Gå til innhold

Utslitt av å jobbe 100%.Finnes andre muligheter enn å gå ned i stillingsprosent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det de fleste husstander kan spare mest penger på er mat. Dropp matkasser, innfør storhandel X1/uke og følg en oppsatt ukemeny. Da kan man fort spare ett par tusen i mnd. Sjekk alle forsikringer og abonnement og dropp d som er unødvendig. 

Se deg om etter en annen jobb, men mulighet for noe mer fleksibilitet- feks kveldsvakter el lign, da vil du gå opp i lønn pga kveldstillegg og kanskje få litt ler overskudd hvis du kan flexe mer og bestemme selv når d passe rå jobbe eller ikke. 

Har du et yrke som d r mulig å frilanse med kan du basere deg på å jobbe xtravakter i en periode? Jobbe feks mer kveld og litt mer helg, så får du fort mer tillegg uten p faktisk jobbe mer? Evt nattevakter?

Flytte et sted det er billigere å bo, utenfor bykjerne feks?  skaffe seg utleiemuligheter?

som andre sier- tenk utenfor boksen.  

Det er nok vanskelig å senke livsstilstandard, men i toinntektshusholdninger i Norge bør d være mulig hvis man er villig til å «ofre noe». 

Utover det tror jeg ikke det vil være problematisk å ta ut en feriedag annenhver uke feks. 

 

Anonymkode: ea5d6...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har søvnproblemer er det sykememeldingsgrunn.

Anonymkode: f2029...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en gang har TS nevnt noe å å sykemelde seg så hvorfor fortsetter flere å mjæle om det?

 

 

Anonymkode: 47152...264

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned til 90 %. Det ble ikke såå mye tapt inntekt, men helsen og humøret mitt har det mye bedre en én fridag annenhver uke. 

Anonymkode: 6079b...e7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget fu fikk om å sjekke d-vitamin. Få legetime og beskriv symptomene, bør sjekke både jern, d-vitamin, hormoner (vedr stoffskifte) og b-12. Utfra resultatet du få der, tar du evt vitamintilskudd. 

Så kan du parallelt jobbe med nattesøvnen. Det som har hjulpet meg litt, er å meditere. Ikke noe avanserte greier, men 5-10 minutters guidet meditasjon, ligger noe på Spotify feks av Ivar Vehler. Så prøver jeg å sette av grubletid hver dag. Da bestemmer jeg meg for at div bekymringer og masetanker skal vente til tidsrommet 19-19.15. I de periodene jeg lykkes med å  skyve slike tanker til et bestemt tidsrom, har jeg mer ro i hodet og sover bedre. 

Så tror jeg det er en øvelsessak å NYTE en halvtime med te og bok feks. Øv deg på å unne deg litt avslapping uten at du tenker på at vaskemaskina snart er ferdig osv. 

Regn på økonomisk konsekvens om du fex går ned til 90% stilling. Hvis det blir løsningen, anbefaler jeg deg å ta annenhver onsdag helt fri. (dersom du har en man-fredag jobb og ikke jobber helg). 

Og robotstøvsugertipset støttes helhjertet!! Kan programmeres til å støvsuge mens dere er på jobb. Da må det ryddes noe først, og så er det raskt å vaske over nylig støvsugde, ryddige golv samme ettermiddag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du har søvnproblemer er det sykememeldingsgrunn.

Anonymkode: f2029...dbf

 

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke en gang har TS nevnt noe å å sykemelde seg så hvorfor fortsetter flere å mjæle om det?

 

 

Anonymkode: 47152...264

Kanskje fordi en kort sykemelding nå for å ta seg tid til å få kommet seg litt ovenpå igjen og få gjort noen endringer, kan være det som forhindrer en lengre sykemelding senere. 

Anonymkode: 8db11...83e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke en gang har TS nevnt noe å å sykemelde seg så hvorfor fortsetter flere å mjæle om det?

