Gå til innhold

Jeg spiser ikke mat, hvordan er det med fellesmåltid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo 

Jeg har ei jente på 3 år, vi pleier å spise frokost sammen, lunsj og middag og kvelds. Eller, hun får lunsj og lettmåltid i bhg, så vi pleier å spise en brødskive eller noe når hun kommer hjem, og ofte sen middag som blir hennes kveldsmat. 

Anyway, jeg sliter med mat. Jeg klarer kun å spise middag og noe lett på kvelden (te). Jeg prøver hardt å spise frokost, men jeg har for lite apetitt og ingenting frister. Alt er ekkelt. Jeg klarer rett og slett ikke tyggemotstand utenom middag 🤢

Men, så har jeg jo skjønt at jeg må spise. Det  kan umulig være hyggelig for henne hvis jeg stadig sitter med kaffekoppen og ingen mat, mens barnet spiser. Dette rundt felles måltid, mister litt glansen om det kun er en som spiser. 

Er det noen som har noe gode tips?  Eller er det ikke så farlig egentlig..? 

Anonymkode: 8ebb8...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spiser kun middag i løpet av en dag? Du må jo i såfall være svært undervektig. Har du vært hos legen? 

Anonymkode: 2324f...c8e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tyggemotstand som er problemet, hva med å spise noe annet enn brød til frokost. Eggerøre eller smoothies?  Flott at du ser at du bør lage fellesmåltider av hensyn til barnet ditt. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemet at du sliter med matlysten til frokost? Eller er problemet at du sliter med matlyst hele dagen? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, kan dere bare svare på det som blir spurt om! 

Jeg spiser også bare middag, og er faktisk ikke tynn. Jeg har løst dette ved at jeg holder meg 'opptatt' ved frokostbordet. Feks heller i melk, flytter litt på pålegg osv. Når barna er blitt større og spør hvorfor jeg ikke spiser så har jeg forklart at jeg rett og slett ikke er sulten og at kaffe er frokosten min. Jeg har ikke psykiske problemer, jeg bare er ikke sulten og klarer ikke spise bare for å spise. 

Anonymkode: 08d60...0c2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og for meg hjelper det ikke å ta en shake, alt blir bare fælt i munnen min tidlig på dagen og frokost passer meg ikke. Da må jeg faktisk være sulten og jeg er gjerne ikke sulten før utpå dagen. Har sjeldent tid til å spise lunch så jeg spiser heller en del middag 

Anonymkode: 08d60...0c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herregud, kan dere bare svare på det som blir spurt om! 

Jeg spiser også bare middag, og er faktisk ikke tynn. Jeg har løst dette ved at jeg holder meg 'opptatt' ved frokostbordet. Feks heller i melk, flytter litt på pålegg osv. Når barna er blitt større og spør hvorfor jeg ikke spiser så har jeg forklart at jeg rett og slett ikke er sulten og at kaffe er frokosten min. Jeg har ikke psykiske problemer, jeg bare er ikke sulten og klarer ikke spise bare for å spise. 

Anonymkode: 08d60...0c2

Problemet er at du forsøker å etablere denne rutinen for barnet ditt - at man, uavhengig av lyst, sult etc spiser ved måltider. Dersom du mener alvor med å innføre den rutinen (og det gjør barnet en voldsom tjeneste å etablere den, siden dette er normen i vårt samfunn) så må du leve etter den.

Ja, det betyr at du de neste 16 årene må tvinge i deg mat. Det tåler du. Det er ikke et "offer" av slike dimensjoner at du behøver bruke tid på å forsøke vekk-rasjonalisere det.

Anonymkode: 8a5c1...b40

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Problemet er at du forsøker å etablere denne rutinen for barnet ditt - at man, uavhengig av lyst, sult etc spiser ved måltider. Dersom du mener alvor med å innføre den rutinen (og det gjør barnet en voldsom tjeneste å etablere den, siden dette er normen i vårt samfunn) så må du leve etter den.

Ja, det betyr at du de neste 16 årene må tvinge i deg mat. Det tåler du. Det er ikke et "offer" av slike dimensjoner at du behøver bruke tid på å forsøke vekk-rasjonalisere det.

