Gå til innhold

Utslitt av å jobbe 100%.Finnes andre muligheter enn å gå ned i stillingsprosent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jobbet redusert mange år. Har hus med utleieleilighet som dekker inn hele huslånet vårt. Du kan kanskje ta avdragsfrihet over 1år? På den måten kan du kanskje få en fridag i uken over et år? 

Anonymkode: ff4c6...f27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at de som sliter seg ut på å jobbe 100% er for «flink pike». Litt for pliktoppfyllende, gjør litt for mye og er litt for perfeksjonistiske. La ting ligge litt mer, slapp litt av, det er sjeldent noen som dør om man ikke gjør alt perfekt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Witch24
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste småbarnsmødre i din "situasjon" sykemeldes, får den diffuse diagnosen fibromyalgi... og etter ett halvår eller mer utenfor arbeidslivet er det blitt komfortabelt og lite fristende å begynne i jobb igjen. Da er alt tungt og"vondter"....

Dessverre er dette altfor vanlig!! Typisk småbarnsmødre og det viser kanskje statistikken også?....

 

Anonymkode: 767a1...896

Jeg fikk den diagnosen, utviklet av trakassering på jobben. Jobber nå bare 40% stilling på et bedre sted, resten er ufør:) 

Dumt å gå frivillig ned i stilling uten kompensasjon for den delen du ikke jobber fordi ikke du har helse til det, taper jo mer da, både penger og pensjon...

Har forresten andre diagnoser og da, jeg har bedre livskvalitet nå:)

Har man grunnlag for å få trygd er jo idioti og ikke søke;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du som? 

Anonymkode: 5536f...880

Kan si så mye at det er innen samferdsel.

Anonymkode: 04d57...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vanligste er å sykmelde seg 20%. Langhelg hver helg med full lønn og pensjonsopptjening.

Anonymkode: d6322...e9f

Nei. Man kan ikke sykemelde seg selv!

Anonymkode: f55cf...8f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp robotstøvsuger, det er gull!

Er ungene gamle nok til å få husoppgaver? Isåfall er det bare å få dem til å bidra, dere er jo en familie :) 

Jeg ville ha byttet ut matkasser mot en storhandling i uka. Spare penger og litt egentid+ billigere. 

Er det mulig for deg å bytte jobb? Til ett arbeidssted med flexitid, turnus, medlever eller deltid med høyere lønn+tilkalling på samme sted. 

Øv deg på å sette av 30 min på søndagen for å skrive en oversikt/plan for uka. Hver person i husstanden gjør det samme. Heng opp planene på kjøleskapet og kryss ut etterhvert som uka går. 

Søvnproblemer er ett jævla herk. Vært der selv i studietiden, trodde det skulle være livet mitt for alltid. Jeg gikk til legen og sa det som det var umulig for meg å ikke dra på skolen (8-16:30 mandag til fredag) og jobbe deltid (annenhver helg+tilkalling ca 1 gang i uken). Da hadde jeg ikke fått graden min og hadde ikke hatt økonomi til å overleve. Jeg fikk en resept på en annen allergimedisin med en veldig vanlig bivirkning å bli trøtt og en resept på medisiner som skulle hjelpe meg å sove ut natten når jeg først sovner. Jeg var trøtt som faen når jeg stod opp, men etterhvert klarte jeg å finne en døgnrythme som gjorde at jeg sov igjennom natten med mindre doser og tilslutt uten medisiner. 

Ett siste tips fra meg, som funket veldig bra men som jeg syntes var utrolig stressende i starten. Kok opp vann, hell det vvarme vannet i en kopp og sett koppen på bordet. Skru av/ned lysene på kjøkkennet. Du sitter med bordet og ser/kjenner på dampen i mørket (ikke helt mørkt altså, du skal se konturene av omgivelsene). Gjør det en gang hver kveld rett før du skal sove. Etter en uke koker du opp vannet to ganger. Dette er din hellige tid. Den skal brukes på å tømme hodet, få ned pulsen og fokusere på å puste. 

 

Anonymkode: 351c2...aef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vanligste er å sykmelde seg 20%. Langhelg hver helg med full lønn og pensjonsopptjening.

