Jump to content
Sign in to follow this  
Belima

Bytte ut rødvin i mat, men med hva?

Recommended Posts

Belima

Lagde en gryterett med rødvin, men siden jeg IKKE liker rødvin, ikke barnebarna heller, så lurer jeg på om jeg kan bytte ut vinen med noe annet. Hjelper ikke hvor lenge jeg reduserer/koker det, rødvinssmaken "sitter" igjen. Liker ikke hvitvin heller da, bare så det er sagt, men der har jeg byttet ut den med eplejuice/epledrikk. Det har fungert fint.

Noen tips til annet enn rødvin?

Fortsetter under...

AnonymBruker

Erstatt med feks kjøttkraft (regner med det er kjøtt i gryten?) og litt balsamico eller sherryeddik. Det kommer jo også an på de øvrige ingrediensene.

Anonymkode: 1c651...a10

AnonymBruker

Hvor mye rødvin skal det være i gryteretten? Er det snakk om en desiliter eller så hadde jeg bare droppet det, mens en coq au vin nok blir kjedelig uten rødvin. 

Anonymkode: d32e9...176

AnonymBruker

Kunne du kanskje ha forsøkt tyttebær?

Anonymkode: 005eb...6d2

AnonymBruker

Kommer helt an på resten av ingrediensene, men kanskje ripsgele kunne passet?

Anonymkode: 15a79...0c6

AnonymBruker

Jeg tenker at funksjonen til vinen er å tilsette litt syre, litt sødme, og generell fyldighet. Så jeg bruker å ha opp i litt eddik (rødvins- eller balsamicoeddik), litt ripsgele eller solbærsaft, og kanskje litt ekstra kraft/fond.

Anonymkode: e0246...9c5

Annonse

Eun
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at funksjonen til vinen er å tilsette litt syre, litt sødme, og generell fyldighet. Så jeg bruker å ha opp i litt eddik (rødvins- eller balsamicoeddik), litt ripsgele eller solbærsaft, og kanskje litt ekstra kraft/fond.

Anonymkode: e0246...9c5

Støtter denne!

Belima

Tusen takk alle sammen. :smilyblomst: Har også tenkt på solbærsaft pluss eddik, men var i tvil. Ofte er det snakk om 1 dl i oksegryter, så jeg kommer til å prøve solbærsaft neste gang. Vanligvis runder jeg ofte av brune sauser med noen dråper eddik. Smaker meg selvfølgelig frem, men noen dråper eddik gjør ofte sausen "perfekt".