Gå til innhold

Var i barnebursdag og føler meg snytt! Er dette vanlig eller er det bare jeg som er vandt til noe helt annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i bursdagen til min manns nevø. Han ble to år gammel og dette var en familiebursdag. Jeg hadde som vanlig folkeskikk tilsier, kjøpt gave til 300-400 kroner, og satt av kvelden til dette. Vi bor et stykke unna, så måtte bytte 2 busser for å være på plass til kl.17.00. På invitasjonen stod det bare at alle måtte være på plass til kl.17.00, samt en liste over «forslag til gaver». Følte meg nesten forpliktet til å kjøpe en av tingene på lista. 
 

Jeg regna med at vi skulle få middag, eller vært fall litt Ok servering siden invitasjonen var kl.17.00 på en lørdag. Men vi fikk servert kjøpekake, da snakker jeg av typen du får i dagligvarebutikken, sånne ferdig stekte som ligger i kjeks hylla. Det var nøyaktig et tynt stykke til hver. Samtidig som vannkokeren stod på bordet, vi kunne selv blande inn pulverkaffe eller te. Det var ikke lagt frem melk til kaffen en gang. 
 

Etter at gavene var tatt i mot og det ene stykke med kake spist, fikk vi beskjed om at nå måtte minstemann legge seg, så dro vi hjem igjen alle sammen. 
 

Er dette vanlig? I min familie er det normalt å servere middag eller ordentlig kake når man inviterer til bursdagsselskap. Man har visse forventninger når man blir invitert...

Føler meg snytt...

Anonymkode: e266e...3be

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i bursdagen til min manns nevø. Han ble to år gammel og dette var en familiebursdag. Jeg hadde som vanlig folkeskikk tilsier, kjøpt gave til 300-400 kroner, og satt av kvelden til dette. Vi bor et stykke unna, så måtte bytte 2 busser for å være på plass til kl.17.00. På invitasjonen stod det bare at alle måtte være på plass til kl.17.00, samt en liste over «forslag til gaver». Følte meg nesten forpliktet til å kjøpe en av tingene på lista. 
 

Jeg regna med at vi skulle få middag, eller vært fall litt Ok servering siden invitasjonen var kl.17.00 på en lørdag. Men vi fikk servert kjøpekake, da snakker jeg av typen du får i dagligvarebutikken, sånne ferdig stekte som ligger i kjeks hylla. Det var nøyaktig et tynt stykke til hver. Samtidig som vannkokeren stod på bordet, vi kunne selv blande inn pulverkaffe eller te. Det var ikke lagt frem melk til kaffen en gang. 
 

Etter at gavene var tatt i mot og det ene stykke med kake spist, fikk vi beskjed om at nå måtte minstemann legge seg, så dro vi hjem igjen alle sammen. 
 

Er dette vanlig? I min familie er det normalt å servere middag eller ordentlig kake når man inviterer til bursdagsselskap. Man har visse forventninger når man blir invitert...

Føler meg snytt...

Anonymkode: e266e...3be

Hvordan er familiens folkeskikk og økonomi ellers?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør din mann om det er vanlig i hans familie 

Anonymkode: 807ad...ef8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke normalt i omgangskretsen vår. Her er det ofte enkel servering (typ pølse, pizzasnurrer, pizza eller taco om noen slår på stortromma) og kaker i fleng. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du følte deg snytt!! Hørtes veldig stusselig ut. Kanskje var foreldrene slitne og orket ikke stelle til så mye, men hadde det vært meg hadde meg hadde jeg som forelder enten bedt om hjelp eller rett og slett bare droppet selskapet. 

Anonymkode: 5c544...682

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt rart ja...

Barnebursdag pleier å være tidligere på dagen, fordi de legger seg jo tidlig. 

Jeg er ikke vant til matservering i barnebursdag 

Anonymkode: 41f4d...b3e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flau servering. Og ikke engang noe sosialt for barna eller de voksne? Ingenting? Hørtes veldig stusselig ut, og folk har som regel ikke spist middag før de drar i familiebursdag kl. 17. 

Anonymkode: 1e76b...2ca

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette tror jeg ikke er normalt. Jeg har i alle fall ikke opplevd det. Vi bor på Sunnmøre, så her bugner det av kaker... 

