Gå til innhold

Var i barnebursdag og føler meg snytt! Er dette vanlig eller er det bare jeg som er vandt til noe helt annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det hørtes veldig merkelig ut ja. Ta en prat med henne om det. De voksne kunne jo ha fortsatt feiringen en stund til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe så stusselig! Dette høres helt klart ut som en anledning til å hanke inn gaver. Uhøflig fra ende til annen. 

Anonymkode: 4a734...a65

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Cinnamondiva skrev:

Det hørtes veldig merkelig ut ja. Ta en prat med henne om det. De voksne kunne jo ha fortsatt feiringen en stund til. 

Ta en prat? 😅 «Hei, du, da jeg var i bursdagen til Hans fikk jeg bare et lite stykke kjøpekake og måtte dra hjem før jeg hadde tenkt..»

Noen ting bare tåler man og nevner det aldri (men kan jo håpe på bedring😉)

Anonymkode: 8691e...469

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Når ungene her har bursdag og vi inviterer familien serverer vi både varmmat, kaker og is. Kaffe te og brus osv. Pleier ofte å ha det fra kl 13 og utover. Her kommer alle langveisfra(2 timer) så vi må servere ordentlig mat. Hadde gjort det uansett om de hadde bodd i nabohuset. 

Anonymkode: 255db...37e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en litt flau servering ja, og det kunne ikke ha falt meg inn å servere dette når jeg ba inn til bursdagsfeiring. 

Men å føle seg snytt synes jeg ikke er et uttrykk man kan bruke i denne sammenhengen. Man har ikke med gave i bursdag som betaling for det man får servert, så slik sett så er det jo opp til de som inviterer hva de ønsker å servere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke man også bør ha før man blir sur er at foreldrene kan slite med usynlig sykdom og ikke orke å preparere mer, de kan ha dårlig økononi, eller de kan ha mistet et familiemedlem rett før og gjort at de bare ikke klarte å stelle i stand mere. 

Jeg skjønner du er skuffet men syns du overreagerer veldig. 

Anonymkode: 83188...b87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her dør folk i kreft og andre sykdommer daglig, og noen sulter ihjel. Jeg hadde blitt glad for at noen i det hele tatt bad mrg på en bursdag, menneskelig kontakt og sosialt samvær.

Anonymkode: 459b1...39f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gidder bare ikke å ofre seg for andre, men de har skjønt at det betyr å få noe ved å invitere. En invitasjon hjem til seg i bursdag betyr å bjuda på. Legge seg litt i selen, uansett om det gjøres enkelt og billig, eller flott og dyrt. 

Anonymkode: f4764...ca8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hei! Hyggelig å bli bedt i toårsdagen, vi ser frem til å komme😊 Kan vi bidra med noe? Ta med en kake eller noe tilbehør til middagen? Hilsen tante og onkel». 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Det er vanlig å servere middag når man inviterer kl.17.00, eller i hvert fall informere om at det ikke blir middag, hvis man inviterer på det tidspunktet. 
 

Synes også det er veldig rart å skrive gaveliste på invitasjonen, det har jeg aldri opplevd før. 

 

Det kan være flere grunner til at serveringen ble som den ble, mulig de hadde dårlig råd, men i såfall hadde jeg valgt å ikke invitere så mange til «festen». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss i vårt hjem så pleier vi å servere snitter/påsmurte rundstykker, kaker og litt sånn smågodt som twist eller så til sånne familieselskaper. Kanskje tapas eller fingermat. Hvis vi invitererer til middag så presiserer vi det, men gjestene våre skal ikke gå sulten herfra - jeg er litt sånn som de gamle bestemødrene, helst skal du være mett og litt attpå før du forlater mitt hjem med bukseknappen åpen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig folkeskikk. Tenker at de bare var ute etter gaver. Tror jeg hadde holdt meg hjemme ved neste invitasjon. Dette var jo et familieselskap, så det var sikkert noen i familien som kunne ha hjulpet til med å bake en kake/lage en gryterett, dersom det var en spesiell grunn til at vertskapet ikke klarte det. 

