Gå til innhold

Hun tvinger meg opp tidlig hver helg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten min legger seg tidlig stort sett hver dag, inkludert i helgene. Dette medfører at hun står opp grytidlig også på lørdag og søndag. Problemet jeg har med dette her, er at hun tvinger meg også opp tidlig, selv om vi ikke har noen spesielle planer. Hun sier alltid: "Nå må du stå opp så du får noe ut av dagen." Jeg liker å være lenge våken, og sove lenge i helgene. Frokost klokka 8:30 med en energifyllt kjærest på søndagsmorgen, etter 4-5 timers søvn er ikke "helgekos". Jeg har prøvd å ta dette opp med henne, men det ser ikke ut til å hjelpe, hva skal jeg gjøre? Kun seriøse henvendelser. 

Anonymkode: 2d78d...1e4

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Dere er vel litt for forskjellige da. 

Anonymkode: d3ef4...4b6

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med kjæreste, du kaster bort dagen! 

Anonymkode: 83791...2ab

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor tidlig er tidlig da og hvor lenge vil du sove?

Vi har litt samme problem men her er det jeg som står opp tidligst. Jeg lar ham bare sove da og koser meg med å være "alene hjemme", leser bok og ser litt på tv og lager meg frokost :) Har han ikke stått opp 12 så pleier jeg vekke ham og be ham komme seg opp for sin egen del. Synes det er teit at han sover så lenge men han er voksen og jeg orker ikke drive å tvinge ham opp til det jeg tenker er normal tid og ha en sur fyr gående rundt heller. Skal vi noe så avtaler vi på forhånd når vi må dra så han står opp tidsnok. 

Kan det være at hun egentlig vil at dere skal gjøre noe? For det er mitt problem iblant at det er vanskelig å finne på noe spontant på dagtid i helgene for da sover jo typen. 

Tenker dere må finne et kompromi der du ikke sover hele dagen men hun ikke vekker deg kjempetidlig heller, eller at dere avtaler at du står opp og gjør ting med henne noen ganger men får sove ut andre dager (og at det må avtales på forhånd når så du kan legge deg tidsnok til å få mer enn 4-5 timer søvn)

Anonymkode: 93125...400

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke. Å sove lenge når man kan er investering i egen velferd.

Anonymkode: 78c20...07c

Hun sover jo også lenge. Bare starter sovingen tidligere enn deg. 

Anonymkode: 50dc8...fba

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Dere er vel litt for forskjellige da. 

Anonymkode: d3ef4...4b6

Ja. I min  tinderprofil har jeg søvnmønsteret mitt i helgene og soveromstemperaturen og skriver jeg må ha en son har det samme eller innfinner seg til det. For det er ting som gjør at man ikke passer sammen og er forskjellige om det ikke kan forenes. 

Anonymkode: 6bf96...0d5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å "tvinge" henne til å være litt lenger oppe i helgene😏 Skal jo liksom gå begge veier i ett forhold.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke. Å sove lenge når man kan er investering i egen velferd.

Anonymkode: 78c20...07c

Nei det er å lure seg selv, det beste er å stå opp til samme tid hver dag for å unngå søvnforstyrret mønster. Bare spør en søvnforsker.

Anonymkode: 83791...2ab

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har forskjellig døgnrytme, håpløst. 

Anonymkode: 0aefd...15e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er ikke moren din. Du bestemmer selv hvor lenge du er våken om kvelden/natten, og hvor lenge du skal ligge om morgenen. Snakket med henne om det? Du sier bare at du ikke vil bli vekket til frokost 8.30 om morgenen, og det må hun bare respektere.

Men det kan jo bli komplisert om hun ikke evner å finne på noe på egenhånd, eller om du sover så lenge at dere aldri kan finne på noe sammen på dagtid. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp med barna i syvtiden, i ni-titiden er frokosten klar og da forventer jeg at dagen begynner. Hadde han klaget får vi stå opp annenhver dag (Jeg står opp uansett, men da får han komme seg opp og passe barna) Han fungere mye bedre i både helger og i ukene når han kommer seg opp, ellers snur han døgnet i helgen og bruker uka på å snu tilbake.

Om han skal sove til tolv/ett vil det si at han prioriterer  alenetid på kvelden, og krever alenetid på morgenen fordi han er så trøtt, usjarmerende. Da faller erfaringsmessig også uforholdsmessig mye av husarbeid og barn på meg, jeg har i alle fall til gode å se natterangling utnyttet på å sette på en ekstra vaskemaskin eller rydde i gangen. 

En uforstyrret morgen for meg med kaffe uten å løpe etter barna og kanskje gå en liten tur alene er fantastisk. (Selv om de som sover lenge ofte ser ut til å mene at å ligge lenge i sengen trumfer det meste). 

Jeg er motsatt og må tvinge meg til å være våken om kvelden, ellers legger jeg meg tidligere og tidligere og står opp tidligere og tidligere. 

Anonymkode: c8267...a9c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun er redd for at du skal runke når du blir alene i senga. Det handler om sjalusi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, dette kan få store fordeler for deg hvis du velger å få barn med denne damen. Jeg er selv et A-menneske og legger meg senest kl 22. Våkner helst 6. Barna våkner gjerne 5-6. Mannen legger seg tidligst 00 og står gjerne opp sent (i en småbarnsfamilie er gjerne sent kl 8). 

Anonymkode: 50dc8...fba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun sover jo også lenge. Bare starter sovingen tidligere enn deg. 

Anonymkode: 50dc8...fba

Så irrelevant som det kan få blitt.

Anonymkode: 78c20...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er å lure seg selv, det beste er å stå opp til samme tid hver dag for å unngå søvnforstyrret mønster. Bare spør en søvnforsker.

Anonymkode: 83791...2ab

Jeg tør påstå at jeg vet hva som funker best for meg.

Anonymkode: 78c20...07c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...