.

Så igjen, du kan slutte å vræle om NAV sin rådgivende lege nå. Det er butikksjefen sine ord som knuste meg, så det faktumet at jeg møtte opp på tide, smilte til kunder, sa at alt er "greit" på jobben, og ikke klaget, ble tolket som at jeg "fungerte godt sosialt på jobben" i den perioden og dermed falt jeg ikke under "alvorlig nok syk" til å utløse ung ufør tillegget. 

Så jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter å gnåle om dette, når jeg vet langt bedre om dette enn det du gjør, når dette tross alt gjelder meg.

Jeg er 100% ufør - det er butikksjefen sine ord som knuste meg og som ble systematisk brukt av NAV for å nekte meg ung ufør tillegget. Butikksjefen kan ikke skrive "epikriser" eller "legeerklæring", men butikksjefen kan skrive en "attest" hvordan butikksjefen mener at jeg "fungerte" i jobben. Altså butikksjefen sin SUBJEKTIVE oppfatning, i og med at butikksjefen har NULL medisinsk kompetanse. 

NAV sin oppgave er også å IKKE sende ca 80 uskyldige personer i fengsel, men så har NAV gjort det likevel, for ikke å snakke hvor mange flere har opplevd psykisk terror og belastninger fra NAV på grunn av simple misforståelser, tung kommunikasjon og rettmessige pengekrav rettet mot NAV-klienter. 

 

 

 

 

Anonymkode: a005d...968

Nav tar ikke utgangspunkt i kun diagnose. Det som er viktigst for dem er hvordan diagnosen påvirker funksjonsnivået. Man kan gjerne ha en schizofrenidiagnose, men hvis man greier å jobbe 100% og sjefen er fornøyd, blir man ikke sett på som syk. Det er slik de tenker. Jeg synes ikke det er rettferdig at noen skal få ung ufør som kanskje ikke har giddet å prøve å jobbe engang, mens de som har virkelig gitt alt og greid å jobbe over en periode, ikke får det. 

Anonymkode: 527fd...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig det, for det er ikke mye å leve på. Hvis nav trenerer disse sakene, er de noen skikkelige svin.

Anonymkode: 2b088...a10

Det er fra søknadsdato. Søknader sendt før 1 februar (hvis det var da de tar bort tillegget) skal behandles. 

Anonymkode: 527fd...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Min saksbehandler vil søke om ung uføre tillegget på meg også. Har gått på aap siden 2016. Er det slik at tillegget fjernes og vil det påvirke min søknad? Vi venter egentlig på en oppdatert sakkyndig vurdering som ikke kommer før i februar. 

Anonymkode: b728e...f74

Det gjelder kun nye på aap. 

Anonymkode: 527fd...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder kun nye på aap. 

Anonymkode: 527fd...e7d

Altså aap innvilget etter 1. februar? Hva om man får en forlengelse utover hovedregelen etter 1. februar?

Anonymkode: b728e...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kutt i ung uføre tillegget til aap vedtatt eller bare foreslått egentlig?

Anonymkode: b728e...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kutt i ung uføre tillegget til aap vedtatt eller bare foreslått egentlig?

Anonymkode: b728e...f74

Vedtatt. Dette står på nav sine sider.

Anonymkode: 272c0...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedtatt. Dette står på nav sine sider.

Anonymkode: 272c0...e00

Beklager altså, men har du en link?

Anonymkode: b728e...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager altså, men har du en link?

Anonymkode: b728e...f74

Hint: nav.no

Regelendringer og satser fra januar 2020

Ekstra hint: bla deg ned til der det står om arbeidsavklaringspenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etterbetaling av Ung ufør-tillegg gjelder kun fra man er 20 år. 

Anonymkode: cddd4...fd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare skaffe seg en jobb ?...eventuelt en deltidsjob?

Anonymkode: 51671...1ac

Alle som er på AAP har ikke muligheten til å jobbe på grunn av helsen sin, psykisk eller fysisk. Tror alle i denne tråden vil helst ha en jobb, men det har vi tydeligvis ikke muligheten til akkurat nå. :) 

Anonymkode: 648ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er litt usikker. Noen sier at de får opptil ett  par hundre tusen etterbetalt iløpet av to- tre måneder, mens andre må vente i nærmere 10 måneder eller opptil ett helt år.  Det kommer sikkert ann på hvor sikre NAV er i sin sak, dokumentasjon, hvor mye de har å gjøre også videre. De sier jo også at ventetiden for å få innvilget uføretrygd ska være opptil 8 måneder, men jeg fikk svar etter akkurat en måned, så det går an att det går fortere også 😃

Jeg fikk etterbetalt ett par tusenlapper siden jeg fikk innvilget ung uføretrygd nå i januar ( hadde vanlig minstetrygd først ) og det kom iløpet av en måned. Jeg skal også få etterbetalt for alle årene på AAP ( 150-200 000 kr ) , men der fikk jeg beskjed om at det kom til å ta 8 måneder så her må jeg bare smøre meg med tålmodighet 😅

Krysser fingrene for at alt ordner seg for deg! 

Anonymkode: 272c0...e00

Wow, du er heldig som får en så stor etterbetaling. Håper min blir på 50 000 ihvertfall... og jeg håper så sykt på at jeg får Ung Ufør innvilget. Er kjempe nervøs og spent, venter på at advokaten skal kontakte meg for å si ifra at hun har sendt inn klagen. Tror hun sa at det er maks 35 uker behandlingstid på klagen. 😫 Tusentakk!!! Håper du får etterbetaling din kommer inn snart 😆

Anonymkode: 648ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, Madebyme94 skrev:

Du skal ha ha etterbetalt for alle de årene du har mottatt aap 😁  håpe du får gode nyheter❤️ venter på min etterbetaling selv etter 6 år med aap 😬 

Tusentakk! Håper du får inn etterbetalingen din snart, det blir en stor sum du får 😱❤️

Anonymkode: 648ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Min saksbehandler vil søke om ung uføre tillegget på meg også. Har gått på aap siden 2016. Er det slik at tillegget fjernes og vil det påvirke min søknad? Vi venter egentlig på en oppdatert sakkyndig vurdering som ikke kommer før i februar. 

Anonymkode: b728e...f74

Det gjelder bare nye AAP søkere etter 1. februar, vi som har hatt AAP lenge før blir ikke påvirket av det.

Anonymkode: 648ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, du er heldig som får en så stor etterbetaling. Håper min blir på 50 000 ihvertfall... og jeg håper så sykt på at jeg får Ung Ufør innvilget. Er kjempe nervøs og spent, venter på at advokaten skal kontakte meg for å si ifra at hun har sendt inn klagen. Tror hun sa at det er maks 35 uker behandlingstid på klagen. 😫 Tusentakk!!! Håper du får etterbetaling din kommer inn snart 😆

Anonymkode: 648ff...d6c

Det tror jeg du vil få, i og med at du har hatt AAP siden 2018. Husk at de trekker 44% skatt av alle etterbetalinger, men du får det igjen på skatten til neste år :) 

Anonymkode: 272c0...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusentakk! Håper du får inn etterbetalingen din snart, det blir en stor sum du får 😱❤️

Anonymkode: 648ff...d6c

Blir brukt på en fin feire med familien min ❤️ lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...