 

 

Anonymkode: 47152...264

Fordi det er fakta. Søvnproblemer er helseproblemer som en bør få orden på. Å tape pensjon og inntekt for å få orden på helsen blir feil. En går da ikke ned i stilling permanent om en knekker hånden eller blir syk på andre måter.

Anonymkode: f2029...dbf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eneri said:

Støtter forslaget fu fikk om å sjekke d-vitamin. Få legetime og beskriv symptomene, bør sjekke både jern, d-vitamin, hormoner (vedr stoffskifte) og b-12. Utfra resultatet du få der, tar du evt vitamintilskudd. 

Så kan du parallelt jobbe med nattesøvnen. Det som har hjulpet meg litt, er å meditere. Ikke noe avanserte greier, men 5-10 minutters guidet meditasjon, ligger noe på Spotify feks av Ivar Vehler. Så prøver jeg å sette av grubletid hver dag. Da bestemmer jeg meg for at div bekymringer og masetanker skal vente til tidsrommet 19-19.15. I de periodene jeg lykkes med å  skyve slike tanker til et bestemt tidsrom, har jeg mer ro i hodet og sover bedre. 

Så tror jeg det er en øvelsessak å NYTE en halvtime med te og bok feks. Øv deg på å unne deg litt avslapping uten at du tenker på at vaskemaskina snart er ferdig osv. 

Regn på økonomisk konsekvens om du fex går ned til 90% stilling. Hvis det blir løsningen, anbefaler jeg deg å ta annenhver onsdag helt fri. (dersom du har en man-fredag jobb og ikke jobber helg). 

Og robotstøvsugertipset støttes helhjertet!! Kan programmeres til å støvsuge mens dere er på jobb. Da må det ryddes noe først, og så er det raskt å vaske over nylig støvsugde, ryddige golv samme ettermiddag. 

Det er ikke nødvensig å vaske gulv så ofte.  Her vaskes gulv på kjøkken/gang/bad ukentlig. Alle andre gulv vaskes et par ganger i året. Eventuelle flekker vaskes ved behov.

Anonymkode: 8db11...83e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier, dette er mitt dilemma og jeg vet jeg ikke er den eneste!

Jeg liker jobben min, men føler meg nå helt utslitt av å jobbe 100%. Økonomien tillater oss likevel ikke noe annet, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre mer.

Går med en nærmest konstant hodepine, er glemsk og distre, og føler meg silten og lei hele tiden. Søvnen er elendig og jeg har de siste ukene våknet i 03-tiden uten å få sove igjen. Mannen er flink å hjelpe til hjemme, og jeg føler vi har gjort det vi kan for å unngå tidsklemma. Vi er flinke til å å planlegge, smører matpakker og legger fram klær kvelden før, og har kjøpt oss litt tid med å abonnere på matkasser. Føler ikke vi kan gjøre stort mer. Har ikke økonomi til å kjøpe oss vaskehjelp eller lignende, og venner/familie har i hverdagen mer enn nok med å få sin egen tid til å strekke til.

Jeg har mulighet til å avspasere overtid, da vi stempler inn- og ut på jobben og tjener opp plusstid. Men det er veldig få minutter man sparer opp hver uke da sjefen ikke liker at vi kommer mange minutter for tidlig på jobb eller blir for lenge etter endt arbeidstid, (forståelig nok). Men det å få avspasert en hel dag blir derfor først mulig når man har spart opp tid over minst 2-3 måneder.

Finnes det noen andre måter man i full stilling kan ta ut en sårt tiltrengt fridag innimellom? Er det f.eks. mulig å spørre sjefen om å ta ut en feriedag en gang per uke eller annenhver?  

Vet at det er mange småbarnforeldre der ute i samme situasjon, og vil gjerne høre deres beste tips!

Anonymkode: 7e714...45f

Hvis du skal ut en feriedag i uka, så vil du jo ikke få lønn de dagene. Det er her feriepengene kommer inn istedenfor lønn. Tror ikke de fleste arbeidsgivere går med på å utbetale feriepenger en gang i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tjener dere? Er det virkelig ingenting å gå på? Bruker dere opp alle pengene hver måned? 

