Gå til innhold

Hun tvinger meg opp tidlig hver helg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor bli sammen med noen som er så grunnleggende forskjellig fra seg selv da? Jeg hadde aldre blitt sammen med et A-menneske samme hvor gode de andre egenskaper var. Akkurat som jeg ikke kunne blitt sammen med en somlekopp som kommer for sent til alle avtaler. 

Anonymkode: 3221e...43f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min legger seg tidlig stort sett hver dag, inkludert i helgene. Dette medfører at hun står opp grytidlig også på lørdag og søndag. Problemet jeg har med dette her, er at hun tvinger meg også opp tidlig, selv om vi ikke har noen spesielle planer. Hun sier alltid: "Nå må du stå opp så du får noe ut av dagen." Jeg liker å være lenge våken, og sove lenge i helgene. Frokost klokka 8:30 med en energifyllt kjærest på søndagsmorgen, etter 4-5 timers søvn er ikke "helgekos". Jeg har prøvd å ta dette opp med henne, men det ser ikke ut til å hjelpe, hva skal jeg gjøre? Kun seriøse henvendelser. 

Anonymkode: 2d78d...1e4

Hvis du sovner kl 23 istedet for 03.30 på lørdagskvelden så kan du ha det bra. Det finnes triks for å sovne tidlig, jeg kan nevne tre:

1) Vill sex og god utløsning:

2) Ta med laptoppen opp i senga og se på langrenn. Det er bedre enn å telle sauer. Du kan godt søke opp ett gammelt renn som ligger på nrk.no

3) Ta med laptoppen opp i senga og se på et foredrag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med et B-menneske. Og han påstår at han er kvikkere og jobber bedre om kvelden. Hvorfor har jeg aldri opplevd at han gjør det da 🙂? For da sitter han jo foran tv eller pc 🙄. Syns jo egentlig at han burde handle, vaske klær, vaske hus osv  noen kvelder da. Bare en teit unnskyldning for å være lat. Men jeg vekker ham ikke om morgenen, selv om jeg våkner tidlig i helger og ferier. Han er ikke barnet mitt. Koser meg heller alene oppe 🙂

Anonymkode: 2540c...425

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du bare sette foten ned. Hun har tydeligvis ikke skjønt alvoret. Det trur jeg er det eneste som fungerer. Vær streng. Dette skal du bare ikke finne deg i!

Anonymkode: a5b5f...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gift med et B-menneske. Og han påstår at han er kvikkere og jobber bedre om kvelden. Hvorfor har jeg aldri opplevd at han gjør det da 🙂? For da sitter han jo foran tv eller pc 🙄. Syns jo egentlig at han burde handle, vaske klær, vaske hus osv  noen kvelder da. Bare en teit unnskyldning for å være lat. Men jeg vekker ham ikke om morgenen, selv om jeg våkner tidlig i helger og ferier. Han er ikke barnet mitt. Koser meg heller alene oppe 🙂

Anonymkode: 2540c...425

Dama mi er litt b. Jeg lar henne sove og finner heller på noe selv. Når jeg lar henne sove ut skikkelig blir hun villere i senga.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinger? Altså, hva skjer dersom du nekter å stå opp? 

Jeg har en jobb med mange sene kveldsskift, og har tilpasset meg det, og følger en b-rytme også når jeg har fri. Hadde typen prøvd å dra meg ut av senga klokka 0830 på en søndag hadde jeg slått meg vrang, og jeg hadde i hvert fall ikke belønnet han med å stille opp på frokosten. Mest sannsynlig hadde jeg sagt at jeg ville sove litt til, og dersom han ikke gav seg hadde jeg låst døra, og eventuelt tatt meg en runk dersom jeg var for oppspilt til å sove. 

Tror heller ikke du får objektive råd her, virker som de fleste jobber standard kontortid, siden de bare kjenner slasker som er oppe etter midnatt, og følgelig ikke gjør husarbeid da. Tipper rundt 80% av mitt husarbeid blir gjort etter midnatt, siden jeg er hjemme fra jobb klokka 0100, og som regel for oppspilt til å sove med en gang. Resten gjøres rundt lunchtid på dagen, rett før jeg drar på jobb. På fridager drar jeg gjerne på butikken, rett før de stenger klokka 2300, også drar jeg på besøk eller går en tur. Skal jeg gjøre noe i helgen står jeg tidlig opp, men helst ikke før 10-11-tiden. Da rekker man fint en tur til en sportsstue mens det fortsatt er dagslys. Andre ganger sitter jeg våken og gamer til sola står opp og spiser middag til frokost når jeg våkner igjen. For det er min fridag og jeg slapper av slik jeg har mest lyst til. 

