Gå til innhold

Er kvinner mer renslige / ryddigere en menn ?

Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker

Ulike  holdninger til hvordan ein ønsker å ha det rundt seg av  hensyn til renslighet og ryddighet  er ofte igjennstand for konflikter  og uenigheter hos mange.   

Mange har høyrt  "klagesangen " ifra kvinner om at menn   tar forlite  ansvar for å holde hus og hjem ryddigt  og reint .   

Her i huset  er  det imidlertid  "Han som  har hatt støv på hjernen " og bestandig  vert opptatt av det  å holde hus og hjem reint og ryddig  ettersom det  går  på trivselen.   Dessuten  så har ryddighet handlet om  å forsøke å gji barna ein viss forståelse av ordensregler , og  ryddiget  handler om å  delegere noe ansvar.      Idag er barna etterhvert  blitt voksne, etablerte og ingen tvil om holdningensom de  blei tillagt i barndomen har  vert en god ballast på vegen inn i voksenalderen.  

Mange kvinner er flinke med vaskekosten, men  mitt  inntrykk er at mange menn er vel så flinke å holde det  både reint  å ryddigt rundt  som de fleste kvinner.     Når dama får  besøk av venninner så er det  ofte frem m/ potetgullskåla og vinflaska  e.l, og  de fleste stoler og sofaer er velfylte  med rester av potetgull når de forlater åstedet.  

Utenom hus lå  det  oftest strødd med sigarettsneiper på asfalten  heilt til eg forslo at ein kunne plassere ein bøtte  m/ sand til å stumpe sneipene .     

På badet har dama okkupert samtlige skap til tupperevarer, og ser mest ut som eit   sminkerom.    Sjølv har eg  måtte ta til takke med en enkel hylle hvor eg har fått plassere barbærmaskinen, og toalettveske.  

I  min klesgraderoben ligg  skjorter, bukser, underbukser,  sokker T-skjorter etc. på sine faste plasser.     Kleskapet til kona skulle ein nesten tro at det meste var kastet inn  i kleskapet på 20 meters avstand.     I Bilen til nabokona er det til enhver tid fullpakket med bl. a tomflasker så det er uråd å plassere  føttene , og  eit velfylt askebeger m/ aske i heile bilen.   

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA! Så og si alle gutter og menn som jeg har vært hjemme hos har det ikke strøkent, oppvask på kjøkkenet for flere dager. Min far er også rotete, og mamma er kjemperyddig. 

Anonymkode: 1458f...1a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyst forsjellig ; noen kvinner er ryddige og noen menn er ryddige. SÅ det kommer mer an på person enn kjønn. 

Anonymkode: 7c4c5...348

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Damer er mer renslige og ryddige en menn. Ta min kone for eksempel, hun bruker tre ganger så lang tid på badet. Og jeg har aldri møtt noen som er så flink til å påpeke rotet mitt... :) (hennes rot eksisterer ikke) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant det du sier om arbeidsoppgaver i familien! Man kan lure på hvorfor ikke flere foreldre er strengere på dette. Barna lærer å ta ansvar og å bli mer selvstendige. Jeg tror det kan bygge selvdisiplin også. Når man lærer at visse ting må gjøres før man får et resultat (stua må støvsuges og så får jeg ukepenger) tror jeg man øver opp en viss selvdisiplin og arbeidsmoral.

Enn ser forskjell på barn av foreldre som har satt krav og oppgaver hjemme. Ungene har en helt annen arbeidsmoral. Foreldrene jeg vet om som aldri har satt krav til ungene, tøyet har vasket seg selv til de er 18 år, osv, der er det mindre tak i ungdommen. Gått arbeidsledige lenge, utsetter ting. Som om de ikke har lært at for å få til noe må man gjøre en innsats selv. 

At kvinner okkuperer mer plass på badet enn menn har ikke med rot å gjøre. Vi bruker dobbelt så mange produkter enn menn. Sminke, hårføner, rettetang, ansiktskremer, sminkerens, bodylotion, bind, ansiksmasker, parfymer, you name it.  

Jeg har motsatt inntrykk enn deg. Når jeg ser på venninner og tenker på de mennene jeg har bodd sammen med er menn mindre ryddige og ikke så opptatt av rengjøring. Men det er bare min erfaring. Jeg leste at kvinner har et synsfelt som gjør at de ser helheten, mens menn er mer fokusert når de iakttar. Dette er ikke i fysisk forstand, menn har like bredt synsfelt som kvinner, men fokuset er annerledes. 