Anonymkode: d6322...e9f

Tenk om alle "ordnet seg" på den måten! Dette kaller jeg SNYLTING. Sykemelding/ uføretrygd er ment for folk som er syke/uføre. Vi andre får enten henge i stroppen i en 100% stilling (og bli slitne) eller gå ned i stilling.  Det står respekt av de som ser at de ikke klarer 100% og går ned i stilling (og lønn)  Ellers hyles det stadig om at man må ha to inntekter for at regnestykket skal gå rundt. Jeg vil våge å påstå at dette i de fleste tilfeller ikke stemmer. Veldig mange ville klare seg greit på en og en halv lønn for eksempel, men de er ikke villige til å sette ned kravene i hverdagen. 

Anonymkode: 9319c...68d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til permisjon (uten lønn) når du har barn under ti år, så du kan jo forsøke å jobbe 80% en periode og se hvordan det blir. Som andre sier endres jo skatterekk når du tjener mindre, og du kan få mer overskudd til andre ting som igjen kan bety innsparte kroner. En av kollegene mine gikk ned i stilling og har fri hver onsdag. For henne betyr det at hun en dag i uken sover lengre, tar seg en lang tur, får unna handling uten at det er mye folk på butikken og dårlig tid med unger på slep, gjør litt husarbeid og kommer ovenpå med musikk på øret eller en fin podcast. De bruker mindre på mat fordi hun planlegger og ukeshandler denne dagen, og det er mindre stress de andre hverdagene fordi klesvasken o.l. kan gjøres i ro og fred. Ungene tildeles oppgaver etter alder, gjør ikke noe at en krok blir glemt så lenge 6 åringen støvsuger f.eks.

Se også over forsikringer om dere kan spare noe der. Si opp/sett på pause abonnement som ikke brukes, evt del med andre. Har dere huslån så øk nedbetalingstiden, har dere f.eks 2 mill på 30 år til 3,3% rente, og øker til 25 år, så er det ca 2000 mer i mnd å rutte med. 

Anonymkode: 93f88...dd0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har rett på det men ser det vil bli svært trangt økonomisk. Vi lever på ingen måte over evne, og har et lavt personlig forbruk. Enig i at livskvalitet er viktigere enn penger, men går jeg ned til 80% vil det bli såvidt vi kan holde hodet over vannet.

ts

Anonymkode: 7e714...45f

Hva ellers tenker du er løsningen? At du sykemelder deg uten grunn så du kan svindle staten?

Anonymkode: a998f...37c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til sjefen hvordan du synes ting er, spør om du kanskje kan få dele opp noe av ferien, og ta fri 1 dag i uka i 14 uker ( da får du tre uker sammnhengende til sommeren)  Er jo slk man bør gjøre og slikt en arbeidsplass bør prise.

Anonymkode: e779e...64c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å løpe en tur på kvelden? Føles kanskje som et bakvendt forslag når du sier du sliter med tidsklemme, men for meg klarner det hodet skikkelig og gjør at jeg sover bedre. Jeg får i tillegg mer energi. Det gjør virkelig hele forskjellen. 

Ellers ville jeg også sett på arbeidsdeling hjemme. Gjør du mer enn halvparten? Er du «administerende direktør» og passer på at alt følges opp? Det kan man bli helt kjørt av. Også mannen din har ansvar for å kjøpe inn bursdagsgaver, passe på tannlegetimer etc.

Et siste økonomitips: Bor dere slik at det er en mulighet å ikke ha bil? Det er helt utrolig hva man kan spare på det. Mange steder kan man bli en del av et bilkollektiv, og det er et veldig godt alternativ for oss som ikke er avhengig av bil hver dag. Bra for både miljøet og lommeboken. 👌🏻

Anonymkode: fad20...9ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk vanlig 100% stilling i turnus (mest dagvakter, men en kveld i uken og hver 3. helg) var mye trett, sliten, dårlig humør, konstant stresset og følte jeg aldri hadde tid til noe.

Så byttet jeg turnus til langturnus (fortsatt 100%). Jobber 14 timers vakter i 3-4 dager og har deretter 7 dager fri. ET HELT NYTT LIV! Er sjelden stresset, for har hele dagen på meg på jobb, tid til alt jeg skal. Og ikke stresset hjemme fordi jeg har lenge fri og god tid til alt. Helt fantastisk! Kommer aldri til å gå tilbake til vanlig turnus. I tillegg får jeg nesten 2000,- mer utbetalt i månenden, pga. kveldstillegg hver gang jeg er på jobb + går hver 3. helg nå istedenfor hver 4.