Anonymkode: c72d2...839

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skal få ligge så lenge du vil. Det børe være en menneskerett å få hvile skikkelig ut. Mulig hun er misunnelig fordi hun ikke får til å ligge lenge selv. Hadde andre bestemt hvor lenge jeg skulle ligge, hadde jeg blitt forbannet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står opp med barna i syvtiden, i ni-titiden er frokosten klar og da forventer jeg at dagen begynner. Hadde han klaget får vi stå opp annenhver dag (Jeg står opp uansett, men da får han komme seg opp og passe barna) Han fungere mye bedre i både helger og i ukene når han kommer seg opp, ellers snur han døgnet i helgen og bruker uka på å snu tilbake.

Om han skal sove til tolv/ett vil det si at han prioriterer  alenetid på kvelden, og krever alenetid på morgenen fordi han er så trøtt, usjarmerende. Da faller erfaringsmessig også uforholdsmessig mye av husarbeid og barn på meg, jeg har i alle fall til gode å se natterangling utnyttet på å sette på en ekstra vaskemaskin eller rydde i gangen. 

En uforstyrret morgen for meg med kaffe uten å løpe etter barna og kanskje gå en liten tur alene er fantastisk. (Selv om de som sover lenge ofte ser ut til å mene at å ligge lenge i sengen trumfer det meste). 

Jeg er motsatt og må tvinge meg til å være våken om kvelden, ellers legger jeg meg tidligere og tidligere og står opp tidligere og tidligere. 

Anonymkode: c8267...a9c

Det er helt greit for meg at folk liker å stå opp tidlig og legge seg tidlig. Det som er særdeles ugreit er når disse morgenfuglene krever at jeg skal gjøre det også. Respekt går begge veier! 

Sånn teknisk sett er morgenfugler kjedeligere enn nattuglene. Morgen/formiddag og litt av ettermiddagen går jo med til jobb. Når man endelig får kveld og fritid, så legger de seg?! Kjenner noen av dem og de har ødelagt endel kvelder med venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, HarryDotter skrev:

Det er helt greit for meg at folk liker å stå opp tidlig og legge seg tidlig. Det som er særdeles ugreit er når disse morgenfuglene krever at jeg skal gjøre det også. Respekt går begge veier! 

Sånn teknisk sett er morgenfugler kjedeligere enn nattuglene. Morgen/formiddag og litt av ettermiddagen går jo med til jobb. Når man endelig får kveld og fritid, så legger de seg?! Kjenner noen av dem og de har ødelagt endel kvelder med venner.

Det er ikke respektløst når man har barn! Da er det respektløst å ligge å dra seg til langt utpå dagen, og la partneren sin gjøre all jobben. 

Anonymkode: fec48...87c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Helt til man får barn og begge «må» være a mennesker i helgene. Kjipt å få barn med et b-menneske. 

Anonymkode: fec48...87c

Ikke nødvendigvis. Da vårt barn var baby og våknet mye om natten tok mannen barnet frem til han la seg i 3-tiden, så fikk jeg sove sammenhengende frem til da. Barnet var ferdigsovet i 5-6-tiden, så mannen tok jo i praksis mesteparten av nattevåken. Da gjorde det meg ingenting å være alene noen timer på morgen/formiddag. ;)

Nå som barnet er større og vi gjerne gjør ting sammen i helgene blir det jo annerledes, men da står mannen opp senest 10, også legger han seg heller nedpå en time når vi kommer hjem på ettermiddagen. Funker helt fint det også.

Anonymkode: b6e53...419

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Da vårt barn var baby og våknet mye om natten tok mannen barnet frem til han la seg i 3-tiden, så fikk jeg sove sammenhengende frem til da. Barnet var ferdigsovet i 5-6-tiden, så mannen tok jo i praksis mesteparten av nattevåken. Da gjorde det meg ingenting å være alene noen timer på morgen/formiddag. ;)

Nå som barnet er større og vi gjerne gjør ting sammen i helgene blir det jo annerledes, men da står mannen opp senest 10, også legger han seg heller nedpå en time når vi kommer hjem på ettermiddagen. Funker helt fint det også.

Anonymkode: b6e53...419

DETTE er hva jeg mener med samlivskompetanse :tommelopp:

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen prøvd å dratt meg ut av sengen klokken 08-09 på en søndag, så hadde jeg låst døren. Jeg og samboeren sover gjerne til 12 i helgene. Synes det er slitsomt med mennesker som skal gjøre absolutt alt før fuglene fiser. 

Anonymkode: 25a99...ed3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg legger meg sjelden før 23 i forhold og maser aldri på dama om morgenen...Morgenstunden synes jeg er gull og det er behagelig med alenetid.

Som singel sitter jeg mye oppe om nettene, chatter med likesinnede og har det gøy, men plager ingen😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal ta hensyn til hverandres søvnmønster. Samtidig kan det vel ikke være så kjekt at du alltid tilbringer kveldene alene, og hun alltid tilbringer morningene alene. Med jobb og andre forpliktelser i hverdagen lurer jeg på hvor mye tid dere da får til hverandre. 

