Gå til innhold

Jeg spiser ikke mat, hvordan er det med fellesmåltid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser heller ikke frokost på hverdager, men sønnen min gjør det. Ikke noe stress det. Jeg er uansett på kjøkkenet for å lage matpakker, også skravler vi. Kanskje en dag spør barnet ditt hvorfor du ikke spiser. Hvorfor ikke bare si det som du er, du er ikke sulten. Hvorfor må vi alltid presse alt og alle inn i en boks? 

Anonymkode: 5fcef...005

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter med akkurat det samme. Det har blitt et stort problem og jeg har blitt veldig undervektig. Skal sies at jeg sliter med kroniske magesmerter i tillegg som gjør situasjonen enda vanskeligere. Men hovedproblemet med å spise kom etter graviditet med hyperemesis. Forholdet mitt til mat er ødelagt. Jeg har fått hjelp i snart 2 år uten bedring, så nå blir det innleggelse på meg for å bryte ut av det vonde mønsteret. Har ikke så mange råd til deg annet enn at du burde søke hjelp så fort som mulig før det går enda lenger. Man tror man har kontroll helt til man plutselig ikke har det lenger. Begyn å spis etter klokken og ikke etter magen/sulten. Lag en spiseplan for de ulike måltidene og sett på alarm på mobilen som minner deg på de ulike måltidene. Om frokosten er det vanskeligste, så prøv å gjør det så enkelt som mulig. Jeg må lage en enkel smoothie, for å tygge /svelge er håpløst på morgenen. Du vet best hva som er enklest for deg å få til, men det trenger ikke være så mye nå i starten. Alle er heller ikke frokost-mennesker, og det i seg selv er ikke et stort problem. Det blir først et problem når man heller ikke får inn noe mat til de andre måltidene heller. 

Jeg vil bare si at jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. For de som ikke sliter med dette høres det merkelig ut og de færreste forstår hvor slitsomt og vanskelig det er. Min motivasjonen oppi dette er helt klart barna mine. De får med seg så mye av hva vi foreldre gjør og det er synd å skulle ødelegge barnas forhold til mat også. Jeg skulle så gjerne ønske jeg kunne spise og kose meg som alle andre, men mat er kun forbundet med kvalme og ubehag og gjør dessverre måltidene håpløse for meg. Men med mye spisetrening skal jeg ut av det og det kan du klare også! 

Anonymkode: 5a9c4...bf8

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man ha dårlig erfaring med egg? 
hvordan er smoothie mye oppvask? (Det er jo kun 2 deler som må vaskes opp, ja du kan drikke fra beholdere) 

For meg høres det ut som du kommer med unnskyldinger for å skjule spise forstyrrelsen din Ts

Anonymkode: bc6b2...85b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe smoothie som er ferdig. Eller kutte opp litt frukt, da trenger du ikke å ta mange bitene, men spise sakte. Datteren din vil jo sikkert ha litt frukt og. For du må starte et sted, for å bryte dette.

Anonymkode: ad598...45c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man ha dårlig erfaring med egg? 
hvordan er smoothie mye oppvask? (Det er jo kun 2 deler som må vaskes opp, ja du kan drikke fra beholdere) 

For meg høres det ut som du kommer med unnskyldinger for å skjule spise forstyrrelsen din Ts

Anonymkode: bc6b2...85b

I fjor hadde jeg stekt en pannekake som hadde fått transmak. Når jeg endelig kom over det, knakk jeg et egg som var befrukta. For et par uker siden hadde jeg knekt to egg som var råtne inni som shtinka opp hele kjøkkenet. 

Smoothie er tungvindt og mye oppvask. Jeg har en stor og tung blender som jeg da skal kutte oppi frukt. Ok, så kjøper jeg Smoothie pose. Jeg takler ikke juice🤢, så det blir blanda med vann mest sannsynlig. Blenderen er dritirriterende å vaske opp. Skjærer meg alt for ofte på de knivene i bånn, for det er der alt legger seg. 

