Gå til innhold

Hun tvinger meg opp tidlig hver helg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min legger seg tidlig stort sett hver dag, inkludert i helgene. Dette medfører at hun står opp grytidlig også på lørdag og søndag. Problemet jeg har med dette her, er at hun tvinger meg også opp tidlig, selv om vi ikke har noen spesielle planer. Hun sier alltid: "Nå må du stå opp så du får noe ut av dagen." Jeg liker å være lenge våken, og sove lenge i helgene. Frokost klokka 8:30 med en energifyllt kjærest på søndagsmorgen, etter 4-5 timers søvn er ikke "helgekos". Jeg har prøvd å ta dette opp med henne, men det ser ikke ut til å hjelpe, hva skal jeg gjøre? Kun seriøse henvendelser. 

Anonymkode: 2d78d...1e4

Dette høres ut som en sak for Lørdagsrådet. Send Mail til [email protected] så får du sikkert noen veldig morsomme svar. 
 

Men altså, du må jo bare si ifra til henne at du ikke liker dette.. Du er B menneske og vil sove lenge. Hvis hun vil finne på noe er hun velkommen til det, men hun må la deg være i fred.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har det litt sånn. Legger oss samtidig, så leser jeg heller litt, men typen er A-menneske og jeg B-menneske. Han står gjerne opp mellom 0630-0800 i helga, jeg sover gjerne til 0930 :) Han lager gjerne kaffe og så har han litt alenetid til jeg står opp. Funker fint for oss, jeg hadde selv blitt sprø om han hadde tvunget meg opp tidlig hver dag.

Hun må forstå at dere er ulike, bare å si at det er viktig for deg å sove lengre i helgen og be henne respektere dette. 

Anonymkode: 26e1d...5de

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å skrike til henne at hun skal la deg være i fred på morningen? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be henne om å til helvete la deg være i fred da vel. Virker ikke som at «riktig» samtale fører koe sted, så da får du heller bruke den harde og ikke så hyggelige tonen. Jeg hadde blitt pissed på samboer om han hadde begynt sånn. 

Anonymkode: 2e810...c90

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sånn at A-mennesker skal tas hensyn til og respekteres? Mens B-mennesker de får gjennomgå, er ikke måte på hvor "late" de er. 🤦‍♀️

Anonymkode: b7de4...5b6

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

La henne stå opp, men hun må respektere at du vil sove lenger. Er for så vidt enig med henne, men hun bestemmer ikke når du skal stå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh! Inspirert av A og B menneske tema som tar seg opp her nå. Du kan jo si at du synes dere skal «få noe ut av kveldene sammen» og be om hun sitter litt lengere oppe og deler en flaske vin med deg, prater og kanskje spiller ett spill sammen eller noe?

Være litt romantiske rett og slett, si at du savner en sen romantisk kveld med din kjære. Aner meg at hun kommer til å sitte og gjespe halve kvelden og ikke klare å føre en samtale. Kanskje hun da forstår hvordan det er for deg å stå tidlig opp..

Anonymkode: 66a59...bc8

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig med kjæreste, du kaster bort dagen! 

Anonymkode: 83791...2ab

Men det er vel opp til hver enkelt å bestemme om de ønsker å gjøre, er det ikke? Om jeg ønsker å «kaste bort» dagen min ved å sove lenge har da vel for søren ikke du noe med det å gjøre.

Anonymkode: b1319...091

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min legger seg tidlig stort sett hver dag, inkludert i helgene. Dette medfører at hun står opp grytidlig også på lørdag og søndag. Problemet jeg har med dette her, er at hun tvinger meg også opp tidlig, selv om vi ikke har noen spesielle planer. Hun sier alltid: "Nå må du stå opp så du får noe ut av dagen." Jeg liker å være lenge våken, og sove lenge i helgene. Frokost klokka 8:30 med en energifyllt kjærest på søndagsmorgen, etter 4-5 timers søvn er ikke "helgekos". Jeg har prøvd å ta dette opp med henne, men det ser ikke ut til å hjelpe, hva skal jeg gjøre? Kun seriøse henvendelser. 

Anonymkode: 2d78d...1e4

Da har du ikke sagt godt nok fra.

Din samboer bestemmer ikke hvordan du skal leve, derfor jeg unngår å bli samboer selv. Synes det er fint å ha kjæreste, men sover alene. Det er best, jeg skal også bestemme over meg selv og min tid på jorda.

Så her må du sifra tydelig på en ordentlig måte, ikke kjefting.

Anonymkode: c89bb...4d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt her, kjenner jeg. For all del, voksne folk må jo få gjøre som de vil og jeg tror det hadde blitt veldig dårlig stemning her i huset hvis jeg skulle begynne å bestemme når mannen min skulle legge seg eller stå opp når han har fri. (Vi har ikke barn altså, for da hadde det jo naturligvis vært annerledes). Helt utenkelig for meg.