Hvis man ikke kan/vil bake, så burde man kjøpe en skikkelig kake fra bakeri i det minste, og kjøpe noen bokser is+topping og gelé f. eks. 

Anonymkode: f5ea9...35c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matservering føler jeg er litt enten eller. Men skal man invitere, så får man legge seg bittelitt i selen. Kjøpekaker og kjeks er også ok, hvis det settes fram på en ok måte. Men kok nå kaffe, og ikke jag gjestene på dør etter kort tid. Det er liksom noe med helhetsinntrykket. Man må prøve og gidde. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig stusselig ut. Hvis det er dette nivået de planlegger å legge seg på, synes jeg synd på ungen når han blir eldre.

Anonymkode: 3992d...b4c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det bør alltid gå frem i invitasjonen om det er middag eller kaffebesøk. 

2) Om de ikke orker eller har økonomi til å stelle i stand noe mer, kunne de holdt seg for gode til å legge ved ønskeliste i invitasjonen.

Makan!

Anonymkode: 430a8...948

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt og normalt, det høres kanskje litt stusselig ut?

Samtidig virker det ganske merkelig å lage en forumtråd av det, der du beskriver det i detalj og i tillegg slenger med et par utropstegn. Det viktigste er vel om nevøen ble fornøyd. Du har sikkert råd til å ordne et kakestykke til deg selv i etterkant.

Anonymkode: dbdfa...051

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig virker det ganske merkelig å lage en forumtråd av det, der du beskriver det i detalj og i tillegg slenger med et par utropstegn. Det viktigste er vel om nevøen ble fornøyd. Du har sikkert råd til å ordne et kakestykke til deg selv i etterkant.

Anonymkode: dbdfa...051

Det skal da være svært lav terskel for å lage et innlegg på kvunneguiden- her kan man vel lufte en hver tanke man måtte ha :)

Anonymkode: 430a8...948

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt rart ja! Mistenker også at selskapet ble holdt for å hanke inn gaver..har aldri vært med på at gaveliste blir lagt med til invitasjonen 😬 Vi pleier å servere mat (alt fra pølser til indrefilet, alt etter hva bursdagsbarnet ønsker seg) og hjemmelagte kaker. Men det er også helt vanlig med bare kaker. Det bør fremgå av invitasjonen hva som blir servert, slik at gjestene kan planlegge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera skrev:

Det var litt rart ja! Mistenker også at selskapet ble holdt for å hanke inn gaver..har aldri vært med på at gaveliste blir lagt med til invitasjonen 😬 Vi pleier å servere mat (alt fra pølser til indrefilet, alt etter hva bursdagsbarnet ønsker seg) og hjemmelagte kaker. Men det er også helt vanlig med bare kaker. Det bør fremgå av invitasjonen hva som blir servert, slik at gjestene kan planlegge.

Jeg synes det er supert med gaveliste uansett servering. Men da kan det fint være både dyrere og billigere gaver slik at man kan velge. 

Anonymkode: f87be...6ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det folkeskikk å kjøpe gave til 3-400 for en toåring? 🤔  Jeg kjøper aldri så dyre gaver før de blir eldre. 

Jeg har kjørt 40-50 min for bursdag til mine nieser/nevøer. Ofte serveres det kun kaker (dog litt mer utvalg enn det du fikk). Setter pris på å møte familien og henger meg ikke opp i hva de serverer. Er jeg sulten blir det pølse på vei hjem. 

Anonymkode: 8691e...469

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare

Synes alltid det er så rart at folk som er i familie ikke kan snakke sammen. Neste gang spør dere bare om det er middag, kake eller bare sosialt og tilpasser dere etter det. 
 

Og ikke kjøp gaver som du synes er for dyre eller ikke har lyst til å kjøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invitasjon kl 17 er for meg helt klart middag. Hadde tenkt litt tid med barnet, så kan de voksne ha litt tid med mat og prat etterpå. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært i barnebursdag så sent som kl. 17. Har variert om det har blitt servert kun kaker eller kaker og pølser eller gryterett. Synes tidspunktet var rart. 

Anonymkode: 20c9d...5d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...