Gå til innhold

spiser verken frokost eller mat på skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 8 år som jeg sjeldent spiser frokost han vil ikke ha yogurt eller smoothie heller. Men han har som regel spist to skriver på skolen når de spiser der. Men nå den siste tiden så spiser han verken frokost eller noe på skolen. Har snakket med han om dette mange ganger men likevel kommer han hjem med like mye mat som jeg sendte med. Kan jeg høre om læreren kan minne han på å spise? 

Anonymkode: 68370...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiste ikke på skolen før jeg begynte på ungdomsskolen heller... Samme hvilken spennende mat mamma pakka til meg så klarte jeg ikke å få det i meg i løpet av skoledagen. Jeg kan ikke komme på en spesifikk grunn nå, men det kan ha vært for eksempel; Maten var ikke appetittlig etter flere timer i sekken, var flau over matboksen min, likte ikke at andre skulle se maten min, osv osv.. .

Mitt tips til deg er å for eksempel kjøpe en youghurt han liker å sende med han. 

Anonymkode: c3c12...e77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Snakk med læreren og be dem følge med. Matpause kan være en utfordring for barnet. . Noen får for lite tid, noen har mat de ikke liker, noen har alt for omfangsrike matpakker, noen har mat de er flau over, noen har matpauser der de skal sitte musestille og bli lest for eller andre ting, .... Det ER så mye greier rundt spisepauser. Men når vi bir oppmerksomme på det, så kan en observere og en finner som regel en løsning sammen med barnet og hjemmet. Hilsen lærer. 

Anonymkode: ee5ee...72e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste ikke på skolen før jeg begynte på ungdomsskolen heller... Samme hvilken spennende mat mamma pakka til meg så klarte jeg ikke å få det i meg i løpet av skoledagen. Jeg kan ikke komme på en spesifikk grunn nå, men det kan ha vært for eksempel; Maten var ikke appetittlig etter flere timer i sekken, var flau over matboksen min, likte ikke at andre skulle se maten min, osv osv.. .

Mitt tips til deg er å for eksempel kjøpe en youghurt han liker å sende med han. 

Anonymkode: c3c12...e77

Han har alltid vært sånn selv i helgene at han ikke orker mat så tidlig om morgenen,han venter gjerne 2 timer før han vil ha mat om morgenen.

Før så spiste han begge skivene på skolen så vet ikke hvorfor det plutselig har snudd. Han har en helt nøytral matboks så nok ikke derfor. Å sender jeg med yogurt eller frukt så er det kun det han spiser. 

Anonymkode: 68370...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt! Snakk med læreren og be dem følge med. Matpause kan være en utfordring for barnet. . Noen får for lite tid, noen har mat de ikke liker, noen har alt for omfangsrike matpakker, noen har mat de er flau over, noen har matpauser der de skal sitte musestille og bli lest for eller andre ting, .... Det ER så mye greier rundt spisepauser. Men når vi bir oppmerksomme på det, så kan en observere og en finner som regel en løsning sammen med barnet og hjemmet. Hilsen lærer. 

Anonymkode: ee5ee...72e

takk for svar,da skal jeg snakke med læreren imorgen :) 

Anonymkode: 68370...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleide å være som sønnen din. Jeg likte aldri å spise frokost på morgenen fordi jeg var så trøtt at jeg manglet matlyst. Jeg hadde ikke lyst til å dytte i meg to brødskiver som jeg ikke likte smaken av engang. Det var ikke det at de smakte stygt, men at de smake så si ingenting spesielt. Personlig, så var det enklere å spise frokostblanding, så jeg skifta over til det. Det tok på en måte mindre energi å spise fordi det var lettere å tygge og tvinge ned. 

Jeg pleide heller ikke å spise skolematen min, fordi den besto kun av kjedelige, smakløse brødskiver med brunost eller hvitost. Hver. Eneste. Dag. Dette problemet ble løst med at vi piffet opp skolematen min litt mer. Jeg pleide alltid å spise skolematen min da jeg hadde med en sandwich med salat, ost, skinke og agurk/paprika. 

Endret av simsmachop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd med smoothie,yogurt og havregrøt men han har bare ikke matlyst om morgenen. Jeg skjønner han godt jeg klarer heller ikke mat så tidlig om morgenen. Men hovedproblemet er vel egentlig nå at han ikke spiser på skolen heller noe han alltid gjorde før. Får prøve å lage litt mer spennende lunsj å se om det hjelper,for kan ikke forsette å ha det sånn som nå. 

Anonymkode: 68370...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har alltid vært sånn selv i helgene at han ikke orker mat så tidlig om morgenen,han venter gjerne 2 timer før han vil ha mat om morgenen.

Før så spiste han begge skivene på skolen så vet ikke hvorfor det plutselig har snudd. Han har en helt nøytral matboks så nok ikke derfor. Å sender jeg med yogurt eller frukt så er det kun det han spiser. 