Anonymkode: 8a5c1...b40

What? Ingen av mine barn trenger å spise om de ikke er sultne. Det er heller ikke jeg som er Ts. 

Man er ikke nødt til å spise bare fordi andre folk spiser. Har heller ikke gjort meg til et offer, jeg spiser bare ikke frokost. Folk her inne... 

Anonymkode: 08d60...0c2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter ofte med frokost og måltider fordi jeg helst vil ha noe varmt, med mindre jeg spiser yougurt. Så jeg spiser som oftest varme rundstykker til frokost. Det kan jo forsøkes hvis varm mat hjelper. Eventuelt eggerøre. Det trenger jo heller ikke være så mye, litt etter litt så kroppen din kan venne seg til å spise. Eventuelt frokostblanding.

Ville kanskje også snakket med legen hvis det faktisk er slik at du låser deg og ikke klarer å tygge maten utenom middag.

Det er viktig med felles måltider, men det er også viktig at maten blir noe som er hyggelig og ikke tvang for deg. Det kan skape større problemer senere.

Lykke til. :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare sette igang og jobbe med problemet. Du har neppe lyst til at barnet ditt skal ende opp med å spise en gang daglig. Tenker på f.eks dårlig konsentrasjon på skole, dårlig humør pga lavt blodsukker, gleden og kosen med måltider osv. Jeg var litt sånn som deg som ung voksen, men tok meg sammen da jeg ble gravid som 29-åring. Det var jo usunt både for foster og meg selv med et sånt kosthold. Har alltid slitt med å spise med en gang jeg står opp, men for meg har det nå funket i mange år med litt havregrøt og banan. Finn det som funker for deg 🙂. Lykke til 🙂

Anonymkode: 7f620...2e0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ashera skrev:

Er det tyggemotstand som er problemet, hva med å spise noe annet enn brød til frokost. Eggerøre eller smoothies?  Flott at du ser at du bør lage fellesmåltider av hensyn til barnet ditt. 

Takler ikke. Egg har jeg hatt noen dårlige opplevelser med, så det kommer ikke inn i min munn på en stund, smoothie blir for mye oppvask. Hun har gode rutiner på måltidene, og jeg sitter alltid med henne, og kamuflerer det at jeg ikke spiser med å hjelpe henne med maten osv.. Og nå begynner hun jo å bli stor, så hun trenger ikke min hjelp så mye. 

14 minutter siden, Sylveon skrev:

Er problemet at du sliter med matlysten til frokost? Eller er problemet at du sliter med matlyst hele dagen? 

Matlyst hele dagen. Det er et par ting som stadig går uansett når på døgnet, er det pakora eller sjokolade går det greit liksom. Men kan jo ikke spise det bestandig. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, kan dere bare svare på det som blir spurt om! 

Jeg spiser også bare middag, og er faktisk ikke tynn. Jeg har løst dette ved at jeg holder meg 'opptatt' ved frokostbordet. Feks heller i melk, flytter litt på pålegg osv. Når barna er blitt større og spør hvorfor jeg ikke spiser så har jeg forklart at jeg rett og slett ikke er sulten og at kaffe er frokosten min. Jeg har ikke psykiske problemer, jeg bare er ikke sulten og klarer ikke spise bare for å spise. 

Anonymkode: 08d60...0c2

Takk for tips. Det er ofte problemet for meg å få "maten over kneika aka leppa". Etter det går det som regel greit, men da blir jeg bare kvalm i etterkant🤢 

9 minutter siden, Fireflies skrev:

Jeg sliter ofte med frokost og måltider fordi jeg helst vil ha noe varmt, med mindre jeg spiser yougurt. Så jeg spiser som oftest varme rundstykker til frokost. Det kan jo forsøkes hvis varm mat hjelper. Eventuelt eggerøre. Det trenger jo heller ikke være så mye, litt etter litt så kroppen din kan venne seg til å spise. Eventuelt frokostblanding.

Ville kanskje også snakket med legen hvis det faktisk er slik at du låser deg og ikke klarer å tygge maten utenom middag.

