Gå til innhold

Fuktsamler i bil på vinteren. Spekes??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Plages med veldig med fukt på rutene i bilen. Gjelder sommer som vinter. Når det regner, snør eller bare puster inn i den bilen. Starter og lar den gå i 10 minutter før jeg kjører. Så den er rukket å blitt litt varm. Fikk et tips på bilverksted om å ha en fuktsamler inn i bilen. Kjøpte 2 stk. som jeg har satt i gulvet i baksetet. Nå som det er vinter så føles det som det filtret i fuktholderene har spekt. Så spørsmålet er: Har det noe funksjon når de er spekt? Eller blir det bare mer fukt i bilen av å ha de der?

Blir så usikker siden det stod på pakningen at fuktsamlere bruktes til å ha i campingvogner på vinteren for å holde fukt unna. Det må no spek der å da?

Var innom et bilverksted og da kom jeg innpå at jeg hadde fuktsamlere i bilen for fukt å at jeg trodde de var spekt. De svarte meg ikke på det. 

Anonymkode: 104bf...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spekt? Spekes? Hva slags ord er dette dialekt for? På østlandet er å speke og lage spekemat av kjøtt....

Anonymkode: 53b95...dab

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spekt? Spekes? Hva slags ord er dette dialekt for? På østlandet er å speke og lage spekemat av kjøtt....

Anonymkode: 53b95...dab

På Østlandet kan det også bety fryst 😉 iallefall i innlandet 

Anonymkode: fae7e...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På Østlandet kan det også bety fryst 😉 iallefall i innlandet 

Anonymkode: fae7e...fe2

Aldri hørt. Jeg er vokst opp i Oslo.

Spekt... så det betyr fryst. 

Anonymkode: 53b95...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All fukt fryser under null, selv i det som samler opp som du har lagt i bilen. Prøv å kjør en lengre tur, la vifta få gå på et høyt trinn, slik at det luftes godt gjennom kupè. Ser selv at småkjøring ikke tørker gulvmattene, men en times tur så er de tørket helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg heller avispapir under mattene, og fyll et par sokker med kattesand. Det funker like bra. Men det er nok lurt å prøve å finne ut hvor den fukten kommer fra, da det høres ut som den kan ta inn vann en plass. Ofte gjennom dørlister, takluke o.l 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spekt? Spekes? Hva slags ord er dette dialekt for? På østlandet er å speke og lage spekemat av kjøtt....

Anonymkode: 53b95...dab

Spekt er trøndersk uttrykk for fryst.

Siden du er frekk så kan jeg være frekk og si tilbake: Må virkelig beklage at jeg ikke skrev fryst i stedet for spekt. For Osloensere og folk generellt sørpå tror Norge bare består av oslo. Beklager virkelig!!

Anonymkode: 104bf...315

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Bytt pollenfilter.

Har byttet pollenfilter en gang i året. Det hjelper ikke. Får det samme forslaget på verkstedet hver gang.

Anonymkode: 104bf...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jojo jojo skrev:

Legg heller avispapir under mattene, og fyll et par sokker med kattesand. Det funker like bra. Men det er nok lurt å prøve å finne ut hvor den fukten kommer fra, da det høres ut som den kan ta inn vann en plass. Ofte gjennom dørlister, takluke o.l 

Avispapir har jeg aldri prøvd.Kansje jeg skal prøve avispapir??  Kun byttet om på filtmatta og gummimatta. Altså gummimatta lar jeg ligge underst og tar inn filt matta til tørk de gangene jeg husker det. Når jeg kommer stressende hjem etter jobb. Det er mørkt ute og det er tid for å lage middag i hu og hast. Sokk med kattsand har jeg alltid liggende i gulvet foran i passasjersiden. Kjører med alle vindu opp på et litt gløtt. For å slippe unna litt dugg. Har betalt dyre penger for å prøvd å finne ut feilen. Betalte 1200,- for at et verksted spylte bilen med vann for å se om den dugget. Fant ingenting. Og den dugget ikke når den ble spylt ned. Så jeg betaler ikke mer penger ut av vindu. Da legger jeg heller pengesedlene under mattene i bilen. Like bortkastet penger det..

Anonymkode: 104bf...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har byttet pollenfilter en gang i året. Det hjelper ikke. Får det samme forslaget på verkstedet hver gang.

Anonymkode: 104bf...315

Er det fuktig under gummimattene hvis du har det? Altså fuktig i dørken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem i min gamle ford, jeg kjøpte 5 kg kattesand av god kvalitet og hadde inn i et putevar som jeg la i baksetet. Å fy faen det fungerte! Byttet hver 14 dag og hadde helt tørr bil den fallt sammen. 

Anonymkode: fe60a...ed3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Er det fuktig under gummimattene hvis du har det? Altså fuktig i dørken? 