Anonymkode: f9b06...661

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer aldri middag i barnebursdag med mindre det står at det skal være det. Og jeg kan forstå at du kanskje synes det var litt merkelig at de ikke i det minste hadde bakt litt selv eller fått noen til å bake, men jeg tenker at de eneste som vet bakgrunnen for dette er foreldrene. Jeg droppet toårsdagen nå nylig, og jeg tror det på mange måter oppleves verre for de rundt. Men jeg var nygravid, superdårlig og orket ikke alt dømmingen når ikke alt var på stell. Det er nok mange forskjellige grunner til at ting blir som de blir, men det viktigste her er at barnet fikk en fin bursdag 

Anonymkode: 4b7c1...a59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei middag har jeg aldri fått servert, eller servert i en barnebursdag. Kaker derimot er det rikelig med av det hjemmebakte salget.

Jeg hadde ikke forventet mat altså, det er slett ikke alle som har det, Jeg trodde det var mer vanlig bare med kaker. Men jeg hadde forventet bedre enn pulverkaffe og en liten kjøpekake.

Anonymkode: 138db...ebb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hvila skrev:

Hvordan er familiens folkeskikk og økonomi ellers?

Jeg snakket med min svigerinne (kona til mannens bror)  nå. Søstera til mannen er sånn fikk jeg beskjed om, svigerinna mi har med på forrige bursdagsselskap, hun sa at det var samme greia, 17 inviterte gjester, 3 små kjøpekaker på bordet, og gavelista fulgte med invitasjonen. Hun valgte å bli hjemme i år, og takket nei til invitasjonen. 
 

Øvrige medlemmer i familien er ikke sånn. 

Anonymkode: e266e...3be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flau servering. Og ikke engang noe sosialt for barna eller de voksne? Ingenting? Hørtes veldig stusselig ut, og folk har som regel ikke spist middag før de drar i familiebursdag kl. 17. 

Anonymkode: 1e76b...2ca

Vi voksne pratet litt sammen, mens barna (totalt 4 stykker, løpte litt rundt fra rom til rom). Vi sang bursdagssangen for nevøen min, men thats it. De fleste dro etter ca. 1,5 time. 

Anonymkode: e266e...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei dette er ikke normal høres ut som se har veldig dårlig økonomi. 

Anonymkode: 518d1...0f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei dette er ikke normal høres ut som se har veldig dårlig økonomi. 

Anonymkode: 518d1...0f7

Men hvorfor velger hun da å invitere 15 stykker på selskap? Må legge til at flere av oss omgås aldri ellers...

Anonymkode: e266e...3be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig virker det ganske merkelig å lage en forumtråd av det, der du beskriver det i detalj og i tillegg slenger med et par utropstegn. Det viktigste er vel om nevøen ble fornøyd. Du har sikkert råd til å ordne et kakestykke til deg selv i etterkant.

Tror du en 2-åringer bryr seg noe særlig om selve besøket? 2-åringer bryr seg knapt om presangene. De liker å pakke opp, og det som lager lyd. Så tenker at det blir et ganske primitivt mål å gå utifra, med tanke på hvor vellykket et besøk blir.

Om TS har råd til en kake i etterkant eller ikke, er helt urelevant. Det TS reagerer på, er at gjestene, sammen med invitasjonen får en liste med ønsker/forslag, og at disse ønskene/forslagene ligger på nivå kr 300 - 400,- , og så blir gjestene møtt av et vertskap som ikke gir noe særlig tilbake.

Personlig kunne jeg nok ha funnet på å servere kjøpekake, ettersom jeg ikke er noe god på baking. Men da litt mer "festlige" kaker, supplert med bær, iskrem osv. Og kaffe, te og brus er en selvfølge. Derimot mener jeg at å forvente middag, det kan man ikke. Da vil det som oftest presiseres i invitasjonen.

 

Anonymkode: 800ac...de1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gjøre din egen bursdag bedre da vettu. Eller tilby deg og hjelpe. Mulig de ikke har peiling ELLER  råd til noe mer. Ikke alle er festelig anlagt :)

Anonymkode: e04de...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...