Jeg har ikke spiseforstyrrelser. Unnskyldningene mine er reelle (for meg). 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøpe smoothie som er ferdig. Eller kutte opp litt frukt, da trenger du ikke å ta mange bitene, men spise sakte. Datteren din vil jo sikkert ha litt frukt og. For du må starte et sted, for å bryte dette.

Anonymkode: ad598...45c

Blir ganske mye frukt da 🤢 men får prøve, kanskje jeg finner noen gode smakløse oppskrifter. (ja, jeg er seriøs) 

Utvanna eplesmoothie med litt chiafrø er kanskke noe jeg kan få i meg. :)

Anonymkode: 8ebb8...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, unnskyldningene dine er nok reelle utfordringer for deg, men det er ikke unnskyldninger et friskt menneske kommer med. Det er større ting som ligger bak her som du før eller senere må ta tak i.

Problemer med å få mat i munnen? Alt er et ork? Dårlig på tanken av mat? Du holder deg opptatt for å slippe spise/gjøre det mindre synlig? Du vil ha smakløse oppskrifter? Dette oser spiseforstyrrelse og du må ta tak i det. Det er ikke mye arbeid å vaske en blender, du trenger ikke pelle med fingrene nedi knivbladene for å få den ren.

Hva liker du av mat? Helt konkret. Hva spiser du til middagen? Utvanna eplesmoothie med chiafrø er ikke et måltid, ærlig talt. Hvordan skal du gi barnet ditt et sunt forhold til mat når du selv er så på kjøret?

Anonymkode: f7d8e...bb1

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser ikke frokost jeg heller. Selv med barn i hus så tvinger jeg ikke mat i meg selv. 

Si det da bare som det er. Er ikke sulten. 
 

Her spiser vi som oftest middag sammen, hvis ungen er spiser hjemme. Kveldsmat spiser vi av og til sammen. 
Frokost slutta jeg med på ungdomsskolen. Er 40 nå. 

Anonymkode: c4a05...8cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett kun spist middag hele mitt voksne liv. Altså når jeg begynte å kunne velge selv. Jeg er frisk som en fisk, normalvektig og ungene spiser sunt og godt.

I den vestlige verden spiser man uansett generelt alt for mye.

Anonymkode: 86137...7a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke et tegn på psykisk sykdom at man ikke har matlyst om morgenen, nå får dere gi dere...

Anonymkode: a730d...f4d

Nei men det er et tegn på psykisk sykdom at man ikke har matlyst gjennom hele døgnet. Å bli dårlig av tanken på mat i munnen. At du spiser middag, og te om kvelden. 
 

Dette er en spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: 59a23...d62

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig at folk her inne prøver å tvinge TS til å spise frokost... Er mange av oss som rett og slett ikke trenger det måltidet, har ikke spist frokost på mange år selv fordi jeg rett og slett ikke har matlyst på morningene.

Men over til TS: står du opp før barnet ditt? Kan du ikke bare si at du allerede har spist? Eller MÅ barnet ditt sitte og se på deg spise samtidig som h*n spiser?

Anonymkode: 4dadc...4c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei men det er et tegn på psykisk sykdom at man ikke har matlyst gjennom hele døgnet. Å bli dårlig av tanken på mat i munnen. At du spiser middag, og te om kvelden. 
 

Dette er en spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: 59a23...d62

Er du lege? Nei? Så slutt å sette diagnoser på anonyme mennesker på forum.

Anonymkode: 4dadc...4c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Latterlig at folk her inne prøver å tvinge TS til å spise frokost... Er mange av oss som rett og slett ikke trenger det måltidet, har ikke spist frokost på mange år selv fordi jeg rett og slett ikke har matlyst på morningene.

Men over til TS: står du opp før barnet ditt? Kan du ikke bare si at du allerede har spist? Eller MÅ barnet ditt sitte og se på deg spise samtidig som h*n spiser?

Anonymkode: 4dadc...4c3

Gidd å lese tråden. Den handler ikke om frokost.

