Gå til innhold

Hun tvinger meg opp tidlig hver helg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dere aldri, og har aldri vært ila deres liv, på nachspiel? 

Anonymkode: 22dc3...e76

Er jeg ute en tur (skjer ikke så ofte lenger) våkner jeg av meg selv i 6-8 tiden. Har ikke noe problem med å være oppe sent. Og klarer fint dagen på 2-3 timers søvn innimellom. 

I går var vi ute og spiste, la oss vel rundt midnatt. Jeg var oppe 5. Han begynner nok å røre på seg i 8-9 tiden. 

Anonymkode: be6f9...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.1.2020 den 0.22, AnonymBruker skrev:

 

Selv om jeg står tidlig opp å går på jobb hver dag, så får jeg ikke sove tidlig. Jeg har i hverdagen da ca 5 timer søvn. Derfor er helgen hellig for meg. Da sover jeg 4 timer lenger og jeg kjenner endelig at jeg lever.

Ingen får vekke meg tidlig uten at det er en plan. Jeg spiser heller ikke frokost 

Anonymkode: 308cb...f71

Grunnen til at du ikke får sove tidlig på hverdager er nettopp at du sover lenge i helger. Døgnrytmen blir helt feil i forhold til den tiden man må på jobb.

Man kan aldri ta igjen tapt søvn, døgnrytmen blir bare forskjøvet. 

TS må åpenbart være oppe til sånn ca 4 på natta for bare å få fire til fem timers søvn fram til kl 8.30, og det synes jeg høres altfor seint ut. Går han ut på byen hver helg, helt alene?

Anonymkode: 8c439...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Grunnen til at du ikke får sove tidlig på hverdager er nettopp at du sover lenge i helger. Døgnrytmen blir helt feil i forhold til den tiden man må på jobb.

Man kan aldri ta igjen tapt søvn, døgnrytmen blir bare forskjøvet. 

TS må åpenbart være oppe til sånn ca 4 på natta for bare å få fire til fem timers søvn fram til kl 8.30, og det synes jeg høres altfor seint ut. Går han ut på byen hver helg, helt alene?

Anonymkode: 8c439...420

Myte at man ikke kan ta igjen talt søvn. Om ikke en til en, kan jeg love deg at det hjelper med 12-14 timer på puten etter EB uke med 4-5 i snitt. Hilsen mor med to små barn.

Anonymkode: 799da...aa9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er man alltid lat når man står opp sent, men ikke lat når man legger seg tidlig?:P Se til å gjøre noe ut av kveldene ikke bare krype under dyna før dagen er over som en latstaur!

Om man sover 8 timer er det akkurat like mange timer i døgnet uansett om man legger seg/står opp sent eller tidlig. Folk har ulike preferanser og det må være greit. Hold leven og involvere henne i aktiviteter til langt på natt og så si hun skal opp tidlig...

Anonymkode: fca43...72f

På kvelden/ natta er ting stengt, man får ikke gjort så mye sammen, feks. Det er mørkt, man trenger dagslys osv. 

Anonymkode: e130a...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 14.08, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min legger seg tidlig stort sett hver dag, inkludert i helgene. Dette medfører at hun står opp grytidlig også på lørdag og søndag. Problemet jeg har med dette her, er at hun tvinger meg også opp tidlig, selv om vi ikke har noen spesielle planer. Hun sier alltid: "Nå må du stå opp så du får noe ut av dagen." Jeg liker å være lenge våken, og sove lenge i helgene. Frokost klokka 8:30 med en energifyllt kjærest på søndagsmorgen, etter 4-5 timers søvn er ikke "helgekos". Jeg har prøvd å ta dette opp med henne, men det ser ikke ut til å hjelpe, hva skal jeg gjøre? Kun seriøse henvendelser. 

Anonymkode: 2d78d...1e4

Må kanskje forklare at dette ikke er livsgleda for deg, jeg kan mange ganger stå opp kl 06 og sette brøddeig osv. Men da sover samboeren, vekkes kanskje i 11-12 tida. Men tvinges ikke opp. Vil ikke hun være oppe å se film o.l med deg på kveldene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri orket et forhold med et b-menneske. Skrekken er jo å få barn med et b-menneske, da er man enten alenemor første halvdel av dagen i helgene, eller man er den sure kjærringa som drar han opp. 

