Gå til innhold

Kjøpe min første elbil, kan Kia Soul passe, selv om jeg må ha med barnevogn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt fossilbil i alle år, men de tre siste årene har jeg bodd i by, så det er strengt tatt unødvendig, vil derfor gå over til elbil. 

Kikket opprinnelig på Leaf, men ser at det kan bli trangt. Har en på halvannet i bakovervendt og en som kommer nå om et par uker. Dvs jeg trenger plass til to bakovervendte i flere år, og da skjønte jeg at Leaf ble litt vel trang og kronglete. Stort sett blir vi fire på tur, jeg, mannen og de to små. I tillegg har mannen en på barneskole, men det er sjeldent vi alle kjører samtidig, han er her bare annenhver helg (i krise har mannen en egen ekstrabil han bruker på jobb). Men jeg skulle gjerne hatt søskenvogn til barna nå det første året, da vil det vel være umulig å få med det i bagasjen til Soul? Noen som har erfaring med det?

Kan se om jeg får råd til en Mercedes Benz B-klasse også, men da mister jeg jo muligheten til hurtiglading. Vi har familie som bor ca 10 og 15 mil unna, så skulle gjerne kunne dratt på dagsbesøk dit. Med hurtiglading er ikke det noe problem, da tar vi bare en matbit på veien. Uten hurtiglading kan vi aldri dra på spontanbesøk med mindre bilen er fulladet, og man lader vel ikke mer enn et par ganger i uken? 90% av tiden kjører vi småkjøring i by, til og fra butikk, barnehage, helsestasjon osv.

Jeg har bare hatt digre stasjonsvogner før, så jeg vet faktisk ikke hva folk snakker om når de nevner bagasjeplass og vogn i samme setning, men redd jeg merker det brått om jeg mister den plassen. 

Noen anbefalinger?

Anonymkode: 24fc1...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vogna trenger vi sjelden å ha med forresten, hvis nyeste tilskuddet blir lik som eldste, så nekter han å sove i vogn :) Så vi hadde med vogn kanskje en gang i måneden i bil med ettåringen. 

Anonymkode: 24fc1...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia Soul er kanskje det beste elbilkjøpet for hvermannsen, men den enkleste måten å teste dette på er jo å dra innom Kia en dag og sjekke om vogna får plass.

Anonymkode: 492d9...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kia Soul er kanskje det beste elbilkjøpet for hvermannsen, men den enkleste måten å teste dette på er jo å dra innom Kia en dag og sjekke om vogna får plass.

Anonymkode: 492d9...073

Vogna er ikke kjøpt enda, tanken er å handle vogn og bil på samme turen (inn til Oslo) :) Men vil jo ikke avtale prøvekjøring med feil bil før vi drar på langtur. Det finnes strengt tatt kun to gode alternativer for søskenvogn for de som vil ha barna vendt mot seg, enten emmaljunga nxt twin, eller bugaboo donkey duo. Så her er jeg redd bil må velges etter vogn? 😕 

Anonymkode: 24fc1...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok. Vi hadde en gammel søskenvogn der de satt etter hverandre når barna ble større. Men de som er side-om-side er jo rene monstre. Kan ikke hjelpe deg da, dessverre, men om du kjenner noen med Soul eller treffer noen med en slik på en vilkårlig p-plass, spør om du kan se litt på bagasjerommet. Plassutnyttelsen er god i den bilen, men den er ikke akkurat diger. Og to barn kan være veldig forskjellige med sine behov (som vognkjøring) trass i at de er søsken.

Anonymkode: 492d9...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedesen styrer du unna. Det er en B-modell for å si det enkelt. Samproduksjon/lisens Tesla her og masse og da mener jeg masse trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest commeilfaut
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg skulle gjerne hatt søskenvogn til barna nå det første året, da vil det vel være umulig å få med det i bagasjen til Soul? Noen som har erfaring med det?

Tror du skal slite med det, altså. Selv e-golf (som jeg oppfatter som litt større, jeg kan ta feil) ville hatt problemer med en søskenvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, commeilfaut said:

Tror du skal slite med det, altså. Selv e-golf (som jeg oppfatter som litt større, jeg kan ta feil) ville hatt problemer med en søskenvogn.

En e-golf er da betraktelig mindre enn en Soul

Anonymkode: 5c4d9...64c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke plass til vogna i soulen. Da er niroen et bedre valg, den har også bedre rekkevidde.

B-klassen er betraktelig bedre enn A-klassen, men det er fortsatt en mercedes og det blir å koste litt etterhvert. Å miste en nøkkel til den koster 30-50tusen alene.

Endret av CabinCruiser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En e-golf er da betraktelig mindre enn en Soul

Jeg burde sikkert understreket at jeg mente bagasjerommet, at det var det jeg oppfattet som større,, siden det er baggasjeplass TS spør om, og om Kia og Vw oppgir riktige tall er e-golfens sitt baggasjerom større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, commeilfaut said:

Jeg burde sikkert understreket at jeg mente bagasjerommet, at det var det jeg oppfattet som større,, siden det er baggasjeplass TS spør om, og om Kia og Vw oppgir riktige tall er e-golfens sitt baggasjerom større.

