Gå til innhold

Henna hårfarge


Surikatta

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har brukt naturlig henna i noen år, før jeg fylte 20.

Nå har jeg bikket 40 og er ca 50% grå 😅 Forsåvidt ingen problem med det, men synes det er for tidlig å slutte å farge.

Min naturlige hårfarge er mørkebrun. Når jeg farget med henna dengang, ble den mahognyrød ca.

 

Så er spørsmålenet:

- noen her som har samme hårfarge som meg, er ganske grå og bruker rød henna? Blir det stor fargeforskjell mellom det gråe og det mørkebrune?

- hvor i alle dager får jeg tak i naturlig henna nå? Jeg trodde det var enkelt, men hverken apoteker eller naturkostbutikker har det...

 

Del gjerne flere erfaringer, er jo over 20 år siden jeg har klint med dette 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 

Jeg er fast bruker av henna på kanskje tiende året. Jeg bruker kobberrød (typ Pippi-rødt), er naturlig mellomblond (aka kommunefarget). Har også endel av disse forhatte gråingene.. Det jeg opplever er at jeg får spill i fargen, altså det som er grått fremstår som striper, og jeg syns ihvertfall det er superfint! Jeg kjøper fargen på helsekosten i Sverige, og merket jeg bruker heter Herbique. Du kan finne henna på innvandrer-butikker, men har også hørt at man kan bestille på apoteket. Vet ikke om noen bra nettbutikker, da jeg er jevnlig over grensen, og hamstrer når jeg først er der. 

Uansett; henna er det beste for mitt hår (har «forsket» endel på dette da jeg er pensjonert frisør), og jeg har heller aldri opplevd problemer med å farge over/bleike ned etter henna-bruk (som noen hevder). Jeg opplever også at fargen sitter bedre, og fader ut etterhvert på en naturlig måte, i stedet for å bli blass (noe mange rødfarger gjør).

Anbefaler forøvrig å kun farge ettervekst, og heller ta en oppshining på hele håret ca 2/3-hver måned. Da bygger ikke fargen seg «opp», og resultatet blir en fin, jevn farge. 

Lykke til! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Surikatta skrev:

...og bør jeg avfarge håret mitt før jeg bruker henna tror dere?

... tror jeg ville ha plukka ut masse striper og avfarget, så vil det blende seg etterhvert. Spørs jo hvor langt hår du har, tilstand, hvilken farge du har osv... 😉

Endret av Chakalaka
*glemte et par ord.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, striper høres veldig lurt ut faktisk. 

Noen ide om hvor lenge mellom avfarging og henna behandling jeg bør vente?

Jeg var nettopp innom utenlandsk butikk og de hadde ikke ren naturlig henna i den naturlige fargen. Kun svart og kastanjebrun...

Så letingen fortsetter.

 

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lush har Henna hårfarge. Den de kaller Rouge er rød, mens de andre er iblandet mer eller mindre Indigo.

Akkurat nå ser de ut til å være utsolgt for Rouge i nettbutikken, men om du bor i nærheten av Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger så kan du stikke innom en butikk. De har forøvrig mange varer til halv pris nå! 

 

Anonymkode: 61241...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre bor jeg ikke i nærheten av en Lush :(

I går var jeg  Sverige og forsøkte å få tak i noe der, uten hell. Så nå skal jeg innom en utenlandsk butikk her jeg bor, som siste utvei før jeg MÅ på nett og handle derfra. Ville så gjerne kjøpe i butikk nå som det er første gang på lenge.

 

Men så snakket jeg med ei på jobben som sa at jeg ikke burde avfarge? At det ødelegger og bleker håret??? Er det sant?

jeg er mørkebrun med ca 50% grått og vil ikke bli gul etter avfarging 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de forresten Caca Rouge fra Lush på lager igjen i nettbutikken. Jeg har ikke prøvd den så vet ikke hvor mye som trengs, men vil tro ikke hele blokken må brukes. 

Om du finner Henna i Asiabutikker, så er nok de billigere.

Anonymkode: 61241...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2020 den 10.51, Surikatta skrev:

Dessverre bor jeg ikke i nærheten av en Lush :(

I går var jeg  Sverige og forsøkte å få tak i noe der, uten hell. Så nå skal jeg innom en utenlandsk butikk her jeg bor, som siste utvei før jeg MÅ på nett og handle derfra. Ville så gjerne kjøpe i butikk nå som det er første gang på lenge.

 

Men så snakket jeg med ei på jobben som sa at jeg ikke burde avfarge? At det ødelegger og bleker håret??? Er det sant?

jeg er mørkebrun med ca 50% grått og vil ikke bli gul etter avfarging 😫

Hei😊 Jeg kan dessverre ikke gi deg råd om hvor du får kjøpt Henna. Men er frisør og kan gi deg litt tips i forhold til fargingen. Hennafarge er en veldig intens farge, så der du er grå vil du da få et mer intenst utrykk. Hvis du har langt hår og mest lyst innerst og mer av det mørkebrune utover hadde jeg lysnet lengdene litt først. Det er jo mer naturlig at fargen er lysere utover i håret. Etter en striping/lysne spisser vil du nok bli litt gul/oransje, men hennafargen vil dekker over det ettersom det er en mørkere farge. Jeg tror det hadde blitt et veldig fint spill ettersom din naturlige hårfarge er så mørk. Alt av kjemikalier sliter litt på håret, men hvis du kurer det godt i ettertid vil nok det gå bra😁 Og jeg er veldig enig med frisøren som har skrevet tidligere at kobbertoner til hjemmebruk ofte blir blasse etter litt tid. Jeg har en YouTube kanal der jeg tester ut hårfarger til hjemmebruk, kanskje en ide å teste Hennafarge😉 Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snart 50 år, naturlig rødhåret, og har farget håret med henna omtrent halve livet. De siste årene har jeg begynt å bli hvit i håret. Særlig i tinningene er jeg helt lys, nærmest platinablond. Jeg synes hennaen dekker fint de hvite partiene og har aldri lysnet eller bleket håret for å få jevn farge. 

Edit: @Surikatta Apotek skal kunne skaffe deg henna. Hvis de ikke har det inne, kan de bestille det til deg. Du kan også kjøpe det på innvandrerbutikker, men du har kanskje ingen i nærheten? 

Jeg bodde tidligere i "dalstrøka innafor" langt unna både innvandrerbutikk, Lush og apotek. Da bestilte jeg det gjennom medisinutsalet på den lokale Coop'en. Her jeg bor nå sentralt på Østlandet, kjøper jeg på innvandrerbutikk. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...