Anbefales å sjekke det ut/anbefale sjefen dette om du jobber i helsevesenet. :) Brukerne er også mye roligere og mindre stresset. Vi har tid til å finne på koselige ting, og de vet at vi er der hele dagen!

Anonymkode: 4f019...bb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Man kan ikke sykemelde seg selv!

Anonymkode: f55cf...8f2

Alle vet det!

Anonymkode: b683e...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk vanlig 100% stilling i turnus (mest dagvakter, men en kveld i uken og hver 3. helg) var mye trett, sliten, dårlig humør, konstant stresset og følte jeg aldri hadde tid til noe.

Så byttet jeg turnus til langturnus (fortsatt 100%). Jobber 14 timers vakter i 3-4 dager og har deretter 7 dager fri. ET HELT NYTT LIV! Er sjelden stresset, for har hele dagen på meg på jobb, tid til alt jeg skal. Og ikke stresset hjemme fordi jeg har lenge fri og god tid til alt. Helt fantastisk! Kommer aldri til å gå tilbake til vanlig turnus. I tillegg får jeg nesten 2000,- mer utbetalt i månenden, pga. kveldstillegg hver gang jeg er på jobb + går hver 3. helg nå istedenfor hver 4.

Anbefales å sjekke det ut/anbefale sjefen dette om du jobber i helsevesenet. :) Brukerne er også mye roligere og mindre stresset. Vi har tid til å finne på koselige ting, og de vet at vi er der hele dagen!

Anonymkode: 4f019...bb9

Jepp jeg foreslo også dette! I tillegg har jeg en jobb hvor det ikke akkurat går i ett i 14 timer, så anbefales! 

Anonymkode: 0763f...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp jeg foreslo også dette! I tillegg har jeg en jobb hvor det ikke akkurat går i ett i 14 timer, så anbefales! 

Anonymkode: 0763f...e2e

Dette høres smart ut, men i mitt yrke er det ingen som jobber turnus. Har kun dagvakter. 
 

ts

Anonymkode: 7e714...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres smart ut, men i mitt yrke er det ingen som jobber turnus. Har kun dagvakter. 
 

ts

Anonymkode: 7e714...45f

Men kanskje du kunne byttet jobb? 

Anonymkode: 0763f...e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eller faktisk slappe av når du kommer hjem og la mannen ta vik igste husarbeidet. 

Anonymkode: 0763f...e2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å løpe en tur på kvelden? Føles kanskje som et bakvendt forslag når du sier du sliter med tidsklemme, men for meg klarner det hodet skikkelig og gjør at jeg sover bedre. Jeg får i tillegg mer energi. Det gjør virkelig hele forskjellen. 

Ellers ville jeg også sett på arbeidsdeling hjemme. Gjør du mer enn halvparten? Er du «administerende direktør» og passer på at alt følges opp? Det kan man bli helt kjørt av. Også mannen din har ansvar for å kjøpe inn bursdagsgaver, passe på tannlegetimer etc.

Et siste økonomitips: Bor dere slik at det er en mulighet å ikke ha bil? Det er helt utrolig hva man kan spare på det. Mange steder kan man bli en del av et bilkollektiv, og det er et veldig godt alternativ for oss som ikke er avhengig av bil hver dag. Bra for både miljøet og lommeboken. 👌🏻

Anonymkode: fad20...9ad

Nei har ikke prøvd løpetur om kvelden men det skal jeg gjøre! Veldig bra tips!

Når det gjelder arbeidsfordeling hjemme er det nok jeg som gjør mest og passer på at ting blir gjort. Min mann hjelper som nevnt bra til, men det er jeg som tar det meste og i tillegg følger med på hva som skal gjøres. Skal ta en prat med ham om dette nå i kveld.
Vi er heldige som har kort vei til barnehage og bor nært kollektivtrafikk så vi bruker begge kollektivtrafikk til og fra jobb. Er enig i at det er bra for både miljø og lommebok.

ts

Anonymkode: 7e714...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eller kontordager hjemme? 

Anonymkode: 0763f...e2e

Det er desverre ikke mulig for meg i mitt yrke.

ts

Anonymkode: 7e714...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...