Anonymkode: 59a23...d62

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et ikke-problem. La ungen spise frokost alene. 

Anonymkode: 92767...a2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du lege? Nei? Så slutt å sette diagnoser på anonyme mennesker på forum.

Anonymkode: 4dadc...4c3

For du synes dette er en normal tilnærming til mat? 🤔 

Jeg jobber på sykehus og treffer mange med spiseforstyrrelser. Det er ikke bare anoreksi, bulimi og overspising som klassifiserer som spiseforstyrrelser.

Anonymkode: 59a23...d62

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

What? Ingen av mine barn trenger å spise om de ikke er sultne. Det er heller ikke jeg som er Ts. 

Man er ikke nødt til å spise bare fordi andre folk spiser. Har heller ikke gjort meg til et offer, jeg spiser bare ikke frokost. Folk her inne... 

Anonymkode: 08d60...0c2

Dette! Felles måltid er felles måltid uavhengig av om alle spiser, det er jo tilstedeværelsen som teller og ts spiser jo når det er middag. Jeg klarer heller ikke alltid å spise, er en naturlig sånn 8-18 faster jeg tror jeg😊 ingen grunn til å trøkke i mette folk mat i dag med den tilgangen vi har 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker middag, kan du lage ekstra mye og varme det opp dagen etter til lunsj feks? Evt varme en pizza, fjordland eller hva som helst varmt som du greier å spise.

Det høres ut som du har en begynnende spiseforstyrrelse, dette må du ta tak i raskt! Du bør kontakte fastlegen, det er viktig å få en grundig fysisk sjekk først for å se om det er noe i veien med mage eller hals. Mange krefttyper i spiserør feks fører til kvalme og problemer med å svelge mat, samt matlyst.

Anonymkode: c6966...bbb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg ble redningen trening. Jeg har et veldig anstrengt forhold til mat og fikk aldri sultfølelsen. Jeg spiste som regel ett måltid ca kl 18 i løpet av en hel dag.

Jeg tok tak i problemene mine og begynte å trene. Da økte apetitten min. Nå etter ca 3 år med trening 2-4 dager i uka, og fokus på sunt kosthold har jeg lagt på meg 10 kg. 

Mine barn er også veldig småspiste og tynne, så derfor synes jeg det er ekstra viktig å være et godt forbilde. 

 

Anonymkode: 69d26...536

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at middag er det viktigste fellesmåltidet og det spiser dere jo sammen :) Etter hvert som hun blir større og dermed mer opptatt (venner, aktiviteter, osv), så vil det jo være middag som er fellesmåltidet. Det viktigste er å ha et samlingspunkt for familien og det har dere jo! 

Hvis hun stiller spørsmål etter hvert, så bare si at du spiser på jobb eller noe sånt? Jeg tror ikke barn funderer så voldsomt mye over når foreldrene spiser. Jeg spiser ikke annet enn middag fast med barna mine, men de har aldri spurt om når jeg spiser frokost eller kvelds. Likevel kan jeg sette meg med en kaffekopp sammen med dem når de spiser frokost eller kvelds bare for å ha en samtale. 

Anonymkode: 6461b...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ man spise frokost sammen? Jeg er heller ikke sulten om morgenen og spiser ingenting med barna mine i hverdagene. I helgene drikker jeg kaffe når de spiser frokost (7 tiden), og så spiser vi et godt måltid sammen i 10-11tiden. Når de et par ganger har spurt hvorfor mamma og pappa ikke spiser frokost, så sier jeg at de trenger mer mat for å vokse, men det gjør ikke vi som er ferdig utvokst. Dessuten kan jeg spise når jeg vil på jobb, men siden de ikke kan det i bhg/skole så er det viktig med mat om morgenen.

Ellers er jeg enig i at det høres ut som du har litt andre utfordringer enn bare lite matlyst på morgenkvisten. 

Anonymkode: 9d37f...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke mat tidlig på morgenen, går fint det. Ungene lider ingen nød. 

Anonymkode: 4e698...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...