Det er viktig med felles måltider, men det er også viktig at maten blir noe som er hyggelig og ikke tvang for deg. Det kan skape større problemer senere.

Lykke til. :)

Tusen takk for råd. Det er bare det at jeg blir dårlig av tanken på mat i munnen. Salat er friskt og godt, kanskje det er et godt alternativ når det er for ille 😊

Anonymkode: 8ebb8...03e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser over her at du ble litt irritert da du finn svar om at du kanskje trenger hjelp til dette. Sånn jeg leser det du skriver kan det virke som dette med mat sitter litt "fast" hos deg, og at du føler at det er fysisk hindring å spise. Jeg tror, uten at jeg kjenner deg at det kanskje sitter litt mer psykisk. Det er ingenting å skamme seg over, og mange sliter med det samme. Det kan hjelpe å begynne med små porsjoner, og noe du liker eller kan klare å få ned. Kanskje en yoghurt, eller et halvt eple. Knekkebrød synes jeg hjelper om jeg ikke orker mat. Det er så tørt at det nesten føles som en kjeks. Jeg håper du kommer deg over kneika, med eller uten hjelp. Men hadde jeg vært deg tror jeg at jeg ville snakket med noen profesjonelle. Ikke fordi du nødvendigvis har en diagnose, men fordi de har god erfaring og kunne hjulpet deg til å finne en løsning som du kan leve med. De kan mye, og de kan hjelpe selv om man ikke nødvendigvis har en spiseforstyrrelse. Jeg har selv fått hjelp til dette, og jeg har ingen spiseforstyrrelse heller. Jeg håper du finner din vei, og at du ikke blir sint på meg for det jeg skriver. Jeg ønsker deg masse lykke til. ❤️

Anonymkode: 200f5...7ac

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke et tegn på psykisk sykdom at man ikke har matlyst om morgenen, nå får dere gi dere...

Anonymkode: a730d...f4d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, kan dere bare svare på det som blir spurt om! 

Jeg spiser også bare middag, og er faktisk ikke tynn. Jeg har løst dette ved at jeg holder meg 'opptatt' ved frokostbordet. Feks heller i melk, flytter litt på pålegg osv. Når barna er blitt større og spør hvorfor jeg ikke spiser så har jeg forklart at jeg rett og slett ikke er sulten og at kaffe er frokosten min. Jeg har ikke psykiske problemer, jeg bare er ikke sulten og klarer ikke spise bare for å spise. 

Anonymkode: 08d60...0c2

Så du spiser med andre ord en middag som inneholder sånn 2000 kalorier og alle vitaminer og mineraler i løpet av en dag siden du ikke anser det som et problem at du ikke greier å få i deg noe annet? Isåfall er det ikke sikkert det er sånn for TS og da må det være lov å si at man kan faktisk få råd og hjelp sånn at man ikke blir syk, for det blir man etterhvert når man ikke får i seg det man skal. Det kan jeg skrive under på selv faktisk. 

Anonymkode: 2324f...c8e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke et tegn på psykisk sykdom at man ikke har matlyst om morgenen, nå får dere gi dere...

Anonymkode: a730d...f4d

Slik jeg tolker HI er det ikke snakk om manglende matlyst om morgenen, men at vedkommende kun spiser ett måltid i løpet av dagen, nemlig middag. Og det kan være et tegn på enten fysisk eller psykisk sykdom. Jeg har selv tarmsykdom som tidvis gjør at jeg også sliter mye med mat, men jeg tvinger i meg og jeg får kvalmestillende medisiner av legen. Men jeg har også tatt det meste av prøver for å utelukke andre sykdommer ved å ta gastroskopi, avføringsprøver og MR av hjernen (sistnevnte for å utelukke tumor i hjernen som faktisk kan gi symptomer som kvalme). Det burde TS faktisk også gjøre om hun ikke får i seg mat annet enn litt middag. 

Anonymkode: 2324f...c8e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo 

Jeg har ei jente på 3 år, vi pleier å spise frokost sammen, lunsj og middag og kvelds. Eller, hun får lunsj og lettmåltid i bhg, så vi pleier å spise en brødskive eller noe når hun kommer hjem, og ofte sen middag som blir hennes kveldsmat. 

