Gjest Anonym Bruker Skrevet 14. januar 2020 #1 Del Skrevet 14. januar 2020 (endret) Ulike holdninger til hvordan ein ønsker å ha det rundt seg av hensyn til renslighet og ryddighet er ofte igjennstand for konflikter og uenigheter hos mange. Mange har høyrt "klagesangen " ifra kvinner om at menn tar forlite ansvar for å holde hus og hjem ryddigt og reint . Her i huset er det imidlertid "Han som har hatt støv på hjernen " og bestandig vert opptatt av det å holde hus og hjem reint og ryddig ettersom det går på trivselen. Dessuten så har ryddighet handlet om å forsøke å gji barna ein viss forståelse av ordensregler , og ryddiget handler om å delegere noe ansvar. Idag er barna etterhvert blitt voksne, etablerte og ingen tvil om holdningensom de blei tillagt i barndomen har vert en god ballast på vegen inn i voksenalderen. Mange kvinner er flinke med vaskekosten, men mitt inntrykk er at mange menn er vel så flinke å holde det både reint å ryddigt rundt som de fleste kvinner. Når dama får besøk av venninner så er det ofte frem m/ potetgullskåla og vinflaska e.l, og de fleste stoler og sofaer er velfylte med rester av potetgull når de forlater åstedet. Utenom hus lå det oftest strødd med sigarettsneiper på asfalten heilt til eg forslo at ein kunne plassere ein bøtte m/ sand til å stumpe sneipene . På badet har dama okkupert samtlige skap til tupperevarer, og ser mest ut som eit sminkerom. Sjølv har eg måtte ta til takke med en enkel hylle hvor eg har fått plassere barbærmaskinen, og toalettveske. I min klesgraderoben ligg skjorter, bukser, underbukser, sokker T-skjorter etc. på sine faste plasser. Kleskapet til kona skulle ein nesten tro at det meste var kastet inn i kleskapet på 20 meters avstand. I Bilen til nabokona er det til enhver tid fullpakket med bl. a tomflasker så det er uråd å plassere føttene , og eit velfylt askebeger m/ aske i heile bilen. Endret 14. januar 2020 av Anonym Bruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #2 Del Skrevet 14. januar 2020 Ja Anonymkode: 91a63...359 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #3 Del Skrevet 14. januar 2020 Veldig individuelt blant kvinner ihvertfall. Anonymkode: 62e2c...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #4 Del Skrevet 14. januar 2020 JA! Så og si alle gutter og menn som jeg har vært hjemme hos har det ikke strøkent, oppvask på kjøkkenet for flere dager. Min far er også rotete, og mamma er kjemperyddig. Anonymkode: 1458f...1a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #5 Del Skrevet 14. januar 2020 Det er høyst forsjellig ; noen kvinner er ryddige og noen menn er ryddige. SÅ det kommer mer an på person enn kjønn. Anonymkode: 7c4c5...348 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #6 Del Skrevet 14. januar 2020 Stort sett, ja. Anonymkode: f2bec...6b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 14. januar 2020 #7 Del Skrevet 14. januar 2020 Damer er mer renslige og ryddige en menn. Ta min kone for eksempel, hun bruker tre ganger så lang tid på badet. Og jeg har aldri møtt noen som er så flink til å påpeke rotet mitt... (hennes rot eksisterer ikke) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #8 Del Skrevet 14. januar 2020 Veldig sant det du sier om arbeidsoppgaver i familien! Man kan lure på hvorfor ikke flere foreldre er strengere på dette. Barna lærer å ta ansvar og å bli mer selvstendige. Jeg tror det kan bygge selvdisiplin også. Når man lærer at visse ting må gjøres før man får et resultat (stua må støvsuges og så får jeg ukepenger) tror jeg man øver opp en viss selvdisiplin og arbeidsmoral. Enn ser forskjell på barn av foreldre som har satt krav og oppgaver hjemme. Ungene har en helt annen arbeidsmoral. Foreldrene jeg vet om som aldri har satt krav til ungene, tøyet har vasket seg selv til de er 18 år, osv, der er det mindre tak i ungdommen. Gått arbeidsledige lenge, utsetter ting. Som om de ikke har lært at for å få til noe må man gjøre en innsats selv. At kvinner okkuperer mer plass på badet enn menn har ikke med rot å gjøre. Vi bruker dobbelt så mange produkter enn menn. Sminke, hårføner, rettetang, ansiktskremer, sminkerens, bodylotion, bind, ansiksmasker, parfymer, you name it. Jeg har motsatt inntrykk enn deg. Når jeg ser på venninner og tenker på de mennene jeg har bodd sammen med er menn