Anonymkode: fec48...87c

Kjenner til den, stod opp med ungene tidlig, mens han sov til iallefall to på dagen i helgene.. Da hadde jeg allerede funnet på masse med ungene og venninner. Turer i skog og mark, lek på lekeplassen med lunsj ute og slike ting. Så når han stod opp full av energi , var vi bare sultne og slitne etter all lek og morro ute 😂😂😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha! Jeg er et a-menneske, nødt til å være det hvis jeg skal fungere optimalt på jobb, og holder da a-livsstilen i helgene også (våkner automatisk tidlig selv om jeg ikke har på vekking) 

Men hvis jeg en kveld legger meg veldig sent, eller jeg fester så blir jeg b-menneske dagen etter, og nåde de som begynner å mase om at jeg skal stå opp før jeg er uthvilt da. Da blir jeg forbanna. 😂

Selv om jeg er et a menneske lar jeg andre være i fred. Du bør snakke med henne. Hun tror hun gjør deg en tjeneste, og med mindre du har lyst til å ende opp som tøffel i et forhold hvor dama alltid har siste ordet bør du sette henne på plass nå

Anonymkode: 9edb5...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg tidlig og står opp tidlig, også i helgene. Drar gjerne ut før 8 for å dra på fjelltur ol. Dette er sånn jeg liker det, og kunne derfor ikke vært sammen med en som ønsket å sove lenge og «starte dagen» senere enn det. 

Og det vil vel gå andre veien også. For mange er vel dette tortur. 

Anonymkode: 29b77...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må man opp kl 10? Og hvorfor ikke sove til 12? Er det fordi det er noe som du har bestemt?

Anonymkode: 8c0fd...737

Ærlig talt. Det handler ikke om å bestemme noe, men når man er i et forhold er det vel normalt å kompromisse på ting, slik at begge skal trives?

Hvis kjæresten min insisterte på å sove til 12 hver eneste lørdag og søndag, hadde vi mistet noe viktig. Noe av det hyggeligste jeg vet er å spise lang frokost sammen, lese avis, gå ut på formiddagstur, og finne en trivelig kafé. Om man skal få gjort alt dette mens det er lyst ute, særlig i vinterhalvåret, avhenger det av at man kommer seg opp av senga rundt klokka 10. Ingen står med stoppeklokke, men vi har en enighet om at rundt det tidspunktet er det helt greit å ruske hverandre våken, krype inntil og kose, og deretter stå opp. 

Om man en gang iblant har vært på nachspiel, er det selvsagt lov å sove så lenge man trenger. Men for de fleste 30-åringer er ikke det noe som skjer hver helg. En typisk fredagskveld for oss består gjerne av noen glass vin og middag med venner, eventuelt en film eller god bok hjemme i sofaen, og som regel er vi i seng innen klokka 02. Om man står opp klokka 10 dagen etter, har man fått 8 timers søvn, som er anbefalt mengde.

Min mening er for øvrig at dagslys er ekstremt viktig for menneskepsyken, vi er ikke ment å sove til langt på dag, spesielt ikke her nord hvor vi generelt har for lite sol og påfallende mange sliter med depresjon. Vi må komme oss ut og få lys og luft når vi har sjansen, som for de fleste er i helga. Men det er en annen sak.

Anonymkode: 0caad...189

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan aldri ta igjen tapt søvn, døgnrytmen blir bare forskjøvet. 

Anonymkode: 8c439...420

Det er feil, forskning på dette har vist at man kan ta igjen og spare opp søvn i inntil 5-6 dager. Derfor mange kan holde det gående med lite søvn i uka, og lengre netter i helga. 

Anonymkode: c72d2...839

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og finne en trivelig kafé

:sjokkbla:

Er egentlig på lag med de som mener man bør legge seg og stå opp i rimelig tid...

...men let’s face it, man kommer ikke utenom at livet som A-menneske, oftest er et jævlig døllt et.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger meg tidlig og står opp tidlig, også i helgene. Drar gjerne ut før 8 for å dra på fjelltur ol. Dette er sånn jeg liker det, og kunne derfor ikke vært sammen med en som ønsket å sove lenge og «starte dagen» senere enn det. 

Og det vil vel gå andre veien også. For mange er vel dette tortur. 