Nei.. det starter alltid på bakrutene og så kommer det smygende fremover. Må alltid ha full varmeapparat på. slår jeg ned på varmen så øker fukten til hele vinduet. Å det sitter aldri folk på i baksetet. Jeg kjører den bilen stort sett alene til og fra jobb. Passer alltid på at jeg ikke er fuktig i håret og klær. Ikke så enkelt de dagene det snør eller regner. For da blir jeg fuktig. Det tåler ikke bilen. Elsker bilen ellers. Stødig og god på veien. Men håpløs på fukt.

Anonymkode: 104bf...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.. det starter alltid på bakrutene og så kommer det smygende fremover. Må alltid ha full varmeapparat på. slår jeg ned på varmen så øker fukten til hele vinduet. Å det sitter aldri folk på i baksetet. Jeg kjører den bilen stort sett alene til og fra jobb. Passer alltid på at jeg ikke er fuktig i håret og klær. Ikke så enkelt de dagene det snør eller regner. For da blir jeg fuktig. Det tåler ikke bilen. Elsker bilen ellers. Stødig og god på veien. Men håpløs på fukt.

Anonymkode: 104bf...315

Jeg spør igjen. Er det fuktig i gulvet under mattene? er teppet i gulvet fulktig? Vær kritisk. Sjekk alle steder i gulvet inne i kupeen i bilen. Er det fukt der så blir det slik jeg skisserer. Det samme hvis varmapparatet er tett lik tett pollenfilter. Drenering rundt rutene er åpne må du sjekke. Det kan komme inn fukt alle steder. Da dugger det på rutene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avispapir har jeg aldri prøvd.Kansje jeg skal prøve avispapir??  Kun byttet om på filtmatta og gummimatta. Altså gummimatta lar jeg ligge underst og tar inn filt matta til tørk de gangene jeg husker det. Når jeg kommer stressende hjem etter jobb. Det er mørkt ute og det er tid for å lage middag i hu og hast. Sokk med kattsand har jeg alltid liggende i gulvet foran i passasjersiden. Kjører med alle vindu opp på et litt gløtt. For å slippe unna litt dugg. Har betalt dyre penger for å prøvd å finne ut feilen. Betalte 1200,- for at et verksted spylte bilen med vann for å se om den dugget. Fant ingenting. Og den dugget ikke når den ble spylt ned. Så jeg betaler ikke mer penger ut av vindu. Da legger jeg heller pengesedlene under mattene i bilen. Like bortkastet penger det..

Anonymkode: 104bf...315

Løsningen er vel å la gummimatta være øverst, for her tror jeg det er filtmatta som du legger øverst som blir problemet. Den samler fukt som damper opp når kupèen blir varmet opp. Det hjelper ikke noe særlig at du tar den med inn en gang i blant, eller når du husker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sjekket under matta i bagasjerommet. Der hadde jeg vanninntrengning på min. Etter at det ble tettet, er bilen knusktørr og holder seg slik. Det er ikke normalt at du må kjøre varmeapparatet på full pinne bare for å holde dugg unna, det skal ikke være slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.1.2020 den 18.04, Lutetium 71 skrev:

Hadde sjekket under matta i bagasjerommet. Der hadde jeg vanninntrengning på min. Etter at det ble tettet, er bilen knusktørr og holder seg slik. Det er ikke normalt at du må kjøre varmeapparatet på full pinne bare for å holde dugg unna, det skal ikke være slik. 

Beklager at kupper tråden her. Men jeg har skikkelig vanninnsig i min bil. I bagasjerommet der ekstrahjelper ligger fylles det med vann. Men brettet oppå er tørt. Hadde du vanninnsig? Hvor lekket det i bilen din? Takknemlig for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sensi skrev:

Beklager at kupper tråden her. Men jeg har skikkelig vanninnsig i min bil. I bagasjerommet der ekstrahjelper ligger fylles det med vann. Men brettet oppå er tørt. Hadde du vanninnsig? Hvor lekket det i bilen din? Takknemlig for svar 😊

Både i hjulbrønn og på brettet var det fukt. Ikke helt sikkert på hvor eksakt det kom fra, men mener det kom inn fra en av hjulbuene (det kom inn vann bare under kjøring). Dette ble fikset på garanti, og de måtte av med støtfanger bak for å komme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lutetium 71 skrev:

Både i hjulbrønn og på brettet var det fukt. Ikke helt sikkert på hvor eksakt det kom fra, men mener det kom inn fra en av hjulbuene (det kom inn vann bare under kjøring). Dette ble fikset på garanti, og de måtte av med støtfanger bak for å komme til.

Takk for svar. Gammel bil dette her. Men da kan jeg se på hjulbuen også. Det er fukt under brettet, under noe isopor og i hjulbrønnen (takk for nytt ord). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to slike. De bytter farge fra blå, til grå, til rosa. Da legger jeg de i micro'n litt og plasserer tilbake i bilen.

Kr 149 på Thansen.

 

48976_0_m_526_878.JPG

48976_1_0_m_526_878.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...