Jump to content
AnonymBruker

De første tegnene på narsissisme og personlighetsforstyrrelse

Recommended Posts

AnonymBruker
På 16.1.2020 den 18.52, AnonymBruker skrev:

(...)

Jeg vil så gjerne tro på gentlemen, men merker jeg blir skeptisk for å bli lurt av alle menn som oppfører seg bra.  Drar ut stolen, betaler regningen, like interesser.. Jeg vil ikke falle sånn jeg gjorde sist, lurer på om man kan avsløre tidlige tegn i datingen, eksempel om det at de snakker mye om seg selv, kjøper gaver, eller noen tester man kan gjøre mot de for å se? 

(..)

Anonymkode: 9aec7...59a

Dette jeg har uthevet er jo helt overfladiske, uinteressante ting. Som høflighetsfraser å regne. 

Klarer da å sette meg på en stol uten hjelp og betale for min egen mat! Det som er viktig er at det er en du kan snakke med, som lytter og som gir av seg selv i en givende dialog. En grei mann, en kjernekar som vil deg vel, en som tar hensyn og er snill. Det er DET som er viktig, den trygge og gode kjernen! Ikke utvendige gester. 

Anonymkode: b44ca...53f

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil tro at man alltid får et tegn.  Noe de gjør som virkelig er vondt. Ingen kan være perfekt og god når de i bunn og grunn ikke bryr seg om andre men hovedsakelig seg selv. Da skinner det gjennom før eller senere. Man må bare være litt obs og handle når man ser tegnene. 

Feks min eks som ble forbannet på meg ( som kom med gave) når han hadde glemt å gjøre rent i sin egen leilighet da han ventet kompiser. Da var jeg så lei meg at jeg gråt lenge, og han brydde seg null.

I ettertid ble han enda mer egoistisk og kjølig mot meg, men levde i ti år med han.

Han brukte etterhvert også ordsalat teknikken. ( word salad ) Det er når narsissisten holder en lang monolog om en sak og egentlig ikke løser noe som helst. De bare snakker og snakker og snakker.

Det er faktisk mulig han gjorde dette i starten av forholdet, men jeg visste ikke hva dette var.

Anonymkode: 33f4a...07c

AnonymBruker

Hvor mye dritt tåler du-testen:

Anonymkode: c802c...97a

AnonymBruker

Prøv å si nei til dem:

Anonymkode: c802c...97a

AnonymBruker

Uforholdsmessig selvskryt og idealisering av forholdet og enkelte andre (grandiositet)

Anonymkode: e106f...79d

AnonymBruker

Gaslighting

Anonymkode: daef3...0b6

Annonse

AnonymBruker

Noko av det første eg merka var at når eg brukte min sarkastiske humor, falt det i særs dårlig jord. Tok det som kritikk.. Blotta for sjølvironi. 

Og spegling på høgt nivå. Eg sa t.d. at eg likar camping. Han sa "eg eeeeeeelskar camping! Vi må kjøpe oss campingvogn og reise på ferie til sommaren!!!" 

Store ambisjonar og vidløftige framtidsplanar (kjøpe nabotomtene og bygge hus til utleie, tjene maaasse pengar etc) 

Dette var dei første subtile teikna. 

Etterkvart sjalusi, passiv aggressivitet, silent treatment, idealisering og heile den vanlige pakka. 

Anonymkode: ba3a5...bf1

AnonymBruker
On 1/20/2020 at 9:55 AM, AnonymBruker said:

"Eksen min var psykopat og narsisist" er et så utrolig oppbrukt utsagn. Jeg er sikker på at det i 9 av 10 tilfeller bare er oppspinn.

Er du lege?

Anonymkode: 83777...b5d

Det finnes sikkert de som kaller noen dette kun fordi det høres kjipt ut, men man trenger ikke være lege for å finne ut at en person man er sammen med er psykopat i hvert fall. Så en liste på 20 tegn på psykopati forleden, og eksen min hadde 16 av disse med sikkerhet (hun er også kvinne, noe som er temmelig sjeldent). Jeg observerte en del andre tegn som er beskrevet andre steder i tillegg, totalt over 20 åpenbare trekk. Har man et par trekk trenger det ikke bety så mye, men en fullblods psykopat er det veldig lett å lese på mellomlang sikt såfremt man ikke lar seg manipulere.
Jeg vet om rundt 15 personer til om jeg leter litt perifert blant folk jeg kan navnet på (som jeg ikke nødvendigvis kjenner personlig, men kan ha møtt eller kjenner familien til) som kan være psykopater. Det er ikke sikkert alle er det, da jeg åpenbart ikke har vært tett nok på, men mtp. generell oppførsel og hvordan de nærmeste personene ser ut til å ha det er sannsynligheten nokså stor.

Det antas at 1-2% er psykopater, og om man ser på antall venner folk har på Facebook betyr det at de fleste statistisk sett kjenner mange. Kjenner man kun psykopaten aner man gjerne ingenting, men det er ofte gjennom å kjenne familien at man kan få en mistanke. Det er gjerne nokså lett å se i et par der den ene er psykopat (selv om man ikke nødvendigvis tenker på psykopati i seg selv), da man lett kan merke at den ene parten blir fullstendig overkjørt av den andre. Overkjøringa kan være subtil, men konstant tilstedeværende. Det trenger ikke være så åpenbart om man ikke har vært borti det før, men dynamikken i et forhold der den ene manipulerer den andre er nokså lesbar om man kommuniserer med begge over noe tid.

Anonymkode: 37309...c7a

AnonymBruker

Skulle ønske vi hade to tråder nå, en for de som er vokst opp med dette i familie, og en fordi de opplevelser vi har i voksen alder -selv om tegnene er de samme, så er det stooore forskjeller i hvordan de utspiller seg. Håper denne tråden vil fortsette å ta i mot historier og videoer om familierelasjoner også da.

Jeg skal møte min familie nå, selv om jeg ønsker null kontakt, og synes det er kjempevanskelig selv om grunnen er veldig viktig. Vet jo hva jeg går til, men vet aldri likevel før manipuleringen starter...

Anonymkode: daef3...0b6

AnonymBruker

Skulle ønske vi kunne høre begge sider av alle tilfellene som har blitt postet her. 

Anonymkode: eb61f...427