mindre ryddige og ikke så opptatt av rengjøring. Men det er bare min erfaring. Jeg leste at kvinner har et synsfelt som gjør at de ser helheten, mens menn er mer fokusert når de iakttar. Dette er ikke i fysisk forstand, menn har like bredt synsfelt som kvinner, men fokuset er annerledes. Det henger igjen fra da menn trengte et mer innsnevret synsfelt når de jaktet, mens kvinner trengte å bruke sidesyn osv når de passet barn. Uttrykket om at kvinner har "øyne" i nakken er nok ikke en myte. Sett en kvinne og en mann foran 5 barn og se hvem som reagerer raskest når et barn er på vei ned trappen.. Og akkurat dette med fokus i synsfeltet kan forklare hvorfor mange menn ikke ser rot mens kvinner blir stresset av å ha rot rundt seg. Så menn er nesten litt unnskyldt😃 Anonymkode: 36d03...2f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #9 Del Skrevet 14. januar 2020 Det stemmer nok. Anonymkode: 14363...715 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Bruker Skrevet 14. januar 2020 #10 Del Skrevet 14. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig sant det du sier om arbeidsoppgaver i familien! Man kan lure på hvorfor ikke flere foreldre er strengere på dette. Barna lærer å ta ansvar og å bli mer selvstendige. Jeg tror det kan bygge selvdisiplin også. Når man lærer at visse ting må gjøres før man får et resultat (stua må støvsuges og så får jeg ukepenger) tror jeg man øver opp en viss selvdisiplin og arbeidsmoral. Enn ser forskjell på barn av foreldre som har satt krav og oppgaver hjemme. Ungene har en helt annen arbeidsmoral. Foreldrene jeg vet om som aldri har satt krav til ungene, tøyet har vasket seg selv til de er 18 år, osv, der er det mindre tak i ungdommen. Gått arbeidsledige lenge, utsetter ting. Som om de ikke har lært at for å få til noe må man gjøre en innsats selv. At kvinner okkuperer mer plass på badet enn menn har ikke med rot å gjøre. Vi bruker dobbelt så mange produkter enn menn. Sminke, hårføner, rettetang, ansiktskremer, sminkerens, bodylotion, bind, ansiksmasker, parfymer, you name it. Jeg har motsatt inntrykk enn deg. Når jeg ser på venninner og tenker på de mennene jeg har bodd sammen med er menn mindre ryddige og ikke så opptatt av rengjøring. Men det er bare min erfaring. Jeg leste at kvinner har et synsfelt som gjør at de ser helheten, mens menn er mer fokusert når de iakttar. Dette er ikke i fysisk forstand, menn har like bredt synsfelt som kvinner, men fokuset er annerledes. Det henger igjen fra da menn trengte et mer innsnevret synsfelt når de jaktet, mens kvinner trengte å bruke sidesyn osv når de passet barn. Uttrykket om at kvinner har "øyne" i nakken er nok ikke en myte. Sett en kvinne og en mann foran 5 barn og se hvem som reagerer raskest når et barn er på vei ned trappen.. Og akkurat dette med fokus i synsfeltet kan forklare hvorfor mange menn ikke ser rot mens kvinner blir stresset av å ha rot rundt seg. Så menn er nesten litt unnskyldt😃 Anonymkode: 36d03...2f1 Sett en kvinne og en mann til å passe 5 barn, og se hvem som reagerer raskest når barnet er på veg mot trappen ? Høyst sansynleg hadde kvinnen reagert først. Dersom far var hjemme alene m/ barnet,så hadde det mest sansynleg falt ned trappen før far hadde reagert. Og forhåpentlegvis gjekk det bra i fallet ned trappen Far hadde mest sansynleg umiddelbart begynt å tenke forbygging, og kjøpt en "grind " og plassert v/ trappenedgangen ,medan en mor fremdeles hadde fortsett å løpe frem å tilbake når barnet nærmet seg trappen. Før i tiden var det ikkje påbudt m/ sikkerhetseler i baksetet på biler, og barna hang oftast mer over seteryggen til foreldra som fastspente i sikkerhetseler i framsete. Det var menn som etterhvert fant ut at barna burde sikrets i bil , og de etterhvert konstruerte barneseter til både bil og sykler. Foreldre skal vera eit førbilde for barna, og de kan m.a. begynne med bidra til å dekke / rydde kjøkkenbordet iden grunnleggende lærdom. De fleste barn har sitt eget rom, og det bør vera barnas ansvar å holde orden i skapene, men må legges til rette for at de har både skap /skuffer hvor de kan plassere sine leker. Idag står mange barn m/ øyet gravd ned i en mobil , eller I-paden får en og ser aldri lenger at barna tar del i "ordensregler " i hjemmet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå