Gå til innhold

30-årsfest - vet ikke hvor jeg skal begynne!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger feiringen av 30-årsdagen min i april, men er helt blank på store fester og vet ikke hvor jeg skal begynne.

Har lyst å ha litt bygdefest-tema, veldig ujålete og nedpå stemning, kanskje med discotek og karaoke. 
Enkel servering og kanskje noe underholdning.

Så er spørsmålet: Hvor mye må man beregne å bruke på en slik fest?
Siden jeg planlegger å ha rundt 50-70 gjester, må jeg jo både leie lokale, kjøpe mat og litt drikke til alle, samt snacks, leie utstyr osv. 
Har noen feiret 30-årsdag før, og hvor mye brukte dere på festen? Og ikke minst: Har dere noen innspill til hva annet som hadde vært gøy å gjøre på en slik type fest?

Tilleggsinfo: Festen skal være i Oslo, og lokalet jeg har sett på ligger på 10 000 kr. Er det for mye å bruke på en 30-årsdag?

Anonymkode: b37f6...c01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det veldig mange variabler. Hvor mye du må bruke på festen avhenger veldig av hvor du legger lista. Skal du bestille catering må du vel ut med 250-1000 per pers, det kan jo bli ganske dyrt. Hvis du har kurvfest kan det bli ganske billig, da står du for noen retter selv, kanskje noe ekstra tilbehør og så tar folk med seg en rett hver. Hvis det ikke er skjenkebevilling i lokalet du leier er det helt innafor å be folk om å ta med alkohol selv, så stiller du med brus osv til de som ikke drikker alkohol. 

Hvorvidt 10k er for nye å bruke på lokale kommer vel an på økonomien din. Hvis du har råd, jeg jeg ikke noe problem med det.

Forslag: Finn et lokale hvor det er litt plass utenfor. Ta kontakt med én eller flere foodtrucks. De har ofte en minimumspris, sånn "vi må ha garanti for at vi selger for minst 8 000,-, hvis ikke må du betale mellomlegget". Så kan folk kjøpe mat i foodtrucken som de vil, du stiller med snacks og kanskje en gigantisk bursdagskake. Kan henge opp bilder på veggene av deg selv for hvert år du har levd, spille den mest populære sangen fra hvert år eller ha quiz med spørsmål fra hvert år eller om deg som person. 

Anonymkode: 31fe1...454

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det veldig mange variabler. Hvor mye du må bruke på festen avhenger veldig av hvor du legger lista. Skal du bestille catering må du vel ut med 250-1000 per pers, det kan jo bli ganske dyrt. Hvis du har kurvfest kan det bli ganske billig, da står du for noen retter selv, kanskje noe ekstra tilbehør og så tar folk med seg en rett hver. Hvis det ikke er skjenkebevilling i lokalet du leier er det helt innafor å be folk om å ta med alkohol selv, så stiller du med brus osv til de som ikke drikker alkohol. 

Hvorvidt 10k er for nye å bruke på lokale kommer vel an på økonomien din. Hvis du har råd, jeg jeg ikke noe problem med det.

Forslag: Finn et lokale hvor det er litt plass utenfor. Ta kontakt med én eller flere foodtrucks. De har ofte en minimumspris, sånn "vi må ha garanti for at vi selger for minst 8 000,-, hvis ikke må du betale mellomlegget". Så kan folk kjøpe mat i foodtrucken som de vil, du stiller med snacks og kanskje en gigantisk bursdagskake. Kan henge opp bilder på veggene av deg selv for hvert år du har levd, spille den mest populære sangen fra hvert år eller ha quiz med spørsmål fra hvert år eller om deg som person. 

Anonymkode: 31fe1...454

Jeg tror jeg hadde blitt litt overrasket om jeg kom i et trettiårslag å måtte kjøpe min egen mat? Er det vanlig? 

Anonymkode: 4dd1d...595

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg hadde blitt litt overrasket om jeg kom i et trettiårslag å måtte kjøpe min egen mat? Er det vanlig? 

Anonymkode: 4dd1d...595

Så lenge man sier fra på forhånd, tenker jeg at det må være greit? Det er jo en stor fest med veldig mange mennesker. Mener du at 30-årslag skal ha samme standard som et midt på treet bryllup? 

Hva tenker du evt om kurvfest da?

Anonymkode: 31fe1...454

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge man sier fra på forhånd, tenker jeg at det må være greit? Det er jo en stor fest med veldig mange mennesker. Mener du at 30-årslag skal ha samme standard som et midt på treet bryllup? 

Hva tenker du evt om kurvfest da?

Anonymkode: 31fe1...454

Har ikke noe problem med kurvfest forsåvidt, har vært i mange slike. Har man dårlig økonomi kan man jo som regel ta med noe lite og rimelig, og ingen merker noe til det. Tenker ikke at man må noe som helst, jeg bare tror jeg hadde blitt litt satt ut hvis jeg kom i selskap å måtte kjøpe mat fra en matvogn. Men mulig det er helt vanlig? Uansett lurt å opplyse om dette på forhånd, som du sier, så folk vet om de må betale selv. 

De trettiårslagene jeg har vært i de siste årene har servert mat - for eksempel taco, rundstykker med pålegg, gryterett eller noe slikt. Jeg lever nok selv litt etter regelen «ikke inviter flere enn du har råd til», og ingen av 30-års lagene jeg har vært i har vært flere enn ca 40 gjester.

 

Anonymkode: 4dd1d...595

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, budsjett. 

10000 på ett lokale (uten mat og servering er for meg dyrt, men det kommer jo helt an på din økonomi).

Er det lov med medbrakt? Skal gjestene ta med drikke selv? Skal du stå for all drikke? Jeg hadde personlig bedt gjestene ta med drikke selv, og heller hatt velkomstdrinker. Kommer igjen an på budsjettet og hvor du legger lista. 

Mat, det finnes rimelige catering, og dyr catering. Du kan lage enkel mat selv, og du kan be folk ta med. 

Jeg ville først funnet ut hvordan jeg vilme gjort det, så begynt fra en kant.  Om du kjapper deg, så kan du rekke å bestille pynt på eBay feks, så der kan du spare litt. 

Anonymkode: 86f3c...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var alene på en hytte uten strøm og vann på min 30-års dag. Overlevde det og😂

gøy at du arrangerer da! Det setter nok alle pris på. 

Jeg synes lokalet høres dyrt ut, hvis du skal ha litt nedpå fest m bygdefest-stemning kan du vel leie et slags grendehus? 

Anonymkode: 10a59...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo at 30-årsfest først og fremst er en fest, ikke et middagsselskap. Kurvfest eller veldig enkel servering er selvsagt gode alternativer, man kan jo servere pølse i brød og lompe også. Tanken med foodtruck var mest å få til noe litt anderledes, og noe som jeg selv hadde satt veldig stor pris på å bli invitert i. Spesielt om det var to foodtrucks, så kan man velge litt hva man vil spise, og når. Jeg er ikke så glad i typisk norsk konfirmasjonsservering, men de fleste synes jo det er helt ok. Og TS kjenner jo selv sine venner og får vurdere hvordan økonomien deres er. 

Anonymkode: 31fe1...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker jo at 30-årsfest først og fremst er en fest, ikke et middagsselskap. Kurvfest eller veldig enkel servering er selvsagt gode alternativer, man kan jo servere pølse i brød og lompe også. Tanken med foodtruck var mest å få til noe litt anderledes, og noe som jeg selv hadde satt veldig stor pris på å bli invitert i. Spesielt om det var to foodtrucks, så kan man velge litt hva man vil spise, og når. Jeg er ikke så glad i typisk norsk konfirmasjonsservering, men de fleste synes jo det er helt ok. Og TS kjenner jo selv sine venner og får vurdere hvordan økonomien deres er. 

Anonymkode: 31fe1...454

Jeg tenker heller ikke at det må være fancy matservering altså, kan godt være noe enkelt og billig. Her jeg bor finnes ingen foodtruck, så mulig det er derfor det høres fremmed ut for meg 😊 

Anonymkode: 4dd1d...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i mange 30-/40-årsfester. Nesten alle er sånn at vi alle bidrar med mat og lager koldtbord 

Anonymkode: 9b0d3...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2020 den 12.29, AnonymBruker skrev:

Først, budsjett. 

10000 på ett lokale (uten mat og servering er for meg dyrt, men det kommer jo helt an på din økonomi).

Er det lov med medbrakt? Skal gjestene ta med drikke selv? Skal du stå for all drikke? Jeg hadde personlig bedt gjestene ta med drikke selv, og heller hatt velkomstdrinker. Kommer igjen an på budsjettet og hvor du legger lista. 

Mat, det finnes rimelige catering, og dyr catering. Du kan lage enkel mat selv, og du kan be folk ta med. 

Jeg ville først funnet ut hvordan jeg vilme gjort det, så begynt fra en kant.  Om du kjapper deg, så kan du rekke å bestille pynt på eBay feks, så der kan du spare litt. 

Anonymkode: 86f3c...261

TS her,

Ja, medbrakt drikke er et must på bygdefest! Men var veldig få lokaler i Oslo som tillot det, men nå har jeg endelig booket et hvor det er mulig. Det ble ganske dyrt, så da får jeg som du sier spare inn på andre ting: pynt, mat osv :)

Takk for mange gode tips!!

Anonymkode: b37f6...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De 30årsdagene jeg har vært i har man tatt med drikke selv :) Servering har ikke vært middag, det har bare vært snacks. Bare gi beskjed på forhånd om hva matsituasjonen er så tilpasser man seg jo! Jeg kunne fint betalt for egen mat i 30årsdag om jeg bare fikk beskjed på forhånd at det var byob, snacks og kake serveres, mat kan kjøpes. Jeg har også vært i et som hadde inngangspenger, 100kr, for å dekke lokalet (da arrangerte ikke bursdagsbarnet selv, så da var det for å fordele utgiften på oss gjestene, det var såklart noe man visste om på forhånd også).

Skulle jeg servert mat ville jeg kanskje vurdert taco catering, det er ikke så dyrt tror jeg, har sett det fra 110kr per person for enkleste variant.

Anonymkode: 582bb...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Med nok folk til hjelp kunne man kanskje klart å få til taco-buffet selv også, det meste kan jo lages eller kuttes på forhånd)

Anonymkode: 582bb...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De 30årsdagene jeg har vært i har man tatt med drikke selv :) Servering har ikke vært middag, det har bare vært snacks. Bare gi beskjed på forhånd om hva matsituasjonen er så tilpasser man seg jo! Jeg kunne fint betalt for egen mat i 30årsdag om jeg bare fikk beskjed på forhånd at det var byob, snacks og kake serveres, mat kan kjøpes. Jeg har også vært i et som hadde inngangspenger, 100kr, for å dekke lokalet (da arrangerte ikke bursdagsbarnet selv, så da var det for å fordele utgiften på oss gjestene, det var såklart noe man visste om på forhånd også).

Skulle jeg servert mat ville jeg kanskje vurdert taco catering, det er ikke så dyrt tror jeg, har sett det fra 110kr per person for enkleste variant.

Anonymkode: 582bb...9a8

Ble nysgjerrig på om det uthevede betyr kun chips og lignende eller typ tapas, altså litt forskjellig fingermat eller kun «snacks snacks»?

Var i en rund dag for et par år siden hvor det sto i innbydelsen at det ble servert «diverse snacks»,  hvor mange av gjestene tolket dette som mat og kom småsulten, men hvor det viste seg at diverse snacks var forskjellige typer chips og popcorn.

Men tilbake igjen til spørsmålet i Ts, hvor mye det hele kommer på totalt kommer først og fremst an på hvor dyrt lokalet er, da dette er den aller største utgiften. At gjestene tar med egen drikke er helt OK i denne settingen, og maten trenger ikke å være særlig fancy, det viktigste er bare å servere gjestene sine mat (som vedkommende jeg skriver om over ikke gjorde).

Anonymkode: 1048e...642

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 30 årsdag noe å feire?
Jeg har nettopp fylt 30! Feiret som vanlig med kake og pizza og data. :) Ikke akkurat noen folk, men med foreldre.

Anonymkode: 5f7e8...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ble nysgjerrig på om det uthevede betyr kun chips og lignende eller typ tapas, altså litt forskjellig fingermat eller kun «snacks snacks»?

Var i en rund dag for et par år siden hvor det sto i innbydelsen at det ble servert «diverse snacks»,  hvor mange av gjestene tolket dette som mat og kom småsulten, men hvor det viste seg at diverse snacks var forskjellige typer chips og popcorn.

Anonymkode: 1048e...642

Når jeg får vite snacks tenker jeg at jeg skal ha spist middag før jeg kommer dit, men at det er enten potetgull eller litt mer forskjellig med kanskje litt ost og kjeks, frukt, annen type fingermat.. nøtter, sjokolade og godteri, oliven... Men ikke nok til at noen skal spise seg mette på det, bare noe å tygge på ved siden av drikken liksom? Ville ikke stusset om jeg fikk beskjed om snacks og bare fikk potetgull og popcorn da. Men personlig hadde jeg satt pris på (og servert) litt mer variasjon :) Egenltig trenger man ikke spesifisere det i innbydelsen da det er litt selvklart at man får NOE.. men det er en måte å si det ikke er middag på da tenker jeg..

Anonymkode: 582bb...9a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bygdefest ; da må det jo være rømmegrøt og spekemat, uten tvil 

Anonymkode: 87b34...d21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...