Jump to content
AnonymBruker

Fikk ikke besøke nytt barnebarn på sykehuset

Recommended Posts

AnonymBruker
På 14.1.2020 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg er alene med barnet, dermed kan ingen se barnet uten meg, og jeg er ikke komfortabel med å vise meg fram på mitt mest sårbare. Jeg har ikke den typen relasjon med mine nærmeste heller, og det er grunner til at det er slik. Selvfølgelig skal jeg være like raus som min søster og svigerinne har vært med meg, tanter og onkler og alle skal få mulighet til å knyte bånd med barnet mitt, jeg håper ungen min får like nære bånd som jeg har med mine tantebarn. Men kanskje ikke på samme dag som keisersnittet, kanskje ikke engang på dag 2 eller 3 heller. Men når vi er klare! For meg er det vi skal gjennom snart det nærmeste, såreste og mest private jeg noensinne har gjort. Eller hvem vet - kanskje jeg er i tipp topp form og da skal jeg ikke tviholde på barnet mitt alene på et rom for prinsippets skyld, poenget mitt er bare at det må mor/foreldre få bestemme premissene for. For man vet ikke, det kan være utfordringer med barnet man ikke har lyst å dele ennå fordi man har mer enn nok med å håndtere selv. Jeg tror/håper ikke mødre som ikke ønsker besøk umiddelbart gjør det for å være vrange. Raushet går begge veier.

Anonymkode: 48d3f...223

Men det er jo en helt annen situasjon enn den som beskrives i HI, her ER det jo en far som kan ta med seg baby ut mens mor hviler, ingen grunn til at mor må avsted for å vise frem barnet - det skjønner jeg at du ikke orker. 

På 14.1.2020 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Ser at alle utenom 1 person i diskusjonen her glemmer barnet og melkeproduksjonen her. Melken kommer vanligvis ikke før dag 3, men det vanlige er dag 5 etter keisersnitt. Det å ha barnet hud mot hud er med på å sette ting i gang og kan fremskynde melkeproduksjonen og dermed gjøre ting bedre for både mor og barn. 

Og alle dere som mener at far bare kan ta med seg barnet og gå, nei alle kan ikke det. Med første så klarte jeg ikke gi han fra meg, jeg var så overveldet og samtidig så innstilt på å få til ammingen at jeg så vidt la han ned, eneste gangene jeg ikke holdt han var når far fikk holde. Svigermor kom uanmeldt på besøk og jeg "måtte" bli med ut i gangen og hilse på selv om jeg nesten ikke klarte å gå, rett og slett fordi vi ammet hvert 10. minutt i starten. Hun ville så gjerne holde babyen at hun plukket han opp når han sov og derav vekket han, og gjorde alt hun kunne for å drøye tiden før jeg fikk han tilbake. Babyen gir beskjed om behov for mat lenge før den gråter og dette ble da ignorert og gjorde både meg og sønnen min stresset.

Jeg har verdens beste svigermor altså, men når nummer to ble født ga vi klar beskjed, møter noen opp før vi er klare kan de snu i døren. Vi gir beskjed når vi ønsker besøk, enkelt og greit. 

Anonymkode: ee269...8ba

Dette er jo bare vås, jeg har aldri hørt helsepersonell si at man må ha kroppskontakt 24/7 p.g.a. amming (og jeg har hatt treg ammestart to ganger, både etter keisersnitt og gulsott hos baby). 10 minutter for å hilse på besteforeldre mens mor tar en dusj eller en blund har selvsagt ingenting å si for ammingen. 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså whaaat!? Du sier at keisersnitt ikke er noe iforhold til en fødsel!? Jeg har hatt begge deler og kan si deg at keisersnitt er sååå mye tøffere etterpå enn det en fødsel var!  [...]

Anonymkode: 86eb7...a03

For deg, ja, du kan jo ikke si det som en generell regel, det høres bare dumt ut. :roll:  Jeg har både hatt hastesnitt etter over to døgn i fødsel, og en temmelig ukomplisert vaginal fødsel som var over noen timer etter at vannet gikk, og likevel følte jeg meg mye bedre etter keisersnittet. Har venninner som har liknende opplevelser, så det provoserer meg at det så bastant hevdes at keisersnitt alltid er verre enn fødsel - det er slett ikke tilfelle. 

Til HI så synes jeg utvilsomt at svigers var i korttenkte som bare dukker opp (tilsynelatende) uten at det var avtalt, men jeg ville latt tvilen komme dem til gode og tenkt at de rett og slett var i overkant entusiastiske. Og i motsetning til enkelte her som hevder at å ta inn på hotell tyder på et dårlig forhold, tenker jeg at det er da hensynsfullt å ikke ta inn hos de nybakte foreldrene; dét hadde vært over streken, men å regne med å få se barnebarnet i 10 minutter i løpet av helgen er helt innafor. 

Anonymkode: 6896f...b78

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg blir litt provosert av de som sier «jaja, pappaen kunne bare vist frem ungen». Nei vet du hva!! Det er VÅR unge, det er VI som skal vise den frem. Jeg skal da vel også få se reaksjonene til folk, snakke med de nærmeste venner og familie, hilse på, ta imot gratulasjoner og gaver og hva det måtte være. Dermed skjer besøk når jeg er klar. 

Jeg har hatt et snitt og en vaginal fødsel. Ingen tvil om at formen var best etter snittet. Etter snittet tok vi imot besøk samme dag, da av både min og hans familie. Det tok vel ca 5 timer fra snittet til jeg tok imot besøk. Etter vaginal fødsel ba vi folk vente til dagen etter fordi jeg ikke hadde sovet på 48 timer, formen min var helt på bunn. Siden våre familier er normale mennesker godtok de det uten å mukke, og kom innom dagen etter. Noen valgte til og med å vente til vi kom hjem. Og ja, både jeg og pappaen var til stede da folk kom på besøk. Vi er jo sammen om dette her jo. 

Anonymkode: 360ee...e3b

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg blir litt provosert av de som sier «jaja, pappaen kunne bare vist frem ungen». Nei vet du hva!! Det er VÅR unge, det er VI som skal vise den frem. Jeg skal da vel også få se reaksjonene til folk, snakke med de nærmeste venner og familie, hilse på, ta imot gratulasjoner og gaver og hva det måtte være. Dermed skjer besøk når jeg er klar. 

Jeg har hatt et snitt og en vaginal fødsel. Ingen tvil om at formen var best etter snittet. Etter snittet tok vi imot besøk samme dag, da av både min og hans familie. Det tok vel ca 5 timer fra snittet til jeg tok imot besøk. Etter vaginal fødsel ba vi folk vente til dagen etter fordi jeg ikke hadde sovet på 48 timer, formen min var helt på bunn. Siden våre familier er normale mennesker godtok de det uten å mukke, og kom innom dagen etter. Noen valgte til og med å vente til vi kom hjem. Og ja, både jeg og pappaen var til stede da folk kom på besøk. Vi er jo sammen om dette her jo. 

Anonymkode: 360ee...e3b

Enig. Ville ikke falt oss inn å ikke dra sammen 

Anonymkode: 6cf82...2e1