Anonymkode: 1cdf2...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Crocs_
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke sagt godt nok fra.

Din samboer bestemmer ikke hvordan du skal leve, derfor jeg unngår å bli samboer selv. Synes det er fint å ha kjæreste, men sover alene. Det er best, jeg skal også bestemme over meg selv og min tid på jorda.

Så her må du sifra tydelig på en ordentlig måte, ikke kjefting.

Anonymkode: c89bb...4d7

Her er vi samboere, men legger likevel ikke føringer på hvordan den andre skal leve. 🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting i mot at enkelte velger å sove til 11-12, og heller er produktive på kveldstid. 

Jeg sa bare det ikke var kompatibelt med et samliv med meg. 

Kl 11 har jeg trent, tatt over huset, vasket tre maskiner med klær, shinet kjøkkenet, bakt brød, tatt unna en del jobbmail, vært på butikken og ukeshandlet, tatt meg av dyr. 

Da ønsker jeg gjerne en lang og god lunsj i byen, besøk, en fjelltur, og at fridagen kan begynne. 

Anonymkode: be6f9...008

Lørdag vil jeg som B-menneske forlengst ha gjort det unna på torsdag eller fredags kveld. Samme med det meste av handlinga til helga. Matbutikkene stenger kl 23 her. Jeg våkner faktisk ofte relativt tidlig i helgene, fordi jeg står opp tidlig hver dag til jobb, men etter jeg har mata katten og tatt medisiner, lunter jeg som oftest tilbake til senga til slumresøvn eller brunsj i senga. For det er det som gir meg en følelse av fri. Deretter tar jeg meg et langt bad med "alt" av hudpleie etc. Da er huset allerede reint og maten i hus. Skal jeg på et spennende kurs/foredrag klarer jeg fint å rekke det kl 8 (modus:jobb), men de færreste ting starter tidlig på en lørdag. 

Dere som prater om at man blir a-menneske med barn, det er ikke helt sant. De fleste foreldre har søvnunderskudd. Men b-mennesker har mer utbytte av å sove lenge ved mulighet, eller slumre sammen med ungen. Som barn (nesten alle barn våkner tidlig) elska jeg tida om morgenen når mine foreldre sov (evt "sov") og jeg og søstera mi kunne utforske huset aleine, evt hvis vi fikk slumre litt med foreldrene. Og vi var sånn familie som hele tida var på felles sykkeltur ,fjelltur, bakte brød sammen, var med venner av familien osv. Vi bare starta ikke lørdagene kl.6. 

Anonymkode: b7b7a...3fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På 14.1.2020 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Det er ikke respektløst når man har barn! Da er det respektløst å ligge å dra seg til langt utpå dagen, og la partneren sin gjøre all jobben. 

Anonymkode: fec48...87c

Så kan den morgenfuglen av en sutrepartner slippe ansvar etter kl.19 på kvelden da vetu når vedkomne legger seg! Så kan den som sover lenge om morgen ta ansvar og gjøre ting i heimen etter at festbremsen har lagt seg! Det er ikke værre enn det. Planlegg døgnet sammen. Så kan syvsoveren ta ansvar for kveldsmat, tannpuss og legging av barna. Så kan morgenfuglen stå opp med dem.

Hva er det med A-mennesker og trangen til å diktere og bestemme over andre mennesker hele jævla døgnet!?! Vi ser det har vært en tendens i arbeidslivet i århundrer. Skal helst starte på jobb kl.05.30! Slapp nå av for faen. Lev som dere ønsker men ikke prakk tullet deres over på andre. Og rent biologisk er det dere som har en genfeil. Forskning viser at det er naturlig å legge seg godt utpå kvelden og stå opp når kroppen er uthvilt. Forskerne har bevist at det er variabler i hjerterytme som avgjør hvordan man er slik som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fakta om oss B-mennesker:

- Nei, vi er overhodet ikke late fordi vi liker å sove lenge, vi er vanligvis våkne like lenge som A-mennesker, bare til litt andre tider.

- Det er tull at man får gjort mindre på kvelden. Jeg gjør gjerne husarbeid og fritidssysler på kvelden, da har jeg overskudd og energi til å få det gjort. 

-Nei, det er ikke bare å snu døgnet for oss B-mennesker. Man kan såklart få justert døgnrytmen til en viss grad,så man ikke sover til kl.12 eller mer, men kl.8, eller tidligere, er og blir for tidlig å stå opp frivillig.

- Det handler ikke bare om søvnmengde. Når jeg står opp kl.7, er jeg trøtt selv om jeg fikk nok søvn. Det føles ubehagelig for oss B-mennesker å stå opp tidlig uavhengig av søvnmengde. 

- Vi styres i stor grad av lyset, så vi står gjerne tidligere opp på sommeren, mens vinteren er et sant h****** for oss som må tidlig opp på jobb fem dager i uka.

Anonymkode: 13e12...2e9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...