Anonymkode: 68370...dbc

Er det ikke bedre at han spiser yougurt enn ingenting? Grunnen til at jeg begynte å spise på ungdomsskolen var fordi da hadde vi kantine og jeg kunne kjøpe meg yougurt der. Mamma ga meg gledelig de kronene så lenge jeg spiste

Anonymkode: c3c12...e77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bedre at han spiser yougurt enn ingenting? Grunnen til at jeg begynte å spise på ungdomsskolen var fordi da hadde vi kantine og jeg kunne kjøpe meg yougurt der. Mamma ga meg gledelig de kronene så lenge jeg spiste

Anonymkode: c3c12...e77

joda det er bedre enn ingenting,men langt fra nok mat når han ikke spiser frokost engang.

Anonymkode: 68370...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg snart i jobb også å da må han være på SFO til 16.00 hver dag,han kan jo ikke gå så lenge uten å spise noe. Kanskje best å spørre SFO om de også kan minne han på å spise når han er der.

Anonymkode: 68370...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 eldste her i huset kastet matpakken på barneskolen. Spiste bitte, litte grann mer på ungdomsskolen og vgs. Nå er de langtnover 20 år begge to, og har det helt fint. Får gode karakterer osv. De var småspisere da de var liten. Både jeg og mannen var lik. De 2 yngste har det helt motsatt. Poenget er at det trenger ikke være negativt; vi er forskjellige!

Anonymkode: 47387...d63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det hjulpet å legge et kjøleelement i matboksrommet i sekken. Da kan han få det pålegget han liker best, selv om det er av typen som ikke holder seg så godt i romtemperatur.

Anonymkode: f1358...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min yngste vil aldri ha frokost, og et ingenting på skule. Eg har prøvd alt! Variasjon i matpakken fungerte på barneskulen, då var det pizzasnurrar, wraps, pastasalat, mellombar, ostesmørbrød... Vanlige brødskiver eller knekkebrød vart knapt rørt. Men eg har alltid sendt med frukt i tillegg, og litt frukt vart alltid spist. 

No har vi gjort unna det første halvåret på ungdomsskule, og eg resignerer. No kjem alt tilbake urørt. Etter skuletid vert det gjerne laga tomatsuppe eller wraps, eller kanskje graut. 

Eg sørger for å ha ingrediensar til mat som fristar etter skuletid, så kan ho fikse sjøl. Ho er i god form, og klarer seg på skulen. Men eg hadde vore lykkelig om det gjekk an å sende med ein yoghurt og den vart spist😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fjaselina skrev:

Min yngste vil aldri ha frokost, og et ingenting på skule. Eg har prøvd alt! Variasjon i matpakken fungerte på barneskulen, då var det pizzasnurrar, wraps, pastasalat, mellombar, ostesmørbrød... Vanlige brødskiver eller knekkebrød vart knapt rørt. Men eg har alltid sendt med frukt i tillegg, og litt frukt vart alltid spist. 

No har vi gjort unna det første halvåret på ungdomsskule, og eg resignerer. No kjem alt tilbake urørt. Etter skuletid vert det gjerne laga tomatsuppe eller wraps, eller kanskje graut. 

Eg sørger for å ha ingrediensar til mat som fristar etter skuletid, så kan ho fikse sjøl. Ho er i god form, og klarer seg på skulen. Men eg hadde vore lykkelig om det gjekk an å sende med ein yoghurt og den vart spist😉

Sender jeg med frukt her så spiser han litt av det hvertfall da men spiser hvertfall ikke noe mer etterpå. Har nå sendt læreren en melding å spurt om kan minne han på å spise så får se hvordan det går. Å prøver med grove vafler idag å se om det hjelper,for idag skal han på SFO til 16.

Anonymkode: 68370...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har får de i alle fall mat på SFO. Min spiser heller ikke så mye fra matpakken, men spiser gjerne det de serverer på SFO. 

Anonymkode: 70b52...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har får de i alle fall mat på SFO. Min spiser heller ikke så mye fra matpakken, men spiser gjerne det de serverer på SFO. 

Anonymkode: 70b52...b2f

Her må vi ta med mat på SFO så håper virkelig at han spiser litt der.

Anonymkode: 68370...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at han sliter med noe på skolen? Som gjør at han får dårlig matlyst og ikke får til å spise? Mobbing, angst eller lignende? 😕 

Anonymkode: a217d...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at han sliter med noe på skolen? Som gjør at han får dårlig matlyst og ikke får til å spise? Mobbing, angst eller lignende? 😕 

Anonymkode: a217d...982

Det virker som han trives på skolen men skal snakke med han om det når han kommer hjem. Han trives hvertfall godt på SFO for jeg får kjeft om jeg henter han for tidlig. Tar det som ett godt tegn på at liker seg godt der :)

Anonymkode: 68370...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han er gammel nok til å smøre matpakke selv? Da kan han jo velge hva han vil ha, og gjøre den mer fristende med paprika og sånt hvis han liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...