Samtidig ser jeg nok for meg at jeg hadde synes det var irriterende om mannen insisterte på å sove til 12+ hver eneste fridag vi hadde sammen også. Som regel prøver vi å prioritere å gjøre noe sammen på disse dagene, og da er det jo kjedelig hvis mannen skal være oppe hele natta og sove hele dagen. For min del fungerer jeg ikke hvis jeg ikke har tålig jevn rytme gjennom uka, så det ville vært umulig for meg å følge et mønster med å være oppe halve natta heller.

Hvorfor ønsker hun at du skal stå opp tidlig? Er det fordi hun vil dere skal gjøre ting sammen, eller er det bare fordi hun synes "du kaster bort dagen"? Hvorfor vil du heller være oppe på natta når hun sover? Hvor tidlig legger hun seg? 

Synes jo man kan prøve å møtes litt på midten. Hva med frokost klokka 10? Også kan jo kanskje hun "drøye" en time eller to i andre retningen da, på kvelden? 

(Enig i at dette er et topp dilemma for Lørdagsrådet!)

 

Anonymkode: 527fe...9e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er man alltid lat når man står opp sent, men ikke lat når man legger seg tidlig?:P Se til å gjøre noe ut av kveldene ikke bare krype under dyna før dagen er over som en latstaur!

Om man sover 8 timer er det akkurat like mange timer i døgnet uansett om man legger seg/står opp sent eller tidlig. Folk har ulike preferanser og det må være greit. Hold leven og involvere henne i aktiviteter til langt på natt og så si hun skal opp tidlig...

Anonymkode: fca43...72f

Fordi at man som regel ikke gjør så mye fornuftig på kveld/nattestid kontra morgen/formiddag. Større sjanse for at jeg går ut på formiddagen på tur enn kl. 22 på kvelden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si « ikke vekk meg tidlig i morgen» og hvis hun gjør det slike vel så mangler hun respekt for deg. Sett deg i respekt eller slå opp.

Anonymkode: a3331...f68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulikheter i søvnmønster, er uten betydning for hvordan det går med et samliv.

Samlivskompetanse er det avgjørende.

For to stykker som er virkelig gode på å leve sammen, vil en slik utfordring med søvn, bare være en mulighet til å finne en løsning som begge tjener på.

For to stykker som ikke er gode på å leve sammen, vil en slik utfordring føre til at man stiller seg i hver sin krok og kaster kjeler og gryter på hverandre. 

Her inne vil du finne mange av sistnevnte sort. 

Dama sier at du skal følge hennes mønster. Du løper inn hit og forsøker å finne ut hvordan du skal nedkjempe henne.

Det er bare å innse det;

Dere er ikke på vei mot et godt samliv, dere er på vei bort fra et godt samliv.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt opp dette problemet i første omgang, og sett om dere begge var villig til å snu, eller om en av dere, eller begge, ville hatt det bedre med noen andre, eller om dere begge ønsker å fortsette å ‘krige mot partneren’ resten av livet. Først etter det, kan dere eventuelt begynne å løse problemet med søvn. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre dere har barn som skal følges opp om morgenen, så er det kun du selv som bestemmer når du skal stå opp i helgen. Hun må klare å være alene noen timer. Man trenger ikke å være sammen 24 timer i døgnet bare fordi det er helg. Hvis dere ser for lite til hverandre, så kan dere prøve å møtes på halvveien. Hun legger seg senere, og du står tidligere opp, og så har dere en deilig frokost/lunch kl 11.

Minn henne på at du også trenger søvn, og at med 4-5 timer søvn, blir du dessverre både uopplagt og gretten (det blir ihvertfall jeg).

Anonymkode: 741b2...819

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en morgenful, mannen en syvsover. Løst det greit,  tilbyr hompetitten rundt 08/09, så får jeg mannen opp og han føler han får en fin start på dagen.

Anonymkode: 6ad4d...d35

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skruf#2 skrev:

Du kan jo prøve å "tvinge" henne til å være litt lenger oppe i helgene😏 Skal jo liksom gå begge veier i ett forhold.

Ja, når hun vekker deg til frokost 8:30 på helg kan du tvinge henne til å være våken lengre🙂

Anonymkode: aa270...3a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg står opp tidlig, og nyter virkelig et par timer for meg selv med kaffe og fred og ro.. Vekker han kl 10 med frokosten klar. Han vil gjerne opp da. 

Anonymkode: 2540c...425

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp 5-6, uka rundt.

Mannen sover gjerne til 8-9 i helgene. Vi legger oss samtidig. 

Jeg lister meg forsiktig ut av soverommet, og tar hensyn med tanke på lyder i nærheten av soverommet.

Ville han sovet til 11-12 hver eneste fridag ville det vært et stort problem i forholdet. 

Anonymkode: be6f9...008

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde jeg aldri godtatt. 

Dere må finne ut av om dere er for forskjellige. Hun kan ikke bestemme døgnrytmen din, så da må hun finne ut av om hun kan leve med et b-menneske i helgene eller finne seg et a-menneske. Å vekke deg er virkelig ikke greit når du har sagt du ikke ønsker det! Skal du holde henne våken kanskje?

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...