Det henger igjen fra da menn trengte et mer innsnevret synsfelt når de jaktet, mens kvinner trengte å bruke sidesyn osv når de passet barn. Uttrykket om at kvinner har "øyne" i nakken er nok ikke en myte. Sett en kvinne og en mann foran 5 barn og se hvem som reagerer raskest når et barn er på vei ned trappen.. Og akkurat dette med fokus i synsfeltet kan forklare hvorfor mange menn ikke ser rot mens kvinner blir stresset av å ha rot rundt seg. Så menn er nesten litt unnskyldt😃

Anonymkode: 36d03...2f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig sant det du sier om arbeidsoppgaver i familien! Man kan lure på hvorfor ikke flere foreldre er strengere på dette. Barna lærer å ta ansvar og å bli mer selvstendige. Jeg tror det kan bygge selvdisiplin også. Når man lærer at visse ting må gjøres før man får et resultat (stua må støvsuges og så får jeg ukepenger) tror jeg man øver opp en viss selvdisiplin og arbeidsmoral.

Enn ser forskjell på barn av foreldre som har satt krav og oppgaver hjemme. Ungene har en helt annen arbeidsmoral. Foreldrene jeg vet om som aldri har satt krav til ungene, tøyet har vasket seg selv til de er 18 år, osv, der er det mindre tak i ungdommen. Gått arbeidsledige lenge, utsetter ting. Som om de ikke har lært at for å få til noe må man gjøre en innsats selv. 

At kvinner okkuperer mer plass på badet enn menn har ikke med rot å gjøre. Vi bruker dobbelt så mange produkter enn menn. Sminke, hårføner, rettetang, ansiktskremer, sminkerens, bodylotion, bind, ansiksmasker, parfymer, you name it.  

Jeg har motsatt inntrykk enn deg. Når jeg ser på venninner og tenker på de mennene jeg har bodd sammen med er menn mindre ryddige og ikke så opptatt av rengjøring. Men det er bare min erfaring. Jeg leste at kvinner har et synsfelt som gjør at de ser helheten, mens menn er mer fokusert når de iakttar. Dette er ikke i fysisk forstand, menn har like bredt synsfelt som kvinner, men fokuset er annerledes. 

Det henger igjen fra da menn trengte et mer innsnevret synsfelt når de jaktet, mens kvinner trengte å bruke sidesyn osv når de passet barn. Uttrykket om at kvinner har "øyne" i nakken er nok ikke en myte. Sett en kvinne og en mann foran 5 barn og se hvem som reagerer raskest når et barn er på vei ned trappen.. Og akkurat dette med fokus i synsfeltet kan forklare hvorfor mange menn ikke ser rot mens kvinner blir stresset av å ha rot rundt seg. Så menn er nesten litt unnskyldt😃

Anonymkode: 36d03...2f1

Sett en kvinne og en mann til å passe 5 barn,  og se hvem som reagerer raskest når barnet er på veg mot trappen ? 

Høyst sansynleg hadde kvinnen reagert først.      Dersom far var hjemme  alene m/ barnet,så hadde det mest sansynleg falt ned trappen før far hadde reagert.     Og forhåpentlegvis gjekk det bra i  fallet ned  trappen 

Far hadde mest sansynleg  umiddelbart  begynt å tenke forbygging, og kjøpt en "grind "  og plassert v/  trappenedgangen ,medan en  mor fremdeles hadde  fortsett å  løpe  frem å tilbake når barnet nærmet seg trappen. 

Før i tiden var  det ikkje påbudt m/ sikkerhetseler i baksetet på biler,  og barna hang oftast  mer over  seteryggen til foreldra som fastspente i sikkerhetseler i framsete.    Det var   menn som etterhvert fant ut at barna burde sikrets i bil , og de etterhvert  konstruerte barneseter  til  både bil og  sykler.        

Foreldre skal vera eit førbilde for barna,  og  de kan m.a. begynne med   bidra til å dekke / rydde kjøkkenbordet  iden   grunnleggende lærdom.    De fleste barn har sitt eget rom, og  det bør vera barnas ansvar å holde orden i skapene, men  må  legges til rette for at de har både   skap /skuffer hvor de kan plassere sine leker.  

Idag  står mange barn m/ øyet gravd ned i en  mobil , eller I-paden får en  og ser aldri lenger at barna tar del i "ordensregler " i hjemmet.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...