I mål eller volum? Mål er nok det viktigste her ifht barnevogn

Anonymkode: 5c4d9...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bagasjerom på første Soul er liten. Du får ikke barnevogn der. 

Kanskje kanskje hvis vogn kan brettes flere ganger ,hjul fjernes osv så kanskje. Men da blir det ikke plass til noe annet.

Anonymkode: f433a...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest commeilfaut
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mål eller volum? Mål er nok det viktigste her ifht barnevogn

 

e-golf er større enn e-soul på alt unntatt høyde. Hvis du skal ha inn en veldig høy, og tynn søskenvogn, er den et ypperlig alternativ, og det er nok de vanligste søskenvognene, og det som er mest relevant for folk flest.

 Er vognen av den sjeldne typen som kan slås sammen, er e-golfens baggasjerom ca 10 % større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for alle svar! Max budsjett er 150.000 så det er bruktbil jeg leter etter. Det begrenser muligheten til e-Niro dessverre. Hadde jeg hatt et par hundre tusen til hadde jeg gått for Hyundai Kona eller e-niro, men de pengene har jeg dessverre ikke. 

Ble medlem på en facebook-gruppe for soul, og der ser jeg flere som får barnevogn inni, pluss to stk som skriver at de har brukt bugaboo donkey søskenvogn! Så det virker som det er mulig. Må bare kjøpe gitter slik at jeg kan stable i høyden. Nå har jeg sikkert blitt påvirket av å lese inne på den gruppa der det er mange som er fornøyd, men det jeg kjenner tiltrekker meg mest er det å sette seg inn i bilen i stedet for ned i bilen. 

Bilen jeg går fra er en s-max med MASSE plass (og stort dieselforbruk), så det er et stort steg å gå til en liten bybil 😛 

Anonymkode: 24fc1...ffc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takker så mye for alle svar! Max budsjett er 150.000 så det er bruktbil jeg leter etter. Det begrenser muligheten til e-Niro dessverre. Hadde jeg hatt et par hundre tusen til hadde jeg gått for Hyundai Kona eller e-niro, men de pengene har jeg dessverre ikke. 

Ble medlem på en facebook-gruppe for soul, og der ser jeg flere som får barnevogn inni, pluss to stk som skriver at de har brukt bugaboo donkey søskenvogn! Så det virker som det er mulig. Må bare kjøpe gitter slik at jeg kan stable i høyden. Nå har jeg sikkert blitt påvirket av å lese inne på den gruppa der det er mange som er fornøyd, men det jeg kjenner tiltrekker meg mest er det å sette seg inn i bilen i stedet for ned i bilen. 

Bilen jeg går fra er en s-max med MASSE plass (og stort dieselforbruk), så det er et stort steg å gå til en liten bybil 😛 

Anonymkode: 24fc1...ffc

Hahaha..ja..da går du jo fra ett av de største bagasjerommene man får tak i så det kan bli en overgang :P

Prøv med barnevogna di selv, så vet du det før du kjøper bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Hahaha..ja..da går du jo fra ett av de største bagasjerommene man får tak i så det kan bli en overgang :P

Prøv med barnevogna di selv, så vet du det før du kjøper bilen.

Har ikke barnevogn enda, den etter forrige barnet skal vi ikke bruke da den er for stor (emmaljunga, en av de største vognene som finnes). 

Virkelig spent på den overgangen ja, ikke minst å miste muligheten for tilhenger. Både null bagasjeplass og null tilhengerfeste. Men igjen, det er unødvendig å kjøre stor dieselbil når det er sjelden vi bruker hele plassen, stort sett føler vi den er for dyr for vår bruk og at vi kunne klart oss med mindre bil, eventuelt uten bil. 

Anonymkode: 24fc1...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Kia Soul og den har plass til barnevogn. Har Babyjogger City Premier i bilen. Er nå gravid igjen og skal da ha søskenvognen Babyjogger City Select i bilen. Mulig jeg må klikke av den ene setet, men ellers er det ikke noe problem. 

Anonymkode: 9e95f...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2020 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Jeg har Kia Soul og den har plass til barnevogn. Har Babyjogger City Premier i bilen. Er nå gravid igjen og skal da ha søskenvognen Babyjogger City Select i bilen. Mulig jeg må klikke av den ene setet, men ellers er det ikke noe problem. 

Anonymkode: 9e95f...0ce

Du kan jo ikke klikke av et sete når du har to barneseter i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Kia soul, og det er det minste bagasjerommet på en bil! Om vongen er liten, som en paraplytrille så kan det gå. Men hvis ikke så går det ikke. 
 

Men uten om det lille bagasjerommet er det er veldig bra bil! Lett kjørt, alt av utstyr du trenger og gode seter. Jeg har hatt min i 2,5 år, skal bytte den nå med en ny Kia soul for å få lengre rekkevidde.

Anonymkode: a4245...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...