Gå til innhold

Barnebidrag. Når ungdom velger å flytte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
 

reglene er vel lett å tolke. En forelder skal betale bidrag til barnet er 18 år. 
 

men her i huset har vi en 16 åring som mulig ønsker å flytte til sin far. Det vil si at vi da går fra å ha ham hele tiden til å se ham annen hver helg. 
 

Denne mannen har lurt seg unna bidrag i mange år da vi hadde 16 åringen og hans søster. Hun bor allerede hos far nå, og ingen betaler bidrag. 
 

Vi kommer ikke til å nekte ham da han er blitt så stor og kan velge selv  selv om vi vet det er mye større sjanse for at han klarer utdannelsen sin om han iallfall blir her til den er ferdig  

 

mens vi har ingen ønske om å betale bidrag til en som egentlig skylder oss mange mange tusen i bidrag han lurte seg unna på  

Hva kan man gjøre her ? 
 

da søsteren flyttet til faren fikk han oss til å signere på et papir at han ikke skulle måtte betale bidrag om hun flyttet tilbake til oss  vi var jo ikke lur nok til å skrive en slik avtale selv  

 

det er kanskje ikke så mye å gjøre ? 
 

evt si både til far og 16 åring at det skal gå fint så lenge far signerer avtale om null bidrag ? 
 

( vi vil selvfølgelig være med å dekke utgifter til klær sko hobbyer og idretter  han vil også få lommepenger og litt ekstra når han trenger det ) 

 

Anonymkode: a4147...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har far aldri betalt bidrag? I så tilfelle kan du/dere strengt tatt kreve tilbakebetalt for siste tre årene. Dersom far krever bidrag av deg/dere nå for 16-åringen ville jeg ikke mukket på det, men heller gått med på å betale da man plikter å forsørge eget barn. Han er 16 år og det er mindre enn to år igjen for deg/dere å betale bidrag. Far må derimot betale for tre år tilbake. Regnestykket vil da uansett gå i din favør 😉

Anonymkode: 073ef...106

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrag skal betales til de er ferdig med videregående, ikke til de er 18

Anonymkode: 065d6...19b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da betaler du bidraget rett til sønnen sin konto.  Skulle far lage noe trøbbel med det så kan jeg garantere at det skrivet dere har ikke blir godt tatt i mot fra Nav. Så da ender han opp med å betale det han skylder dere.  Å lure seg unna barnebidrag på den måten er ikke lov.  Jeg skjønner ikke at du er så tafattig og ikkr lot NAV ordne dette? 

Anonymkode: a432e...b39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bidrag skal betales til de er ferdig med videregående, ikke til de er 18

Anonymkode: 065d6...19b

Men etter de har fylt 18, kan pengene betales direkte til 18-åringen. Det gjorde vi, da mor fikk flere tusen i mnd i bidrag fra far, uten at dette kom barnet tilgode. Dvs hun måtte kjøpe absolutt alt av klær, sko, undertøy, skolemateriale, skolebuss osv fra hun var 14. Mor hadde god råd, men ville ikke bruke ei krone på barnet utenom hus og mat. Det ble ramaskrik, men loven er klar på dette. Jenta var flink med penger, så det fungerte utmerket. 

Anonymkode: f629c...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo pent nødt til å betale bidrag hvis far krever det. Man kan ikke lure seg unna barnebidrag, hverken du eller han, så her har du ikke stått nok på kravene dine. 

Anonymkode: fa39d...e4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :) 

 

så barnebidrag slutter ikke ved 18 år altså? 
 

hvis ungdommer velger å fullføre videregående i en alder av 20 så går bidraget like lenge ? 
 

samme hvis ungdommen tar et pause år eller to og begynner videregående i alder av 17 18 ?

Anonymkode: a4147...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Så lenge barnet går på VGS før det fyller 18 så har mn vel forsørgerplikt. Men om barnet hopper av VGS ved fylte 18 og så hopper på igjen året det er 19 så mener jeg retten forsvinner...eller noe sånt.

Uansett ville jeg forsørget barnet mitt så lenge det går på skole og utdanner seg. Men om far ikke har betalt bidrag så hadde jeg krevd tilbakebetaling via NAV. Hadde barnet fylt 18 hadde jeg satt barnebidraget inn på sparekonto til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, WhisperingWind skrev:

Så lenge barnet går på VGS før det fyller 18 så har mn vel forsørgerplikt. Men om barnet hopper av VGS ved fylte 18 og så hopper på igjen året det er 19 så mener jeg retten forsvinner...eller noe sånt.

Uansett ville jeg forsørget barnet mitt så lenge det går på skole og utdanner seg. Men om far ikke har betalt bidrag så hadde jeg krevd tilbakebetaling via NAV. Hadde barnet fylt 18 hadde jeg satt barnebidraget inn på sparekonto til barnet.

Det stemmer ikke. Barnet kan godt ta et fri år eller to uten å miste retten. Men kan ikke fullføre feks. Studiespesialisering for så å begynne på helse og sosial. 
Når barne skal søke om underholdningsbidrag så kan det også velge om det vil kreve det av begge foreldrene eller bare en. Selv tok jeg pause i 1 år etter 2. året og når jeg begynte på siste året søkte jeg om underholdningsbidrag fra min far. Jeg viste at min mor ville gi meg penger hvis jeg spurte, så det var ikke nødvendig å gjøre det formelt. 

Anonymkode: 710ff...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 
 

reglene er vel lett å tolke. En forelder skal betale bidrag til barnet er 18 år. 
 

men her i huset har vi en 16 åring som mulig ønsker å flytte til sin far. Det vil si at vi da går fra å ha ham hele tiden til å se ham annen hver helg. 
 

Denne mannen har lurt seg unna bidrag i mange år da vi hadde 16 åringen og hans søster. Hun bor allerede hos far nå, og ingen betaler bidrag. 
 

Vi kommer ikke til å nekte ham da han er blitt så stor og kan velge selv  selv om vi vet det er mye større sjanse for at han klarer utdannelsen sin om han iallfall blir her til den er ferdig  

 

mens vi har ingen ønske om å betale bidrag til en som egentlig skylder oss mange mange tusen i bidrag han lurte seg unna på  

Hva kan man gjøre her ? 
 

da søsteren flyttet til faren fikk han oss til å signere på et papir at han ikke skulle måtte betale bidrag om hun flyttet tilbake til oss  vi var jo ikke lur nok til å skrive en slik avtale selv  

 

det er kanskje ikke så mye å gjøre ? 
 

evt si både til far og 16 åring at det skal gå fint så lenge far signerer avtale om null bidrag ? 
 

( vi vil selvfølgelig være med å dekke utgifter til klær sko hobbyer og idretter  han vil også få lommepenger og litt ekstra når han trenger det ) 

 

Anonymkode: a4147...8ea

Enkelt fortalt skal begge foreldrene betale barnebidrag etter regler. Mor som far, her er det intekt og samvær regulerer størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 
 

..........................................
 

evt si både til far og 16 åring at det skal gå fint så lenge far signerer avtale om null bidrag ? 

................... 

 

Anonymkode: a4147...8ea

Hvis far nevner bidrag, så er det bare å si at han får kreve det fastsatt gjennom NAV, og ikke via privat avtale da det har vist seg å fungere dårlig tidligere. 

Bidrag betales til bidragsmottakerforelder inntil den måned barnet fyller 18.  Deretter kan den unge voksne kreve bidrag fra bidragsyter på egne vegne.  Det kan lønne seg å sette seg litt inn i akkurat den problemstillingen da det ikke er så enkelt som når mor eller far skal sende penger til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...