Anyway, jeg sliter med mat. Jeg klarer kun å spise middag og noe lett på kvelden (te). Jeg prøver hardt å spise frokost, men jeg har for lite apetitt og ingenting frister. Alt er ekkelt. Jeg klarer rett og slett ikke tyggemotstand utenom middag 🤢

Men, så har jeg jo skjønt at jeg må spise. Det  kan umulig være hyggelig for henne hvis jeg stadig sitter med kaffekoppen og ingen mat, mens barnet spiser. Dette rundt felles måltid, mister litt glansen om det kun er en som spiser. 

Er det noen som har noe gode tips?  Eller er det ikke så farlig egentlig..? 

Anonymkode: 8ebb8...03e

Jeg tenker at middag er det viktigste fellesmåltidet. Og du kan fokusere på barnet på de andre måltidene, ikke på det at du ikke spiser. Jeg spiser sjelden frokost, lunsj og kveldsmat sammen med barna (frokost må jeg ha lenge etter de har spist og kveldsmat orker jeg ikke etter middag.. lunsj spiser de på skolen). Har aldri tenkt tanken engang at det er et problem. 

Anonymkode: 6b5e5...dd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser over her at du ble litt irritert da du finn svar om at du kanskje trenger hjelp til dette. Sånn jeg leser det du skriver kan det virke som dette med mat sitter litt "fast" hos deg, og at du føler at det er fysisk hindring å spise. Jeg tror, uten at jeg kjenner deg at det kanskje sitter litt mer psykisk. Det er ingenting å skamme seg over, og mange sliter med det samme. Det kan hjelpe å begynne med små porsjoner, og noe du liker eller kan klare å få ned. Kanskje en yoghurt, eller et halvt eple. Knekkebrød synes jeg hjelper om jeg ikke orker mat. Det er så tørt at det nesten føles som en kjeks. Jeg håper du kommer deg over kneika, med eller uten hjelp. Men hadde jeg vært deg tror jeg at jeg ville snakket med noen profesjonelle. Ikke fordi du nødvendigvis har en diagnose, men fordi de har god erfaring og kunne hjulpet deg til å finne en løsning som du kan leve med. De kan mye, og de kan hjelpe selv om man ikke nødvendigvis har en spiseforstyrrelse. Jeg har selv fått hjelp til dette, og jeg har ingen spiseforstyrrelse heller. Jeg håper du finner din vei, og at du ikke blir sint på meg for det jeg skriver. Jeg ønsker deg masse lykke til. ❤️

Anonymkode: 200f5...7ac

Hvor ble jeg irritert? Det er en annen bruker her som gav et irritert svar til de andre her, men det er ikke meg:) 

Men uansett gir du gode råd, tusen takk! ❤️

Anonymkode: 8ebb8...03e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takler ikke. Egg har jeg hatt noen dårlige opplevelser med, så det kommer ikke inn i min munn på en stund, smoothie blir for mye oppvask. Hun har gode rutiner på måltidene, og jeg sitter alltid med henne, og kamuflerer det at jeg ikke spiser med å hjelpe henne med maten osv.. Og nå begynner hun jo å bli stor, så hun trenger ikke min hjelp så mye. 

Matlyst hele dagen. Det er et par ting som stadig går uansett når på døgnet, er det pakora eller sjokolade går det greit liksom. Men kan jo ikke spise det bestandig. 

Takk for tips. Det er ofte problemet for meg å få "maten over kneika aka leppa". Etter det går det som regel greit, men da blir jeg bare kvalm i etterkant🤢 

Tusen takk for råd. Det er bare det at jeg blir dårlig av tanken på mat i munnen. Salat er friskt og godt, kanskje det er et godt alternativ når det er for ille 😊

Anonymkode: 8ebb8...03e

Hvorfor blir smoothie for mye oppvask? Blenderen kan vaskes ved at du heller i vann og såpe, og blender den ren. Så puttes glasset i oppvaskmaskinen eller vaskes opp for hånd? 

Anonymkode: 6fab9...73f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...