Gå til innhold

Tid mellom død og begravelse.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet om noen som døde for 11 dager siden og skal ha begravelse i morgen, er ikke det veldig lenge for en kropp å ligge selv om den selvfølgelig oppbevares kaldt....selv om jeg tror personen skal kremeres....tenker på lukt og sånn?

Anonymkode: ed7dd...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om noen som døde for 11 dager siden og skal ha begravelse i morgen, er ikke det veldig lenge for en kropp å ligge selv om den selvfølgelig oppbevares kaldt....selv om jeg tror personen skal kremeres....tenker på lukt og sånn?

Anonymkode: ed7dd...889

Det kan gå lenger tid enn det mellom dødsfall og begravelse. Hvis det f.eks. er snakk om en kriminell handling (eller mistanke om slik) - da blir kroppen gjerne liggende lenger enn "normalt". Og den oppbevares selvsagt på best mulige måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo sett mange i dødsannonser som har ligget mye lenger. Lengste jeg har sett er nesten 1 måned, og da har det ikke vært noe kriminelt (står iallefall "sovnet fredfullt inn" så er ikke noe kriminelt i det). 

Anonymkode: d8fc3...655

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, tror kroppen legges på frys... Slik jeg oppfattet det fra begravelsene for mine foreldre er det også avhengig av logistikk - når er prest og kirke/kapell ledig mtp første mulige tidspunkt, og passer det for familien. 

Anonymkode: 345ea...e72

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal foretas en obduksjon kan det ta tid. Personen oppbevares på kjøl.Min far ble begravd 4 dager etter dødsfall. Noen ganger er det jo folk som har død i utlandet og det kan ta tid å få de sendt til Norge.  En bekjent av meg som døde plutselig ble begravd 14 dager etter dødsfallet. 

Anonymkode: c63c3...9c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 dager er helt normalt. «Normen» er at man prøver å gjennomføre begravelse ca. en uke etter dødsfall, men der det er spesielle årsaker som gir behov for utsettelse så er det helt vanlig og uproblematisk. Når min ene forelder døde tok det 14 dager, hovedsaklig for at slekt som bor svært langt fra Norge skulle ha mulighet til å komme seg hit

Anonymkode: bf6ba...006

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett kroppen til noen som har vært død i 10 dager. Da hadde den begynt å tørke inn, eller krympet. Personen døde av kreft, og huden hadde fått grønne sjatteringer av medisinene. (Er visst vanlig)

Tror regelen er at de skal begraves/bisettes innen 10 virkedager. Det kan bli 14 dager. Skjer dette senere må det gis tillatelse

Anonymkode: affba...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne487

Da mannen min døde i april gikk det 16 dager mellom dødsdag og begravelsen. Han skulle obduseres, jeg gruet meg sånn og skøyv det foran meg. I tillegg hadde svigersøster 40 årsdag, så vi ville ikke ha det på den dagen. Pluss at det var veldig mye som måtte ordnes til begravelsen som jeg skulle være så fin som mulig ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mormoren til mannen min døde før jul tok det nesten 1mnd fra dødsfall til begravelse. Dette fordi det måtte passe for familien og kirken måtte ha ledig tid. Slik jeg forstå var det bare på fredager det var begravelser i denne kirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 19.1.2020 den 7.56, Pasha skrev:

Da mormoren til mannen min døde før jul tok det nesten 1mnd fra dødsfall til begravelse. Dette fordi det måtte passe for familien og kirken måtte ha ledig tid. Slik jeg forstå var det bare på fredager det var begravelser i denne kirken

Er det ikke en maksgrense på hvor lenge de døde kan ligge?? Hørtes lenge ut med en hel måned. 

Anonymkode: e7a63...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke en maksgrense på hvor lenge de døde kan ligge?? Hørtes lenge ut med en hel måned. 

Anonymkode: e7a63...34b

Jeg trudde også det. Er vant til ca 1 uke fra død til begravelse..

Men har ikke kirken ledig tid så må man jo bare vente.  De ligger jo kjølig, så blir vel ikke mer "ødelagt" av å ligge på vent, enn å bli begravd (eller brent som hun her skulle), men ja. Jeg er enig i at det høres lenge ut med en mnd på vent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farfar døde midt i fellesferien en varm sommer. Det gikk 8-9 dager før han ble begravet, og der hadde ikke kjøla gjort jobben sin. Grusomt. 

Anonymkode: 9956e...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min farfar døde midt i fellesferien en varm sommer. Det gikk 8-9 dager før han ble begravet, og der hadde ikke kjøla gjort jobben sin. Grusomt. 

Anonymkode: 9956e...c3d

Luktet det fra kista?

Anonymkode: ed7dd...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Luktet det fra kista?

Anonymkode: ed7dd...889

Ja, voldsomt. Jeg var ikke gamle knøttet, men den lukta kan jeg dra frem den dag i dag. 

Anonymkode: 9956e...c3d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Er det ikke en maksgrense på hvor lenge de døde kan ligge?? Hørtes lenge ut med en hel måned. 

Anonymkode: e7a63...34b

Loven sier maks 10 dager fra dødsfall til gravlegging eller kremasjon, men man kan søke unntak for å få lengre tid om nødvendig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da far døde fikk jeg også beskjed om at ca en uke er vanlig. I dette tilfellet tok det 11 dager, noe de sa var litt i lengste laget, men ingen problem. Av og til er ikke prest/kapell ledig, eller jorda er så frossen at de ikke kan grave, etc etc. I spesielle tilfeller kan det gå mange uker før begravelse. Og, som det nevnes over, i kriminelle saker eller forsvinningssaker, så kan det jo ta måneder og år.

Anonymkode: 89993...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Loven sier maks 10 dager fra dødsfall til gravlegging eller kremasjon, men man kan søke unntak for å få lengre tid om nødvendig.

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Loven sier maks 10 dager fra dødsfall til gravlegging eller kremasjon, men man kan søke unntak for å få lengre tid om nødvendig.

Nettopp. 

Vi hadde bisettelse for pappa etter 12 dager. Det tok lenger tid enn vanlig fordi han ble obdusert. 

Anonymkode: 816c8...dd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg mistet min storebror, det gikk 11 dager fra han døde til begravelse, han døde første lørdagen i påsken, var derfor det tok litt tid , så det ble første virkedag etter påsken :) 

Anonymkode: 7c3f1...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...