Anonymkode: 1af42...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta omsorgspermisjon, kutt forbruket, flytt til billigere sted, sykemelding, livet er for kort til å leve sånn!

Anonymkode: 28744...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tutte skrev:

Hvis du skal ut en feriedag i uka, så vil du jo ikke få lønn de dagene. Det er her feriepengene kommer inn istedenfor lønn. Tror ikke de fleste arbeidsgivere går med på å utbetale feriepenger en gang i mnd.

Det stemmer ikke. De aller fleste arbeidsgivere utbetaler vanlig lønn selv om man tar ut ferie utenom fellesferien. Så får man feriepenger før fellesferien og blir trekt i lønn i fellesferien og eventuelt den ekstra ferieuken. 

Anonymkode: c9010...02b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager du mat hver dag ts? 

Har fått et nytt liv når jeg begynte å lage mat 1gang i uken. Handler alt inn på lørdag, og lager alt på søndag. Fryser alt derretter. Vi  tar maten ut av fryseren før vi dra på jobben/barnehagen. 

Mannen vasker hele huset på søndag, bretter klær og setter dem på plass. 

Kl. 19 når ungen har lagt seg så har vi nesten ingenting å gjøre siden alt gjøres i helgene. Vi kan da legge oss tidligere hver dag, og våkner opp i form på morgen 

Anonymkode: 5536f...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet at det med søvnproblemer og hodepine er kroppens måte å si fra at nå nærmer det seg nok? Ting som f.eks høyt blodtrykk kan bli resultatet om du ikke tar det litt med ro. Delvis sykemelding kan gi deg en dag i uka fri og mulighet til å komme til hektene og samtidig lage deg en plan om hvordan du skal få en bedre tilværelse. 

Snakker av erfaring! 

Anonymkode: b223d...878

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du feit så burde du se mot dine matvaner, for mange som deg starter det der.

Anonymkode: a212e...305

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes iallefall at alt annet skal være prøvd, inkludert  tiltak som å slække på standarden hjemme eller legge om livsstilen hvis det er dette som skal til, virkelig alt,før man går til det skritt at man tar egenmeldingsdager og sykedager. Jeg mener at man må akseptere at i en periode i livet, så blir det sånn, og så får man legge opp livet sitt deretter. 

Anonymkode: d8db6...851

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvensig å vaske gulv så ofte.  Her vaskes gulv på kjøkken/gang/bad ukentlig. Alle andre gulv vaskes et par ganger i året. Eventuelle flekker vaskes ved behov.

Anonymkode: 8db11...83e

Selv om robotstøvsugeren går tre dager i uka, så vasker jeg ikke alle gulv tre ganger i uka. Mener bare at gulvvask er praktisk å ta samme dag som robotstøvsugeren har gjort jobben sin 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at det med søvnproblemer og hodepine er kroppens måte å si fra at nå nærmer det seg nok? Ting som f.eks høyt blodtrykk kan bli resultatet om du ikke tar det litt med ro. Delvis sykemelding kan gi deg en dag i uka fri og mulighet til å komme til hektene og samtidig lage deg en plan om hvordan du skal få en bedre tilværelse. 

Snakker av erfaring! 

Anonymkode: b223d...878

Støtter denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Eneri said:

Selv om robotstøvsugeren går tre dager i uka, så vasker jeg ikke alle gulv tre ganger i uka. Mener bare at gulvvask er praktisk å ta samme dag som robotstøvsugeren har gjort jobben sin 😊 

Jada, helt greit det. Tenkte bare å presisere for TS at gulvet ikke trenger å vaskes særlig ofte.

Anonymkode: 8db11...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 12.29, AnonymBruker skrev:

Det vanligste er å sykmelde seg 20%. Langhelg hver helg med full lønn og pensjonsopptjening.

Anonymkode: d6322...e9f

Vedkommende er sliten, ikke syk. Med mindre fastlege mener dette er en god MIDLERTIDIG løsning for å hente seg inn igjen (noe det mest sannsynlig ikke er mtp langsikt) er ikke dette hensikten med sykepengene våre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...