Anonymkode: 29b77...a5f

Men man MÅ vel ikke gjøre absolutt alt sammen hele tiden? Jeg er også A-menneske, og står opp tidlig i helgene for å gjøre det jeg har lyst til, feks skitur eller fjelltur. Men det er da ikke noe problem i hele tatt at samboeren ønsker å sove lenge. Man må jo ikke ha med partneren på alt man skal gjøre. Hadde min mann tvunget meg til å være oppe til 1-2 i helgene hadde jeg blitt irritert. Et forhold handler om å respektere hverandre og å gi rom for å være forskjellig. Du er vel ikke avhengig av samboeren din for å få startet dagen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Flamme skrev:

Men man MÅ vel ikke gjøre absolutt alt sammen hele tiden? Jeg er også A-menneske, og står opp tidlig i helgene for å gjøre det jeg har lyst til, feks skitur eller fjelltur. Men det er da ikke noe problem i hele tatt at samboeren ønsker å sove lenge. Man må jo ikke ha med partneren på alt man skal gjøre. Hadde min mann tvunget meg til å være oppe til 1-2 i helgene hadde jeg blitt irritert. Et forhold handler om å respektere hverandre og å gi rom for å være forskjellig. Du er vel ikke avhengig av samboeren din for å få startet dagen?

Neinei såklart ikke. Kan godt dra på fjelltur alene. Men det er jo hyggelig at vi har noen av de samme interessene også. 

Men for min del er det viktig at vi er noenlunde samkjørte med døgnrytme. Det blir bare feil for meg. Jeg kan heller ikke sove i samme seng med en som legger seg såpass lenge etter meg, for jeg våkner og søvnen blir ødelagt. 

Men det er jo ikke verre enn at da finner man en med samme døgnrytme og livsstil, eller er alene. Jeg tvinger jo ikke dette på noen akkurat. 

Anonymkode: 29b77...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at du ikke får sove tidlig på hverdager er nettopp at du sover lenge i helger. Døgnrytmen blir helt feil i forhold til den tiden man må på jobb.

Man kan aldri ta igjen tapt søvn, døgnrytmen blir bare forskjøvet. 

TS må åpenbart være oppe til sånn ca 4 på natta for bare å få fire til fem timers søvn fram til kl 8.30, og det synes jeg høres altfor seint ut. Går han ut på byen hver helg, helt alene?

Anonymkode: 8c439...420

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

På kvelden/ natta er ting stengt, man får ikke gjort så mye sammen, feks. Det er mørkt, man trenger dagslys osv. 

Anonymkode: e130a...cb5

 forstår jeg hvorfor A-mennesker ser på B-mennesker som late og tiltaksløse, ettersom A-mennesker tydeligvis er avhengig av dagslys og av at ting er åpent for å få noe ut av tiden de er våkne. Jeg som er B-menneske er derimot ikke avhengig av noen av delene. Jeg finner som regel på ting med venner om vinteren etter 4 på ettermiddagen, og ingenting trenger å være åpent for vår del for at vi skal ha det gøy, samt at jeg kan være oppe til langt på natt, men det betyr ikke at jeg flyr på byen🤭

Anonymkode: 4597a...a32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil, forskning på dette har vist at man kan ta igjen og spare opp søvn i inntil 5-6 dager. Derfor mange kan holde det gående med lite søvn i uka, og lengre netter i helga. 

Sitat

Det er ikke mulig å ta igjen antall tapte søvntimer, men det hjelper likevel å sove lenge etter flere netter med lite søvn. Det korte svaret er at du kan ta igjen litt tapt søvn, men ikke alt. Du kan ikke bare legge til de tapte timene i løpet av uka i helga, men til en viss grad kan du ta igjen noe søvn.

Det finnes en rekke studier på tema, men de aller fleste konkluderer på samme måte som Hantveit og Sivertsen: Det er ikke mulig å fullt ut ta igjen tapte søvntimer.

 

Anonymkode: 23e6e...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var samboer med en mann som stod opp 5 uansett dag, helg eller ikke. Ble jo selvfølgelig vekt . jævlig irriterende. la seg kl 9 , mens jeg satt oppe lenge. var godt å få han ut !! tror ikke jeg skal ha samboer igjen. døgnrytme er et problem , og jeg må sove alene

Anonymkode: 39ee5...89e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest padawan
På 14.1.2020 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Enig med kjæreste, du kaster bort dagen! 

Anonymkode: 83791...2ab

Og sånne som deg kaster bort natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...