Gå til innhold

Var i barnebursdag og føler meg snytt! Er dette vanlig eller er det bare jeg som er vandt til noe helt annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her dør folk i kreft og andre sykdommer daglig, og noen sulter ihjel. Jeg hadde blitt glad for at noen i det hele tatt bad mrg på en bursdag, menneskelig kontakt og sosialt samvær.

Anonymkode: 459b1...39f

Vi får med andre ord legge ned hele forumet uten om "Vi som sørger" og "Kropp og helse"? 

Anonymkode: 72f40...5b3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes jo veldig rart ut da! Hos oss varierer vi om vi har mat og kake, eller bare kake😊 men da får vi beskjed om det😊 jeg skriver alltid melding "Kaffe og kake, eller mat og kake/kaffe" å det skjer jo alltid noe for barna, om det bare er lek med familien, drar jo alltid ut selskapene😊 hiver jo ikke gjestene på dør så fort😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig med middag i familieselskap her nei. Noen kjøper kake, andre baker selv. Pleier nå å være mer enn et bittelite kakestykke til hver, du er sikker på at du ikke overdriver?

Og at dere ble «kastet ut» fordi minstemann skulle legge seg? Når var det? Kl.19?

Helt vanlig at familiebursdager varer et par timer bare..

Anonymkode: 910e7...185

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke den sprekeste serveringen, det ser jeg. Og litt dårlig kommunikasjon fra alle parter, kanskje?

Men går man egentlig i bursdag for å "tjene" en middag, eller å betale den med en gave?

Synes du skal tenke at så lenge nevøen din var fornøyd og satte prise på at dere kom, og ble gald for gaven, så er det "betalingen".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Orchideae said:

Ikke normalt i omgangskretsen vår. Her er det ofte enkel servering (typ pølse, pizzasnurrer, pizza eller taco om noen slår på stortromma) og kaker i fleng. 

Samme her. Her er det enkel mat, men rikelig og dessuten pynter man jo litt også. En stor 2-liters kanne med ferdigtraktet filterkaffe, med fint servise. Kaker, is, brus osv. Dette er enkelt og billig og barna elsker det. De voksne synes også det er helt greit!

Anonymkode: 018f3...e17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke engang typen som liker pynt eller dill og dall, giftemål til 100000kr eller overfladiskhet. Men disker da opp med pølser/pizza, kaker, brus, is og fine tallerkener og glass. Det klarer vel til og med den mest konservative, slik som meg.

Anonymkode: 018f3...e17

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Gnå skrev:

Ikke den sprekeste serveringen, det ser jeg. Og litt dårlig kommunikasjon fra alle parter, kanskje?

Men går man egentlig i bursdag for å "tjene" en middag, eller å betale den med en gave?

Synes du skal tenke at så lenge nevøen din var fornøyd og satte prise på at dere kom, og ble gald for gaven, så er det "betalingen".

 

Det virker som om enkelte går i bursdager og bryllup for å få en form for servering som gjør at de føler at gaven de gir betaler seg. Merkelig tankegang. 

Anonymkode: 428de...ada

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige i familie og omgangskrets:

Inviterer til ca 14-15. Informerer om det er mat, eller ikke.

Maten er som regel enkel og tilpasset barnet, gjerne det de har ønsket seg. Ofte pizza. 

Deretter en hjemmebakt kake. Og traktet kaffe. 

Gavene koster 2-300, litt mer fra besteforeldre. Får kun ønsker om jeg ber om det, og da forteller barnet det selv. Foreldrene understreker ofte at barnet har mer enn nok. 

En barnebursdag er ikke så viktig. Bor man et stykke unna, eller har andre planer, prioriteres det. Men har nå og da fått et hint fra foreldrene om at det er få som kan, og da strekker vi oss selvfølgelig ekstra for barnets skyld. 

Men et evig underskuddsforetak er det om du ikke har barn selv, det må du bare regne med :)

Anonymkode: ccd97...26d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann. Jeg pleier alltid å glemme å sette fram melk til kaffen 😂

Anonymkode: 94187...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde kanskje lite penger. Ekle folk her. Ikke alle har like god råd. 

Anonymkode: d5810...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oisann. Jeg pleier alltid å glemme å sette fram melk til kaffen 😂

Anonymkode: 94187...c46

Vi og, da vi ikke liker det selv. 

Men familie og venner er husvarme nok til å hente selv i kjøleskapet :)

Anonymkode: ccd97...26d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De hadde kanskje lite penger. Ekle folk her. Ikke alle har like god råd. 

Anonymkode: d5810...a68

Da sender man heller ikke ønskeliste med dyre gaver ;)

Anonymkode: ccd97...26d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke normalt ut, nei. Det høres ut som at de ville bare ha presangene og få feiringen unnagjort og bli ferdig med det. Jeg har alltid organisert ordentlig feiring til barna. Er invitasjonen til kl.16, da blir det servert noe middagsaktig. Hvis jeg ikke orker lage middag til 30 stk, setter jeg feiringen til lunsjtider og da står det på invitasjonen at det blir servert kake, kaffe og småkaker. Så baker jeg heller noen horn med feta eller salte muffins i tillegg til kaken, skjærer frukt, så det ikke blir bare søte ting på bordet. Det ville vært nok med noen pølser i brød eller lompe som middag, spør du meg, siden det er barnebursdag, men det du beskriver høres helt klart feil i mine ører. Jeg har aldri vært på en barnebursdag i Norge som dette. I verste fall kunne man smake Toro langpanne sjokoladekake med litt pynt på toppen, men så var det ordentlig mat i tillegg. Selv om man ikke kan klandre foreldrene å ha dårlig tid og ork for å ha en stor feiring, så er det rimelig å forvente et minimum. Derfor skriver jeg alltid i invitasjonen om det blir servert middag. Herregud ... Nå vet du det at neste gang du blir invitert til denne familien rundt kl.17, så ringer du og spør om det blir servert middag eller om du må spise hjemme på forhånd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi regner stortsett rundt 1000 kr ca på mat og kake når vi inviterer til bursdag 😊 1000 kr er jo en del. Det viktigste er jo at gjestene føler seg ønsket 😊 et lass med vafler koster jo ikke all verdens å stelle i stand 😊 man kan og alliere seg med besteforeldrene om de vil bidra med noe å ha på vaflene om det er litt trangt for øyeblikket 😊 dersom noen spør etter ønskeliste fra barna, legger vi oss på 50-400 kr ish, så familien kan bestemme litt selv hvordan de vil gi 😊

Maten er en viktig ramme for det sosiale og gjør bursdagen koseligere 😊

Endret av Lacy
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke mat i barnebursdag, men hjemmebakte kaker. Informerer om det i invitasjonen. De vi inviterer bor rett i nærheten. Har vokst opp sånn selv, både jeg og mannen, og synes ikke det er unormalt. 

Anonymkode: 3c2ea...a6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er greit med kun kaker, men ikke til middagstid. Ber man i tidsrommet 17-19 så er folk sultne. Da er det ikke godt med sukker. Og kun kjøpekake er veldig stusselig. Og hvorfor invitere til 17 når ungen legger seg 19?

Anonymkode: bfe86...193

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor på Sunnmøre, så her bugner det av kaker... 

Er ikke sunnmøringer gnitne? 🤣

Anonymkode: c6d5d...6cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA MED Å VÆRE LITT MER VENNLOG FAMILIE DA? neste år tilbyr dere og ta med tapas, en matgreie hver. Og en av dere tar med en kake. Bytt på og bake. Bidra litt... 

Anonymkode: e04de...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HVA MED Å VÆRE LITT MER VENNLOG FAMILIE DA? neste år tilbyr dere og ta med tapas, en matgreie hver. Og en av dere tar med en kake. Bytt på og bake. Bidra litt... 

Anonymkode: e04de...b35

Det er lett for de fleste å være litt vennlige dersom man er forberedt 😊 vanlig kutyme er å invitere til kaffe og mat/kaker, dersom man har et ønske om å gjøre det annerledes er det fint å gi beskjed 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...